Ένα ταξίδι που δύσκολα θα ξεχάσουν έκαναν όσοι έφθασαν το βράδυ της Τρίτης στην Καλαμάτα, με τους οδηγούς να μιλούν για αδιαφορία από την πλευρά της Τροχαίας (Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Πελοποννήσου) αλλά και του «Μορέα».
Ότι την Τρίτη θα ξεκινούσαν ακραία καιρικά φαινόμενα και χιονόπτωση, κυρίως στην Αρκαδία, ήταν γνωστό, όμως κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η εθνική οδός θα έκλεινε και οι οδηγοί θα αφήνονταν στο έλεος του χιονιά, με μόνη ενημέρωση από τις ιστοσελίδες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Ξεκινώντας, θα αναφερθώ στο τηλεφώνημα μιας φίλης, η οποία, διασχίζοντας την Αττική Οδό με κατεύθυνση την Καλαμάτα, με ρώτησε για την κατάσταση που επικρατεί στο δρόμο. Ήδη στην εφημερίδα είχε φθάσει email από την Τροχαία που έκανε λόγο για χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων, οπότε την ενημέρωσα ότι, αν δεν έχει αλυσίδες, να μην ξεκινήσει. Αφού, λοιπόν, προμηθεύτηκε, άρχισε την κάθοδο- μαρτύριο, όπως και πολλοί ακόμα επισκέπτες.
Μάλιστα, στα διόδια στο Σπαθοβούνι (που ανήκουν στο δίκτυο του «Μορέα») ρώτησε αν χρειάζονται αλυσίδες και της απάντησαν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Την ίδια απάντηση είχε λάβει και στα προηγούμενα διόδια.
Να σημειωθεί ακόμα ότι από την Τροχαία είχε σταλεί ενημέρωση για απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών άνω των 3 τόνων, κάτι που, όπως αποδείχθηκε, πολλοί οδηγοί αγνόησαν επιδεικτικά, ωστόσο κανένας αρμόδιος δεν μπήκε στη διαδικασία να τους σταματήσει.
Κι αφού το ταξίδι ξεκίνησε για αρκετούς οδηγούς, το πρώτο πρόβλημα εντοπίστηκε στο ύψος της Νεμέας, στο ρεύμα προς Αθήνα. Εκεί, σύμφωνα με Αστυνομία και «Μορέα», ένα εκχιονιστικό είχε μπλοκαριστεί ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα οι ουρές των οχημάτων να εκτείνονται σε αρκετά χιλιόμετρα, ενώ στο ρεύμα καθόδου οι αλυσίδες ήταν απαραίτητες και τα αυτοκίνητα κινούνταν με απελπιστικά αργές ταχύτητες.
Αφού η ώρα περνούσε και η άνοδος παρέμεινε εγκλωβισμένη, με σιγή ασυρμάτου από την πλευρά του «Μορέα», στην κάθοδο δημιουργούνταν ουρές χιλιομέτρων. Αιτία ήταν οχήματα που εγκλωβιστεί λίγο πριν από το ύψος της παράκαμψης της Τσακώνας.
Οι οδηγοί επικοινωνούσαν εκνευρισμένοι αλλά και εξουθενωμένοι με την εφημερίδα, ενώ η κίνηση στην ιστοσελίδα του «Θάρρους» ήταν τεράστια, αφού ήταν σε απευθείας επικοινωνία με οδηγούς που προσπαθούσαν να μάθουν τι έχει συμβεί και αν είναι ανοικτός ο δρόμος.
Το παράπονο όλων ήταν ότι κανείς μα κανείς δεν τους ενημέρωνε τι έχει συμβεί και τι μπορούν να κάνουν, ενώ έβλεπαν επιδεικτικά τις νταλίκες να τους προσπερνούν από αριστερά και να έχουν προκαλέσει το απόλυτο χάος.
