Ένα «ναι» της Ε.Ε. και ξεκινά η κατασκευή του Πάτρα – Πύργος από την «Ολυμπία Οδό»


Σημαντικές ανακοινώσεις από Κ. Καραμανλή μετά τη συνάντηση με τους βουλευτές Αχαϊας και Ηλείας

Εάν δεν υπάρξει εμπλοκή με την Ευρωπαϊκή Ένωση και δώσει το «πράσινο φως», το οδικό τμήμα Πάτρα – Πύργος της Ολυμπίας Οδού εντάσσεται στην παραχώρηση και θα είναι έτοιμο το 2023, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, μετά τη συνάντηση με τους βουλευτές Αχαΐας και Ηλείας!

Εάν πάλι υπάρξει εμπλοκή, τότε ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, αν και είπε πως βάσιμα πιστεύει ότι δε θα χρειασθεί κάτι τέτοιο.

Οι ανακοινώσεις του υπουργού Υποδομών σημαίνουν ότι η Ολυμπία Οδός θα κατασκευάσει το έργο και στη συνέχεια θα το εκμεταλλευτεί.

Σχετικά με τις οκτώ υφιστάμενες συμβάσεις του Πάτρα – Πύργος, αυτές διαλύονται και οι εταιρείες θα αποζημιωθούν. Ευχήθηκε, δε, οι εργολάβοι που είχαν αναλάβει να βάλουν πάνω απ’ όλα το συμφέρον των πολιτών και όχι το «γινάτι» και να μην καθυστερήσει το έργο.

Ο κ. Καραμανλής προχώρησε στις δηλώσεις αυτές μετά τη συνάντηση που είχε με τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Αχαΐας Χριστίνα Αλεξοπούλου, Ανδρέα Κατσανιώτη, Άγγελο Τσιγκρή, Ιάσονα Φωτήλα και Ηλείας Διονυσία Αυγερινοπούλου, Ανδρέα Νικολακόπουλο και Κωνσταντίνο Τζαβάρα.

Αγγίζει τα όρια του γραφικού, αλλά πρέπει να επισημάνουμε πως και από αυτή την εξέλιξη απουσιάζει η Μεσσηνία.

«Χάθηκε πολύτιμος χρόνος»

Μετά τη συνάντηση με τους βουλευτές Αχαΐας και Ηλείας, ο υπουργός Υποδομών κ. Καραμανλής δήλωσε: «Οι συζητήσεις μας ήταν πραγματικά εποικοδομητικές, αφού κι εμείς από την πλευρά μας είχαμε σημαντικά νέα, και εστιάστηκαν σε ένα έργο: το Πάτρα – Πύργος. Ένα έργο το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια, κι αυτό έχει τεράστιο κόστος. Κόστος οικονομικό, κόστος κοινωνικό και το χειρότερο, κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Σήμερα, μάλιστα, πολίτες διαμαρτυρήθηκαν για αυτό. Και είχαν δίκιο. Χωρίς να θέλω να φανεί αντιφατικό, είμαστε δίπλα τους. Έχουμε την ίδια αγωνία.

Αυτό το έργο, σήμερα που μιλάμε, μπορούσε και έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση από την προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ., αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακύρωσε το διαγωνισμό, το έσπασε σε 8 κομμάτια, έχασε πολύτιμο χρόνο, το έβαλε σε κίνδυνο, για δικούς της πολύ συγκεκριμένους λόγους. Όμως, αυτά τα έχουμε πει πολλές φορές. Το θέμα είναι τι γίνεται τώρα.

