Η κυβέρνηση επιχείρησε να διαχειριστεί με επικοινωνιακό τρόπο, καθησυχαστικό για την κοινή γνώμη, το πρόσφατο – σοβαρό όπως δείχνουν τα στοιχεία- επεισόδιο με τις ερευνητικές «βόλτες» του τουρκικού ερευνητικού πλοίου Όρουτς Ρέις νοτίως του Καστελόριζου.
Γι’ αυτό και έδωσε σκοπίμως στη δημοσιότητα ασαφείς πληροφορίες για τις κινήσεις και πιθανές ενέργειες του τουρκικού πλοίου στην περιοχή 200 μ. από το σύμπλεγμα του Καστελόριζου, δυτικά της Κύπρου και ανατολικά της Κρήτης. Μια περιοχή την οποία η Τουρκία τα τελευταία χρόνια δεσμεύει σχεδόν ολόκληρο το χρόνο για αεροναυτικές ασκήσεις της. Η ΑΟΖ στην ίδια περιοχή μεταξύ Καστελόριζου- Κρήτης – Κύπρου, φυσικά, δεν έχει οροθετηθεί μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας. Με αποτέλεσμα η Ελλάδα θεωρητικώς να υποστηρίζει ότι είναι ελληνική ΑΟΖ, η Τουρκία να παρεμβάλλεται με την παράνομη τουρκο-λυβική ΑΟΖ, η Κύπρος να μην έχει οριοθετήσει ΑΟΖ στις δυτικές ακτές της, μεταξύ Κύπρου – Κρήτης, ενώ η Άγκυρα να θεωρεί ότι η περιοχή αυτή ανήκει στην ΑΟΖ των Τουρκοκυπρίων, οι οποίοι την έχουν «εκχωρήσει» στην Τουρκία για έρευνες.
Η κυβέρνηση έδωσε αμέσως στη δημοσιότητα τη «μετακίνηση» του τουρκικού πλοίου στην περιοχή που θεωρεί ως ελληνική ΑΟΖ- όταν και όποτε αυτή οριοθετηθεί με τις απέναντι ακτές (Τουρκίας και Κύπρου). Αλλά απέφυγε όπως ο διάβολος το λιβάνι να ανακοινώσει καθαρά αν το Όρουτς Ρέις, μέσα στην περιοχή ελληνικών συμφερόντων, επιχείρησε ή όχι να προχωρήσει σε ερευνητικές κινήσεις, δηλαδή να ποντίσει καλώδια.
Είναι ευνόητο ότι στην περίπτωση που η κυβέρνηση ανακοίνωνε καθαρά τα στοιχεία παράνομων ερευνητικών τουρκικών κινήσεων στην περιοχή, τότε η ένταση Αθήνας -Άγκυρας θα ανέβαινε κατακόρυφα με απρόβλεπτες συνέπειες. Η κυβέρνηση αποφάσισε να στηρίξει μια «δημιουργική ασάφεια» στο ερώτημα αν τουρκικό πλοίο έχει προχωρήσει σε παράνομες κινήσεις ή όχι και προέβαλε κατά κόρον τη διαχείριση, με στρατιωτικά μέτρα, ενός… μελλοντικού επεισοδίου στην περιοχή.
Οι κυβερνητικές διατυπώσεις πήγαν… καβάλα στον καιρό, με διαβεβαιώσεις ότι το τουρκικό πλοίο, «λόγω κακοκαιρίας» κι με απλωμένα τα καλώδια στην περιοχή της Κύπρου, «αναγκάστηκε» να μετατοπιστεί δυτικά μέσα σε περιοχή ελληνικών συμφερόντων. Το γεγονός, όμως, ότι το πλοίο παρέμεινε προκλητικά 30 ώρες (!) στην περιοχή, με υπερβολικά χαμηλή ταχύτητα και βελτιωμένο καιρό, ελάχιστες αμφιβολίες πλέον αφήνει ότι το τουρκικό πλοίο προχώρησε κανονικά σε σεισμικές έρευνες στην περιοχή και μετά… αποχώρησε μόνο του, αφήνοντας την Αθήνα στον… κακό της τον καιρό.
Και τούτο, διότι η ελληνική κυβέρνηση, επικαλούμενη μια ελληνική ΑΟΖ – φάντασμα, αφού καμιά ελληνική κυβέρνηση δεν έχει στείλει ως CLAIMS/ισχυρισμούς στον ΟΗΕ τις συντεταγμένες της εν δυνάμει ελληνικής ΑΟΖ στην περιοχή, δεν μπορεί να προχωρήσει ούτε σε διάβημα προς την Άγκυρα, ούτε σε καταγγελία της Τουρκίας στον ΟΗΕ, διότι οι διπλωματικές αυτές πράξεις στερούνται… σαφούς περιεχομένου.
Γι’ αυτό και επέλεξε την ασφαλέστερη των λύσεων, που τουλάχιστον θα διασφάλιζε τη θετική αποδοχή της κοινής γνώμης και θα τόνωνε το αίσθημα εθνικής ασφάλειας: έστειλε πολεμικό πλοίο «να παρατηρεί» το τουρκικό ερευνητικό έως ότου αυτό αποχωρήσει. Αν η κυβέρνηση διακινδύνευε μεγαλύτερο βαθμό εμπλοκής, τότε η πιθανότητα θερμού επεισοδίου θα αυξανόταν κατακόρυφα…
Επί της ουσίας, όμως, το «μήνυμα» που έλαβε η Αθήνα από την Τουρκία είναι εξόχως σοβαρό και επικίνδυνο:
Αφού η Άγκυρα μπόρεσε να προχωρήσει σε σεισμικές έρευνες στην «ευαίσθητη» αυτή περιοχή, χωρίς ουσιαστικές ελληνικές αντιδράσεις… πλην καιρού, είναι θέμα χρόνου να κλιμακώσει την ένταση και να θελήσει να προχωρήσει και σε γεωτρήσεις.
Δοκιμάζοντας έτσι τα επιχειρησιακά όρια αντοχής της Αθήνας, αλλά και τα διπλωματικά όρια αντοχής της ελληνικής κυβέρνησης στην περίπτωση διαπραγμάτευσης «για τις θαλάσσιες ζώνες» στην Αν. Μεσόγειο, την οποία έχει ήδη περιλάβει στην ατζέντα του ο Κ Μητσοτάκης…
Το επεισόδιο με το τουρκικό πλοίο έχει, δυστυχώς, και «παράπλευρες απώλειες» για το επίπεδο και την ελαφρότητα με την οποία χρησιμοποιούν διεθνείς όρους κυβερνητικά στελέχη, που θα κληθούν να υπερασπίσουν τα εθνικά συμφέροντα σε διεθνή FORA (και τότε τρομάρα μας)…
Από τα «έντονα καιρικά φαινόμενα» του κυβερνητικού εκπροσώπου μέχρι τα «διεθνή χωρικά ύδατα» (!!) βουλευτού και καθηγητή Διεθνών Σχέσεων (σ.σ. θα πρέπει να διαλέξει ο καθηγητής είτε χωρικά ύδατα είναι είτε διεθνή ύδατα και τα δύο μαζί δεν κάνουν ούτε σάλτσα), μέχρι το αμίμητο της ανακοίνωσης του ΓΕΕΘΑ περί «ελληνικού FIR», που δείχνει ότι το Επιτελείο δεν έχει ακόμα αποφασίσει αν το πλοίο… πετάει για να το περιλαμβάνει το FIR ΑΘΗΝΩΝ, που αφορά μόνον σε αεροσκάφη και δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με… νερό, δηλαδή ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα…