ΤΟ POQA ΤΟΥ ΦΙΛΙΑΤΡΙΝΟΥ Δ. ΜΗΤΡΑΚΟΥ ΚΑΤΑΚΤΑ ΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΑΓΟΡΑ
«Ελαιόλαδο φτιαγμένο από χρυσάφι»
«Ο Ελαιώνας» του Συνεταιρισμού Γαργαλιάνων προμηθεύει την εταιρεία της οποίας τα μπουκάλια βρίσκονται στα ακριβότερα ράφια
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Νέοι, δυναμικοί και με όρεξη επιχειρηματίες επιχειρούν να πετύχουν το αυτονόητο στην Ελλάδα: να παράξουν, να τυποποιήσουν και να πωλήσουν το εξαιρετικής ποιότητας ελληνικό ελαιόλαδο.
Κοινή συνισταμένη σε όλες αυτές τις προσπάθειες αποτελεί η ιδιωτική πρωτοβουλία, καθώς η στήριξη από την Πολιτεία είναι ανεπαρκής, ενώ το επενδυτικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται ως «μη φιλόξενο».
Στο πλαίσιο αυτό έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια από ορισμένες επιχειρήσεις να δοθεί μεγαλύτερη υπεραξία στο προϊόν, ως τυποποιημένο και ισχυρό brand name.
Αρκετές, δε, εταιρείες έχουν αναλάβει το τελευταίο διάστημα πρωτοβουλίες οι οποίες στέφθηκαν από επιτυχία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Φιλιατρινού Δ. Μητράκου, ο οποίος, με τη σημαντική βοήθεια του Δ. Θεοχαρόπουλου, εμπορικού διευθυντή, σύστησαν στην Αγγλία την εταιρεία Poqa Services και επιδιώκουν να «ταξιδέψουν» το μεσσηνιακό ελαιόλαδο στις διεθνείς αγορές.
Τον Οκτώβριο του 2012 το luxury έξτρα παρθένο ελαιόλαδο Poqa λανσαρίστηκε επίσημα για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων Sial Paris Food Exhibition στο Παρίσι, κλέβοντας τις εντυπώσεις και αποσπώντας Βραβείο Καινοτομίας, με αποτέλεσμα τη σύναψη συνεργασίας με τη γνωστή γαλλική αλυσίδα Galleries Lafayette, η οποία από τον Απρίλιο του 2013 διαθέτει το προϊόν σε Παρίσι και Νίκαια σε ξεχωριστό ράφι.
Σύντομα αναμένεται η σύναψη σημαντικών συμφωνιών, με άλλες γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά στις ΗΠΑ και την Ασία. Η εταιρεία έχει ήδη συνάψει συνεργασία με το Συνεταιρισμό «Ελαιώνας» Γαργαλιάνων, όπου και φτιάχνεται το εξαιρετικό λάδι, του οποίου τα 250 ml πωλούνται στο εξωτερικό προς 60 ευρώ!
«Κλέβει» τις εντυπώσεις
Η Poqa Services είναι μία νέα ελληνική εξαγωγική εταιρεία delicatessen – premium τροφίμων, που απευθύνεται σε gourmet κοινό υψηλών γαστρονομικών απαιτήσεων.
Η εκλεπτυσμένη γεύση, το φρουτώδες άρωμα και η άριστη ποιότητα, σε συνδυασμό με το πρωτότυπο και ευρηματικό packaging, δίνουν ως αποτέλεσμα ένα προϊόν υψηλών προδιαγραφών.
Παράγεται και επεξεργάζεται στoν Αγροτικό Συνεταιρισμό «Ελαιώνας», στους Γαργαλιάνους, με εξαιρετικά χαμηλή οξύτητα (0,22%), ενώ παράλληλα δανείζεται την ονομασία του (po-qa: «προς βρώσιν») και το λογότυπό του από την αρχαία γραμμική Β΄, η οποία είχε βρεθεί στα ανάκτορα του Νέστορα στην Πύλο σε μια πινακίδα. Πρόκειται για μια αμιγώς 100% ελληνική λέξη.
Το Poqa, με σεβασμό στη χώρα προέλευσής του, ανοίγει τις πύλες του στο ελληνικό κοινό με μία ξεχωριστή εκδήλωση, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 30 Μαΐου στην el.marneri.galerie, δίπλα στο νέο μουσείο της Ακρόπολης. Το event θα ενισχύσει γευστικά με τις μοναδικές συνταγές του ο γνωστός σεφ και συνεργάτης του Poqa, Ιωσήφ Συκιανάκης.
Ποιος είναι ο Δ. Μητράκος
Ο Δ. Μητράκος είναι γέννημα- θρέμμα της πόλης των Φιλιατρών, όπου έμεινε μέχρι τα 18 του χρόνια. Στη συνέχεια σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Πειραιά Στατιστική και Ασφαλιστική και στη συνέχεια έκανε μεταπτυχιακό δίπλωμα στα Χρηματοοικονομικά. Κατόπιν δούλεψε σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, αλλά, πριν από δύο χρόνια, λόγω και της οικονομικής κρίσης, αποφάσισε να τραβήξει… δικό του κουπί.
Πρώτη του σκέψη, όπως μας είπε, ήταν να ασχοληθεί με το λάδι της περιοχής του και γενικότερα της Τριφυλίας. Κι αυτό, γιατί δεν μπορούσε να «χωνέψει» να πουλάνε χύμα οι συμπατριώτες του το προϊόν τους. «Το θεωρώ μεγάλη αδικία να έχεις ένα από τα καλύτερα προϊόντα στον κόσμο και να μην μπορεί να βρει τη θέση που του ανήκει στο διεθνές στερέωμα» σχολιάζει.
Η εταιρεία, αν και καινούργια, έχει μπει στις αγορές της Γαλλίας και της Αγγλίας, υπάρχει πολύ καλή συνεργασία με το γνωστό Άγγλο σεφ James Oliver, ενώ το ελαιόλαδο «χτυπάει ήδη την πόρτα» της Γερμανίας, Ρουμανίας και της Ελβετίας. «Προσπαθούμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί στα βήματά μας, αν και τα μηνύματα που παίρνουμε είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, δεδομένου ότι είμαστε καινούργιοι, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική αγορά».
Βεβαίως, εκτός από την εξαιρετική ποιότητα του ελαιολάδου, εκείνο που ξεχωρίζει στο poqa είναι ο σχεδιασμός του μπουκαλιού, το οποίο μάλιστα είναι ιδιαίτερα ακριβό. «Σκοπός και όραμά μου ήταν να δείξω την αξία του λαδιού. Για να το κάνω αυτό έπρεπε να ξεφύγω από το συνηθισμένο σχεδιασμό και τα μπουκάλια που υπάρχουν στην αγορά. Συν το γεγονός ότι η αγορά μου απευθύνεται σε κόσμο με υψηλή αγοραστική δύναμη.
Θεωρώ ότι κάτι τέτοιο έλειπε από ένα ελληνικό προϊόν. Δηλαδή, ήθελα, με λίγα λόγια, να σεβαστώ και να αναδείξω την αξία του μεσσηνιακού ελαιολάδου, με το ιδεόγραμμα να αναδείξω την ελληνικότητά του και ουσιαστικά να παραγκωνίσω από τη διεθνή αγορά την όχι και τόσο καλή ιδέα που υπάρχει για το προϊόν μας», μας εξηγεί.
Βέβαια, αυτό μειώνει τη μαζική εμπορικότητα του προϊόντος, αλλά αυξάνει, από την άλλη πλευρά, τη δύναμή του, μια και του ανοίγει το δρόμο να τοποθετηθεί σε πολύ ακριβά ράφια και να πωλείται ακόμη και ως δώρο.
Μιλώντας με έναν άνθρωπο που οργώνει σε μηνιαία βάση την παγκόσμια αγορά ελαιολάδου, δε θα μπορούσαμε να αποφύγουμε και την ερώτηση για το μέλλον του εξαιρετικού προϊόντος μας. «Υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια ακόμη για το ελληνικό ελαιόλαδο, αλλά θα πρέπει να γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια. Οι Ιταλοί και οι Ισπανοί προηγούνται σε επαγγελματικές σχέσεις τουλάχιστον 15 χρόνια από εμάς. Επομένως, κάποιον που δεν αγοράζει τόσα χρόνια ελληνικό λάδι είναι δύσκολο να τον πείσεις να αλλάξει συνήθειες. Απαιτείται μεγάλη προσπάθεια, πολλά ταξίδια, χρήματα, παρουσία σε εκθέσεις συνεχώς και επιμονή στην ποιότητα. Γιατί θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι τόσο οι Ιταλοί όσο και οι Ισπανοί έχουν πολύ καλή ποιότητα. Βεβαίως, σε όλα αυτά που κάνουμε εμείς δεν υπάρχει καμία κρατική ενίσχυση».
Ο κ. Μητράκος μάς μιλά και για τη διαμάχη που έχει ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα γύρω από το ΠΟΠ Καλαμάτα: «Αν ήμουν υπουργός και ήθελα να βοηθήσω το προϊόν, θα αποφάσιζα ότι όλο το ελληνικό ελαιόλαδο είναι ΠΟΠ. Προστιθέμενη αξία εμείς πρέπει να δώσουμε και όχι να μπλοκάρουμε κάθε προσπάθεια. Εγώ ανταγωνίζομαι τους Ισπανούς και τους Ιταλούς που πουλάω χύμα και όχι τους Έλληνες. Αφού το προϊόν μας είναι εξαιρετικό, ας φτιάξουν τις προδιαγραφές που πρέπει και ας το δώσουν στο εξωτερικό».