Όλος ο πλανήτης ζει σε μία μοναδική παγκόσμια υγειονομική κρίση με πολλούς θανάτους και ανθρώπους να έχουν προβληθεί από το νέο ιό, τον κορωνοϊό.
Πέραν, όμως, της υγείας, που αποτελεί την προτεραιότητα όλων μας, ο κορωνοϊός έχει προκαλέσει παγκόσμια ανησυχία και προβλήματα σε καταναλωτές, εργαζομένους και επιχειρήσεις, ζώντας μοναδικές ιστορικές στιγμές.
Η ελληνική οικονομία, σύμμαχος της δημόσιας υγείας, έχει μπει εδώ και μήνες στην «καραντίνα», προκειμένου να εμποδίσει την εξάπλωση του ιού και να αποφευχθούν τα χειρότερα από τη θανατηφόρα αυτή νόσο.
Ο κύβος ερρίφθη! Ο πρωθυπουργός της Ελλάδας κ. Μητσοτάκης μαζί με 6 υφυπουργούς ανακοίνωσαν την άρση των περιοριστικών μέτρων και την επιστροφή στη «Νέα Κανονικότητα» για πολλά επαγγέλματα και δραστηριότητες.
Ο τουρισμός, η «Βαριά Βιομηχανία» της χώρας, με συνεισφορά άνω των 18 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, έχει μπει στην «κατάψυξη», με άγνωστο πότε θα μπορέσει να ανακάμψει.
Με πάνω από 230 επαγγέλματα να εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, ο «Αρμαγεδδών» για την ελληνική οικονομία και τον ελληνικό τουρισμό έχει ήδη ξεκινήσει.
Ζούμε όλοι τις επιπτώσεις ενός «αχαρτογράφητου συμβάντος» και η όποια πρόβλεψη είναι αδύνατη μπροστά στις καθημερινές αποκαλύψεις.
Ο τουρισμός είναι ο κλάδος της οικονομίας που έχει υποστεί τη μεγαλύτερη ζημία, με το μέλλον να φαντάζει αβέβαιο.
Και τουρισμός, τουρισμός οργανωμένος, αυτός που φέρνει στη χώρα τα εκατομμύρια των ξένων επισκεπτών της και συμβάλλει όσο λίγοι άλλοι τομείς στην οικονομία της, είναι τα τουριστικά γραφεία. Χωρίς τα τουριστικά γραφεία δεν υπάρχει τουρισμός όπως τον γνωρίζουμε.
Αυτά διοργανώνουν τα οργανωμένα ταξίδια και τις εκδρομές, διοργανώνουν τα συνέδρια, τα ταξίδια κινήτρων, τα ταξίδια πολιτιστικού και θρησκευτικού τουρισμού, εναλλακτικού τουρισμού, τουρισμού υγείας. Αυτά γεμίζουν όλα τα ξενοδοχεία στη χώρα και όχι μόνο στη στενή περιοχή τους. Αυτά διακινούν τον εξερχόμενο τουρισμό, αλλά και τον εσωτερικό οδικό τουρισμό, όντας πάντοτε, κατ’ εξοχήν, η μηχανή του εισερχόμενου τουρισμού.
Όλοι οι άλλοι κλάδοι του τουρισμού ασφαλώς έχουν τον απαραίτητο ρόλο τους στο τελικό προϊόν, και ιδιαίτερα οι αερομεταφορές, και χωρίς αυτές το σημαντικότερο κομμάτι του οργανωμένου τουρισμού δεν μπορεί να υπάρχει. Χωρίς τα τουριστικά γραφεία, όμως, που συνδυάζουν τις προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες και διακινούν τελικά τον παγκόσμιο τουρισμό, το τελικό τουριστικό προϊόν δεν είναι εφικτό να δημιουργηθεί.
Προκειμένου ο κλάδος των τουριστικών γραφείων να μπορέσει να επιβιώσει στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, θα χρειαστούν άμεσα μια σειρά από ελαφρύνσεις, διευκολύνσεις και παρεμβάσεις στην ελληνική νομοθεσία, με στόχο τη στήριξή τους με γνώμονα το τρίπτυχο: Χρήμα – Χρόνος – Γνώση.
