Η Καλαμάτα χορεύει για 22η φορά
Η παρουσίαση του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έγινε χθες το μεσημέρι στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην οδό Μπουμπουλίνας.
Μπορεί η παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου να έσκασε σαν βόμβα στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου, αλλά οι άνθρωποι της «Φάρις», με την καθοριστική βοήθεια της με νέας καλλιτεχνικής διευθύντριας Κατερίνας Κασιούμη, δεν άφησαν το Φεστιβάλ που έχει συνδεθεί με την πόλη να χαθεί.
Χθες, λοιπόν, στο υπουργείο Πολιτισμού, παρουσία της γενικής του γραμματέως Μαρίας Βλαζάκη, δημοσιογράφων από αθηναϊκά Μέσα Ενημέρωσης, επαγγελματιών, αλλά και φίλων του χορού, ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας, η καλλιτεχνική διευθύντρια Κατερίνα Κασιούμη, ο πρόεδρος της «Φάρις» Θανάσης Ηλίοπουλος και ο εκτελεστικός διευθυντής του Kalamata21, Έκτορας Τσατσούλης, μίλησαν για το φετινό Φεστιβάλ.
Το λόγο πρώτος πήρε ο δήμαρχος Καλαμάτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον υπουργό Πολιτισμού για την ηθική και οικονομική στήριξη, αφού χωρίς τη βοήθεια του κυρίου Μπαλτά δε θα ήταν κατορθωτό να γίνει το Φεστιβάλ. Επίσης, ευχαρίστησε την κα Κασιούμη, η οποία, όπως είπε, ανέλαβε «να συγκροτήσει την κατάσταση» και κατέβαλε μια ηράκλεια προσπάθεια, αλλά και τον πρόεδρο του Δ.Σ. της Λυρικής Σκηνής, Σάκη Θεοδωρόπουλο, για τη βοήθειά του.
Μιλώντας για το Φεστιβάλ Χορού, το χαρακτήρισε πολύ μεγάλο θεσμό, που αποτελεί περιουσιακό, καλλιτεχνικό και πνευματικό στοιχείο, ενώ είναι ένα ανοιχτό παράθυρο για την Καλαμάτα στην Ευρώπη και τον κόσμο, εξ ου και ο Δήμος το στηρίζει με όλες του τις δυνάμεις και κάνει ό,τι μπορεί από την πλευρά του.
Το λόγο πήρε έπειτα η κα Βλαζάκη, η οποία δήλωσε ότι το υπουργείο Πολιτισμού διαβεβαιώνει τους ανθρώπους του Φεστιβάλ, ότι αγκαλιάζει και στηρίζει το θεσμό, κάτι που άλλωστε έχει φανεί μέχρι σήμερα.
Από την πλευρά του, μέσω χαιρετισμού που απέστειλε, ο υπουργός αναγνώρισε την αξία του Φεστιβάλ, που καθιερώθηκε ως ένα από τα καλύτερα πολιτιστικά γεγονότα του μεσογειακού νότου, προβάλλοντας όλη τη χώρα. Επίσης, αναφέρθηκε στην εκπαιδευτική πλευρά σε θέματα που αφορούν στο χορό, ενώ απέστειλε τα συγχαρητήριά του σε όσους συνέβαλαν για τη πραγματοποίησή του και ευχήθηκε καλή επιτυχία.
Το λόγο στη συνέχεια πήρε η κα Κασιούμη, η οποία και ευχαρίστησε τους ανθρώπους του υπουργείου Πολιτισμού που συνέβαλαν αρκετά ώστε να πραγματοποιηθεί φέτος το 22ο Φεστιβάλ Χορού. Αναφερόμενη στη Βίκυ Μαραγκοπούλου, είπε ότι είναι αυτή που κατάφερε να το αναδείξει σε υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικό γεγονός διεθνώς.
Παράλληλα, το όλο εγχείρημα αποτέλεσε φωτεινό παράδειγμα αποκέντρωσης, φέρνοντας την Καλαμάτα στο προσκήνιο ως πόλη του χορού.
Μιλώντας για τη φετινή προετοιμασία, ανέφερε ότι έπρεπε να γίνει σε σύντομο διάστημα, με οικονομικούς περιορισμούς μεν, αλλά λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξή του στα 21 αυτά χρόνια. Έτσι η ευθύνη της ήταν πολύ μεγάλη, όπως και η επιθυμία της να υπάρξει συνέχεια σε ένα μοναδικό για το χορό θεσμό.
Αναφερόμενη στους άξονες πάνω στους οποίους στήθηκε, είπε ότι ο πρώτος ήταν ο χορός για όλους, με έμφαση στην προβολή της «διαφορετικότητας» των ιδιωμάτων, ηλικιών και ταυτότητας των καλλιτεχνών, καθώς και στην ταυτόχρονη παρουσία στη χορευτική δράση καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία. Δεύτερος άξονας είναι η εκ νέου συνεύρεση με τις αρχές του σύγχρονου χορού, με την έννοια της ανατροφοδότησης της σύγχρονης τέχνης με θεμελιώδεις ιδέες, φιλοσοφίες και πρακτικές.
