Η δύναμη της Ελλάδας βρίσκεται στη βρώσιμη ελιά και ιδιαίτερα στην Καλαμών


Πνίγεται στο χύμα ο μύθος για το ελληνικό ελαιόλαδο
Η διαπραγμάτευση του χρέους με όρους βιωσιμότητας της χώρας και των ανθρώπων της είναι κεντρικό θέμα στην σύντομη προεκλογική περίοδο μέχρι τις 25 Ιανουαρίου.
Όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Δεν υπάρχουν περιθώρια για έωλες ελπίδες και δήθεν λύσεις με αναβίωση των παλιών «καλών πρακτικών» αυτών των οικονομίστικων «αναπτυξιακών» μοντέλων της φούσκας, του παρασιτισμού, της διαπλοκής, του πελατειακού κράτους και της αρπαχτής.
Στο σημείο που έφεραν τη χώρα και με το συσχετισμό που υπάρχει προς το παρόν στην Ε.Ε., η όποια διαπραγμάτευση δε θα αποδώσει σε σχέση με το τι πραγματικά απαιτείται, θα είναι «σταγόνα στον ωκεανό» αν παράλληλα δε φροντίσουμε εμείς για την ανασυγκρότηση και τη βιωσιμότητα του τόπου. Απαιτείται παράλληλα, δηλαδή, ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης με στόχο τη βιώσιμη ευημερία που θα ενδυναμώνει το οπλοστάσιο της ίδιας της εξαρχής διαπραγμάτευσης, αποτελώντας την ίδια στιγμή την απαρχή μιας ριζικά διαφορετικής πορείας της χώρας. Μια πορεία που απαιτεί και προϋποθέτει διαδικασία εξυγίανσης σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η συνέντευξη που ακολουθεί είναι ευχής έργον να διαβαστεί απ’ όλους αυτούς που παίρνουν αποφάσεις για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το ελαιόλαδο και τη βρώσιμη ελιά.

Οι εκπυρηνομένες ελιές Καλαμών κυριαρχούν στη Βόρεια Αμερική
Με καλό βηματισμό κινούνται στην αγορά της Βορείου Αμερικής οι ελληνικές εξαγωγές για τις επιτραπέζιες ελιές, και κυρίως τις ποικιλίες Καλαμών και Χαλκιδικής, για τις οποίες η ζήτηση είναι αυξανόμενη. Πιο δύσκολο είναι το έργο για το ελληνικό ελαιόλαδο, για το οποίο, εν πολλοίς, το παιχνίδι έχει χαθεί από την Ισπανία και την Ιταλία που έχουν… πνίξει με δολάρια την αγορά, στο επίπεδο του Marketing.
Αυτό τονίζει στην Agrenda ο Αλέξανδρος Γεωργιάδης, μέλος του ομίλου εταιρειών Krinos SA, που επιχειρεί τα τελευταία 70 χρόνια σε Καναδά και Αμερική, με παραγωγή και εμπορία προϊόντων, επιτυγχάνοντας ετήσιο τζίρο περίπου 300 εκατ. δολαρίων.
Ως επικεφαλής της Krinos Foods Canada ο συνομιλητής μας εκφράζει και μια ενδιαφέρουσα άποψη για τη φέτα και τις επιπτώσεις που θα έχει στο προϊόν η συμφωνία της Ε. Ε. με τον Καναδά.

-Με την Ελλάδα, εκτός από την καταγωγή, πώς σχετίζετε ο όμιλος;
Έχουμε ένα γραφείο στην Αθήνα, το οποίο συντονίζει όλες τις αγορές που κάνουμε, γιατί τα προϊόντα που εισάγουμε προς διανομή ή και επεξεργασία στις αγορές της Αμερικής και του Καναδά, τα αγοράζουμε κυρίως από την Ελλάδα, αλλά κι από άλλες χώρες της Μεσογείου. Αγοράζουμε κυρίως ελιές, λάδι, διαφόρων ειδών τυριά, λίγα όσπρια, μέλι, αλλά και άλλα προϊόντα.

-Με την εμπειρία σας ως πρόεδρος της Krinos Foods Canada πώς θα σχολιάζατε την πορεία των ελληνικών προϊόντων στη βορειοαμερικανική αγορά;
Η ελιά Καλαμών έχει μια εξαιρετική αποδοχή και είναι γνωστή ως Kalamata Olive σε όλη τη Βόρεια Αμερική, ενώ θεωρείται η νούμερο ένα βρώσιμη ελιά. Το προϊόν έχει περιθώρια για να προχωρήσει κι άλλο. Η μεγάλη αγορά που αναπτύσσεται πολύ αυτή τη στιγμή είναι οι εκπυρηνομένες ελιές Καλαμών. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Όμως, στον τομέα αυτό, πρέπει να γίνουν και άλλα πράγματα, όπως να αποφεύγει κανείς υπολείμματα του κουκουτσιού. Μια άλλη βελτίωση που θα θέλαμε να δούμε είναι η μείωση της περιεκτικότητας της ελιάς σε αλάτι, διότι αγγίζει ζητήματα υγείας. Στο κομμάτι των βιολογικών ελιών και του λαδιού, τα πράγματα, αν και υπάρχει ανάπτυξη, πάνε πιο αργά από ό,τι νομίζαμε.

-Στις εξαγωγές ελαιολάδου γιατί έχουμε πενιχρές αποδόσεις;
Το ελαιόλαδο είναι μια τελείως διαφορετική ιστορία και σε ένα μεγάλο ποσοστό έχει χαθεί το παιχνίδι για την Ελλάδα. Και αυτό οφείλεται στο ότι τα χρήματα που έχουν πέσει όλα τα προηγούμενα χρόνια για marketing από την Ισπανία και την Ιταλία έχουν πνίξει την αγορά. Είναι αναμφισβήτητο ότι έχουμε πολύ καλό ποιοτικά λάδι, το θέμα είναι πώς το προωθείς και στους άλλους αυτό.

-Φέτος η Ελλάδα, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές της, έχει μεγάλη παραγωγή ελαιολάδου. Είναι, λέτε, ευκαιρία να κερδίσει μερίδια στην παγκόσμια αγορά;
Με μια χρονιά δε γίνεται τίποτε και μην ξεχνάτε πως και φέτος τα λάδια μας θα πωληθούν κυρίως χύμα και θα πάνε να εμπλουτίσουν ποιοτικά τα ισπανικά και τα ιταλικά ελαιόλαδα. Οι Έλληνες παραγωγοί και εξαγωγείς θα πάρουν κάτι παραπάνω φέτος, γιατί έχουν αρκετή ποσότητα και τα ελληνικά ελαιόλαδα πάντα έχουν ένα premium, λόγω ποιότητας, αλλά και πάλι χύμα θα πωληθούν.

-Πώς μπορεί να αλλάξει η κατάσταση;
Υπάρχουν ορισμένα φωτεινά παραδείγματα που δείχνουν το δρόμο σε επίπεδο marketing. Πρέπει να προσωποποιήσουμε τα προϊόντα μας, να χτίσουμε ένα μύθο, μια ιστορία που να δείχνει γιατί πρέπει να προτιμήσει κανείς το άλφα από το βήτα λάδι. Σε μια θάλασσα από μπουκάλια λαδιών από 50 διαφορετικές χώρες, πρέπει να πούμε στον καταναλωτή έναν λόγο για να αγοράσει το δικό μας ελαιόλαδο.

BIOΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αλέξανδρος Γεωργιάδης είναι πρόεδρος της Krinos Foods Canada και έχει γεννηθεί στην Αθήνα, από όπου έφυγε φοιτητής για να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο του Κολούμπια στη Νέα Υόρκη. Επέστρεψε στην Ελλάδα για ένα βραχύ χρονικό διάστημα, μέχρι να τελειώσει τη στρατιωτική του θητεία και κατόπιν ανέλαβε τις δραστηριότητες του ομίλου στον Καναδά. Είναι παντρεμένος και έχει 4 παιδιά, εκ των οποίων δύο σπουδάζουν στην Αμερική, ένας στον Καναδά, ενώ ο τέταρτος βρίσκεται στο γραφείο του ομίλου στην Αθήνα και συντονίζει τις αγορές που γίνονται στην Ελλάδα και στη Μεσόγειο εν γένει. Πριν από λίγο διάστημα ο κ. Γεωργιάδης χρηματοδότησε τη λειτουργία του Ινστιτούτου Ελιάς στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης