Σοβαρές παρατηρήσεις αναφέρονται στην Έκθεση Ελέγχου του Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή επί των οικονομικών καταστάσεων του Δήμου Τριφυλίας που αποτελούνται από τον ισολογισμό της 31ης Δεκεμβρίου 2014, την κατάσταση αποτελεσμάτων και τον πίνακα διάθεσης αποτελεσμάτων της χρήσεως που έληξε την ημερομηνία αυτή. Έκθεση η οποία συζητήθηκε στην προτελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας, στις 30 Ιουνίου, που είχε ως μοναδικό θέμα την «Έγκριση Ισολογισμού – Απολογισμού Δήμου Τριφυλίας Οικ. έτους 2014 (Έγκρ.134/2016 και 135/2016 ΑΟΕ)» και η οποία, όπως ήδη έχουμε παρουσιάσει σε ρεπορτάζ, χτύπησε «κόκκινο» με την αντιπαράθεση μείζονος αντιπολίτευσης και συμπολίτευσης. Μάλιστα, αποχώρησε με βολές και αιχμές η δημοτική παράταξη της μείζονος μειοψηφίας, ακριβώς επειδή ο δήμαρχος και ο πρόεδρος του Σώματος δεν έδιναν απαντήσεις επί των σοβαρών παρατηρήσεων της Έκθεσης, για τις οποίες ρώτησε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Στάθης Ανδρινόπουλος!
Από τις 30 Ιουνίου, μόλις την Τετάρτη αναρτήθηκε στη Δι@υγεια το απόσπασμα από το πρακτικό της συνεδρίασης αυτής, στο οποίο περιλαμβάνεται και η Έκθεση Ελέγχου του Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή με τις παρατηρήσεις.
Σε αυτή, μεταξύ άλλων, τονίζεται: «Από τον έλεγχό μας προέκυψαν τα εξής: Στο κονδύλι Ενεργητικού Γ.ΙΙ. 7 “Ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση και προκαταβολές παγίων”, συνολικού υπολοίπου ευρώ 9.825.001, περιλαμβάνονται έργα τα οποία έχουν ολοκληρωθεί αλλά εξακολουθούν να παρακολουθούνται σε λογαριασμούς έργων υπό εκτέλεση, με αποτέλεσμα να μην υπόκεινται σε αποσβέσεις (τόσο η αξία κτήσης τους όσο και οι σχετικές επιχορηγήσεις που λήφθηκαν για την κατασκευή τους). Από την απάντηση της Τεχνικής Υπηρεσίας προκύπτει ότι έργα συνολικού ύψους ευρώ 9.825.001 είναι ολοκληρωμένα και επομένως θα έπρεπε να είχαν μεταφερθεί σε λογαριασμούς ενσώματων ακινητοποιήσεων. Για έργα συνολικού ύψους ευρώ 470.189 δεν έχουμε λάβει τεκμηρίωση σχετικά με την ορθή ή μη απεικόνισή τους ως έργα υπό εκτέλεση. Συνεπώς, δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το ακριβές ύψος των παγίων που θα έπρεπε να μεταφερθούν στους επιμέρους λογαριασμούς παγίων, το ύψος των αποσβέσεων και των αποσβέσεων επιχορηγήσεων παγίων που θα έπρεπε να είχαν καταλογιστεί και επομένως δε γνωρίζουμε την ακριβή επίπτωσή τους στους λογαριασμούς των ενσώματων ακινητοποιήσεων, των Αποτελεσμάτων Χρήσης και του Κεφαλαίου του ∆ήμου. Στα πλαίσια του ελέγχου μας και κατά τη διαδικασία επιβεβαίωσης υπολοίπων λογαριασμών απαιτήσεων, εστάλησαν επιστολές επιβεβαίωσης σε οφειλέτες συνολικού ύψους ευρώ 1.332.429, επί του συνόλου απαιτήσεων ευρώ 4.037.368 που περιλαμβάνονται στα κονδύλια του Ενεργητικού ∆.ΙΙ.1 “Απαιτήσεις από πώληση αγαθών και υπηρεσιών” ∆.ΙΙ.4. “Επισφαλείς – επίδικες απαιτήσεις” και ∆.ΙΙ.5 “Χρεώστες ∆ιάφοροι”. Μέχρι την ημερομηνία χορήγησης της παρούσης έκθεσης ελέγχου μας δεν έχουμε απαντητικές επιστολές επιβεβαίωσης για τα υπόλοιπα των οφειλετών αυτών και δεν κατέστη δυνατόν να επαληθευθούν με άλλες εναλλακτικές ελεγκτικές διαδικασίες, συνεπώς διατηρούμε επιφύλαξη σχετικά με την αξία των εν λόγω απαιτήσεων.
