-11 απαραίτητες αλλαγές ζήτησε η Δημοτική Αρχή στην προτεινόμενη μελέτη
-Για υπεκφυγή να πάρει θέση την κατηγόρησε η «παράταξη» Τσώνη που ψήφισε θετικά
Ακόμα και το «Φιλοσοφικό Κέντρο Μεσσήνης», όπου διεξήχθη η προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσσήνης ελέω κορωνοϊού, αποδείχθηκε μικρό, μπροστά στο ενδιαφέρον που δείχνει η τοπική κοινωνία για τον πολυσυζητημένο δρόμο, δεκαετίες τώρα, Καλαμάτα – Ριζόμυλος.
Στην κατάμεστη αίθουσα και σε μια «μαραθώνια» συνεδρίαση, με στιγμές έντασης, που ξεπέρασε τις τέσσερις ώρες το βράδυ της Πέμπτης, διεξήχθη συζήτηση για τη θετική ή όχι γνωμοδότηση πάνω στην ΜΠΕ της προπαρασκευαστικής μελέτης του δρόμου.
Καρνέσης: «Μονόδομος» η συγκεκριμένη λύση
Η συζήτηση ξεκίνησε με το γενικό διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών, Γιάννη Καρνέση, να παίρνει το λόγο και να αναλύει τα επιχειρήματα της συγκεκριμένης επιλογής, που- όπως είπε μια μέρα πριν και στο Δ.Σ. της Καλαμάτας- αποτελεί «μονόδρομο» πλέον για το υπουργείο, καθώς δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.
Μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι η συγκεκριμένη λύση συνδέει το συγκεκριμένο δρόμο με τον αυτοκινητόδρομο του «Μορέα», έχει χαμηλό κατασκευαστικό κίνδυνο γιατί πρόκειται για αναβάθμιση υφιστάμενου οδικού δικτύου, ενώ σημείωσε ότι η παράκαμψη της Μεσσήνης γίνεται στα όρια του σχεδίου της πόλης. Εξήγησε, δε, πάμπολλες φορές και κατά τη διάρκεια της συζήτησης που ακολούθησε, ότι ο συγκεκριμένος τύπος δρόμου που έχει επιλεχθεί για την κατασκευή, δεν επιτρέπει τη διέλευση από τον αστικό ιστό, απαντώντας ουσιαστικά στον «καταιγισμό» ερωτήσεων που δέχθηκε αναφορικά με το «παράπονο» των κατοίκων της Μεσσήνης ότι μένει εκτός η «Εθνάρχου Μακαρίου».
Πάνω σ’ αυτό ο κ. Καρνέσης σημείωσε ότι τα επόμενα χρόνια αναμένεται στην εν λόγω περιοχή υψηλός δείκτης επισκεψιμότητας, που ο συγκεκριμένος δρόμος δεν μπορεί να αντέξει, ενώ πρόσθεσε ότι η λύση που προωθείται θα «ανακουφίσει» το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Μεσσήνης. Επίσης, θα δώσει την ευκαιρία να επεκταθεί το κέντρο της και προς την περιοχή που σήμερα περνά ο δρόμος.
Αφού ανέλυσε το χρηματοδοτικό «μοντέλο» του έργου, επαναλαμβάνοντας όσα είπε και στην Καλαμάτα ένα βράδυ πριν, σημείωσε ότι το συνολικό κόστος κατασκευής υπολογίζεται στα 300 εκ., ενώ για το κομμάτι Καλαμάτα – Ριζόμυλος υπολογίζεται με αυτή τη λύση στα 55 εκ.
Κλείνοντας, ζήτησε από το Δημοτικό Συμβούλιο Μεσσήνης να δει τη συνολική εικόνα ανάπτυξης της Μεσσηνίας, σημειώνοντας ότι η Καλαμάτα και η Μεσσήνη είναι επωφελημένες, γιατί βρίσκονται «πάνω» στον αυτοκινητόδρομο του «Μορέα», εν αντιθέσει με περιοχές όπως η Πύλος και η Κορώνη. Αναφορικά με το ότι αυτή η λύση αποτελεί «μονόδρομο» πλέον για το υπουργείο, τόνισε ότι οι δείκτες βιωσιμότητας που είναι απαραίτητοι πλέον για τη χρηματοδότηση έργων δεν επιδέχονται καμίας παρερμηνείας, ενώ πρόσθεσε ότι αυτός είναι ο βασικός λόγος που το έργο δεν ξεκινά ανάποδα, από την Πύλο προς την Καλαμάτα.
Αθανασόπουλος: «Φέραμε τη μελέτη στο φως – Αρνητικοί αν δε γίνουν 11 αλλαγές»
Αμέσως μετά την τοποθέτηση του κ. Καρνέση το λόγο πήρε ο δήμαρχος Μεσσήνης, Γιώργος Αθανασόπουλος.
