Ο Θάνος Μικρούτσικος, ο υπουργός Πολιτισμού που εμπνεύστηκε το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στου οποίου τη μνήμη φέτος είναι αφιερωμένη η διεξαγωγή του, ασφαλώς θα πρέπει να αισθάνεται πολύ υπερήφανος… εκεί που βρίσκεται για το μωρό… που έγινε νεαρός και νεαρή, εξέλιξη που είχε μόνο επιτυχίες.
Τελευταίες μέρες του Αυγούστου και αύριο ο θεσμός… σβήνει και τα φετινά του φώτα, με απόλυτη επιτυχία. Η καλλιτεχνική διευθύντρια Λίντα Καπετανέα, αλλά και το προσωπικό της “Φάρις”, κατάφεραν και φέτος να μας προσφέρουν μοναδικές παραστάσεις. Τα φεστιβάλ δίνει ραντεβού για το επόμενο καλοκαίρι, με την ευχή οι συνθήκες διεξαγωγής του να είναι πολύ καλύτερες. Σε ό,τι αφορά τη σημερινή μέρα, το πρόγραμμα έχει ως εξής:
VIKTOR CERNICKY
PLI
19.30 | 40′
Εναλλακτικός Χώρος / Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Το Pli είναι μια απρόβλεπτη και χιουμοριστική παράσταση, που φέρνει επί σκηνής 22 καρέκλες, ένα βασανιστικό ρυθμό κι έναν επίμονο άνθρωπο. Πάνω σε μια μικρή εξέδρα, ο Viktor Cernicky [Βικτόρ Τσέρνιτσκι], ο οποίος εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, βουτά αποφασιστικά στην αέναη κατασκευή, ανακατασκευή και αποδόμηση του σύμπαντος.
Το αποτέλεσμα είναι ένα απρόβλεπτο και παιχνιδιάρικο σόλο, μια σωματική μεταφορά της αστείρευτης ανθρώπινης δυναμικής, υπομονής και προσπάθειας, που μετατρέπει ακόμη και τα πιο συνηθισμένα αντικείμενα σε απίστευτα αρχιτεκτονήματα. Για το Pli, o Cernicky εμπνέεται από τη φιλοσοφία του Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς, του εμβληματικού φιλοσόφου της εποχής του Μπαρόκ, και τη μελέτη του Ζιλ Ντελέζ Η Πτύχωση: Ο Λάιμπνιτς και το Μπαρόκ.
Ο Cernicky παρομοιάζει τη σκέψη του Λάιμπνιτς με μια μαγική παράσταση χωρίς μαγικά κόλπα, στην οποία ο φιλόσοφος επιτυγχάνει το φαινομενικά ακατόρθωτο: προσεγγίζει την πολυπλοκότητα και την τελειότητα αυτού του κόσμου μέσα από την απλούστατη ιδέα της πτύχωσης, της συνεχούς συστροφής και διαπλοκής άπειρων επιφανειών, και ερμηνεύει τη Δημιουργία ως ένα αρχιτεκτόνημα εξαιρετικά σύνθετο και πολυεπίπεδο, πλούσιο σε λεπτομέρειες, απίστευτο και ταυτόχρονα απλό, ταπεινό και απολύτως αληθινό.
Στα ίχνη της σκέψης του Λάιμπνιτς, το Pli προκαλεί τη φαντασία, κόβει την ανάσα και πρωτοτυπεί ως προς τη μορφή και την έκφραση, αντιπροτείνοντας στην υπερβολή του Μπαρόκ το μινιμαλισμό του χώρου και των υλικών.