Οι οικονομικές καταστάσεις του πρώην ∆ήμου Κυπαρισσίας για τις χρήσεις 2007 έως 2010 και του πρώην ∆ήμου Φιλιατρών για τις χρήσεις 2009, 2010 δεν έχουν ελεγχθεί από Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή. Συνεπώς διατηρούμε επιφύλαξη για τις διαφορές που ενδέχεται να προκύψουν σε ορισμένους λογαριασμούς και οι οποίες θα τακτοποιηθούν όταν οι εν λόγω οικονομικές καταστάσεις οριστικοποιηθούν και ελεγχθούν.
Στο λογαριασμό του Ενεργητικού Γ.ΙΙΙ.1 “Τίτλοι πάγιας επένδυσης”, περιλαμβάνεται συμμετοχή του ∆ήμου στη ∆ημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Κυπαρισσίας (∆.Ε.Υ.Α.Κ.Υ.) ποσού ευρώ 88.564. Μέχρι την ημερομηνία χορήγησης της παρούσας έκθεσης ελέγχου μας δεν έχουμε λάβει Οικονομικές Καταστάσεις για την εν λόγω ∆ημοτική Επιχείρηση, συνεπώς διατηρούμε επιφύλαξη σχετικά με την αξία της συμμετοχής αυτής. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι Οικονομικές Καταστάσεις της ∆.Ε.Υ.Α.Τ και της πρώην ∆.Ε.Υ.Α.Κ.Υ., δεν έχουν ελεγχθεί από Ορκωτό Ελεγκτή-Λογιστή. Η ακίνητη περιουσία εκτός από τα εκτελεσθέντα έργα, καθώς και η κινητή περιουσία (μηχανολογικός εξοπλισμός, έπιπλα και λοιπός εξοπλισμός) που αφορούν στους πρώην ∆ήμους Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων (κατά ένα μέρος ) και της κοινότητας Τριπύλας, εμφανίζονται στην απογραφή έναρξης με αξία ευρώ 0,01 ανά τεμάχιο, καθότι δεν είχε διενεργηθεί η αποτίμηση των εν λόγω παγίων περιουσιακών στοιχείων. Συνεπώς, στην κινητή και ακίνητου περιουσία του νέου ∆ήμου δεν ενσωματώνονται οι αξίες της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ανωτέρω πρώην Δήμων ούτε λογίζονται οι αναλογούσες αποσβέσεις. Σημειώνεται ότι μετά τη διενέργεια των ανωτέρω αποτιμήσεων θα επέλθει διαφοροποίηση της αξίας κτήσεως των αντίστοιχων παγίων στοιχείων και του Κεφαλαίου του νέου Δήμου Τριφυλίας. Μέχρι την ημερομηνία χορήγησης της παρούσας έκθεσής μας δεν ελήφθησαν επιστολές από όλους τους Νομικούς Συμβούλους του Δήμου σχετικά: α) με την κυριότητα των ακινήτων και τυχόν εμπράγματα βάρη επ’ αυτών και β) με τις εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις ή τελεσίδικες δικαστικές πράξεις από τις οποίες ενδέχεται να προκύπτουν υποχρεώσεις καταβολής ποσών ή αποζημιώσεων. Συνεπώς διατηρούμε επιφύλαξη α) για την ύπαρξη τυχόν εμπράγματων βαρών επί των ακινήτων και β) την ενδεχόμενη ή πιθανή επίπτωση από τις ανωτέρω αναφερόμενες αγωγές αλλά και λόγω της ύπαρξης τυχόν άλλων αξιώσεων και διεκδικήσεων έναντι του Δήμου, στους λογαριασμούς προβλέψεων, στα αποτελέσματα της κλειόμενης χρήσης και στην περιουσιακή κατάσταση του ∆ήμου κατά την 31η Δεκεμβρίου 2014 Στα πλαίσια του ελέγχου μας και κατά την διαδικασία επιβεβαίωσης του υπολοίπου του λογαριασμού του παθητικού Α.ΙΙ.4. “Επιχορηγήσεις Επενδύσεων”, διαπιστώθηκε ότι ο ∆ήμος δεν κατέχει πλήρη πληροφόρηση από όλους τους ∆ήμους σχετικά με επιχορηγηθέντα πάγια και τις αναλογούσες αποσβέσεις των αντίστοιχων επιχορηγήσεων. Συνεπώς διατηρούμε επιφύλαξη για το υπόλοιπο του εν λόγω λογαριασμού και την ενδεχόμενη επίπτωση στα αποτελέσματα της κλειόμενης χρήσης και των προηγούμενων χρήσεων. Κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών που προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία, δεν έχει σχηματιστεί πρόβλεψη για την αποζημίωση του προσωπικού λόγω εξόδου από την υπηρεσία. Κατά την 31/12/2014 το συνολικό ύψος της μη σχηματισθείσας πρόβλεψης ανέρχεται στο ποσό των ευρώ 92.174, με συνέπεια οι προβλέψεις να εμφανίζονται μειωμένες κατά ευρώ 92.174, τα Ίδια Κεφάλαια να εμφανίζονται ισόποσα αυξημένα και τα Αποτελέσματα Χρήσης αυξημένα κατά ευρώ 22.866.