Στο 22ο Φεστιβάλ τα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν, επίσης, τη δική τους ξεχωριστή σημασία, και φέτος στοχεύουν στο να αναδειχθούν οι σύγχρονοι χορευτικοί προβληματισμοί στα θέματα της έκφρασης, της τεχνικής και της δημιουργικής προσέγγισης της κίνησης, μέσα από τα δύο δεκαήμερα σεμινάρια, ένα για επαγγελματίες χορευτές και σπουδαστές του χορού και ένα για ερασιτέχνες-λάτρεις του χορού όλων των ηλικιών.
Ακόμα, διοργανώνεται ένα σύντομο αλλά ξεχωριστό εργαστήριο σύγχρονου χορού, που απευθύνεται σε όλους, σε άτομα με ή χωρίς αναπηρία (18 χρόνων και άνω), για τη συμμετοχή των οποίων δεν απαιτείται γνώση χορού, μόνο ενδιαφέρον και επιθυμία για κίνηση!
Η σειρά των παράλληλων εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί «ανοίγονται» στην πόλη και φιλοδοξούν να αναδείξουν μιαν άλλη πλευρά της διοργάνωσης, που υποστηρίζει τις συνέργειες και τις συνεργασίες με πολλούς και διαφορετικούς θεσμούς και συνδυάζει το χορό με βραδιές μουσικής, κινηματογραφικές προβολές, διαλέξεις και συζητήσεις. Έτσι, το 22ο Φεστιβάλ διευρύνει την ήδη πολύ καλή συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας, όπου συνεχίζεται η Έκθεση «Μυθικοί Χοροί της Μεσσηνίας», η οποία θα πλαισιωθεί και με μια παράσταση χορού. Συνεργάζεται με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ειδικότερα με το πρόγραμμα «Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων» σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Κάτιας Αρφαρά, καλλιτεχνικής διευθύντριας Θεάτρου και Χορού της Στέγης. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με παραγωγή του Μπαλέτου της, ανοίγει την αυλαία, και το CineDoc εμπλουτίζει τις παράλληλες εκδηλώσεις με την προβολή πολυ-βραβευμένου ντοκιμαντέρ για το χορό, με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα.
Τέλος, το λόγο πήρε ο κ. Τσατσούλης, που ευχήθηκε καλή επιτυχία στο φετινό Φεστιβάλ και μίλησε για την υποψηφιότητα της Καλαμάτας ως πολιτιστικής πρωτεύουσας, κάτι που δε θα μπορούσε να έχει συμβεί, αν η πόλη δεν είχε εμπνευστεί εδώ και 22 χρόνια από μια εκδήλωση εξωστρέφειας. Δήλωσε δε ότι για το Kalamata21 οδηγός είναι το Φεστιβάλ, που εμπνέει, και ουσιαστικά είναι αλληλένδετα.
Το πρόγραμμα
Παρασκευή 15 & Σάββατο 16.7 | 22:00 | Links
Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής | Αντώνης Φωνιαδάκης, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα
Σάββατο 16.7 | 19:00 | 10,000 Litres | Me on Top
ΝΕΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ Ευαγγελία Κολύρα, Άρτεμις Λαμπίρη, Συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Κυριακή 17 & Δευτέρα 18.7 | 20:00 | Opus
Λέων και Λύκος | Χρήστος Παπαδόπουλος,
Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Τρίτη 19 & Τετάρτη 20.7 | 20:00 | Στην άκρη του βατήρα, Αμάλγαμα | Μαρία Γοργία, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Τρίτη 19.7 | 22:00 | Drops of Peace
Dk-Bel | Sophie Bulbulyan, Pelma | Λία Χαράκη
Quasi Stellar | Αποστολία Παπαδαμάκη, Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων, Είσοδος Ελεύθερη
Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7 | 20:00 | Beheld & Notturnino, Candoco Dance Company | Alexander Whitley & Thomas Hauert, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα
Κυριακή 24.7 | 22:00 | Europium
RootlessRoot | Λίντα Καπετανέα και Jozef Frucek, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Κυριακή 17 & Δευτέρα 18.7 | 22:00 | First Position (προβολή), Bess Kargman, Συνδιοργάνωση: CineDoc- Υποστήριξη: Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα, Μέγαρο Χορού-Βέραντα
Τρίτη 19.7 | 18:00 & Κυριακή 24.7 | 12:00 | Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας (έκθεση) & Χορογραφίες της Barbara Kane, Συνδιοργάνωση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας, Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας
Τετάρτη 20.7 |12:30 | Drops of Breath (προβολή)
Dk-Bel | Sophie Bulbulyan, Quasi Stellar | Αποστολία Παπαδαμάκη, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Τετάρτη 20.7 | 22:00 | Cello in my Life
Indira Rahmatulla (ρεσιτάλ τσέλου και χορευτικοί αυτοσχεδιασμοί των Στ. Γκόνου, Ν. Πέππα-Τριαντάρη, Ν. Γραμματικοπούλου, Β. Αναγνωστοπούλου), Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο
Πέμπτη 21 & Παρασκευή 22.7 | 22:00 | All This Can Happen (προβολή), Siobhan Davies & David Hinton, Μέγαρο Χορού-Βεράντα
Πέμπτη 21, Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7 | 13:00-22:00 | The Running Tongue (εγκατάσταση/ταινία), Siobhan Davies & David Hinton, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Παρασκευή 22.7 | 18:00 | Screendance: Ομιλία του David Hinton – Συζήτηση, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Κυριακή 24.7 | 20:00 | Παρουσίαση σεμιναρίου της Barbara Kane, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Δευτέρα 25.7 | 20:00 | Παρουσίαση σεμιναρίου της Pat Catterson, Μέγαρο Χορού-Στούντιο
Τρίτη 26.7 | 22:00 | Γκαλά όπερας, Δημήτρης Πλατανιάς, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα
Εκπαιδευτικές δραστηριότητες – Εργαστήρι
15-25.7 | 10:00-12:00 | Σεμινάριο χορού με την Barbara Kane, Ζουμπούλειο Μέγαρο
15-25.7 | 10:00-12:00 | Σεμινάριο χορού με την Pat Catterson, 21.7 | 12:00-14:00 | Εργαστήρι με τους Candoco Dance Company, Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας
Θ.Α. Διάλεξη της Pat Catterson
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Πρεμιέρα του φετινού 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, η εντυπωσιακή παραγωγή Links του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που υπογράφει ο σπουδαίος έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης.
Ο διεθνώς αναγνωρισμένος, νέος Διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ αφιερώνει τη νέα του χορογραφία στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και τον Γκεόργκ Φρήντριχ Χαίντελ, τους δύο κορυφαίους συνθέτες του Μπαρόκ, οι οποίοι, παρά το ότι γεννήθηκαν την ίδια χρονιά (1685) σε κοντινές πόλεις, δεν συναντήθηκαν ποτέ όσο ζούσαν. Μέσα από τη σύνθεση των μουσικών τους και τη χορογραφία ο Φωνιαδάκης επιχειρεί να δημιουργήσει ένα τοπίο όπου το φανταστικό, υποσυνείδητο και μυστικιστικό στοιχείο εναλλάσσεται και συνομιλεί με τον ωμό ρεαλισμό, δημιουργώντας ένα ιδανικό «οικοσύστημα» συνάντησης των δύο μουσουργών.
Η παράσταση αποτελείται από τρία μέρη: το Selon Désir, το οποίο ο Φωνιαδάκης έχει πρωτοπαρουσιάσει στο Μπαλέτο της Γενεύης, και τα Air και Links που χορογράφησε ειδικά για το μπαλέτο της ΕΛΣ.
Στην υψηλής αισθητικής παραγωγή συμβάλλουν η λιτή σκηνική εγκατάσταση που συνυπογράφει ο Αντώνης Φωνιαδάκης με τον Σάκη Μπιρμπίλη, ο οποίος επιμελήθηκε και τους φωτισμούς, τα κοστούμια του Τάσου Σοφρονίου και το ηχητικό περιβάλλον που δημιούργησε ο Ζυλιέν Ταρρίντ.
(Παρασκευή 15 & Σάββατο 16.7.2016, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 22:00)
Τα έργα 10,000 Litres της Ευαγγελίας Κολύρα και Me οn Τop της Άρτεμις Λαμπίρη παρουσιάζονται σε μία ενιαία παράσταση:
Η Ευαγγελία Κολύρα, χορογράφος και χορεύτρια που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, βασίζει το έργο της 10,000 Litres στη ζωτική ανθρώπινη λειτουργία της αναπνοής. Μέσα από τη σωματική διερεύνηση φτιάχνει ανατρεπτικές, παράξενες και χιουμοριστικές εικόνες και καταστάσεις. Τρεις ερμηνευτές συνδυάζουν κίνηση, λόγο, ήχο και μουσική, και δημιουργούν μια αισθητηριακή εμπειρία που πραγματεύεται την ελευθερία, την εξουσία και την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο τίτλος 10.000 λίτρα αναφέρεται στην ποσότητα αέρα που κυκλοφορεί στο σώμα κάθε μέρα, στρέφοντας έτσι την προσοχή στην ανθρώπινη διάσταση ως κοινή καταβολή όλων μας και ως επίκεντρο των συναισθηματικών και των διαπροσωπικών μας σχέσεων.
Χορηγός περιοδείας: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Η Άρτεμις Λαμπίρη, μια νέα χορογράφος που έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στην εγχώρια σκηνή τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει το έργο Me οn Top. Μια παράσταση χορού για τις σχέσεις εξουσίας στην καθημερινή μας ζωή με πέντε κεφάλαια που αλληλο-επικαλύπτονται. Δίνοντας έμφαση στην ιδιαίτερη κινητική ταυτότητα του κάθε ρόλου, το έργο σκιαγραφεί πέντε ιστορίες, χωρίς να καταφεύγει στην αφήγησή τους. Πέντε άνθρωποι, πέντε σημεία στο χώρο ή πέντε σημεία στο χρόνο μιας ζωής αρθρώνονται μέσω της φόρμας της κίνησης και αφηγούνται. Μια παράσταση που μάλλον δείχνει παρά σχολιάζει ότι όλοι μας ασκούμε εξουσία.
Παραγωγός της παράστασης και Χορηγός περιοδείας: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Συμπαραγωγή: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ομάδα χορού ΜΑΝ
Στήριξη Δημιουργίας: ΝΕΟΝ
(Σάββατο 16.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 19:00)
Ένας νέος, πολλά υποσχόμενος, και ανερχόμενος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καλλιτέχνης ο Χρήστος Παπαδόπουλος με την ομάδα του Λέων και Λύκος παρουσιάζει το δεύτερο έργο της καριέρας του, Opus. Μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική, η έννοια της οποίας παραπέμπει σε μια μορφή μουσικής σύνθεσης (opus) που χαρακτηρίζεται από αυστηρή δομή και πολυμορφία. Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής αυτής, η αποκωδικοποίηση και εντέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Μέσα σε έναν απέριττο και λιτό σκηνικό χώρο, η κίνηση ακολουθεί πότε τη ρυθμική αγωγή και πότε τις μελωδικές γραμμές της μουσικής, επικεντρώνει την προσοχή του θεατή άλλοτε σε κάθε όργανο χωριστά άλλοτε σε περισσότερα και άλλοτε στην ενιαία σύνθεση της μουσικής. Η χορογραφία επιχειρεί έτσι τη σύσταση ενός νέου κώδικα ανάγνωσης του μουσικού έργου που μεταφράζει τη χρονική διάσταση της μουσικής σύνθεσης σε χωρική διάσταση των σωμάτων. Η παράσταση Opus έγινε δεκτή μέσα από 470 αιτήσεις στο φεστιβάλ χορού Danse Elargie που πραγματοποιείται στις 17-18-19 Ιουνίου 2016 στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι.
(Κυριακή 17 και Δευτέρα 18.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 20:00)
Η ομάδα Αμάλγαμα και η χορογράφος Μαρία Γοργία έχουν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια μια ιδιόμορφη γραφή-κριτική στις σύγχρονες συνθήκες, με έργα που διερευνούν ζητήματα ταυτότητας, ιστορίας και φύλου. Το έργο Στην άκρη του βατήρα διαδραματίζεται σ΄ ένα χώρο που μεταμορφώνεται πότε σε σπίτι, πότε σε πασαρέλα, πότε σε γιαπωνέζικο λουτρό και πότε σε ατμόσφαιρα από έργο του Μπέκετ. Εκεί, μια γυναίκα, η εκρηκτική Καλαματιανή περφόρμερ Σάνια Στριμπάκου, κολυμπά ανάμεσα στις αντιφάσεις της, στην αναποφασιστικότητά της και στα αδιέξοδα που, κατά κύριο λόγο, δημιουργεί η ίδια στον εαυτό της. Μέσα από θραυσματικές σκηνές που φαίνεται να αναφέρονται σε διαφορετικές προσωπικότητες γυναικών, συμπληρώνεται ένα αντιφατικό και πολύμορφο παζλ μιας σύγχρονης γυναίκας που βρίσκεται στο μεταίχμιο. Ένα πολύ έντονα προσωπικό έργο της χορογράφου που κάνει μια ενδοσκόπηση στην έννοια της κρίσης ως καταρχήν υπαρξιακή, αλλά ταυτοχρόνως κοινωνική, οικονομική, πολιτική, αξιακή, και ηλικιακή. Το έργο περιέχει σκηνές διάδρασης με το κοινό.
(Τρίτη 19 και Τετάρτη 20.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 20:00)
Το έργο Drops of Peace είναι μια παράσταση σε εξωτερικό χώρο που συνδυάζει χορό και προβολές και απευθύνεται σε θεατές όλων των ηλικιών. Οι χορογράφοι Αποστολία Παπαδαμάκη (ομάδα Quasi Stellar, Ελλάδα), Σοφί Μπουλμπουλιάν (Sophie Bulbulyan, ομάδα Dk-Bel, Γαλλία) και Λία Χαράκη (ομάδα Πέλμα, Κύπρος) δημιουργούν το Drops of Peace, ως απόηχο του Drops of Breath, της πρώτης διεθνώς υποβρύχιας παράστασης χορού. Ένας περίπατος στη φύση κατά τον οποίο οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν το δικό τους ταξίδι παρακολουθώντας τους χορευτές να συνθέτουν μνήμες που έχουν καταγραφεί μέσα τους από την υποβρύχια εμπειρία τους.
Το Drops of Peace είναι μια πολυαισθητηριακή παράσταση που αρχίζει ως παιχνίδι και δημιουργείται ειδικά για τον εξωτερικό χώρο που επιλέγεται κάθε φορά. Σε αυτήν συμμετέχουν ερμηνευτές διαφορετικών ηλικιών, εθνοτήτων και σωματικών δυνατοτήτων (με ή χωρίς αναπηρίες) καθώς και οι θεατές. Το Drops of Peace αποτελεί μέρος του καινοτόμου project «Η Υποβρύχια Καρδιά της Μεσογείου» (The Underwater Heart of the Mediterranean), έργο πολλαπλών δράσεων που επιλέχθηκε από το Πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της ΕΕ, για την περίοδο Ιανουάριος 2015- Μάιος 2016.
(Τρίτη 19.7.2016, Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων, 22:00, Είσοδος Ελεύθερη)
Η ομάδα Candoco Dance Company, (Can-do-Co[mpany], Καντούκο Ντανς Κόμπανυ), από τις πιο φημισμένες ομάδες, που αποτελείται από αρτιμελείς και μη χορευτές, επισκέπτεται την Καλαμάτα με έργα δύο καταξιωμένων χορογράφων, των Aλεξάντερ Γουίτλεϋ (Alexander Whitley) και Τόμας Χάουερτ (Thomas Hauert). Ακολουθώντας την πρακτική της πρόσκλησης σε διεθνούς φήμης χορογράφους, η ομάδα έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα υψηλού επιπέδου, ποιοτικό ρεπερτόριο, ενώ παράλληλα παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα που κάνουν το χορό προσβάσιμο σε όλους.
Το Beheld, έργο του Alexander Whitley, ενός κλασικά εκπαιδευμένου χορευτή, εξερευνά τις δυνατότητες αρτιμελών και μη χορευτών, σε μια δουλειά-πρόκληση για το εξαιρετικά απαιτητικό και δεξιοτεχνικό ύφος του χορογράφου. Σε μουσική του πρωτοπόρου σύγχρονου βιρτουόζου του πιάνου Νιλς Φραμ (Nils Frahm), επεξεργασμένη από τον παραγωγό ηλεκτρονικής μουσικής Ρούτχερ Zάντερβελτ (Rutger Zuydervelt).
Το έργο Notturnino του βραβευμένου χορογράφου Thomas Hauert εμπνέεται από το ντοκιμαντέρ Tosca’s Kiss γύρω από τη ζωή τραγουδιστών της όπερας μετά τη λήξη της καριέρας τους. Βασισμένο σε χορογραφικές δομές που στηρίζουν κινητικούς αυτοσχεδιασμούς, αποτελεί μια μοναδική, κάθε φορά, εμπειρία που αναδεικνύει το εύθραυστο της ύπαρξης και της ζωής.
(Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7.2016, Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 20:00)
Στο έργο Europium η ομάδα RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα & Γιόζεφ Φρούτσεκ, (Jozef Fruček) θέτει το ερώτημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας και, κατά συνέπεια, της δικής μας συλλογικής ταυτότητας. Με έμμεσες αναφορές στο ιστορικό γεγονός του ναυαγίου της «Μέδουσας» (1816) στις ακτές της Δυτικής Αφρικής, και στα περιστατικά κανιβαλισμού που διαδραματίστηκαν πάνω στην αυτοσχέδια σχεδία του πληρώματος, το μέλλον της Ευρώπης και των αξιών της διαφαίνεται οριακό και αμφίβολο. Σε μια ατμόσφαιρα συσσωρευμένης έντασης, έντονης σωματικότητας, σκηνών διαλόγου με το κοινό και χορογραφικών εικόνων, το Europium στοχάζεται πάνω στο ασταθές και ρευστό μέλλον όλων μας· πάνω στην ιδιαιτερότητα και τη διαφορά, στις αξίες και τις προσπάθειες προάσπισής τους, αλλά και στις συγκρούσεις που αναπόφευκτα πυροδοτούνται.
Συμπαραγωγή και Χορηγός περιοδείας: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Συμπαραγωγή: JoJo-Oulu Dance Centre/ Oulu City Theater (Φιλανδία)
(Κυριακή 24.7.2016 Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, 22:00)
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ της Μπες Κάργκμαν (Bess Kargman) (2011) με τίτλο First Position, που έχει συγκινήσει κοινό και κριτικούς, θα προβληθεί φέτος σε συνδιοργάνωση με τη CineDoc και με την υποστήριξη της Πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα.
Η ταινία αναφέρεται σε έξι νεαρούς χορευτές και στην επίπονη προετοιμασία τους για το Youth America Grand Prix, έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς του κόσμου. Οι δυσκολίες, η σωματική εξάντληση, η ψυχολογική πίεση, αλλά και η αγάπη για το χορό, το όνειρο της τελειότητας και η δύναμη της θέλησης συνθέτουν ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ που κέρδισε τους λάτρεις του χορού, και όχι μόνο, όπου προβλήθηκε.
(Κυριακή 17 & Δευτέρα 18.7.2016, Μέγαρο Χορού-Βέραντα, 22:00)
Η Μπάρμπαρα Κέιν (Barbara Kane), από τις σημαντικότερες, διεθνώς, δασκάλες του ύφους της Ισιδώρας Ντάνκαν, παρουσιάζει χορογραφίες της Ντάνκαν, των μαθητριών της διάσημης χορογράφου, αλλά και δικές της, εμπνευσμένες από την αρχαία Ελλάδα. Ο χορός των αρχών του 20ού αιώνα «συνομιλεί» με τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Καλαμάτας, σε μια παράσταση που μετουσιώνει όψεις των απαρχών του σύγχρονου χορού. Μια ιδιότυπη γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, τον σύγχρονο χορό και την αρχαία τέχνη, και μια μοναδική εμπειρία για τους θεατές που ολοκληρώνεται με την ξενάγηση στην έκθεση «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας».
Συνδιοργάνωση με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας
(Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας, Τρίτη 19.7.2016, 18:00 & Κυριακή 24.7.2016, 12:00)
Oι χορογράφοι Σοφί Μπουλμπουλιάν (Sophie Bulbulyan, Γαλλία) και Αποστολία Παπαδαμάκη (Ελλάδα) σε συμπαραγωγή με τη Λία Χαράκη (Κύπρος) και καλλιτέχνες από δέκα χώρες, παρουσίασαν για πρώτη φορά στον κόσμο μια υποβρύχια χορευτική-εικαστική παράσταση το Σεπτέμβριο του 2015, μια μοναδική εμπειρία που αποτυπώνεται στην ταινία Drops of Breath. Η υποβρύχια παράσταση Drops of Breath εντάσσεται στο The Underwater Heart of the Mediterranean, ένα πολυμορφικό πρότζεκτ που υποστηρίζεται από το Πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη», της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Πολιτισμού της ΕΕ.
Στην παράσταση συμμετέχουν δεκατέσσερις χορευτές από τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Κύπρο, με και χωρίς αναπηρία, ανάμεσά τους τρία παιδιά, 10-14 ετών. Η πρωτότυπη μουσική του Τρύφωνα Κουτσουρέλη έγινε καθηλωτική εμπειρία ήχου, ενώ η υποβρύχια σκηνογραφία και τα κοστούμια του Γιώργου Γεωργίου δημιούργησαν ένα μοναδικό οπτικό τοπίο για το κοινό, που παρακολούθησε είτε μέσα στο νερό (για πρώτη φορά διεθνώς) είτε από την επιφάνεια της θάλασσας είτε σε ζωντανή αναμετάδοση από την ακτή. Το μοντάζ της ταινίας ακολουθεί πιστά τους χρόνους της χορογραφίας και αποδίδει την οπτική τόσο των υποβρύχιων θεατών όσο και των θεατών στην επιφάνεια της θάλασσας.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Τετάρτη 20.7.2016, 12:30)
Η βραβευμένη τσελίστα Ιντίρα Ραματούλα (Indira Rahmatulla), μουσικός από την Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν, με πολλά σόλο κοντσέρτα και συμμετοχές ανά τον κόσμο, παρουσιάζει ένα ρεσιτάλ για τσέλο με έργα J.S. Bach, György Ligeti, Henri Dutilleux & Ahmed Adnan Saygun υπό τον τίτλο Cello in my Life. Η ποικιλία και το διαφορετικό ύφος των μουσικών έργων αναδεικνύει το εύρος της μουσικής ευαισθησίας και δεξιοτεχνίας της τσελίστριας, σε ένα διάλογο με το χορό. Ειδικά, τη Σουίτα του Μπαχ για σόλο τσέλο, και τους πέντε δημοφιλείς χορούς που την αποτελούν θα συνοδέψουν με αυτοσχεδιασμούς επαγγελματίες χορεύτριες – απόφοιτοι της Δημοτικής Σχολής Χορού του Δήμου Καλαμάτας: οι Σταυρούλα Γκόνου, Ναυσικά Πέππα-Τριαντάρη, Νάγια Γραμματικοπούλου και Βάσια Αναγνωστοπούλου με χαρά προσφέρουν στο 22ο Φεστιβάλ την τέχνη τους, με την καλλιτεχνική επίβλεψη της επί χρόνια Καθηγήτριας της Δημοτικής Σχολής Χορού Καλαμάτας, και συνεργάτιδας του Φεστιβάλ, Λίλλυς Τριαντάρη.
(Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο, Τετάρτη 20.7.2016, 22:00)
Η εγκατάσταση/ταινία The Running Tongue είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής συνεργασίας της αγγλίδας χορογράφου Σιβόν Ντέιβις (Siobhan Davies), του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Χίντον (David Hinton), καλλιτεχνών ήχου, κινουμένων σχεδίων και 22 καλλιτεχνών του χορού. Ο θεατής παρακολουθεί όρθιος, και για όση ώρα επιθυμεί, την εικόνα μιας αθλήτριας, σε φυσικό μέγεθος, που τρέχει, ενώ κατά τη διάρκεια αυτής της εικόνας παρεμβάλλονται σκέψεις και εικόνες που χτίζουν πολλές και διαφορετικές ιστορίες, δίνοντας την αίσθηση ότι η γυναικεία φιγούρα ταξιδεύει ανά το χρόνο και το χώρο. Το έργο προβάλλεται αδιάλειπτα, διατηρώντας μία σταθερή βάση αλλά παράλληλα αλλάζει συνεχώς, δημιουργώντας κάθε φορά μια νέα ιστορία, ένα νέο νόημα.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Πέμπτη 21, Παρασκευή 22 & Σάββατο 23.7.2016, 13:00-22:00)
Η ταινία All This Can Happen είναι το αποτέλεσμα της πρώτης συνεργασίας ανάμεσα στην εμβληματική φυσιογνωμία του βρετανικού σύγχρονου χορού, της χορογράφου Siobhan Davies και στον βραβευμένο σκηνοθέτη ταινιών David Hinton. Βασισμένο στη νουβέλα του Ρόμπερτ Βάλζερ Ο περίπατος (1917), που περιγράφει τις σκέψεις ενός συγγραφέα ενώ κάνει τον περίπατό του, το φιλμ αποτελεί ένα στοχασμό για την καθημερινότητα, και συμπυκνώνει τις κοινές καλλιτεχνικές αναζητήσεις των δύο δημιουργών. Βασισμένο κυρίως σε φωτογραφίες από το αρχείο του British Film Institute, το All this Can Happen είναι μια χορογραφία εικόνων με στόχο να αναδειχθούν πτυχές της καθημερινότητας που συχνά μένουν αθέατες. Το έργο έχει προβληθεί σε περισσότερες από 21 χώρες.
(Πέμπτη 21 & Παρασκευή 22.7.2016 / Μέγαρο Χορού-Βεράντα, 22:00)
Με αφορμή την παρουσίαση στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας των πολυδιάστατων κινηματογραφικών δημιουργιών All This Can Happen και The Running Tongue, ο βραβευμένος βρετανός σκηνοθέτης David Hinton μιλάει για τη συνεργασία του με την ιστορική μορφή του σύγχρονου βρετανικού χορού Siobhan Davies. Μια αφορμή γνωριμίας, συνομιλίας και ανταλλαγής με έναν καλλιτέχνη που κινείται στα όρια συνάντησης χορού, κίνησης, φιλμ και εικόνας.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Παρασκευή 22.7.2016, 18:00)
Η Μπάρμπαρα Κέιν παρουσιάζει το αποτέλεσμα του δεκαήμερου Σεμιναρίου στο πλαίσιο του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Στην παρουσίαση περιλαμβάνονται έργα από το ρεπερτόριο της Ισιδώρας Ντάνκαν, καθώς και αυτοσχεδιαστικοί χοροί των συμμετεχόντων.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Κυριακή 24.7.2016, 20:00)
Η χορογράφος Πατ Κάττερσον (Pat Catterson) παρουσιάζει το αποτέλεσμα του δεκαήμερου Σεμιναρίου στο πλαίσιο του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, με τη βοήθεια της καλαματιανής χορεύτριας Σάνιας Στριμπάκου. Το σεμινάριο είναι βασισμένο στη διαδικασία δημιουργίας που χρησιμοποιεί η νεοϋορκέζα χορογράφος στις πρόσφατες δουλειές της, μέρος των οποίων είναι το 108ο έργο της με τίτλο NOW.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Δευτέρα 25.7.2016, 22:00)
Γκαλά Όπερας με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΛΑΤΑΝΙΑ
(Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα, Τρίτη, 26.7.2016, 22:00)
Η είσοδος σε όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις είναι ελεύθερη.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ/ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ
Το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνει δύο σεμινάρια διαφορετικών αισθητικών και τεχνικών που επανασυνδέουν το σήμερα του χορού με βασικές ιδέες και πρακτικές που πηγάζουν από ιστορικές στιγμές του σύγχρονου χορού: τις απαρχές του μοντέρνου χορού της Ισιδώρας Ντάνκαν και τον αμερικανικό μεταμοντέρνο χορό.
Επίσης περιλαμβάνει ένα Εργαστήρι, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη τεχνική του χορού.
Η Μπάρμπαρα Κέιν (Barbara Kane), από τις πιο σημαντικές δασκάλες του ύφους της Ισιδώρας Ντάνκαν, διδάσκει την τεχνική που δημιούργησε η πρωτοπόρος του σύγχρονου χορού. Το σεμινάριο με τίτλο Οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι, η μουσική του Γκλουκ και ο χορός της Ισιδώρας Ντάνκαν παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά της χορευτικής κληρονομιάς της Ντάνκαν, δηλαδή την ιδιαίτερη αίσθηση και αισθητική που βασίζεται στη ροή της κίνησης της φύσης και στην ιστορία του παρελθόντος, κυρίως της αρχαίας Ελλάδας.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε μαθητές σχολών χορού (παιδιά 7 ετών και άνω), σπουδαστές χορού, επαγγελματίες χορευτές και ερασιτέχνες, καθώς και άτομα χωρίς χορευτική εμπειρία, και γίνεται σε συνεργασία με τη γαλλίδα χορεύτρια και καθηγήτρια Φρανσουάζ Ραζώ (Françoise Rageau).
(15-25.7.2016, Ζουμπούλειο Μέγαρο, 10:00 -12:00)
Θα καταλήξει σε ανοιχτή παρουσίαση των συμμετεχόντων
(Κυριακή 24.7.2016, Μέγαρο Χορού-Στούντιο, 20:00)
Η νεοϋορκέζα χορογράφος Πατ Κάττερσον (Pat Catterson) έρχεται για δεύτερη φορά στην Καλαμάτα, αυτή τη φορά για να διδάξει ένα σεμινάριο χορού βασισμένο στη διαδικασία δημιουργίας που χρησιμοποιεί στα πρόσφατα έργα, μέρος των οποίων είναι το 108ο έργο της με τίτλο NOW. Πρόκειται για μια εγκατάσταση/παράσταση/δρώμενο, στο οποίο οκτώ νεοϋορκέζοι χορευτές ερμήνευσαν τη χορογραφία μαζί με εννέα χορευτές άλλων χωρών σε ζωντανή σύνδεση μέσω Skype. Την παράσταση παρακολούθησαν θεατές στη Νέα Υόρκη μέσα από τρία διαφορετικά sites καθώς και θεατές σε άλλες 29 χώρες με τη βοήθεια του live streaming.
Η Πατ Κάττερσον ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τον τρόπο που κάθε χορευτής αντιλαμβάνεται την κίνηση, πώς τη βιώνει σωματικά και τι σημαίνει γι’ αυτόν, ενώ στη συνέχεια δίνει μορφή στις ερμηνείες των συμμετεχόντων δημιουργώντας σόλο και ντουέτα. Με τη βοήθεια της Σάνιας Στριμπάκου –χορεύτριας με καταγωγή από την Καλαμάτα, που συμμετείχε στο έργο NOW–, θα διδάξει συγκεκριμένο αλλά και αυτοσχεδιαστικό υλικό που αποτελούσε μέρος του έργου.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε σπουδαστές χορού και σε επαγγελματίες χορευτές (Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας, 15-25.7.2016, 10:00-12:00)
και το αποτέλεσμά του θα παρουσιαστεί στο κοινό.
(Μέγαρο Χορού-Στούντιο, Δευτέρα 25.7.2016, 22:00)
Επίσης, η Πατ Κάττερσον θα δώσει ανοιχτή διάλεξη, σε χώρο, ημέρα και ώρα που θα ανακοινωθούν αργότερα.
Ανοιχτό Εργαστήρι
H κορυφαία ομάδα σύγχρονου χορού Candoco Dance Company (Can-do-Co[mpany], Καντούκο Ντανς Κόμπανυ) με άτομα με ή χωρίς αναπηρία προσφέρει ένα εργαστήρι δύο ωρών με αφορμή τα έργα Beheld του Aλεξάντερ Γουίτλεϋ (Alexander Whitley) και Notturnino του Τόμας Χάουερτ (Thomas Hauert), τα οποία παρουσιάζονται στο 22ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Οι χορευτές της ομάδας θα εισαγάγουν τους συμμετέχοντες στη σύγχρονη τεχνική του χορού μέσω δημιουργικών ασκήσεων.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε άτομα με ή χωρίς αναπηρία (18 χρονών και άνω). Δεν απαιτείται γνώση χορού, μόνο το ενδιαφέρον και η επιθυμία για κίνηση!
Συμμετοχή ελεύθερη, απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής.
(Δημοτικό Στάδιο Καλαμάτας, Πέμπτη 21.7.2016, 12:00-14:00)
Πληροφορίες Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
· Σεμινάριο χορού με την Barbara Kane
Κόστος συμμετοχής: 70€. Προκαταβολή: 20€
Εγγραφές και πληροφορίες: Σάντρα Βούλγαρη: 6973 077 158 mail@kalamatadancefestival.gr
Δηλώσεις συμμετοχής έως: Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016
· Σεμινάριο σύγχρονου χορού με την Pat Catterson
Κόστος συμμετοχής: 120€ Προκαταβολή: 20€
Εγγραφές και πληροφορίες: Ιωάννα Αποστόλου: 6972 558 593 mail@kalamatadancefestival.gr
Δηλώσεις συμμετοχής έως: Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016
· Εργαστήρι σύγχρονου χορού με τους Candoco
Ελεύθερη συμμετοχή. Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής.
Εγγραφές και πληροφορίες: Νατάσα Αρέθα: 6934 164 243
mail@kalamatadancefestival.gr
Δηλώσεις συμμετοχής έως: Παρασκευή 8 Ιουλίου 2016
/// Οι ώρες παρακολούθησης των σεμιναρίων και του εργαστηρίου δεν συμπίπτουν, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής και στα δύο.
/// Οι προκαταβολές δεν επιστρέφονται μετά τη λήξη της προθεσμίας δήλωσης συμμετοχής.
/// Η εξόφληση του κόστους συμμετοχής πρέπει να γίνει με την έναρξη του σεμιναρίου.
/// Οι συμμετέχοντες στα σεμινάρια θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις του Φεστιβάλ με ειδική τιμή εισιτηρίου.
Γενικές πληροφορίες
Τιμές εισιτηρίων
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Κεντρική Αίθουσα
15€ & 12€ (φοιτητικό/μειωμένο)*
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Στούντιο
12€ (Γενική είσοδος)
– Ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα Σεμινάρια του Φεστιβάλ: 10€
– Η είσοδος σε όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις και στην παράσταση Drops of Peace είναι ελεύθερη.
* H έκδοση μειωμένων εισιτηρίων καθώς και η είσοδος με αυτά στις παραστάσεις γίνεται με την επίδειξη της αντίστοιχης ειδικής κάρτας (Φοιτητική κάρτα / Κάρτα πολιτισμού / Κάρτα ανεργίας / Κάρτα Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων / Κάρτα Σωματείου Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού / Κάρτα ΑΜΕΑ).
Προπώληση:
Έναρξη προπώλησης εισιτηρίων : Τρίτη 5.7.2016
· Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας
10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά
(εκτός Kυριακής & απογεύματος Σαββάτου)
· Πληροφορίες για εισιτήρια & αγορά μέσω πιστωτικών καρτών (Visa & Mastercard)
T: 27210 83088 & 27210 98025 / Φ: 27210 98063
(τις παραπάνω ημέρες & ώρες)
· Προπώληση εισιτηρίων ηλεκτρονικά: www.kalamatadancefestival.gr