Ο Πολύδωρος Καρυοφύλλης (PokaYio) νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Kalamata:21- Απάντηση Πέγκα


Ο γνωστός εικαστικός και συνιδρυτής της Μπιενάλε Αθηνών, Πολύδωρος Καρυοφύλλης (PokaYio), ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της υποψηφιότητας της Καλαμάτας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021.
Μετά την πρόκριση της Καλαμάτας στους τρεις τελικούς διεκδικητές για τον τίτλο τον περασμένο Φεβρουάριο, το Γραφείο Υποψηφιότητας Kalamata:21, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Επιλογής, προκήρυξε πανελλαδικό διαγωνισμό για τις επιτελικές θέσεις της διεκδίκησης.
Έτσι, την Παρασκευή 22 Απριλίου, κατόπιν εξέτασης των αιτήσεων και διεξαγωγής συνεντεύξεων, το Διοικητικό Συμβούλιο της κοινωφελούς επιχείρησης του Δήμου Καλαμάτας «Φάρις» ανακήρυξε ομόφωνα τον κύριο Καρυοφύλλη ως νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Kalamata:21. Μάλιστα, του ευχήθηκε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο του, μιας και ο χρόνος είναι περιορισμένος και οι διεργασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν πολλές.
Από την πλευρά του, ο PokaYio δήλωσε ότι είναι τιμή και χαρά του που αναλαμβάνει αυτό το δύσκολο έργο και ελπίζει ότι θα ανταπεξέλθει με επιτυχία στις προσδοκίες μίας ολόκληρης πόλης, «αλλά και να σταθώ στο ύψος ενός τόσο σημαντικού θεσμού, όπως η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης».
Στο διαγωνισμό συμμετείχε και η κυρία Έλενα Πέγκα, καλλιτεχνική διευθύντρια της υποψηφιότητας κατά την α’ φάση της διεκδίκησης, η οποία όμως δεν επελέγη. Σχετικά το Δ.Σ. μίλησε επαινετικά για την κυρία Πέγκα και την ευχαρίστησε για το μέχρι τώρα έργο της και το ρόλο που έπαιξε στην πρόκριση της Καλαμάτας.
Το δε Γραφείο Υποψηφιότητας Kalamata:21 καλωσόρισε το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή με ενθουσιασμό και ελπίδα για ευτυχή έκβαση της διεκδίκησης. Σχετικά ο εκτελεστικός διευθυντής Έκτωρ Τσατσούλης δήλωσε: «Ήταν χαρά και τιμή μου να δουλέψω με την Έλενα Πέγκα, με την οποία και καταφέραμε πολλά. Είναι χαρά και τιμή μου να δουλέψω με τον κύριο Πολύδωρο Καρυοφύλλη για να ολοκληρώσουμε με επιτυχία αυτό το όμορφο ταξίδι».
 
 
ΠΙΚΡΙΑ ΕΛΕΝΑΣ ΠΕΓΚΑ 
«Δε γνωρίζω τους λόγους της μη επιλογής μου» 
-«Τι είδους απόρριψη είναι αυτή που απομακρύνει το πρόσωπο, αλλά κρατά τις προτάσεις;»
 
