Η αυξημένη κίνηση επιβάλλει την αναβάθμιση του αεροδρομίου Καλαμάτας


Η αυξημένη τουριστική κίνηση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, που από τους λιγοστούς επιβάτες που εξυπηρετούσε το 2007 στην  άγονη γραμμή Καλαμάτας – Θεσσαλονίκης έφθασε στο σημείο, έως το φετινό Αύγουστο, να έχει υποδεχθεί 151.000 επιβάτες, ενώ όλο το 2013 είχε υποδεχθεί 130.000, είναι ο βασικότερος λόγος που οδήγησε σε έργα τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά στην αναβάθμισή του και θα το καταστήσουν σύγχρονο και πλήρες.
Αυτά προέκυψαν, όταν ο υφυπουργός Άμυνας, Ι. Λαμπρόπουλος, από την πίστα του αεροδρομίου ανακοίνωσε τα συγκεκριμένα έργα. Ωστόσο, άφησε, επί της ουσίας, αδιευκρίνιστο, αν τα έργα συνολικού προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ (2007-2013) ή το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (νέο ΕΣΠΑ 2014-2020), αφού είπε χαρακτηριστικά: «Μέσω του ΕΣΠΑ ή του ΣΕΣ όπως λέγεται».   
Λίγο νωρίτερα, είχε γνωστοποιήσει πως η επέκταση, αναδιαρρύθμιση, συντήρηση του κτηρίου του σταθμού του κρατικού αερολιμένα, προϋπολογισμού 1, 863 εκατ. ευρώ, από πόρους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, θα δημοπρατηθεί τον Ιανουάριο του 2015, ενώ η επίστρωση στο χώρο των 32 στρεμμάτων που παραχωρήθηκαν στην ΥΠΑ και άλλες παρεμβάσεις για τη στάθμευση αεροσκαφών, συνολικού προϋπολογισμού 2,7 εκατ. ευρώ, το Φεβρουάριο του 2015.
Το μεγαλύτερο μέρος των έργων με άγνωστο το χρηματοδοτικό πλαίσιο, προβλέπει την  ανακατασκευή του διαδρόμου προσγείωσης –απογείωσης και των τροχοδρόμων και συγκεκριμένα, την ενίσχυση – επίστρωση του διαδρόμου. Το μήκος του παραμένει το ίδιο και είναι αρκετό για να προσγειώνεται το όποιο αεροσκάφος. Όμως, θα γίνει διαπλάτυνση του διαδρόμου από τα 50 μέτρα στα 60, για να μπορούν να προσγειωθούν αεροπλάνα με μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα από αυτά που προσγειώνονται σήμερα και μεταφέρουν έως 200 επιβάτες.
Προβλέπεται, επίσης, κατασκευή πύργου ελέγχου και βοηθητικού κτηρίου, εκσυγχρονισμός του ηλεκτρικού δικτύου και δικτύου φωτισμού, ηλεκτρονικός εξοπλισμός, ραδιοβοηθήματα με συνολικά εκτιμώμενο κόστος 27-30 εκατ. ευρώ και συμβατικό χρόνο περάτωσης τους 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης.
Όπως ανέφερε στη συνέχεια, «έχουν τελειώσει πρόσφατα όλες οι μελέτες από την Πολεμική Αεροπορία και ο φάκελος είναι έτοιμος να υποβληθεί από τις αρμόδιες στρατιωτικές υπηρεσίες στα υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης, προκειμένου να προταθεί προς ένταξη στο ΕΣΠΑ».
Ο κ. Λαμπρόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι είναι σχεδόν εξασφαλισμένη η ένταξη του συγκεκριμένου έργου στο ΕΣΠΑ και το αποτέλεσμα θα είναι «και με τις τρεις παρεμβάσεις να γίνουν όλα όσα θέλαμε και απαιτούνται για να έχει η Καλαμάτα ένα πλήρες και σύγχρονο αεροδρόμιο, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου για αρκετά χρόνια».
Και πρόσθεσε: «Το αεροδρόμιό μας είναι εδώ. Το αναβαθμίζουμε όπως το θέλουμε όλοι και όπως πρέπει. Μετά και το νέο εθνικό δρόμο Τρίπολης – Καλαμάτας που έχει δημιουργήσει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, το αεροδρόμιο είναι η δεύτερη πύλη τουριστών. Δεν υπάρχει λόγος να αντιδικούμε, ούτε η Μεσσηνία να τίθεται αντιμέτωπη με άλλους νομούς. Ο κάθε νομός λειτουργεί συμπληρωματικά για τον άλλον και όλοι μαζί πασχίζουμε για την ανάπτυξη της Μεσσηνίας, της Πελοποννήσου, της Ελλάδας. Δε χρειάζεται αντιπαράθεση».
 