Στην κατάσταση που παραλάβαμε, στις δύο εργολαβίες ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και σε άλλη μία υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ. Στις άλλες πέντε υπήρχαν τρεις διαφορετικοί ανάδοχοι. Θα είμαι ειλικρινής, δεν ενέπνεαν όλοι την ίδια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα κομμάτια του έργου τους. Στα λόγια μπορούμε να λέμε ότι θα ολοκληρωθεί ένα έργο μέσα σε μια νύχτα, αλλά τα αδιάψευστα γεγονότα άλλα δείχνουν…

Ήδη υπήρχαν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και ήδη εργολάβοι είχαν αρχίσει να έχουν πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις… Κι ακόμα και αν κατάφερναν να ολοκληρωθούν κάποτε αυτά τα έργα, θα παίρναμε πέντε έργα αποσπασματικά, τα οποία δε θα συνέδεαν καμία περιοχή της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα, ούτε θα δημιουργούσαν πρόσβαση από και προς την Κυλλήνη, την Αμαλιάδα και τον Πύργο. Και επιπλέον, θα είχαμε και τον κίνδυνο, αν όχι τη βεβαιότητα, να χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Συμφωνία με την Ολυμπία Οδό

Με άλλα λόγια, το πραγματικό δίλημμα φτάσαμε να είναι αν το έργο θα γίνει τελικά ή όχι.

Εμείς, απ’ όταν ακόμα ήμασταν στην αντιπολίτευση, είχαμε διαφωνήσει πλήρως με την κατάτμηση. Τώρα, είχαμε δύο επιλογές: Η μία, η εύκολη, ήταν να προχωρήσουμε κι εμείς σε αυτόν το λανθασμένο δρόμο των προηγούμενων. Δήθεν για να μη χαθεί άλλος χρόνος. Ποιος θα μπορούσε να μας κατηγορήσει; Αυτοί που τώρα λένε ότι δήθεν εμείς καθυστερούμε; Και όταν το έργο, όχι απλώς καθυστερούσε, αλλά ναυαγούσε οριστικά, όπως ήταν μαθηματικώς βέβαιο, θα λέγαμε: “δε φταίμε εμείς, οι προηγούμενοι φταίνε”… Πολιτικά και κομματικά εμείς θα είχαμε καθαρίσει. Όμως, η δουλειά μας είναι να κοιτάμε το συμφέρον του τόπου, όχι το συμφέρον το προσωπικό μας και το κομματικό.

Η άλλη επιλογή, η δύσκολη, ήταν να βρούμε λύση για να γίνει το έργο. Και βρήκαμε. Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι συμφωνήσαμε με την Ολυμπία Οδό να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης.

Η έγκριση από την Ε.Ε.

Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό Δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες -όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του. Επιπλέον, με τη λύση αυτή η επίβλεψη του έργου γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.

Και βέβαια, αν δεν υπάρχουν εξωγενείς καθυστερήσεις, το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Ακόμα όμως κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με τη μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δε θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Κι αυτό είναι άλλο ένα σπουδαίο νέο!

Εξυπακούεται ότι οι εργολάβοι των πέντε σημερινών εργολαβιών θα αποζημιωθούν κανονικά, όπως ο νόμος ορίζει, και τους ευχαριστούμε για τις υπηρεσίες και την κατανόησή τους.

Θέλω, όμως, πάντα να είμαι ειλικρινής, γι’ αυτό και ξεκαθαρίζω ότι ασφαλώς και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα. Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε.

Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα, όμως, ότι αυτό δε θα χρειαστεί.

Αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020. Μία περίπτωση υπάρχει μόνο να καθυστερήσει να ξεκινήσει το έργο. Ένας κίνδυνος: Να υπάρξουν δικαστικές προσφυγές για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων από κάποιον από τους τρεις σημερινούς εργολάβους.

Ελπίζω ότι κανείς δε θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δε θα το κάνει.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι δέσμευση της κυβέρνησης, δέσμευση δική μου, πάνω απ’ όλα δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού: ο σύγχρονος, γρήγορος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα γίνει πραγματικότητα. Το είπαμε, δεσμευτήκαμε, το προσπαθήσαμε και από σήμερα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να το κάνουμε πράξη».

Β.Β.