Αφού ευχαρίστησε το διευθυντή του υπουργείου για την παρουσία του στη Μεσσήνη, σημείωσε ότι η συγκεκριμένη προπαρασκευαστική μελέτη του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος έφτασε στο γραφείο του στις 16 Μαρτίου και στις 17 είχε αποσταλεί ηλεκτρονικά σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους. Παράλληλα, αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου και ξεκίνησε η ηλεκτρονική διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς, ενώ ζήτησε και την «άτυπη» παράτασή της για να γίνει η γνωμοδότηση στο Δημοτικό Συμβούλιο δια ζώσης, όπως και έγινε.
Ο κ. Αθανασόπουλος άφησε σαφείς αιχμές για τον προκάτοχό του Γιώργο Τσώνη, λέγοντας ότι την 1η Σεπτεμβρίου, όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του, βρήκε τη «μελέτη» στο συρτάρι του Δημαρχείου. Τελικά, ήταν η ίδια με αυτή που έφτασε στις 16 Μαρτίου. Πρόσθεσε ότι το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να τη βγάλει απ’ το «σκοτάδι» και την τοιχοκόλλησε στο Δημαρχείο Μεσσήνης, για να τη βλέπει ο κάθε ενδιαφερόμενος. Όλο αυτό το διάστημα, σημείωσε ο δήμαρχος, έχει έρθει σε επαφή με πάρα πολύ κόσμο, ενώ το 95% αυτών που συναντήθηκε και μίλησε ζητούν έναν ασφαλή δρόμο, επισκέψιμο και πρωτίστως αναπτυξιακό για την πόλη της Μεσσήνης. Αφού ξεκαθάρισε ότι η συζήτηση αφορά στη συγκεκριμένη, και μόνο, προτεινόμενη μελέτη, και όχι άλλες λύσεις ή παλαιότερες προτάσεις, τόνισε ότι η Δημοτική του Αρχή εισηγείται αρνητικά και καταθέτει 11 σημαντικές αλλαγές, εκ των οποίων οι 9 απαραίτητες για το «μέλλον» της Μεσσήνης, έτσι ώστε να τη δει θετικά.
Ζήτησε, κλείνοντας, την ψήφο όλων των δημοτικών συμβούλων για να «παλέψει» με την απόφαση του Σώματος να γίνουν δεκτές οι αλλαγές από το αρμόδιο υπουργείο.
Τσώνης: «Είχα ξεκάθαρη θέση για το καλό της Μεσσήνης και το πλήρωσα στις εκλογές…»
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας και τέως δήμαρχος, Γιώργος Τσώνης, αφού κατήγγειλε τη Δημοτική Αρχή για απαξίωση της «Επιτροπής Διαβούλευσης», σημειώνοντας ότι είναι και παράνομη, συνέχισε λέγοντας ότι ο ίδιος θα αποχωρούσε από την αίθουσα αν δεν ήταν «παρών» ο κ. Καρνέσης, τον οποίο σέβεται απεριόριστα για όσα έχει κάνει τόσο για τη Μεσσηνία όσο και για την πόλη της Μεσσήνης, υπογραμμίζοντας και την άψογη συνεργασία που είχε μαζί του και ως δήμαρχος.
Ο κ. Τσώνης προέβη σε μια «ανασκόπηση» όσων έχουν γίνει τα τελευταία 15 χρόνια πάνω στο δρόμο. Πρόσθεσε ότι, όταν αντιλήφθηκε επί δημαρχοντίας του ότι η κεντρική απόφαση της Πολιτείας είναι να προχωρήσει σε αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου, τότε ο ίδιος άρχισε να βάζει στο «τραπέζι» συγκεκριμένα ζητήματα για να επωφεληθεί ο Δήμος Μεσσήνης και να αναπτυχθεί όλη η ευρύτερη περιοχή. Εξήγησε, δε, ότι παράλληλα ήθελε να μετατρέψει τη Μεσσήνη σε μια όμορφη και σύγχρονη πόλη, απαριθμώντας σειρά σημαντικών έργων που έφερε η Δημοτική του Αρχή, με σκοπό όταν ο δρόμος κατασκευαστεί, η Μεσσήνη να είναι έτοιμη να προσελκύσει επισκέπτες, καθώς από μόνος του ο δρόμος δε λέει κάτι.
