Άγνωστη η τύχη της αεροπορικής σύνδεσης Καλαμάτα- Θεσσαλονίκη


Λιγότερες πτήσεις προς τις άγονες γραμμές
 
Σημαντικά μειωμένα θα είναι τα δρομολόγια των άγονων αεροπορικών γραμμών καθώς και ο αριθμός των επιδοτούμενων θέσεων, αφού η ετήσια επιδότηση θα ανέλθει σε 14,6 εκατομμύρια ευρώ από περίπου 47 εκατομμύρια που προέβλεπαν οι προηγούμενες συμβάσεις.
Το νέο σχέδιο του υπουργείου περικόπτει τον αριθμό των επιδοτούμενων δρομολογίων, χωρίζει το έτος σε τρεις περιόδους, τη χαμηλή, τη μέση και την υψηλή, και προβλέπει κατ’ ελάχιστον τρία δρομολόγια την εβδομάδα.
Όπως προκύπτει από την πρόσκληση για το διαγωνισμό κάλυψης των δρομολογίων που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», η περίοδος θα είναι τετραετής. Ξεκινά από την 1η Οκτωβρίου και λήγει στο τέλος Σεπτεμβρίου 2020.
Τις αλλαγές είχε ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, από το βήμα της Βουλής, αναφερόμενος σε αεροπλάνα που μέχρι τώρα πηγαινοέρχονταν μόνο με… το πλήρωμα, αλλά και σε γραμμές που εξυπηρετούσαν περισσότερους του ενός προορισμού και έκαναν έως και δέκα προσαπογειώσεις ανά δρομολόγιο. Είχε υπογραμμίσει, μάλιστα, ότι επιδοτούνταν σχεδόν οι διπλάσιες από τις απαραίτητες θέσεις, δηλαδή 1.080.051 θέσεις, ενώ μετακινήθηκαν 565.667 επιβάτες.
Μένει, πάντως, να αποδειχθεί εάν οι όροι και οι προϋποθέσεις του νέου διαγωνισμού και κυρίως η μείωση του ετήσιου οικονομικού αντισταθμίσματος για τις αεροπορικές εταιρείες, σε συνδυασμό με τη μειωμένη κίνηση, κυρίως κατά τη χειμερινή περίοδο, θα οδηγήσουν τους αερομεταφορείς στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κάλυψη αυτών των προορισμών.
Στο θέμα της αεροπορικής σύνδεσης της Καλαμάτας με τη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ που έχουμε στη διάθεσή μας, το 2014 η επιβατική κίνηση ήταν 15.661 άτομα και οι επιχορηγούμενες θέσεις 33.087. Αντίστοιχα, το 2015 μεταφέρθηκαν 12.445 άτομα και οι επιχορηγούμενες θέσεις ήταν 22.822. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, με τη νέα πρόταση του υπουργείου το νέο ετήσιο μέγιστο καταβλητέο οικονομικό αντιστάθμισμα θα μειωθεί στο μισό, ενώ τα εισιτήρια ανάλογα με την περίοδο θα ξεκινούν από τα 40 και θα φτάνουν τα 100 ευρώ.
Σύμφωνα με “Τα Νέα”, η δραματική συρρίκνωση του οικονομικού αντισταθμίσματος και των επιδοτούμενων διαθέσιμων θέσεων των άγονων αεροπορικών γραμμών, επισημαίνουν κύκλοι του αεροπορικού κλάδου, «κάνει σχεδόν απαγορευτική τη συμμετοχή των εταιρειών» στο νέο διαγωνισμό που προκήρυξε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Κατά του συγκεκριμένου σχεδίου του υπουργείου Μεταφορών τάσσονται εκπρόσωποι από το χώρο του τουρισμού, αλλά και τοπικών κοινωνιών, που προβλέπουν ότι οι δραστικές μειώσεις των δρομολογίων θα στερήσουν, κυρίως, από τα μικρά νησιά όχι μόνο τη δυνατότητα επικοινωνίας τους με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και πολύτιμα έσοδα από τον τουρισμό.
Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών για την εκμετάλλευση των 28 άγονων γραμμών στο διάστημα από 1η Οκτωβρίου 2016 έως 30 Σεπτεμβρίου 2020 ορίστηκε για τις 3 Αυγούστου 2016.
Ωστόσο, το μέγιστο ετήσιο αντιστάθμισμα θα ανέρχεται μόλις στα 14,64 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι σε βάθος τετραετίας η μέγιστη συνολική επιδότηση θα ανέλθει στα 58,57 εκατ. ευρώ. Όμως, η επιδότηση ενδέχεται να μειωθεί ακόμα περισσότερο, καθώς ο διεθνής διαγωνισμός είναι μειοδοτικός.
Σημειώνεται ότι με τον προηγούμενο διαγωνισμό (αφορούσε στο διάστημα Μάρτιος 2012 – Μάρτιος 2016) για τις άγονες γραμμές και έπειτα από τις προσφορές που είχαν υποβάλει οι εταιρείες Olympic, Astra, Sky Express και Aegean, δαπανήθηκαν συνολικά 157,4 εκατ. ευρώ, δηλαδή 39,35 εκατ. ετησίως.
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη