«Ελένη» σήμερα στο Ηρώδειο για το Φεστιβάλ Αθηνών


Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ, δύο δημοτικά περιφερειακά θέατρα, της Καλαμάτας και του Αγρινίου, συνεργάζονται σε μια μεγάλη παραγωγή που περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα.

Μετά την Καλαμάτα, η παράσταση «Ελένη», με τους Πέμη Ζούνη και Αντώνη Καφετζόπουλο, θα παρουσιαστεί στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού σήμερα Δευτέρα 15 Ιουλίου, στο Φεστιβάλ Αθηνών (Αρχικά είχαν προγραμματιστεί δύο παραστάσεις. Ο λόγος ακύρωσης της δεύτερης στις 16 Ιουλίου είναι η γενική απεργία που έχει προκηρυχθεί για εκείνη τη μέρα. Τα προπωλημένα εισιτήρια της δεύτερης παράστασης θα μπορούν να ανταλλαγούν με εισιτήρια αντίστοιχης τιμής της 15ης Ιουλίου. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείτε με τα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών, Πανεπιστημίου 39, εντός της στοάς Πεσματζόγλου).
Η «Ελένη» είναι χαρακτηριστικό δείγμα ιλαροτραγωδίας, καθώς το καθαρά δραματικό στοιχείο υπονομεύεται από το κωμικό. Η ίδια η υπόθεση του έργου, άλλωστε, τοποθετεί το εμβληματικό πρόσωπο της Ωραίας Ελένης, όχι στην Τροία, αλλά στην Αίγυπτο. Στην Τροία, σύμφωνα με την εκδοχή αυτή του Ευριπίδη, πήγε το αιθέρινο είδωλό της και η ίδια η Ελένη αμόλυντη, αθώα και άσπιλη περιμένει τον άντρα της στην Αίγυπτο, πιστή στο γάμο της. Κι έτσι ο Τρωικός Πόλεμος έγινε για ένα «πουκάμισο αδειανό»…
Τη σκηνοθεσία «υπογράφει» ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, Βασίλης Νικολαΐδης και τη μουσική ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, Νίκος Ξανθούλης.
Πρόκειται για την έβδομη σκηνοθεσία του Βασίλη Νικολαΐδη πάνω σε αρχαίο δράμα. Η πρώτη, το 2000 με την «Ειρήνη» στην Επίδαυρο, του είχε χαρίσει το βραβείο «Καρόλου Κουν», ενώ πιο πρόσφατη είναι οι «Ιππής» το καλοκαίρι του 2011. Όσο για την «Ελένη» εξηγεί: «Αφήνομαι στο διφυές του έργου, που είναι ένα είδος τραγικωμωδίας. Δε θέλω να εκβιάσω καταστάσεις προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, αλλά να το αφήσω να γλιστράει από το ένα στο άλλο». Ενώ εκμυστηρεύεται πως το ποίημα του Σεφέρη, καθόρισε όλη την οπτική του και «θα υπάρχει φανερά στην παράσταση. Έχει ενταχθεί στη δραματουργική του ανάγκη».
Η «άχρονη» όψη της παράστασης συνδυάζεται με τον ήχο ανακατασκευασμένων αρχαίων οργάνων, μιας και ο συνθέτης Νίκος Ξανθούλης έχει διεθνή αναγνώριση, σε καλλιτεχνικό και ερευνητικό επίπεδο, στον τομέα της αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Για αυτή του την έρευνα το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Αμερικής τού απένειμε το Kress Lectureship για το 2012-2013, με το οποίο έδωσε διαλέξεις και κονσέρτα στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της Αμερικής.
Τη μετάφραση έχει κάνει ο Δημήτρης Δημητριάδης, τα σκηνικά-κοστούμια υπογράφει ο Νίκος Σαριδάκης, τη μουσική ο Νίκος Ξανθούλης και τη χορογραφία η Αγγελική Στελλάτου.
Στο ρόλο της Ελένης η Πέμυ Ζούνη, στο ρόλο του Μενέλαου ο Αντώνης Καφετζόπουλος και στο ρόλο του Τεύκρου ο Νίκος Αρβανίτης.