Παράλληλα, είχε κλείσει το ρεύμα προς Αθήνα στο ύψος της Αλλαγής, αφού και η παράκαμψη είχε κλείσει, έτσι περιπολικό γυρνούσε τους οδηγούς πίσω ή τους ενημέρωνε ότι πρέπει να συνεχίσουν μέσω Πατρών. Πολλοί, δε, οδηγοί που έρχονταν προς Καλαμάτα, μαθαίνοντας για την κατάσταση που επικρατεί, αποφάσιζαν να επιλέξουν τη διαδρομή μέσω Πάτρας, κάτι άλλωστε που έκαναν και τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ.
Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι από τα διόδια της Βελιγοστής μέχρι το σημείο της παράκαμψης αυτοκίνητα χρειάστηκαν μια ώρα για να διασχίσουν την απόσταση, ενώ πριν από αυτό είχαν σταματήσει για ώρες στα συγκεκριμένα διόδια εξαιτίας του συμβάντος της Τσακώνας.
Κάπως έτσι, λοιπόν, φθάσαμε στις 8 εφιαλτικές ώρες που χρειάστηκαν οι οδηγοί για να κάνουν το ταξίδι Αθήνα- Καλαμάτα. Μάλιστα, δεν ήταν λίγες οι φορές που οι οδηγίες μεταξύ Τροχαίας και «Μορέα» διέφεραν. Για παράδειγμα, κάποια στιγμή η Τροχαία ενημέρωνε ότι είναι απαραίτητη η χρήση αλυσίδων και διεξάγεται με δυσχέρεια η κυκλοφορία, ενώ την ίδια στιγμή, επικοινωνώντας εμείς με το «Μορέα», μας ενημέρωναν ότι ο δρόμος είναι ανοικτός και δε χρειάζονται αλυσίδες.
Επιπλέον, οι μόνες ανακοινώσεις που έστειλαν από την εταιρεία ήταν οι εξής και ανέφεραν:
Τρίπολη, 30 Δεκεμβρίου 2014
ΕΝΤΟΝΑ ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΤΡΙΠΟΛΗΣ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Από τις πρωινές ώρες σήμερα σημειώνονται έντονες χιονοπτώσεις σε ολόκληρη την περιοχή του αυτοκινητόδρομου, ακόμη και σε περιοχές χαμηλού υψομέτρου.
Το προσωπικό της ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε., συνδράμει τις Αρχές για την αντιμετώπιση των ιδιαίτερα δύσκολων καιρικών φαινομένων και των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αυτά είχαν ως συνέπεια.
Η Ελληνική Αστυνομία από τις 16:00 έχει απαγορεύσει την κίνηση φορτηγών άνω των 3,5 τόνων στον αυτοκινητόδρομο καθώς και σε άλλες εθνικές οδούς.
Η κυκλοφορία διεξάγεται με μεγάλη δυσκολία στο τμήμα Παραδεισίων – Τσακώνας όπου υπάρχει προσωρινή διακοπή με εντολή της Τροχαίας ενόσω είναι σε εξέλιξη οι προσπάθειες αποκατάστασης.
Η είσπραξη διοδίων έχει προσωρινά ανασταλεί σε όλους τους Σταθμούς Διοδίων του αυτοκινητόδρομου.
Οι οδηγοί παρακαλούνται στο μέτρο του δυνατού να αποφεύγουν τις μετακινήσεις και, εφόσον είναι αναγκαίες, να είναι εφοδιασμένοι με αντιολισθητικές αλυσίδες και να ακολουθούν τις υποδείξεις των Αρχών.
Και μετά ήρθε αυτή:
Τρίπολη, 31 Δεκεμβρίου 2014, ώρα 12:00
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ-ΤΡΙΠΟΛΗΣ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Παρά τα συνεχιζόμενα καιρικά φαινόμενα στην ευρύτερη περιοχή της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας λειτουργεί κανονικά.
Οι εργασίες αποχιονισμού και ρίψης άλατος που ξεκίνησαν χθες συνεχίζονται, σε συνεργασία με τις Αρχές.
Οι οδηγοί παρακαλούνται να οδηγούν με μεγάλη προσοχή, να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους ανάλογα με τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες, να είναι εφοδιασμένοι με αντιολισθητικές αλυσίδες και να ακολουθούν τις υποδείξεις των Αρχών.
Καλή χρονιά, λοιπόν, και ελπίζουμε να μην ξαναδούμε τέτοια κατάσταση σε ένα δρόμο-κλειδί για το νομό μας.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση
Σε ερωτήματα που θέσαμε στον «Μορέα» για την κατάσταση που επικράτησε στην εθνική οδό, μας απάντησε τα εξής:
Σε συνέχεια των ερωτημάτων που μας θέσατε, παρατίθενται παρακάτω οι απαντήσεις:
Δε θα έπρεπε οι οδηγοί που μπαίνουν στον αυτοκινητόδρομο να ενημερώνονται ότι υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να έχουν μαζί τους αντιολισθητικές αλυσίδες;
Τα έκτακτα δελτία καιρού της ΕΜΥ προβάλλονται ευρέως από όλα τα Μέσα Ενημέρωσης. Αυτό ίσχυσε και για το έκτακτο δελτίο της 29ης/12, στο οποίο γινόταν αναφορά σε έντονες χιονοπτώσεις στην Πελοπόννησο, ακόμη και σε περιοχές χαμηλών υψομέτρων.
Από πλευράς της Μορέας Α.Ε. υπήρξε επιπρόσθετη ενημέρωση προς τους οδηγούς με τους εξής τρόπους:
i. Στις φωτεινές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων και σε όλους τους σταθμούς διοδίων (μηνύματα για τον εκχιονισμό σε εξέλιξη και για τις κατά διαστήματα εφαρμοζόμενες ρυθμίσεις).
ii. Μέσω του τηλεφωνικού κέντρου (αριθμός έκτακτης ανάγκης 1025), το οποίο έδινε μηνύματα για τις επικρατούσες συνθήκες, καθώς και συστάσεις για να είναι τα οχήματα εφοδιασμένα με αντιολισθητικές αλυσίδες.
iii. Μέσω δύο δελτίων Τύπου που εκδόθηκαν στη διάρκεια του διημέρου 30-31/12.
Δε θα έπρεπε κάποιος να σταματά και να βγάζει στην άκρη τις νταλίκες που αγνόησαν την απαγόρευση κυκλοφορίας;
Η Μορέας Α.Ε., παρόλο που δεν έχει αρμοδιότητα διεξαγωγής τροχονομικών ελέγχων, συνέδραμε τις δυνάμεις της Τροχαίας στην εφαρμογή της απαγόρευσης διέλευσης φορτηγών, στους σταθμούς διοδίων. Δυστυχώς, ορισμένα φορτηγά εισήλθαν στον αυτοκινητόδρομο από κόμβους στους οποίους δε μεσολαβεί σταθμός διοδίων και στους οποίους δεν ήταν εφικτή η παρουσία των δυνάμεων της Τροχαίας.
Δε θα έπρεπε από την πλευρά της εταιρείας, όπως και της Τροχαίας, να υπάρχει άμεση ενημέρωση για το τι συμβαίνει, έτσι ώστε να μπορούν τα ΜΜΕ να ενημερώνουν τους οδηγούς; Μάλιστα, κάτι τέτοιο είναι το δεοντολογικό. Οι δημοσιογράφοι να ενημερώνουν τους οδηγούς, αλλά αντλώντας υπεύθυνη πληροφόρηση από την εταιρεία; Να σημειώσουμε ότι κάποιος που δεν είναι χρήστης του ίντερνετ δύσκολα θα ενημερωνόταν για την κατάσταση στο δρόμο.
Η Μορέας Α.Ε., πέραν των ενημερωτικών ενεργειών που προαναφέρθηκαν (μηνύματα, τηλεφωνική εξυπηρέτηση, ανακοινώσεις), παρέμεινε σε διαρκή επαφή με τις Αρχές (Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα), ενώ πέραν των δελτίων Τύπου (που εστάλησαν και στη δική σας εφημερίδα), υπήρχε άμεση ανταπόκριση οποτεδήποτε ζητήθηκαν πληροφορίες από τα Μέσα Ενημέρωσης.
Από το να αφήνουν τους οδηγούς και τους επιβάτες στη μέση της εθνικής δε θα ήταν ανθρώπινο να τους μεταφέρουν σε κάποιο κατάστημα ώστε να έχουν τα βασικά; Θέρμανση, φαγητό και τουαλέτα δηλαδή;
Από τις καταγραφές μας, δεν προκύπτει ότι υπήρξαν περιπτώσεις οδηγών ή επιβατών που «αφέθηκαν στη μέση της Εθνικής». Τουναντίον, από πλευράς μας, αλλά και από πλευράς Τροχαίας και Πυροσβεστικής, έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν, ώστε να παρασχεθεί βοήθεια (διανομή νερού, ξηράς τροφής, κουβερτών, καθώς και παροχή βοήθειας από κινητά συνεργεία) σε βραδυπορούντα ή ακινητοποιημένα οχήματα.
Τελικά, γιατί προκλήθηκε όλη αυτή η κατάσταση; Δε θεωρείτε πως μειώνεται η αξιοπιστία και η εικόνα της εταιρείας;
Παρά την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων και τις γενικότερες συστάσεις που προβλέπει ο ΚΟΚ (προσαρμογή του τρόπου οδήγησης στις επικρατούσες συνθήκες), και παρά το γεγονός ότι τα εκχιονιστικά διέρχονταν τακτικά από όλα τα σημεία του αυτοκινητόδρομου πραγματοποιώντας ρίψη άλατος και εκχιονισμό (φορτηγά με λεπίδες), δυστυχώς αρκετά οχήματα (βαρέα και μη) ακινητοποιήθηκαν σε ορισμένα σημεία.
Τα οχήματα αυτά, σε δύο περιπτώσεις (αργά το απόγευμα μεταξύ Στέρνας-Νεμέας προς Αθήνα, και το βράδυ μεταξύ Παραδεισίων-Τσακώνας προς Καλαμάτα) κάλυψαν όλο το πλάτος της οδού (και τη Λ.Ε.Α.), με αποτέλεσμα να συσσωρευθούν πίσω τους και άλλα επερχόμενα οχήματα. Μεταξύ αυτών ήταν και τα εκχιονιστικά που για το λόγο αυτό δυσκολεύονταν να προχωρήσουν για να συνεχίσουν το έργο τους, παρά τις απόπειρες ελιγμών και τις άλλες επιτόπιες ενέργειες, στις οποίες συνέδραμαν και δυνάμεις της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, με τις οποίες η Μορέας Α.Ε. βρισκόταν σε διαρκή επικοινωνία.
Τα προβλήματα αποκαταστάθηκαν με δυσκολία και καθυστέρηση, λόγω των αντικειμενικά δυσμενών συνθηκών.
Εκφράζουμε τη λύπη μας για την ταλαιπωρία μεγάλου αριθμού μετακινουμένων, ακόμη και πολλών που δεν είχαν ακινητοποιηθεί εξαιτίας δικών τους εσφαλμένων χειρισμών ή παραλείψεων. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε περιόδους χιονοπτώσεων υπάρχουν, δυστυχώς, περιπτώσεις για τις οποίες δεν είναι πάντοτε εφικτή η αυτόματη ή ακαριαία εξεύρεση λύσης, όπως, άλλωστε, δείχνει και η διεθνής εμπειρία. Η εταιρεία από κοινού με τις Αρχές καταβάλλει στις περιπτώσεις αυτές τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια για να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις. Αυτό γίνεται από το 2008 που ξεκίνησε η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου από τη Μορέας Α.Ε. και αυτό θα συνεχίσουμε να επιδιώκουμε, προσπαθώντας κάθε φορά να αξιοποιούμε τις εμπειρίες που βιώνονται και να βελτιωνόμαστε.
Για τη ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.,
Ι. Δημητρόπουλος
Διευθυντής Λειτουργίας και Συντήρησης