«Αερομαχίες» στο Δ.Σ. Καλαμάτας για την ιδιωτικοποίησή του αεροδρομίου


Αντιδρά η αντιπολίτευση στο… παραμύθι της αξιοποίησης

Του Αντώνη Πετρόγιαννη

Με ψήφισμα που κατέθεσε η δημοτική παράταξη “Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες” και με τη συμπαράσταση τόσο της “Αλλαγής” όσο και των “Ανεξάρτητων Πολιτών”, ζητήθηκε η μη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, αφού μια τέτοια πρακτική είναι προς το συμφέρον μόνο κάποιων επενδυτών και όχι του επιβατικού κοινού.
Ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παν. Νίκας, προσπάθησε να ισορροπήσει σε τεντωμένο σχοινί, αλλά δεν τα κατάφερε. Υποστήριξε ότι για την ανάπτυξη του αεροδρομίου απαιτούνται, τουλάχιστον, 40 εκατομμύρια ευρώ, υπονοώντας ότι ένα τέτοιο ποσό δεν μπορεί να καταβληθεί από την κυβέρνηση. “Και εγώ θέλω ένα κρατικό αεροδρόμιο, αλλά να λειτουργεί όπως πρέπει και όχι όπως είναι τώρα. Και από τη στιγμή που δε φαίνεται να έχουμε τις προϋποθέσεις, δεν μπορεί να μείνει ως έχει. Άλλωστε, είτε κρατικό είτε ιδιωτικό, δικό μας είναι”, σχολίασε!
Η ιστορία με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων αποτελεί ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι κάποιοι πιστεύουν ότι οι πολίτες έχουν μυαλό… ραδικιού. Τα δίνουμε, μας είπαν, σε ιδιώτες, για να τα αναβαθμίσουν, ώστε να μην είναι απλώς διάδρομοι προσγείωσης και απογείωσης και για το λόγο αυτό θα τα εκμεταλλεύονται για 30 χρόνια τουλάχιστον.
Τι καταλαβαίνει ο πολίτης λοιπόν; Ότι ο επενδυτής θα πληρώσει για να κάνει το αεροδρόμιο Καλαμάτας διεθνών προδιαγραφών και να προσγειώνονται τα «τσάρτερ» το ένα μετά το άλλο φορτωμένα με τουρίστες. Για το λόγο αυτό ο επενδυτής θα παίρνει τα έσοδα (τέλη στάθμευσης αεροσκαφών, ενοικίαση γκισέ σε αεροπορικές εταιρείες, καταστημάτων κ.λπ.) για 30-50 χρόνια.
Τώρα, λοιπόν, που αποδεικνύεται ότι μεγάλο μέρος αυτής της ιδιωτικής επένδυσης θα κληθεί να το πληρώσει ο επιβάτης, καταβάλλοντας «κεφαλικό φόρο» μέσω του εισιτηρίου, τι συμβαίνει; Ο πολίτης ήταν ανόητος και δεν είχε καταλάβει εξαρχής τους όρους της ιδιωτικοποίησης; Ή μήπως ο «πονηρός» υπουργός δεν είναι και τόσο έξυπνος, καθώς συνεχίζει να πιστεύει ότι δεν είναι υποψιασμένοι οι πολίτες αυτής της χώρας; Ας καταλάβουν όλοι ότι οι πολίτες δεν τρώνε πλέον το παραμύθι της «αξιοποίησης».
Πάντως, σε χθεσινοβραδινή της ανακοίνωση η παράταξη “Ανοιχτός Δήμος” σημειώνει τα εξής: “Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, ο συνδυασμός Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες, έχοντας επίγνωση της τεράστιας σημασίας και συμβολής που έχει το αεροδρόμιο Καλαμάτας στην τουριστική, εμπορική και γενικότερη ανάπτυξη, όχι μόνο της Καλαμάτας και της Μεσσηνίας, αλλά και ευρύτερα της Πελοποννήσου, προχώρησε στην κατάθεση ψηφίσματος. Ψηφίσματος που στηλίτευε τη μεθόδευση ξεπουλήματος του αεροδρομίου της πόλης μας και έδινε την ευκαιρία σε όλες τις δημοτικές παρατάξεις να συνταχθούν, μέσα από την αποδοχή του, με τη δίκαιη επιδίωξη του συλλογικού συμφέροντος.
Όμως, η Δημοτική Αρχή επέλεξε -δίνοντας λευκή ψήφο- να συνταχθεί με την κυβερνητική πολιτική, αποφεύγοντας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων.
Η Δημοτική Αρχή επέλεξε να συνταχθεί με τις νεοφιλελεύθερες λογικές ακροβασίες που παραβλέπουν ότι με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, μαζί και αυτό της Καλαμάτας, όπως σχεδιάζεται, θα επιβληθεί φόρος ανά επιβάτη ανάλογος με το “σπατόσημο”. Το ενιαίο αυτό το τέλος θα επιβαρύνει κατά 14,5 ευρώ κάθε επιβάτη για την πρώτη περίοδο της παραχώρησης και κατά 20 ευρώ για τη δεύτερη περίοδο, ενώ από την 1η Νοεμβρίου 2024 το νέο “σπατόσημο” θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη. Με αυτό το τρόπο θα πληρώσει νέο βαρύ οικονομικό τίμημα η περιοχή, καθώς θα πληγεί άμεσα ο τουρισμός της.
Η Δημοτική Αρχή επέλεξε να συνταχθεί με τα δημαγωγικά επιχειρήματα που αποκρύπτουν ότι η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας ως δώρο στον υποψήφιο ιδιώτη επενδυτή θα οδηγήσει στην υποβάθμιση και πιθανόν στο κλείσιμο του αεροδρομίου, εάν προκριθεί κάποιο άλλο αεροδρόμιο ως πιο συμφέρουσα για τον ιδιώτη επένδυση.
Ο ακραίος νεοφιλελευθερισμός, από όποιους υιοθετείται, δε δέχεται την πολλαπλή διάχυση ευνοϊκών συνθηκών ανάπτυξης στους πολλούς. Εστιάζει μονομερώς στις δαπάνες λειτουργίας ή στο απαιτούμενο κόστος ανάπτυξης των δημόσιων υποδομών, με αποτέλεσμα να καίει την ανάπτυξη, τα εργασιακά δικαιώματα και, τελικά, την οικονομία.
Όλοι συμφωνούμε ότι το αεροδρόμιο Καλαμάτας έχει κομβικό ρόλο στην εξυπηρέτηση των αναγκών του μαζικού τουρισμού που κατευθύνεται σε προορισμούς της δυτικής και νότιας Πελοποννήσου.
Ο Ανοιχτός Δήμος, συντασσόμενος με το συμφέρον του τόπου, καλεί τους φορείς, αλλά και τους κατοίκους της Μεσσηνίας, να αντιδράσουν στην ιδιωτικοποίηση άμεσα, προβάλλοντας ταυτόχρονα το αίτημα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων του αερολιμένα”.