Συγκεκριμένα, απαιτούνται ειδικά μέτρα στήριξης για τα τουριστικά γραφεία, που θα ανακάμψουν πολύ αργότερα από τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, όπως:
1. Επιτακτική ανάγκη τόνωση της ρευστότητας: Αναστολή τραπεζικών υποχρεώσεων, επιστροφή προκαταβολής φόρου και δανειοδότηση με χαμηλό επιτόκιο και εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου άμεσα, χωρίς τα αυστηρά κριτήρια που αποτελούν τροχοπέδη για τη δανειοδότηση των ΜΜΕ μέχρι σήμερα.
2. Κάλυψη μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων μέχρι και Σεπτέμβριο και με παράταση των μέτρων, εάν χρειαστεί, μέχρι τέλος του χρόνου, και όχι αναστολή αυτών.
3. Πλάνο διαχείρισης για καταναλωτές, εργαζομένους και επαγγελματίες ανά κατηγορία επαγγελμάτων μετά την άρση απαγόρευσης κυκλοφορίας και επανένταξης στην οικονομική δραστηριότητα. Η ποσόστωση στις υπηρεσίες του τουρισμού, ιδιαίτερα στα μέσα μεταφοράς, όπως ταξί, βαν, minibus, πούλμαν, καράβια, αεροπλάνα, θα φέρει αυξήσεις στις τιμές και ελάχιστες κρατήσεις.
4. Voucher – Κοινωνικού τουρισμού και για τα τουριστικά γραφεία, με πολυήμερα πακέτα για εκδρομές και κρουαζιέρες, χωρίς δέσμευση ημερών, με επιδότηση ανά άτομο ανά ημέρα, π.χ. 50-60 ευρώ την ημέρα. Μέχρι σήμερα υπάρχουν πακέτα κοινωνικού τουρισμού για πολυήμερες διακοπές για καταλύματα μόνο. Χρειάζεται να αλλάξει το πλαίσιο αυτό άμεσα, με στόχο να μπορέσουν να ταξιδέψουν και να τονώσουν τον ελληνικό τουρισμό και τις επιχειρήσεις με σύνθημα «Μένουμε Ελλάδα». Διάστημα δύο έτη. Κάλυψη από ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ.
5. Ειδικά voucher ταξιδιών Ευρώπης που θα τονώσουν τα τουριστικά γραφεία με πακέτα 2 ως 7 ημερών, με ποσό επιδότησης ανά ημέρα για τους πελάτες, για την τόνωση της εξωτερικής αγοράς, με προορισμούς των 27 κρατών μελών της Ευρώπης μόνο. Διάστημα δύο έτη. Κάλυψη από ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.
6. Επέκταση του μέτρου στήριξης μείωσης των ενοικίων 40% μέχρι τέλος του έτους.
7. Διαχείριση των επιστροφών χρημάτων από ακυρωμένες ταξιδιωτικές υπηρεσίες προς τους καταναλωτές από παρακρατήσεις προκαταβολών από αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία και τοπικές μεταφορικές εταιρείες και τοπικά τουριστικά γραφεία Ελλάδας ή εξωτερικού. Τα voucher χωρίς τις επιστροφές χρημάτων από τους προμηθευτές δε θα μπορέσουν να καλύψουν πολλές περιπτώσεις καταναλωτών και θα επιφέρουν περισσότερα προβλήματα. Πολλοί πελάτες δεν επιθυμούν, επίσης, να ταξιδέψουν στα επόμενα 2 χρόνια. Επιβολή επιστροφής προκαταβολών προς τους καταναλωτές από όλες τις τουριστικές υπηρεσίες Ελλάδας και εξωτερικού και εφαρμογή των voucher μετά. Συνεργασία των κρατών προς επίλυση του σημαντικού αυτού προβλήματος.
8. Τουριστικά πούλμαν – βαν: Μετάθεση τελών κυκλοφορίας των 4-6 χαμένων μηνών στην επόμενη χρονιά. Ασφάλεια για πούλμαν με καθεστώς ακινησίας χωρίς κατάθεση πινακίδων, με υπεύθυνη δήλωση από τον ιδιοκτήτη και ορισμό του σημείου στάθμευσης για έλεγχο ανά πάσα στιγμή και χωρίς πληρωμή των ασφαλίστρων.
9. Ενοικιαζόμενα ΙΧ: Μετάθεση τελών κυκλοφορίας των 4-6 χαμένων μηνών στην επόμενη χρονιά. Ασφάλεια για ΙΧ με καθεστώς ακινησίας χωρίς κατάθεση πινακίδων, με υπεύθυνη δήλωση από τον ιδιοκτήτη και ορισμό του σημείου στάθμευσης για έλεγχο ανά πάσα στιγμή και χωρίς πληρωμή των ασφαλίστρων.