Κρίσιμα στοιχεία από την ΥΠΑ
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΥΠΑ, Δημ. Κούκης, ανέφερε πως από το 2007 το αεροδρόμιο εντάχθηκε ξανά στο χάρτη της Πολιτικής Αεροπορίας και βγαίνει, με όσα αναγγέλθηκαν, στην πρώτη γραμμή. Έφτασε στο σημείο από την άγονη γραμμή Καλαμάτας – Θεσσαλονίκης που εξυπηρετούσε, να δέχεται έως τον Αύγουστο (2014) 151.000 επιβάτες, όταν ολόκληρο το 2013 είχε δεχθεί 130.000 επιβάτες.
«Κατά συνέπεια, δε χωρά τους 200.000 επιβάτες του 2015 ή του ’16 που περιμένουμε και πρέπει να προετοιμαστούμε, ό,τι κι αν γίνει με τα αεροδρόμια της χώρας, και μετά την παραχώρηση των 32,680 στρεμμάτων από το υπουργείο Άμυνας ευρώ, και να βάλουμε στο τραπέζι 4,7 εκατ. ευρώ, ώστε να γίνουν οι επιστρώσεις αλλά και να υλοποιηθεί μια μελέτη επέκτασης του κτηρίου που εκκρεμούσε από τον Αύγουστο του 2009. Έτσι το αεροδρόμιο γίνεται πλέον πρώτης γραμμής».
Σε άλλο σημείο ανέφερε πως και άλλοι νομοί προσθέτουν στη βελτίωση του τουριστικού  προϊόντος: «Η Μεσσηνία δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Η ανάπτυξη της χώρας μας είναι ενιαία και όλα θα γίνουν. Αν στην πράξη αποδειχθεί ότι η Πελοπόννησος έχει την τεχνική, την οικονομική και επιχειρησιακή υποδομή να δεχθεί και επιπλέον αεροδρόμια, θα γίνει. Αν όλα αυτά επιτρέπονται, τότε θα γίνει και το αεροδρόμιο στην Τρίπολη».
Τέλος, πρόσθεσε: «Ένας χαρακτηρισμός που δόθηκε, αποδεικνύεται στην πράξη σωστός, αφού δε χωρούσε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και για αυτό υπήρχε το αίτημα επέκτασης του κτηρίου και της έκτασης», αναφερόμενος στις σχετικές απόψεις του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Μ. Χρυσοχοΐδη.
 
Παραχωρήσεις και αεροδρόμιο στην Τρίπολη
Απαντώντας σε ερωτήσεις για την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, ο κ. Λαμπρόπουλος ανέφερε: «Αγώνας μας τόσα χρόνια ήταν να φτιάξουμε το αεροδρόμιο. Ουδείς γνωρίζει αν θα γίνει παραχώρηση και πότε. Κατά συνέπεια, ως οφείλαμε και ως κυβέρνηση και όπως όλοι απαιτούσαμε, έπρεπε να γίνουν αυτά που ανακοινώθηκαν. Δεν μπορούσαμε να περιμένουμε έως τότε. Πώς θα υποδεχόμασταν τον κόσμο; Τι έπρεπε να κάνουμε;».
Ο κ. Κούκης πρόσθεσε πως η κυβέρνηση και η ΥΠΑ πρέπει να προετοιμαστούν για ένα δύσκολο καλοκαίρι του 2015, επισημαίνοντας πως εξαιτίας διαφόρων λόγων είναι άγνωστο αν και πότε θα γίνουν οι παραχωρήσεις.
Η κυβέρνηση, συνέχισε, «θεωρεί ότι η παραχώρηση των αεροδρομίων θα τα αξιοποιήσει και θα τα βελτιώσει περαιτέρω και ταυτόχρονα θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν. Όμως, εμείς θα πρέπει να προετοιμαστούμε για το ερχόμενο καλοκαίρι».
Σε ερώτηση αν υπάρχει μελέτη που να υπαγορεύει τη λειτουργία του αεροδρομίου της Τρίπολης, ο κ. Λαμπρόπουλος απάντησε: «Η αντιπαράθεση των δύο νομών δεν είναι προς το καλό. Δεν προσφέρει κανείς υπηρεσία. Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας είναι εδώ και θα παραμείνει εδώ, αναβαθμισμένο και τέλειο, όπως το θέλουμε και το απαιτούν οι ανάγκες. Όλα τα άλλα είναι διχαστικά και δεν εξυπηρετούν τίποτε».
 
Περιφέρεια Πελοποννήσου
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Πέτρος Τατούλης, ανέφερε πως οι αναγγελίες του υφυπουργού  Άμυνας και του διοικητή της ΥΠΑ «καλύπτουν πλήρως τα όσα διεκδικούσαμε εδώ και πολλά χρόνια, καθώς ενισχύουν το διεθνή χαρακτήρα του αεροδρομίου και τη θέση του στο σημερινό σχεδιασμό των αεροπορικών μεταφορών. Δεν πρόκειται για εξαγγελίες που έγιναν ξαφνικά, σήμερα ολοκληρώθηκαν και ωρίμασαν οι μελέτες από την ΥΠΑ και την Πολεμική Αεροπορία και θα απαντήσουν στη βελτίωση των υποδομών της ΥΠΑ για παροχή υπηρεσιών υψηλότερου επιπέδου και τη βελτίωση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος και στο ερώτημα βελτίωσης των υποδομών σε επιχειρησιακή ικανότητα, πως δημιουργείται νέος πύργος ελέγχου με όλα τα νέα συστήματα ασφάλειας. Ξέρουμε πολύ καλά ότι το κύριο βάρος της χρηματοδότησης θα το σηκώσει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου».
Ακολούθως αναφέρθηκε στη συνεργασία της Περιφέρειας με την Easy jet, που εξάπλωσε τις αεροπορικές συνδέσεις, με αποτέλεσμα σήμερα το αεροδρόμιο να έχει 29 τακτικές πτήσεις, πρόσθεσε πως συζητείται η συνέχεια της συμφωνίας και η διαχείριση του αεροδρομίου από την British Airways, ενώ συνέστησε προσοχή και ζήτησε να μην επαναληφθούν όσα έγιναν με την υπογραφή της συμφωνίας με τη Ryanair.
Αφού σημείωσε πως ο περιφερειακός αναπτυξιακός σχεδιασμός ανήκει μόνο στην Περιφέρεια, γνωστοποίησε ότι αύριο και μεθαύριο θα συμμετέχει σε συνέδριο tour operator στη Σλοβενία, ενώ ήδη του έχει γίνει γνωστό πως το παγκόσμιο συνέδριο του κλάδου θα γίνει το 2016 στην Πελοπόννησο. 

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου
Φωτό: Στασινός Μουτσούλας