Γνώμη με Επιφύλαξη
Κατά τη γνώμη μας, εκτός από τις επιπτώσεις του θέματος 8 και από τις πιθανές επιπτώσεις των θεμάτων 1, 2, 3, 4, 5, 6 & 7 , που μνημονεύονται στην παράγραφο “Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη”, οι ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις παρουσιάζουν εύλογα, από κάθε ουσιώδη άποψη, την οικονομική θέση του Δήμου κατά την 31η Δεκεμβρίου 2014 και τη χρηματοοικονομική του επίδοση για τη χρήση που έληξε την ημερομηνία αυτή σύμφωνα με το Π.∆. 315/1999 “Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης”. Έμφαση θέματος. Εφιστούμε την προσοχή σας στα εξής: Δεν υφίσταται ασφαλιστική κάλυψη για τις κτηριακές εγκαταστάσεις, για τον πάγιο εξοπλισμό του Δήμου. Μέχρι την ημερομηνία της παρούσας Έκθεσης Ελέγχου δεν έχουμε λάβει απαντητική επιστολή από το Ταμείο Παρακαταθηκών και ∆ανείων σχετικά με τις δανειακές υποχρεώσεις του Δήμου συνολικού ποσού ευρώ 3.265.492, ωστόσο το υπόλοιπο αυτό επιβεβαιώθηκε με εναλλακτικές διαδικασίες
Άλλο Θέμα
Οι Οικονομικές Καταστάσεις του Δήμου Τριφυλίας για τη χρήση που έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2013 είχαν ελεγχθεί από άλλο Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή, ο οποίος εξέφρασε γνώμη με επιφύλαξη την 9η Δεκεμβρίου 2015, εξαιτίας: i) των ανέλεγκτων οικονομικών καταστάσεων των πρώην Δήμων Κυπαρισσίας και Φιλιατρών για τις χρήσεις 2007-2010 και 2009-2010 αντίστοιχα, ii) του γεγονότος ότι η ακίνητη περιουσία εκτός από τα εκτελεσθέντα έργα, καθώς και η κινητή περιουσία (μηχανολογικός εξοπλισμός, έπιπλα και λοιπός εξοπλισμός) που αφορούν τους πρώην Δήμους Αετού, Αυλώνος, Γαργαλιάνων (κατά ένα μέρος ) και της κοινότητας Τριπύλας, εμφανίζονται στην απογραφή έναρξης με αξία ευρώ 0,01 ανά τεμάχιο καθότι δεν έχει διενεργηθεί η αποτίμηση των εν λόγω παγίων περιουσιακών στοιχείων, iii) της μη μείωσης των επιχορηγήσεων των πάγιων επενδύσεων ποσού ευρώ 10 εκατ. με τις αναλογούσες αποσβέσεις επιχορηγήσεων iv) της ελλιπής σχηματισθείσας πρόβλεψης επισφαλών απαιτήσεων κατά ευρώ 200.000 v) της μη λήψης απαντητικών επιστολών από τους Νομικούς Συμβούλους του Δήμου. Αναφορά επί Άλλων Νομικών και Κανονιστικών θεμάτων. Επαληθεύσαμε τη συμφωνία και την αντιστοίχηση του περιεχομένου της Έκθεσης ∆ιαχειρίσεως της Οικονομικής Επιτροπής προς το ∆ημοτικό Συμβούλιο με τις ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις. Ο Δήμος εφάρμοσε ορθά το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Δήμων και Κοινοτήτων (Π∆. 315/1999) εκτός από τα θέματα που μνημονεύονται στην παράγραφο “Βάση για γνώμη με επιφύλαξη”. Η μεταβολή του κονδυλίου του Παθητικού “Κεφάλαιο” τελεί υπό την έγκριση του ∆ημοτικού Συμβουλίου».
Σημειώνεται πως το 2014 ήταν έτος δημοτικών εκλογών και μέχρι τα τέλη Αυγούστου διοίκηση στο Δήμο ασκούσε η Δημοτική Αρχή Κώστα Κόλλια, ενώ από 1η Σεπτεμβρίου ανέλαβε τη διοίκηση η Δημοτική Αρχή Παναγιώτη Κατσίβελα.