10. Κατάργηση του τουριστικού φόρου για ένα έτος, για όλα τα καταλύματα, με στόχο την ελάττωση του κόστους ενός πακέτου για τον καταναλωτή.
11. Κατάργηση των προστίμων από ασφαλιστικές εισφορές του Τ.Α.Ν.Π.Υ., ΙΚΑ κ.τ.λ. προηγουμένων ετών και αναστολή πληρωμής του κεφαλαίου έως 6 μήνες.
12. Διαφήμιση-προβολή της χώρας μας για την υγειονομική ασφάλεια που έχει επιδείξει κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης και τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας.
13. Μείωση δημοτικών τελών.
14. Σχολικές εκδρομές με προκαταβολές που δεν επιστρέφονται από ξενοδοχεία Ελλάδας & εξωτερικού και γραφεία εξωτερικού ή από χονδρέμπορους πράκτορες ξενοδοχείων Ελλάδας στα τουριστικά γραφεία που έχουν αναλάβει την εκδρομή και, κατ’ επέκταση, στους πελάτες. Πρέπει να γίνει με κρατική επιβολή η επιστροφή των προκαταβολών με κρατική εγγύηση και εξασφάλιση κάθε κράτους μέλους. Δεν μπορεί να στοχοποιούνται τα γραφεία ταξιδιών ότι παρακρατούν προκαταβολές και να βρεθεί λύση και σε αυτό το σοβαρό θέμα.
15. Απώλεια εσόδων από διαγωνισμούς μεταφορών σχολείων. Έχουν προσφερθεί ειδικές τιμές για το χρονικό διάστημα του σχολικού έτους ως τιμή – πακέτο και με μεγάλο ποσοστό έκπτωσης, με αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων, εσόδων που βοηθούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων μεταφοράς στη δύσκολη περίοδο του χειμώνα. Τα χρήματα αυτά είναι δεσμευμένα για σχολική μεταφορά και θα μπορούσαν οι Περιφέρειες να τα καταβάλουν σε αυτές τις επιχειρήσεις ως μέτρο στήριξης στις επιχειρήσεις μεταφοράς.
16. Αναβάθμιση των ιατρικών μονάδων και προώθηση του ιατρικού τουρισμού, προκειμένου να βοηθήσει στην κάλυψη θέσεων εργασίας και στην επιμήκυνση στον τόπο και το χρόνο του τουριστικού μας προϊόντος.
17. Επιδοτούμενα σεμινάρια για τη διαχείριση των υπηρεσιών σε καταναλωτές για εργαζομένους και επιχειρηματίες για τη μετα-Covid19 εποχή.
Η ελληνική Πολιτεία έχει επιδείξει γρήγορα αντανακλαστικά με επαγγελματισμό, τόσο στον τομέα της πανδημίας όσο και στο πρόβλημα του μεταναστευτικού, αποκομίζοντας διθυραμβικά σχόλια από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης από όλο τον κόσμο. Ας ελπίσουμε να μπορέσει έγκαιρα να αντιληφθεί και να αντιμετωπίσει με γενναιότητα το πρόβλημα της οικονομίας που έρχεται σε δεύτερη φάση, αφού προέχει η Υγεία του πληθυσμού, και να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, στηρίζοντας περισσότερο τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα τουριστικά γραφεία.
Τα τουριστικά γραφεία θα επανέλθουν πολύ αργότερα σε σχέση με όλους τους άλλους επαγγελματικούς κλάδους της οικονομίας, διότι είναι κάτι που ξεπερνά τα «στενά ελληνικά σύνορα» και αποτελεί παγκόσμιο πρόβλημα.
Ο κλάδος των τουριστικών γραφείων είναι παρών, είναι δυνατός, έχει όραμα και είναι πρόθυμος και έτοιμος να βρίσκεται στις επάλξεις του τουρισμού, για να τα ξεκινήσει όλα από την αρχή την επόμενη μέρα του Covid-19.
Καλή Δύναμη και Υγεία σε όλους!
Του Βασιλείου Τριγκιλίδα
Ιδιοκτήτη τουριστικού γραφείου “Trigilidas travel” από το 1974, μέλους του Δ.Σ. του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, μέλους του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Τουριστικών Γραφείων Ελλάδος