Παγιώνεται το καθεστώς των απευθείας αναθέσεων στο Δήμο Καλαμάτας …


 Και σε νομικά του πρόσωπα
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
 
Τα προηγούμενα χρόνια κυριάρχησε η ρήση του πρώην υπουργού Γ. Βουλγαράκη, ότι «το νόμιμο είναι και ηθικό», με το γνωστό καταδικαστικό αποτέλεσμα για τον ίδιο, την παράταξή του, αλλά και τη χώρα.
Η ίδια ρήση έρχεται και πάλι στην επιφάνεια. Αυτή τη φορά για τη Δημοτική Αρχή Καλαμάτας και τα Νομικά της Πρόσωπα, σχετικά με την τακτική που ακολουθούν στις απευθείας αναθέσεις έργων, διαδικασία που τηρείται σχεδόν με θρησκευτική ευλάβεια, θα έλεγε κανείς, για τα έργα μέχρι ενός ποσού.
Το πρόβλημα, βέβαια, δεν είναι αν οι αποφάσεις είναι νόμιμες. Το θέμα είναι αν μπορείς να μοιράζεις κάποιες χιλιάδες ευρώ για διάφορα έργα, χωρίς να προβαίνεις καν σε πρόχειρο διαγωνισμό, ώστε να πετύχεις και κάποια έκπτωση, ενώ αυτό γίνεται και σε μια αγορά που είναι «στεγνή» και πολλοί επαγγελματίες περιμένουν μια οικονομική ανάσα από το Δήμο Καλαμάτας.
Από την άλλη, γιατί κάποια από τα έργα δεν εκτελούνται από τις Τεχνικές Υπηρεσίες;
Ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται το συγκεκριμένο θέμα η Δημοτική Αρχή, στο σύνολό της, «εγείρει» μια σειρά πολιτικών ευθυνών.
Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις ούτε έτοιμες συνταγές για να απαλλαγεί μια συλλογικότητα από το ρουσφέτι και την εξυπηρέτηση ημετέρων. Να περάσει, δηλαδή, σε κατάσταση έννομου- με την κυριολεξία της λέξης- Δήμου, οι θεσμοί να υπηρετούν το σύνολο και όχι το μερικό. Δεν είναι εύκολες τέτοιες αλλαγές, γι’ αυτό και ορθολογικά είναι από ελάχιστα πιθανές έως αδύνατες. Αλλά αυτή ακριβώς είναι και η πρόκληση της πολιτικής, το συναρπαστικό της στοιχείο.
Σήμερα θα ασχοληθούμε με το… βίο και την πρακτική του Διοικητικού Συμβουλίου και του προέδρου του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με τίτλο «Φορέας Κοινωνικής Προστασίας και Αθλητισμού του Δήμου Καλαμάτας».
Πριν από τις εκλογές του περασμένου Μαΐου το Νομικό Πρόσωπο είχε απασχολήσει τη δημοσιότητα, όταν σε σχετική παρέμβαση της μείζονος μειοψηφίας είχε καταγγελθεί ότι σε 5 μόνο ημέρες (!) ο πρόεδρος προχώρησε σε σύναψη συμβάσεων ύψους 6.000 ευρώ, 27.600 ευρώ, 24.600 ευρώ και 3.850 ευρώ, με απευθείας αναθέσεις.
Μάλιστα, αναφέρθηκε ότι ο υπερβάλλων ζήλος για τις απευθείας αναθέσεις αποδείχθηκε, όταν ακόμη και η υπερκείμενη αρχή ελέγχου των αποφάσεων, η Αποκεντρωμένη Περιφέρεια, απέρριψε την ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία, με το ποσό των 27.600 ευρώ, του έργου της καταγραφής ηλικίας αθλουμένων στους δημοτικούς χώρους (!) και του ακριβούς αριθμού των σωματείων!
Ας δούμε, όμως, τι συμβαίνει το τελευταίο διάστημα:
 
21/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τη μελέτη πυρασφάλειας για τους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς Καλαμάτας
 
Σύμφωνα με την απόφαση (σ.σ. που υπάρχει στη Διαύγεια), «εγκρίνουμε τη δαπάνη της μελέτης πυρασφάλειας για τις ανάγκες των παιδικών σταθμών Καλαμάτας. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 2.767,50 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Φορέα».
Την επομένη κιόλας ημέρα αποφασίζεται η πληρωμή του εργολάβου! Άραγε, πρόλαβαν οι υπηρεσίες του Φορέα να εξετάσουν εάν ολοκληρώθηκαν οι εργασίες ανάθεσης; Εάν έχει εκδοθεί το Πιστοποιητικό;
Παλιότερα, πριν από την… εξορία της κυρίας Αγρίου στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, η Διεύθυνση Προγραμματισμού για ίδια θέματα προχωρούσε σε κλήρωση από μια σχετική λίστα που υπήρχε.
Ούτε καν μια πρόσκληση ενδιαφέροντος στις τοπικές εφημερίδες, μήπως και ο Δήμος πετύχει έκπτωση μερικών πολύτιμων εκατοντάδων ευρώ.
Ποια ήταν, άραγε, η ανάγκη για την ανάθεση του έργου τη στιγμή που η συγκεκριμένη περίοδος είναι «νεκρή» για τους παιδικούς σταθμούς; Μάλιστα, πληροφορίες θέλουν η σχετική μελέτη να έχει κατατεθεί στην Πυροσβεστική ημέρες πριν από την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Τόσο σίγουρος ήταν ο ανάδοχος…
 
21/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τη μελέτη παθητικής πυροπροστασίας σε πολιτικό μηχανικό για το Δ’ Παιδικό Σταθμό
 
«Εγκρίνουμε τη δαπάνη της μελέτης παθητικής πυροπροστασίας για το Δ’ Παιδικό Σταθμό. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 492,00 ευρώ με ΦΠΑ και θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Φορέα».
 
17/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για την προμήθεια εκπαιδευτικού υλικού για τις ανάγκες των παιδικών σταθμών
 
«Εγκρίνουμε την προμήθεια εκπαιδευτικού υλικού για τις ανάγκες των παιδικών σταθμών. Η δαπάνη θα ανέλθει στα 2.439,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ».
Κι εδώ, ποια χρεία οδήγησε στην απευθείας ανάθεση και όχι σε έρευνα αγοράς;
 
14/07/2014
 
«Στην Καλαμάτα σήμερα 14/07/2014 μεταξύ των κάτωθι συμβαλλομένων: α) Φορέας Κοινωνικής Προστασίας και Αθλητισμού Δήμου Καλαμάτας, ονομαζόμενος στο εξής “ΦΟΡΕΑΣ” και β)….. ονομάζεται στο εξής “Ανάδοχος”, συμφωνήθηκαν κι έγιναν αμοιβαία αποδεκτά τα ακόλουθα:
1. Αντικείμενο της σύμβασης. Με την παρούσα σύμβαση ο “ΦΟΡΕΑΣ” αναθέτει αποκλειστικά στον ανάδοχο τις επισκευές και συντηρήσεις εξοπλισμού του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας. Η σύμβαση αναφέρεται αποκλειστικά στα παρακάτω: 1. Επισκευή τρέιλερ 2. Γενικές επισκευές τεχνικού χαρακτήρα σε όλο τον εξοπλισμό των αθλημάτων 3. Αλλαγή όλων των ξύλινων κατασκευών που υπάρχουν εντός του Σταδίου 4. Επισκευή εμποδίου stiple 5. Επισκευή στο ταρτάν και στις διαδρομές 6. Συντήρηση στα καθίσματα των κερκίδων 7. Συντήρηση σε όλες τις σιδηροκατασκευές.
2. Κόστος σύμβασης τεχνικής υποστήριξης και τρόποι πληρωμής. Το κόστος των παραπάνω υπηρεσιών ορίζεται στις 5.535,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%».
 
14/7/2014
«Στην Καλαμάτα σήμερα 14/07/2014 μεταξύ των κάτωθι συμβαλλομένων α) Φορέας Κοινωνικής Προστασίας και Αθλητισμού Δήμου Καλαμάτας, ονομαζόμενος στο εξής “ΦΟΡΕΑΣ” και β)…. ονομάζεται στο εξής “Ανάδοχος”, συμφωνήθηκαν κι έγιναν αμοιβαία αποδεκτά τα ακόλουθα:
1. Αντικείμενο της σύμβασης. Με την παρούσα σύμβαση ο “ΦΟΡΕΑΣ” αναθέτει αποκλειστικά στον ανάδοχο το βάψιμο και τη συντήρηση του κτηρίου του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας. Η σύμβαση αναφέρεται αποκλειστικά στα παρακάτω: 1. Βάψιμο των εισόδων του Σταδίου 2. Βαψίματα και άλλες εργασίες συντήρησης στις σκάλες εισόδου στο γήπεδο του Σταδίου 3. Εργασίες συντήρησης στις κερκίδες του Σταδίου 4. Συντήρηση στις αμμοδόχους του Σταδίου και του Προπονητηρίου και προμήθεια και τοποθέτηση χώματος σε αυτούς 5. Βάψιμο στις βάσεις των στρωμάτων του άλματος εις ύψος και επί κοντώ
2. Κόστος σύμβασης τεχνικής υποστήριξης και τρόποι πληρωμής. Το κόστος των παραπάνω υπηρεσιών ορίζεται στις 4.920,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%».
 
14/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τις επισκευές και τη συντήρηση του εξοπλισμού των χώρων του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας
 
«Εγκρίνουμε τη δαπάνη της επισκευής και της συντήρησης του εξοπλισμού των χώρων του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 5.535,00 ευρώ με ΦΠΑ».
 
14/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τον ελαιοχρωματισμό και τη συντήρηση των χώρων του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας
 
«Εγκρίνουμε τη δαπάνη του ελαιοχρωματισμού και της συντήρησης των χώρων του Δημοτικού Σταδίου Καλαμάτας. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 4.920,00 ευρώ με ΦΠΑ και θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Φορέα οικ. έτους 2014 υπό Κ.Α. 15.6261
Β. Αναθέτουμε στην εταιρεία….την ως άνω εργασία».
Σημειωτέον ότι όλα τα παραπάνω έργα που αφορούν στο Δημοτικό Στάδιο δόθηκαν στην ίδια εταιρεία. Εκείνο, όμως, που προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση είναι το γιατί «κομματιάστηκε» και ο Φορέας δεν προχώρησε σε κανονικό διαγωνισμό…
 
7/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τη συντήρηση των κλιματιστικών των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, των ΚΑΠΗ και των γραφείων του Φορέα
 
«Α. Εγκρίνουμε τη δαπάνη της συντήρησης των κλιματιστικών στους χώρους εποπτείας του Φορέα. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 1.381,29 ευρώ με το ΦΠΑ. Β. Αναθέτουμε στον κο…. την ως άνω προμήθεια και εργασία».
 
7/7/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για την προμήθεια ενός κλιματιστικού μηχανήματος για τον Γ΄ Παιδικό Σταθμό
 
«Α. Εγκρίνουμε την προμήθεια ενός κλιματιστικού μηχανήματος για το Γ΄ Παιδικό Σταθμό. Η δαπάνη θα ανέλθει στα 1.000,00 ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 15.7135.00. Β. Αναθέτουμε στον κ… την ως άνω προμήθεια».
Αμφότερα τα έργα δόθηκαν στον ίδιο εργολάβο!
 
17/6/2014
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για τη Μελέτη, την Επίβλεψη και την Άδεια Λειτουργίας του Δημοτικού Κολυμβητηρίου Καλαμάτας
 
«Α. Εγκρίνουμε τη δαπάνη της Μελέτης, Επίβλεψης και Άδειας Λειτουργίας του Δημοτικού Κολυμβητηρίου Καλαμάτας. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 1.476,00 ευρώ με ΦΠΑ. Β. Αναθέτουμε στον κο… την ως άνω εργασία».
Εδώ και δεκαετίες το κολυμβητήριο λειτουργούσε χωρίς άδεια και κανείς δε νοιάστηκε γι’ αυτό! Αλήθεια, είναι δυνατό εργολήπτης δημοσίων έργων να είναι και μελετητής ταυτόχρονα;
 
16/6/2104
 
Έργο: Απευθείας ανάθεση για την ψηφιακή αποτύπωση των εγκαταστάσεων του Δημοτικού Κολυμβητηρίου Καλαμάτας
 
«Α. Εγκρίνουμε τη δαπάνη της ψηφιακής αποτύπωσης των εγκαταστάσεων του Δημοτικού Κολυμβητηρίου Καλαμάτας. Η δαπάνη θα ανέλθει στις 984,00 ευρώ με ΦΠΑ. Β. Αναθέτουμε στον κο…. την ως άνω εργασία».
Παρατήρηση: ίδιο τεχνικό γραφείο με το παραπάνω!
 
Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα έργων. Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε και σε δεκάδες άλλα, τα οποία ανατίθενται στους ίδιους και στους ίδιους. Μάλιστα, υπάρχει ένα έργο για προμήθεια γραφικής ύλης, χωρίς καμία περαιτέρω περιγραφή, το οποίο δόθηκε σε μία μόνο προμηθεύτρια του Δήμου Καλαμάτας, ενώ υπάρχει σύμβαση με δύο!