«Tο κλουβί και η φωλιά» στον «Ιανό»


ΜΕΣΣΗΝΙΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΙΣ ΚΡΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟΥ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΑΜΑΡΑ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
 
«Η κινεζική αγορά είναι  ανερχομένη, αλλά δύσκολη»
 
Της Μαρίας Νίκα
 
Διακρατικές και επιχειρηματικές συμφωνίες αναμένεται ότι θα υπογραφούν κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα την ερχόμενη εβδομάδα. Πέρα από την προσέλκυση κινεζικών κεφαλαίων στην Ελλάδα, άλλος στόχος της αποστολής είναι και η προώθηση ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά. Ανάμεσα σε αυτά που ενδιαφέρουν περισσότερο τους Κινέζους, το ελαιόλαδο και το κρασί.
Με αφορμή την επίσκεψη Σαμαρά στην Κίνα, μιλήσαμε με επιχειρηματίες και συνεταιρισμούς της Μεσσηνίας, οι οποίοι έχουν ήδη πραγματοποιήσει εξαγωγές στη χώρα αυτή με τα παραπάνω προϊόντα ή βρίσκονται σε επαφές για να προχωρήσουν το εγχείρημα. Πώς βλέπουν την κινεζική αγορά; Έχει προοπτικές και ποιες είναι οι δυσκολίες της;     
 
Γιάννης Τσαβολάκης – Biovin
 
«Ανοίγουν κρασί 300 ευρώ για πλάκα!»
 
«Κρασί και λάδι ζητάει η Κίνα πάρα πολύ. Πρόπερσι εμείς στείλαμε ένα κοντέινερ με κρασί, ενώ τώρα περιμένουμε να ξεκινήσουμε και άλλη συνεργασία. Υπάρχει προοπτική, όμως, είναι μια αγορά που θέλει μεγάλη προσοχή, πρέπει να προσέξεις να μη χάσεις τα λεφτά σου» μας λέει ο οινοποιός Γιάννης Τσαβολάκης από τη «Biovin».
«Είναι καλή αγορά, γιατί έχει πολύ κόσμο και με λεφτά. Υπάρχει, βέβαια, και πολύς φτωχός κόσμος, αλλά αυτοί που έχουν χρήματα, γιατί είχα πάει κι εγώ εκεί και τους είδα, χαλάνε αβέρτα. Μπορεί να ανοίξουν ένα κρασί και να δώσουν 300 ευρώ για πλάκα. Εγώ βιολογικό τούς είχα στείλει τότε, αλλά δεν το εξετάζουν ιδιαίτερα αυτό, θέλουν κάποιο καλό κρασί που να τους πηγαίνει στη γεύση. Κάνουν και εκείνοι κρασιά, αλλά τα δικά μας είναι άλλο πράγμα, δεν έχουν καμία σχέση».
Όσο για το πώς είχε γίνει τότε η επαφή με την κινεζική αγορά: «Είχαμε στείλει δείγματα μέσω ενός Έλληνα που ήταν εκεί. Για να είμαι ειλικρινής, εγώ όταν έκανα την εξαγωγή, πήγαινα στα τυφλά, δεν ήξερα τίποτα. Δεν είχα πίσω κάποια κάλυψη από μέρους της κυβέρνησης. Πήγα εγώ, σαν Γιάννης Τσαβολάκης, να κάνω μια εξαγωγή στην Κίνα. Έτσι. Όπως είχα πάει και στη Ρωσία κ.λπ. Το να πηγαίνεις μόνος σου, μια μικρή μονάδα από τη Μεσσηνία, να κάνεις αυτή τη δουλειά, είναι άθλος. Τώρα, αν κλείσει τίποτα καινούργιες συμφωνίες ο κ. Σαμαράς, κάτι μπορεί να γίνει. Μακάρι, για να πηγαίνουμε πιο εύκολα, να έχουμε καλύτερες προσβάσεις με τα τελωνεία, με τα χαρτιά γενικώς που χρειάζονται. Γιατί να βγάλεις μόνο κάποια χαρτιά θέλει ένα σωρό διαδικασίες. Πιστεύω να βοηθήσουν πάνω σε αυτό και να απλουστευτούν. Θα δούμε».
 