Με δήλωσή της η κα Έλενα Πέγκα, καλλιτεχνική διευθύντρια της υποψηφιότητας της Καλαμάτας για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021 κατά την α’ φάση της διεκδίκησης, αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Σε όλα τα μέρη του κόσμου λένε πως την ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις. Στην Ελλάδα, στο χώρο του πολιτισμού, οι αλλαγές προσώπων και ομάδων, ιδίως πετυχημένων, έχει γίνει κάτι σαν επιδίωξη τον τελευταίο καιρό. Έτσι δεν έμεινα τόσο εμβρόντητη όταν ήρθε και η σειρά μου, ούτε ότι το πληροφορήθηκα από μια δημοσίευση σε τοπική εφημερίδα της Καλαμάτας και όχι από επίσημα χείλη – άλλη μια συνηθισμένη τακτική της εποχής. Εκεί διάβασα πως τη θέση μου πήρε ο εικαστικός καλλιτέχνης Πολύδωρος Καρυοφύλλης (Poka-Yio).
Κρατούσα τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Γραφείου Υποψηφιότητας της Καλαμάτας για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021. Είχα αναλάβει το Φεβρουάριο του 2015 και ο φάκελος-πρόταση που καταθέσαμε με τους συνεργάτες μου ήταν αυτός που έδωσε την πρόκριση στην Καλαμάτα το Φεβρουάριο του 2016. Πετύχαμε, έπειτα από σκληρή δουλειά, ανάμεσα σε δεκατέσσερις ελληνικές πόλεις που είχαν θέσει υποψηφιότητα, η Καλαμάτα να προκριθεί στον τελικό γύρο με την Ελευσίνα και τη Ρόδο.
Ως δημιουργός και επαγγελματίας του χώρου μου έχω ένα δίκτυο γνωριμιών και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, το οποίο ενεργοποίησα. Πολλοί και διαφορετικοί άνθρωποι και φορείς δέχτηκαν να συμμετέχουν, εμπιστεύτηκαν την ομάδα μας, έδωσαν τις ιδέες τους ή και τα ονόματά τους. Έτσι φτιάχτηκαν οι προτάσεις μου για το πρόγραμμα. Είναι και πολλοί άλλοι που περίμεναν το δεύτερο γύρο, όπου όλα θα γίνονταν πιο συγκεκριμένα.
Καταλαβαίνω τη νόμιμη διαδικασία του διαγωνισμού που ακολουθήθηκε για την αλλαγή μου – στο διαγωνισμό πήρα κι εγώ μέρος. Όμως, δε γνωρίζω τους λόγους της μη επιλογής μου. Μαζί με εμένα δεν επιλέγονται και οι προτάσεις μου για το πρόγραμμα; Τι είδους απόρριψη είναι αυτή που απομακρύνει το πρόσωπο, αλλά κρατά τις προτάσεις; Ποιοι λόγοι είναι ικανοί ώστε να οδηγήσουν το Δήμο να αλλάξει τον άνθρωπο, του οποίου η πρόταση οδήγησε στην επιτυχία της πρόκρισης της πόλης. Όταν μάλιστα, σύμφωνα με τους κανονισμούς, πάνω στην πρόταση που έχει προκριθεί θα πρέπει να συνεχίσει η διεκδίκηση και στο τελικό στάδιο. Ο τελικός φάκελος δε θα πρέπει να είναι έτοιμος σε τέσσερις μήνες.
Δυστυχώς, οδηγούμαι να πιστεύω πως υπάρχει απόκρυψη προθέσεων. Όσο δουλεύαμε για την πρόκριση, υπήρχε μικρό ενδιαφέρον. Με το που προκρίθηκε η πόλη, άλλαξε το τοπίο. Αίφνης, το πολιτικό ενδιαφέρον παρατάξεων, πολιτικών προσώπων, άλλων Δήμων, Περιφέρειας κ.λπ., φούντωσε.
Γίνεται έτσι οι καλλιτέχνες και οι καλλιτεχνικοί διευθυντές να χτίσουν κάτι, όταν δεν εγκαθίστανται σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού; Γεννιέται έτσι πολιτιστικό έργο; Πολιτισμός; Εδώ δεν τηρούνται ούτε τα τυπικά, τιμώντας έναν πολύτιμο συνεργάτη έστω με επίσημο δημοσίευμα ευχαριστίας για το έργο που προσέφερε. Απεναντίας. Δημιουργούνται υπόνοιες απαξίας γύρω από το πρόσωπό μου.
[…] Τέλος, λυπάμαι βαθύτατα που φεύγω έτσι, και θέλω να ευχαριστήσω τους συνεργάτες μου στο γραφείο – την ομάδα, αλλά και όλους τους φορείς και τους ανθρώπους της Καλαμάτας που μοιράστηκαν μαζί μου τις ιδέες τους και με στήριξαν όσο ήμουν ανάμεσά τους και με έκαναν να νιώθω ευπρόσδεκτη. Είναι πάρα πολλοί. Ξέρουν ποιοι είναι. Μία ολόκληρη πόλη. Σχεδόν».