Τα τελευταία χρόνια, μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων και του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στην κουβέντα έχει ξεκινήσει μία «αντίστροφη μέτρηση» των υποδομών.
Έχουν ακουστεί πολλές απόψεις πως η χώρα πλέον χρειάζεται συμπληρωματικά έργα, “μικρά έργα”, τοπικού κυρίως χαρακτήρα. Είναι σαν να μεταβλήθηκε ξαφνικά η χώρα σε Ολλανδία με πλήρεις υποδομές σε όλα τα επίπεδα και τώρα πρέπει απλά να “συμπληρώσουμε”. Αλήθεια, έχουμε τελειώσει με τα μεγάλα έργα, με τις μεγάλες υποδομές;
Η Ελλάδα δεν είναι προς το παρόν ούτε Ολλανδία ούτε Γερμανία σε υποδομές και για αυτό το λόγο εκείνο που πρέπει να κάνουμε είναι να βάλουμε τα κεφάλια κάτω και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για να επιταχυνθεί η παραγωγή νέων μεγάλων έργων.
Ας δούμε τώρα τα έργα. Κρατάμε τα 10 δισ. ευρώ της προηγούμενης 10ετίας και πάμε να δούμε πού μπορεί να φτάσει το επίπεδο νέων έργων. Τα σκήπτρα των νέων έργων έχει η Γραμμή 4 του Αθηναϊκού Μετρό με 1,8 δισ. ευρώ και ο ΒΟΑΚ με επίσης 1,8 δισ. ευρώ. Ξεκινά το Καστέλι (περίπου 500 εκατ.ευρώ), και ξωπίσω έχουμε Υποθαλάσσια Σαλαμίνας (450 εκατ. ευρώ), το Πάτρα-Πύργος (300 εκατ. ευρώ), το νότιο και βόρειο άκρο του Ε65 (700 εκατ. ευρώ), την εργολαβία-σκούπα της Αμβρακίας (150 εκατ. ευρώ), το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (370 εκατ.ευρώ) και τον οδικό άξονα Καλαμάτα-Μεθώνη. Μαζί με κάποια πιο μικρά έργα φτάνουμε στα 6 δισ. ευρώ. Άρα, πόσο είμαστε πίσω σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία; Περίπου 4 δισ. ευρώ.
Έχουμε μπροστά μας επιπλέον κίνητρα για έργα. Έχουμε το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου μπορούν να ενταχθούν έργα που μέσω ΕΣΠΑ μάλλον δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Πρέπει να ξαναδούμε το θέμα της ανάπτυξης δικτύων τραμ σε μεγάλες πόλεις της χώρας και επέκτασής του στην Αθήνα.
Ίσως, λοιπόν, θα πρέπει να δούμε πώς όλα αυτά τα έργα και ακόμα περισσότερα θα υλοποιούνται με απλούστερες και πιο αποτελεσματικές διαδικασίες, πώς θα τα χρηματοδοτήσουμε πιο σίγουρα, πώς θα κάνουμε πιο γρήγορους διαγωνισμούς.
Ποιος είπε ότι οι Υποδομές τελείωσαν σε αυτή τη χώρα; Ποιος είπε ότι τελειώνουν ακόμα και στις πιο προηγμένες χώρες; Οι Υποδομές είναι εξέλιξη, βελτίωση ποιότητας ζωής, πολιτισμός. Ίσως, τελικά, πρέπει να αφήσουμε τις υποσχέσεις και να πιάσουμε δουλειά, υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν.
Του Νίκου Καραγιάννη
ΠΗΓΗ : ypodomes.gr