Τάσος Προσηλιακός – Α.Σ. Γαργαλιάνων
 
«Ζητάνε πάρα πολλά πιστοποιητικά»
 
«Εμείς ξεκινήσαμε πριν από ένα μήνα, στέλνοντας τα πρώτα 10.000 μπουκάλια με ελαιόλαδο. Φανταστείτε ότι ακόμη το εμπόρευμα δεν έχει φτάσει. Τη Δευτέρα θα είναι εκεί, γιατί θέλει 35 μέρες για να πάει. Θα έχουμε, όμως, και συνέχεια, αυτό είναι το πρώτο που δώσαμε, πιο πολύ για δειγματισμό. Τουλάχιστον απ’ ό,τι μας διαβεβαιώνει ο δικός μας άνθρωπος εκεί. Είναι ένας Έλληνας, ο οποίος έχει στη Σαγκάη μεγάλη αποθήκη με προϊόντα, μεταξύ των οποίων έβαλε και ελαιόλαδο».
Και ο Τάσος Προσηλιακός, πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Γαργαλιάνων, μιλά για δύσκολη αγορά, με πολλές απαιτήσεις. «Ζητάνε πάρα πολλά πιστοποιητικά, μεγάλη λεπτομέρεια στο παραμικρό. Για την ποιότητα, για το πότε παρήχθη, τα πάντα. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού εκεί, βεβαίως, θα βοηθήσει. Άλλωστε, οι Κινέζοι μάς έχουν σε εκτίμηση ως λαό. Είναι η μόνη χώρα που μας αποκαλεί “Ελλάς” και όχι “Greece” κ.λπ. Σέβονται πολύ τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Για παράδειγμα, η επωνυμία στο ελαιόλαδό μας είναι “Πιθάρι” και η ετικέτα πάνω στο μπουκάλι έχει ένα πιθάρι. Μας ζήτησαν, λοιπόν, η εικόνα του πιθαριού να είναι όσο μεγαλύτερη γίνεται για να φαίνεται ότι είναι αρχαίο ελληνικό. Τους αρέσει η ετικέτα να παραπέμπει στην αρχαία Ελλάδα» σημειώνει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Γαργαλιάνων, που σύντομα ξεκινά εξαγωγές και στην Αυστραλία: «Είναι μια καινούργια συνεργασία. Το πρώτο φορτίο που θα φύγει είναι σε 5λιτρα. Θα ανοίξουμε δρόμους, γιατί δε γίνεται διαφορετικά. Το χύμα λάδι είναι θάνατος. Μας το παίρνουν χωρίς τιμή, μας δίνουν όσα θέλουν οι Ιταλοί. Πρέπει να κάνουμε κάτι διαφορετικό».   
 
Γιώργος Παντελόπουλος – PanProd
 
«Προσφέρουν το ελαιόλαδο ως δώρο»
 