Με την οικονομική υποστήριξη: Υπουργείο Πολιτισμού Τσεχίας, Δήμος του Μπρνο
PEEPING TOM
DIPTYCH
29 και 30.8.2020 | 22:00 | 75′
Aμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας
Στο Diptych, η Gabriela Carrizo [Γκαμπριέλα Καρίτζο] και ο Franck Chartier [Φρανκ Σαρτιέ], καλλιτεχνικοί διευθυντές της ομάδας Peeping Tom, επεξεργάζονται εκ νέου δύο παλαιότερα έργα τους, που δημιούργησαν σε συνεργασία με το Nederlands Dans Theater 1: το The Missing Door (σε σκηνοθεσία Gabriela Carrizo) και το The Lost Room (και τα δύο σε σκηνοθεσία Franck Chartier).
Οι χαρακτήρες τους κινούνται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, οδηγούμενοι από τις δυνάμεις της φύσης προς μια αβέβαιη μοίρα. Αναζητούν ένα ιδανικό, ακολουθούν ένα όνειρο, τρέφουν την ελπίδα, αλλά καταλήγουν να χάνονται, περιπλανώμενοι μέσα σε ένα μυστηριώδη και μακάβριο λαβύρινθο, από τον οποίο δεν μπορούν να ξεφύγουν.
Στο The Missing Door, ένας ετοιμοθάνατος άνδρας ψάχνει με αγωνία το δρόμο μέσα από τον περίπλοκο λαβύρινθο της σκέψης του. Στο The Lost Room βρισκόμαστε σ’ ένα πλοίο στη μέση της θάλασσας, όπου ελευθερία και αιχμαλωσία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, καθώς οι χαρακτήρες μοιάζουν να βρίσκονται ταυτόχρονα παντού στο χώρο και στο χρόνο. Η Carrizo και ο Chartier δημιουργούν έναν κόσμο ανήσυχο, σκοτεινό και κλειστοφοβικό, χρησιμοποιώντας μια μοναδική και ακραία γλώσσα κίνησης και ερμηνείας.
Με την υποστήριξη της φλαμανδικής κυβέρνησης και του προγράμματος φοροαπαλλαγής της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης του Βελγίου.
ΕΥΤΥΧΙΑ ΣΤΕΦΑΝΟΥ & TZITZIFRIKIA
ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΘΟΥΜΕ. ΕΙΜΑΣΤΕ
21:00 Ι Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας
Με την παράσταση «Λίγο πριν σας συστηθούμε. Είμαστε», η Ευτυχία Στεφάνου, σε συνεργασία με τα Τzitzifriki[a], κάνουν μια απόπειρα να επικοινωνήσουν την καθολική αποτυχία τους να παρουσιαστούν ως κάτι προκαθορισμένο, εφόσον τίθενται σε μια συνεχή και ασίγαστη αναδιαμόρφωση. Ίσως η ματαιότητα αυτής της παραδοχής να έγκειται στη συνειδητοποίηση της συνεχούς μεταβολής τους μέχρι να καταλήξουν στο «εγώ», στο οποίο προϋπάρχει.
ΜΑΡΙΑ ΜΑΝΟΥΚΙΑΝ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΦΑΙΡΑ
21:00 Ι Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας
Με το έργο Inner Globe (Εσωτερική Σφαίρα) η Μαρία Μανουκιάν μας εισάγει σε έναν ιδεατό κυκλικό κόσμο δυναμικής ασφάλειας και στοχεύει στην προσέγγιση του εσωτερικού του πυρήνα. Ο κύκλος λειτουργεί ως σύστημα ανατροφοδότησης. Μέσα στον κύκλο, σκέψεις και κίνηση βρίσκουν την πορεία τους και προσανατολίζονται σε διαφορετικές κατευθύνσεις και αισθήσεις. Στο κέντρο, όμως, βρίσκεται μια σφαίρα, ο εσωτερικός πυρήνας. Πώς προσεγγίζει κανείς την πηγή των πραγμάτων; Μπορούν μικρές κινήσεις και στάσεις να καθοδηγήσουν αυτόν που αναζητά το κέντρο ή απαιτείται κάτι παραπάνω;
Α.Π.