Ιδιαίτερα επιθετικός ήταν ο κ. Τσώνης τόσο προς το δήμαρχο Γιώργο Αθανασόπουλο όσο και προς ολόκληρη τη «νυν» και «πρώην» Δημοτική Αρχή. Είπε χαρακτηριστικά ότι με έκπληξη ακούει τώρα να βάζουν όρους, που όταν ο ίδιος τους έβαζε στο Δημοτικό Συμβούλιο, τον λοιδορούσαν. Υπογράμμισε, δε, ότι ο ίδιος δε φοβήθηκε και πήρε ξεκάθαρη θέση για το δρόμο απ’ την πρώτη στιγμή, «πληρώνοντας» αυτή την επιλογή, κατηγορώντας παράλληλα τη Δημοτική Αρχή ότι συνεχίζει ακόμα και τώρα να «κοροϊδεύει» τον κόσμο.
Από τα «πυρά» του πρώην δημάρχου δεν ξέφυγε και η «γέφυρα» που προτίθεται να κατασκευαστεί από την Περιφέρεια στην περιοχή του Αγ. Νικολάου, που θα συνδέει παραλιακά την Καλαμάτα με τη Μεσσήνη, χαρακτηρίζοντάς τη ως «παγίδα» της Καλαμάτας για να παίρνει κόσμο απ’ τη Μεσσήνη…
Κλείνοντας την έντονα συναισθηματική τοποθέτηση, ο Γιώργος Τσώνης σημείωσε ότι προτείνει τη θετική γνωμοδότηση στην ΜΠΕ όπως ήρθε, ζητώντας όμως από το υπουργείο και τον κ. Καρνέση που το εκπροσωπούσε, να ακούσουν με σεβασμό τα αιτήματα της περιοχής και ειδικά όσα αφορούν στους αστικούς δρόμους που θα συνδέονται με τον κεντρικό σε Μπούκα, Ανάληψη και Βελίκα.
Τοποθετήσεις
Παίρνοντας το λόγο αμέσως μετά τον Γιώργο Τσώνη ο δήμαρχος Γιώργος Αθανασόπουλος τόνισε ότι συνειδητά σεβόμενος το πλήθος κόσμου στην αίθουσα και τον κ. Καρνέση, δεν πρόκειται να ακολουθήσει το «δρόμο» του κ. Τσώνη σε ύβρεις και χαρακτηρισμούς. Πρόσθεσε, δε, ότι όποιος επιθυμεί μπορεί να δει τι ειπώθηκε προεκλογικά και εκεί θα πάρει όλες τις απαντήσεις αναφορικά με τα ψέματα του κ. Τσώνη, όπως είπε.
Ο δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Χρήστος Θεοδωρακόπουλος, αφού ρώτησε για τη συμμετοχή του κράτους στο ΣΔΙΤ, ξεκαθάρισε ότι ο ίδιος δεν πρόκειται να ψηφίσει καμία τέτοια λύση που ο κόσμος θα κληθεί ουσιαστικά να πληρώνει τον ιδιώτη που θα αναλάβει το έργο και θα επωμιστεί μόνο τα κέρδη…
Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Λάσκαρης, τόνισε ότι είναι πολύ «πιεστικό» το ζήτημα «ναι ή όχι» που έχει τεθεί, συμπλήρωσε ότι απαξιώνεται το τρένο, που η Μεσσήνη δεν πρέπει να αφήσει επ’ ουδενί, και ξεκαθάρισε ότι θα απέχει συνειδητά από την ψηφοφορία.
Δε γίνεται να περάσει ο δρόμος μέσα απ’ τη Μεσσήνη – «Τέλος» το τρένο
Στη συνέχεια κατατέθηκε σωρεία ερωτήσεων προς τον κ. Καρνέση τόσο από δημοτικούς συμβούλους όσο και από αρκετούς παρευρισκομένους. Οι περισσότερες εξ αυτών έθεταν το ζήτημα του «κλειστού δρόμου», που αποκόπτει τη Μεσσήνη και κυρίως την οδό «Εθνάρχου Μακαρίου», οι οποίες, όπως και προείπαμε, απαντήθηκαν από τον κ. Καρνέση στην αρχή, λέγοντας ότι ο χαρακτηρισμός του δρόμου ως «Α2» δεν επιτρέπει τη διέλευση από τον αστικό ιστό.
Σε άλλες σημαντικές απαντήσεις ο κ. Καρνέσης σημείωσε ότι για τον ίδιο λόγο οι κάθετοι οδοί που ζητούνται δεν μπορούν να μπουν στη μελέτη, ωστόσο μπορεί η εταιρεία που θα πάρει το έργο να δεσμευτεί για τη δημιουργία αυτών των δρόμων. Ξεκαθάρισε, όμως, ότι για όλες τις επισημάνσεις που έχουν ειπωθεί δεν μπορεί να απαντήσει ότι θα γίνουν δεκτές.
Επίσης για το τρένο ο κ. Καρνέσης ανέφερε ότι στη χώρα μας είναι «καμένο χαρτί» εδώ και δεκαετίες και ειδικά όσα έγιναν μεταξύ ’80-’90. Συμπλήρωσε ότι η χώρα μας δεν έχει «κουλτούρα» μεταφοράς με τρένο και δεν μπορεί το κράτος να συνεχίζει να επιδοτεί ανάλογα εγχειρήματα.
Από τις τοποθετήσεις των πολιτών πιο χαρακτηριστική ήταν αυτή του πρώην προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, Χρήστου Χριστόπουλου, που σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι αντί η Μεσσήνη να επεκτείνεται προς την παραλία, εκεί η συγκεκριμένη μελέτη βάζει ένα «ανάχωμα» που την αποκόπτει εντελώς, χαρακτηρίζοντάς την ουσιαστικά «ταφόπλακα» για την πόλη της Μεσσήνης.
Οι περισσότερες τοποθετήσεις των πολιτών ήταν στην ίδια «γραμμή» με τον κ. Χριστόπουλο, ενώ ο πρώην αυτοδιοικητικός με μακρά εμπειρία στο Δήμο Μεσσήνης, ο κ. Τζώρτζης, σημείωσε ότι βλέπει ως μια θετική εξέλιξη την προτεινόμενη μελέτη, ωστόσο σημείωσε ότι είναι σωστά και τα περισσότερα απ’ τα αιτήματα που βάζει η Δημοτική Αρχή.
Την πρόταση της Δημοτικής Αρχής παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Τάσος Παπαγεωργίου, που ανέλυσε και τα 11 σημεία.
Στο σημείο αυτό υπήρξε ένταση, με τον κ. Τσώνη να ζητά να μάθει ποιος συνέταξε την πρόταση, απευθύνοντας και απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς προς το πρόσωπο του αντιδημάρχου, που κράτησε την ψυχραιμία του και απέφυγε να απαντήσει.
Στον κ. Τσώνη απάντησε ο αντιδήμαρχος Υποδομών κ. Καλοφωλιάς, σημειώνοντας ότι, αν και ο ίδιος έχει μια «μικρή» εμπειρία ως μηχανικός για 30 χρόνια σε δημόσιο φορέα, συναντήθηκαν με τεχνικούς ειδικούς επί του θέματος, με ανθρώπους της Μεσσήνης, με φορείς όπως ο εμπορικός σύλλογος και έτσι από κοινού κατέληξαν σε αυτή την πρόταση με τα 11 σημεία.
Κατά τις τοποθετήσεις ο δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας κ. Κοτταρίδης ανέλυσε περισσότερο την πρόταση του επικεφαλής της παράταξης Γιώργου Τσώνη, σημειώνοντας ότι είναι υπέρ της συγκεκριμένης μελέτης επειδή έρχεται πιο κοντά στη Μεσσήνη και συμβάλλει στην ανάπτυξή της, ζητώντας από το υπουργείο να εισακουστούν τέσσερα αιτήματα με σειρά προτεραιότητας 1) Κόμβος Μπούκας, 2) Σύνδεση με Δάφνη – Δάρα –και Δροσιά 3) Κόμβος Βελίκας και 4) Κόμβος Ανάληψης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το στάδιο των ερωτήσεων ο κ. Κοτταρίδης είχε αφήσει αιχμές με ερώτησή του προς τη Δημοτική Αρχή, ότι κι αυτή τη στιγμή αποφεύγει να πάρει ξεκάθαρη θέση και υπεκφεύγει με δικαιολογίες.
Ψηφοφορία
Έπειτα από τέσσερις ώρες συνεδρίασης ο πρόεδρος του Συμβουλίου, Νίκος Φύκιρης, έθεσε σε ψηφοφορία και τις δύο προτάσεις.
Για την πρόταση της Δημοτικής Αρχής, που ήταν αρνητική στη γνωμοδότηση της ΜΠΕ ζητώντας 11 αλλαγές, ψήφισαν 19 υπέρ και 11 κατά. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά ψήφισε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Νίκος Χριστοφιλόπουλος, που ξεκαθάρισε ότι είναι γενικά κατά αυτής της μελέτης, ανεξαρτήτως των προτεινόμενων αλλαγών.
Την έτερη πρόταση ψήφισαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της παράταξης Τσώνη, κύριοι Τράκας, Κανελλόπουλος και Αθανασόπουλος. Η πρόταση της μείζονος μειοψηφίας συγκέντρωσε 6 υπέρ και 24 κατά. Οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, Ξενόγιαννης και Τσάμης, καταψήφισαν και τις δύο προτάσεις. Κατά και των δυο προτάσεων και γενικά της λύσης που προτείνεται μέσω ΣΔΙΤ ψήφισε ο Χρήστος Θεοδωρακόπουλος, ενώ ο Γιάννης Λάσκαρης απείχε.
Του Κώστα Γαζούλη