H PanProd είναι από τις πρώτες μεσσηνιακές εταιρείες που μπήκαν στην κινεζική αγορά με το ελαιόλαδο «Καλλιστώ». Τα τελευταία πέντε χρόνια, όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της οικογενειακής επιχείρησης, Γιώργος Παντελόπουλος, οι εξαγωγές της στην Κίνα παρουσιάζουν σταθερά αυξητική πορεία.
«Βάσει και των ταξιδιών που έχουμε κάνει εκεί, είναι μια αγορά ανερχόμενη. Έχει κάποιες ιδιαιτερότητες βέβαια, με την έννοια ότι στο παρελθόν ήταν εντελώς άγνωστο το ελαιόλαδο ως διατροφικό προϊόν. Εμείς ξεκινήσαμε το 2006-2007, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθερή αύξηση εξαγωγών και οι πολίτες, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, Σαγκάη – Πεκίνο, εξοικειώνονται με το νέο αυτό προϊόν, ιδίως το ΠΟΠ Καλαμάτα. Π.χ. ο δικός μας πελάτης παρουσιάζει αφιέρωμα στην κινεζική τηλεόραση για τις ευεργετικές ιδιότητες του ελαιολάδου, γιατί το χρησιμοποιούν και πέρα από τη διατροφή, σε μορφή δώρου. Είχαμε πελάτισσα που δίπλα στο αντίγραφο ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος (Αφροδίτη της Μήλου) έβαζε το λάδι μας, το οποίο εξάγουμε μόνο τυποποιημένο. Έχουμε συσκευασίες από 250 ml μέχρι και 5 λίτρα. Ενώ στο παρελθόν είχαμε την ευκαιρία να πουλήσουμε και χύμα, εμείς έχουμε κατοχυρώσει τα σήματά μας στο “Καλλιστώ” και δίνουμε μόνο τυποποιημένο. Δε βγαίνει λάδι από την επιχείρησή μας χύμα».
Για την επίσκεψη Σαμαρά στην Κίνα: «Το ταξίδι του πρωθυπουργού αναμφισβήτητα θα δώσει μεγαλύτερη ώθηση στην ανάδειξη του τυποποιημένου ελαιολάδου, αλλά και στη στήριξη της οικονομίας γενικότερα, μέσω των εξαγωγών. Ωστόσο, πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν είναι τόσο εύκολα τα πράγματα. Υπάρχουν και παγίδες στην αγορά. Δεν είναι όλα ρόδινα, ότι επειδή είναι μια ανερχόμενη αγορά γεμίσαμε λάδι την Κίνα. Είναι ανερχόμενη, αλλά έχει και ιδιαιτερότητες. Χρειάστηκαν χρόνια επαφών, δουλειά και πολλά ταξίδια για να καταφέρουμε να μπούμε στην αγορά αυτή» καταλήγει ο κ. Παντελόπουλος, κάνοντας λόγο και για μεγάλη γραφειοκρατία, που λειτουργεί ως τροχοπέδη.
 
Σωτήρης Καλογερόπουλος – «Νέστωρ»
 
«Το κρασί μας μπορεί να σταθεί άνετα»
 
«Σίγουρα υπάρχει προοπτική. Ειδικά στα δύο παραδοσιακά μας προϊόντα, το λάδι και το κρασί. Στην αρχή μπορεί να είναι λίγες, μικρές οι παραγγελίες, αλλά πιστεύουμε ότι αξίζει η προσπάθεια. Η Κίνα είναι μια μεγάλη αγορά και πιστεύω ότι οι εταιρείες μας έχουν καλό προϊόν, ώστε να υπάρξει θετική ανταπόκριση. Εμείς κάναμε κάποιες προσπάθειες στο παρελθόν, αλλά, δυστυχώς, δεν προχώρησε. Είναι μια δύσκολη αγορά και πολλοί οι παράγοντες που συντελούν στο να πετύχει μια εξαγωγή. Δεν είναι ότι κάνεις με έναν εισαγωγέα εκεί πέρα, είναι και το κράτος λίγο μέσα, είναι κι άλλα, παρεμβάσεις. Πιστεύω όμως ότι, παρά τα προβλήματα, πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειες, γιατί η ιστορία της εξαγωγής είναι μονόδρομος, είτε λέγεται Κίνα, είτε Ρωσία, είτε κάποιες άλλες χώρες» παρατηρεί ο πρόεδρος του Οινοποιητικού Συνεταιρισμού «Νέστωρ», Σωτήρης Καλογερόπουλος.
«Εμείς, πάντως, συνεχίζουμε τις προσπάθειες. Μάλιστα, συμμετέχουμε σε ένα πρόγραμμα του υπουργείου Γεωργίας που είναι επιδοτούμενο. Πάμε ως ομάδα. Ο Συνεταιρισμός Τυρνάβου, η Ένωση Πάτρας, ο Συνεταιρισμός Αμύνταιου, τα Πεζά, ώστε ο καθένας να επιλέξει ένα κρασί που θέλει να προωθήσει. Να πας εκεί να παρουσιάσεις το προϊόν σου, να πάρεις μέρος σε εκθέσεις, να κάνεις κάποιες συμφωνίες. Είμαστε στη διαδικασία του προγράμματος αυτού. Αφορά τρίτες χώρες, αλλά περισσότερο μιλάμε για την Κίνα. Δεν πρέπει να φοβόμαστε το προϊόν μας, γιατί μπορεί να σταθεί άνετα σε οποιαδήποτε αγορά».