Ούτε με… κιάλια πρόκειται να δει φέτος η Καλαμάτα και γενικότερα η Μεσσηνία κρουαζιερόπλοιο σε λιμάνι της. Παρότι από 1η Αυγούστου ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ανακοίνωσε ότι τα λιμάνια Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου θα μπορούν να δέχονται ως πρώτο ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοια, τα οποία στη συνέχεια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο λιμάνι της χώρας, η Καλαμάτα και η Πύλος έχουν μόνο ακυρώσεις.
Από την πλευρά τους, οι ναυτικοί πράκτορες εμφανίζονται ιδιαίτερα απαισιόδοξοι για αυτό το κομμάτι του τουρισμού, που άλλωστε ποτέ στη Μεσσηνία δεν άνθισε ιδιαίτερα, ενώ τα αχνά βήματα που είχε αρχίσει να κάνει τα τελευταία χρόνια κόπηκαν βίαια φέτος από τον κορωνοϊό.
Ακυρώθηκαν όλα για Καλαμάτα και Πύλο
Ο υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε ότι από το Σάββατο επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται αυτά τα 6 λιμάνια, όταν εισέρχονται στην Ελλάδα. Μετά μπορούν να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους. «Όλα τα κρουαζιερόπλοια είναι ευπρόσδεκτα στην Ελλάδα, για να προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία σε όλους τους επιβάτες τους» ανέφερε ο κ. Χάρης Θεοχάρης. Τονίζοντας παράλληλα ότι «η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που ανταποκρίνεται στον κλάδο της κρουαζιέρας και εισάγει πρωτόκολλα υγείας, ειδικά για αυτή τη μορφή τουρισμού. Οι υγειονομικές διαδικασίες οι οποίες θα εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη των ελληνικών αρχών στα κρουαζιερόπλοια, βασίζονται στα δημοσιευμένα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU Healthy Gateways), ενώ έχουν προσαρμοστεί στην ελληνική νομοθεσία και τα εγχώρια δεδομένα».
Ωστόσο, η Μεσσηνία δε θα δει –τουλάχιστον – φέτος κρουαζιερόπλοιο σε λιμάνι της.
Ο ναυτιλιακός πράκτορας, Ανδρέας Ζερβάκης, σημείωσε ότι στην Καλαμάτα φέτος δε θα έρθει κανένα κρουαζιερόπλοιο. Όπως διευκρίνισε, μέχρι στιγμής έχουν ακυρωθεί όλες οι αφίξεις. Για τα λιμάνια της Καλαμάτας και της Πύλου είχαν προγραμματισθεί περίπου 7-8 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, αλλά ακυρώθηκαν.
Μάλιστα, κάποιες εταιρείες το προηγούμενο διάστημα έψαχναν και λιμάνια για να τα «παροπλίσουν» για όσο χρειασθεί, ενώ είχαν ζητήσει θέση και στο λιμάνι της Καλαμάτας.
«Μακάρι να αλλάξουν τα πράγματα, να ανοίξουν τα λιμάνια και να αρχίσει να ταξιδεύει ο κόσμος», τόνισε ο κ. Ζερβάκης.
Λείπουν υποδομές
Πιο απαισιόδοξος είναι από την πλευρά του ο ναυτιλιακός πράκτορας, Γιώργος Μπούχαλης, καθώς – όπως τονίζει – υπάρχουν σημαντικά προβλήματα και ελλείψεις στις υποδομές του λιμανιού της Καλαμάτας.
«Δεν πιστεύω ότι θα έχουμε φέτος κανένα κρουαζιερόπλοιο. Το πρόγραμμα που υλοποιείται τον επόμενο χρόνο, χτίζεται από Μάρτιο του προηγούμενου. Φοβάμαι ότι τουλάχιστον για την επόμενη 3ετία δε θα έχουμε κίνηση με κρουαζιερόπλοια», τόνισε.
Ο κ. Μπούχαλης, όμως παρατήρησε ότι υπάρχουν και σοβαρά ζητήματα με τις υποδομές του λιμανιού στην Καλαμάτα. Από τα πρώτα που επισήμανε είναι τα απόβλητα των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία, όπως εξήγησε, δεν μπορούν να βγάλουν στο λιμάνι. «Μιλάμε όλοι για προστασία περιβάλλοντος και τα κρουαζιερόπλοια είναι πολύ ευαίσθητα σε αυτό το θέμα. Δυστυχώς, όμως, επίσημα στην Καλαμάτα δεν μπορούν να βγάλουν τα απόβλητά τους. Υπάρχει ΚΥΑ που βασίζεται σε κοινοτική νομοθεσία: σε κάθε λιμάνι, για να βγάλει τα απόβλητα, θα πρέπει ο φορέας διαχείρισης να έχει σχέδιο αποκομιδής και σύμβαση με φορέα που θα τα παραλαμβάνει. Μέχρι το 2012 αυτό στην Καλαμάτα υπήρχε. Όμως, από το 2012 και μετά δεν έγινε καμία κίνηση από την τότε Δημοτική Αρχή και πλέον επίσημα στην Καλαμάτα τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να βγάλουν τα σκουπίδια τους», εξήγησε ο κ. Μπούχαλης.
Ένα δεύτερο θέμα που έθιξε είναι το μήκος του μόλου, το οποίο από 200 μ. που είναι τώρα πρέπει να γίνει 250-260 μ. «Δε φταίει, λοιπόν, μόνο ο κορωνοϊός, αλλά και εμείς. Πρέπει να ενδιαφερθούν οι τοπικοί άρχοντες σε όλες τις βαθμίδες διοίκησης. Το Ναύπλιο έχει μικρότερο βύθισμα από το λιμάνι της Καλαμάτας, αλλά έχει κρουαζιερόπλοια, γιατί έχει άλλες υποδομές», κατέληξε ο κ. Μπούχαλης.
Της Βίκυς Βετουλάκη