Μία πρωτοποριακή πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2010, προωθώντας το Ελληνικό Πρωινό, συνδέοντας και αξιοποιώντας τον πολιτισμικό-γαστρονομικό πλούτο της χώρας με τα ελληνικά ξενοδοχεία.
Δυστυχώς, στο πρόγραμμα δε συμμετέχουν όλα τα ξενοδοχεία. Σε επίπεδο γεωγραφικής Πελοποννήσου λαμβάνουν μέρος 43 ξενοδοχεία, από τα οποία μόλις τα 8 είναι μεσσηνιακά. Αναλογικά με τον αριθμό των ξενοδοχείων σε όλη την Πελοπόννησο, η μεσσηνιακή ξενοδοχειακή συμμετοχή είναι σε καλό επίπεδο, αλλά σίγουρα όχι αρκετή.
Από την άλλη πλευρά, σε μια προσπάθεια κινητοποίησης όλων των εμπλεκομένων στο τουριστικό προϊόν, η Περιφέρεια Πελοποννήσου επιχειρεί τη σύσταση του Συμφώνου Ποιότητας.
Παρόμοια προσπάθεια είχε ξεκινήσει και από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας με τη δημιουργία Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας, που όμως δεν ευοδώθηκε, παρά το γεγονός ότι είχε υπάρξει ενδιαφέρον από επιχειρηματίες.
Ελληνικό Πρωινό
Στο πρόγραμμα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος συμμετέχουν ξενοδοχεία όπου οι επισκέπτες μπορούν να γευτούν την ελληνική τοπική γαστρονομία, να μάθουν την ιστορία των σημαντικότερων προϊόντων της ελληνικής γης και τους παραγωγούς τους, καθώς και συνταγές τοπικών εδεσμάτων.
Το όλο πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται μεθοδικά από το 2010 με βασικό σκοπό τον εμπλουτισμό του πρωινού που προσφέρεται στα ελληνικά ξενοδοχεία με αγνά και μοναδικά προϊόντα της ελληνικής γης, καθώς και παραδοσιακά τοπικά εδέσματα της κάθε περιοχής της Ελλάδας.
Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους επισκέπτες των ελληνικών ξενοδοχείων να γνωρίσουν τον άφθονο γαστρονομικό πλούτο της χώρας και να γευτούν στο πρωινό τους τα αναρίθμητα ελληνικά προϊόντα και εδέσματα που βρίσκονται στην καρδιά της Μεσογειακής Διατροφής, η οποία δεν είναι απλώς μια μοντέρνα διατροφική τάση, αλλά αποτελεί, σύμφωνα με την UNESCO, «άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας».
Επίσης στόχος του «Ελληνικού Πρωινού» είναι να παρουσιασθεί η γαστρονομική πολυμορφία κάθε περιοχής, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διαμόρφωση της πολιτιστικής ταυτότητας και της τουριστικής φυσιογνωμίας του κάθε τόπου, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στον επισκέπτη να γνωρίσει και να γευτεί στο πρωινό του (συμβολικά σημαίνον εφόσον με αυτό ξεκινά την ημέρα του) τον πλούτο της ελληνικής γαστρονομικής μας παράδοσης.
Στη Μεσσηνία, τα 8 ξενοδοχεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι στην Καλαμάτα το Elite City Resort και το Comfy Boutique και στη Μικρή Μαντίνεια το Mantinia Bay Hotel, στη Στούπα της Μάνης το κατάλυμα Kleopatra, στα Βουνάρια Κορώνης το ξενοδοχείο Camvillia Resort Boutique, στον Άγιο Ανδρέα το ξενοδοχείο Akroyali, στη Φοινικούντα το ξενοδοχείο Estia και στην Πυλία η Costa Navarino.
Σύμφωνο Ποιότητας
Όπως προαναφέραμε, στη Μεσσηνία δεν υπάρχει δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση αυτή όλων τουριστικών επιχειρήσεων, ενώ προσπάθειες για δημιουργία τοπικού συμφώνου γίνονται από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
«Βασική επιδίωξη της Περιφερειακής Αρχής είναι η ανάδειξη των πελοποννησιακών προϊόντων και της Πελοποννησιακής Γαστρονομίας σε βασικούς παράγοντες, οι οποίοι προσθέτουν υπεραξία στο σύνολο της Πελοποννησιακής Οικονομίας και λειτουργούν συμπληρωματικά για την τουριστική ανάπτυξη.
Για το σκοπό αυτό έχει εκπονηθεί μελέτη, όπου έχουν τεθεί οι προδιαγραφές για τους χώρους διαμονής και εστίασης της Πελοποννήσου, ώστε να χρησιμοποιούν πελοποννησιακά προϊόντα, πελοποννησιακές συνταγές, πελοποννησιακό κέρασμα, πελοποννησιακό πρωινό, καθώς και προθήκη – “βιτρίνα”, όπου θα προβάλλονται τα προϊόντα της Πελοποννήσου.
Επίσης, στο συγκεκριμένο πρόγραμμα τίθενται οι προδιαγραφές ποιότητας για τα ιδιαίτερα προϊόντα της Πελοποννήσου. Ενώ αντίστοιχα στα εξαγώγιμα προϊόντα θα προβάλλεται το τουριστικό portal της Πελοποννήσου. Αυτή η συνέργεια υλοποιείται ήδη σε επίπεδο προβολής, αφού στις εκθέσεις τουρισμού που συμμετέχουμε προβάλλονται τα ποιοτικά προϊόντα και η γαστρονομία, ενώ σε εκθέσεις προϊόντων προβάλλεται ο τουρισμός της Πελοποννήσου», ανέφερε ερωτώμενη για το συγκεκριμένο θέμα η θεματική αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου.
Συμπλήρωσε δε, ότι οι επιχειρήσεις και τα προϊόντα που θα πληρούν τις προδιαγραφές θα πιστοποιούνται με ειδική σήμανση, ενώ η Περιφέρεια θα ενισχύει την προβολή αυτών που θα συμμετέχουν ως ανταποδοτικό όφελος.
«Θα υπάρχει ενιαία ταυτότητα και για την τουριστική προβολή και για τα προϊόντα, καθώς και για το Πελοποννησιακό Σήμα Ποιότητας. Το σύνολο του σχεδιασμού πρόκειται να ενταχθεί και να υλοποιηθεί από την Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη που έχει συσταθεί από την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Η Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη και το Ηλεκτρονικό Καλάθι της Πελοποννήσου θα αποτελέσουν δύο νέα σημαντικά εργαλεία για την ενίσχυση της προσπάθειάς μας για πιστοποιημένα αγροτικά προϊόντα, αλλά και προώθησή τους στις διεθνείς αγορές. Το Σύμφωνο Ποιότητας έρχεται να αποτελέσει την ομπρέλα σε αντίστοιχες πολύ σημαντικές δράσεις, όπως τα κατά τόπους Πελοποννησιακά Πρωινά από Συλλόγους μέλη του ΞΕΕ, καθώς και Σύμφωνα Ποιότητας που λειτουργούν στο πλαίσιο προγραμμάτων LEADER κατά το παρελθόν», κατέληξε η κα Νικολάκου.
Της Βίκυς Βετουλάκη