Δύο εξαιρετικές ομιλίες και 70 μαθητές θα μας δείξουν ότι στην «Εφηβεία όλα είναι αλλιώς»

Δύο εξαιρετικές ομιλίες και 70 μαθητές θα μας δείξουν ότι στην «Εφηβεία όλα είναι αλλιώς»

Σε μια εβδομάδα ακριβώς η Εταιρία Προστασίας Ανηλίκων Καλαμάτας, πραγματοποιεί την 2η ημερίδα της, με επίκεντρο αυτή τη φορά τους έφηβους. Η προετοιμασία της έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό και υπεύθυνοι μαζί με περίπου 70 μαθητές θα μας τα πουν… όλα αλλιώς. «Εφηβεία, όλα αλλιώς» είναι και ο τίτλος της ημερίδας και εκτός από τις δύο εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ομιλίες, οι έφηβοι και οι γονείς θα μιλήσουν ελεύθερα, προσπαθώντας να προσεγγίσει και να κατανοήσει η μια γενιά την άλλη.
Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί στο Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας και ζητήσαμε από τέσσερεις υπευθύνους της οργάνωσης, να μας απαντήσουν σε τρεις  ερωτήσεις: Σε ποιους απευθύνεται, τι καινούργιο θα δώσει η ημερίδα σε όποιον την παρακολουθήσει και τι θα «πάρει» μαζί του φεύγοντας.

Αγγελική Ρουμελιώτου, Επιμελήτρια Ανηλίκων, Γενική Γραμματέας ΕΠΑ Καλαμάτας:
Αυτή η ημερίδα βασίζεται σε μια συνταγή. Τη συνεργασία. Δεν είναι δουλειά ενός, είναι πολλοί που αντάμωσαν και την έφτιαξαν. Αντάμωσαν οκτώ σχολεία της Μεσσηνίας με την καθοριστική συμβολή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και   μέσω των εκπροσώπων καθηγητών: Εσπερινό Γυμνάσιο: Ηλίας Μπούνας – Κατερίνα Μπαλαμπάνη. Γυμνάσιο Μεθώνης: Σοφία Γιακμογλίδου. Εκπαιδευτήρια Μπουγά: Χριστίνα Δίμιζα. 7ο Γυμνάσιο Καλαμάτας: Άλκη Δίμιζα.  ΕΕΕΕΚ: Βασίλης Πετρίδης – Νίκη Καράγιωργα. 1ο ΕΠΑΛ Καλαμάτας: Δημήτρης Κονταξής – Μαρία Παλημάνη.  1ο ΕΠΑΛ Μεσσήνης: Πελαγία Ντισπυράκη – Βίλλυ Τσερπέ και Μουσικό Γυμνάσιο: Εύη Ντινοπούλου.  
Δούλεψαν μια ιδέα με οκτώ διαφορετικούς τρόπους. Τουλάχιστον εβδομήντα μαθητές αυτή τη στιγμή φτιάχνουν όλα τα όμορφα που θα δείτε και θα ακούσετε.
Αντάμωσαν δυο σπουδαίοι ομιλητές που δήλωσαν αμέσως παρών γιατί έχουν ζήσει όλα τα δύσκολα της εφηβείας από κοντά, εκεί που τηλεφωνούν οι γονείς γεμάτοι αγωνία και ζητούν βοήθεια, αλλά κι εκεί που συμβαίνουν τα θαύματα μέσα σε αυλές σχολείων, μέσα σε αλάνες, μέσα σε οικογένειες που βρίσκουν τρόπους να επικοινωνήσουν. Οι ομιλητές μας είναι ο Γιώργος Μόσχος, Νομικός, ιδρυτικό μέλος της Πρωτοβουλίας για το Άρθρο 12 (ΠΡΩΤΑ.12), πρ. Συνήγορος του Παιδιού και ο Γιώργος Κορμάς, Ιατρός, υπεύθυνος Γραμμής Βοήθειας και εκπρόσωπος Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Επιστημονικός Συνεργάτης Εργαστηρίου Πειραματικής  Ψυχολογίας ΕΚΠΑ.
Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν πολύ σπουδαία πράγματα για τη σχέση των εφήβων με την οικογένεια, το σχολείο αλλά και το διαδίκτυο που αποτελεί πια ένα τεράστιο κεφάλαιο στη ζωή τους. Παράλληλα θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε έναν διάλογο μαζί τους για να εκφράσουν, να ρωτήσουν, να μοιραστούν, να απενοχοποιηθούν, να μάθουν να χαίρονται με αυτό που συμβαίνει στη πιο μαγική ηλικία των παιδιών.
Αντάμωσαν εθελοντές που θα τους δείτε να στηρίζουν αυτήν την ημερίδα. Νέα παιδιά που είναι η ελπίδα αυτού του τόπου, γιατί τολμούν να βρίσκουν τρόπους και δρόμους να αλλάζουν τον κόσμο.
Για μας αυτό είναι το σπουδαίο και βγαίνει ως αποτέλεσμα στην καθημερινότητα της Εταιρείας  αλλά και στο αντάμωμά μας με τον κόσμο, μια έκφανση του οποίου είναι και αυτή η ημερίδα. Η Εταιρεία Προστασίας Ανηλίκων είναι η ίδια ένα αντάμωμα με ό,τι ομορφότερο υπάρχει γύρω μας,  τα παιδιά.
Άρα απευθύνεται σε όλους μας, είτε είμαστε γονείς, είτε είμαστε επαγγελματίες δίπλα σε εφήβους, είτε είμαστε εμείς οι ίδιοι έφηβοι.
Τι ώρα θα ξεκινήσει η ημερίδα; Οι εγγραφές θα ξεκινήσουν στις 9.30 και η ημερίδα στις 10.00 το πρωί
Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης; Ναι, στο τέλος της ημερίδας γύρω στις 2.00 το μεσημέρι
Η άποψη των γονέων θα ακουστεί;  Και βέβαια και μάλιστα σας έχουμε μια έκπληξη για τον τρόπο που θα ακουστεί η δική τους  άποψη…

Χριστίνα Δίμιζα, ηθοποιός- φιλόλογος- αφηγήτρια:
Σ’ αυτή την ημερίδα αναμετριόμαστε με κάτι αρκετά απαιτητικό. Να συνδυάσουμε το νου και την καρδιά. Πιο εύκολο είναι άραγε για τους μικρούς ή τους μεγάλους; Ψευτοδίλημμα! Όλοι οι μεγάλοι ήταν κάποτε έφηβοι και όλοι οι έφηβοι ονειρεύονται να γίνουνε μεγάλοι. Αυτό θέλουμε να νιώσουμε όσοι θα συναντηθούμε εκείνη την ημέρα. Χωρίς να κατεβάσουμε την επιστήμη από το βάθρο της, θα προσπαθήσουμε να δώσουμε χώρο στην έκφραση, τον  προβληματισμό και τη συγκίνηση. 
Συνηθίζουμε οι άνθρωποι να αποζητούμε συμβουλές, αποφεύγουμε τις εκκρεμότητες και σπεύδουμε σε συνταγογραφημένες λύσεις. Οι πετυχημένες ημερίδες απαντούν πολύ εύστοχα σ’ αυτή μας την ανάγκη. Εμείς τολμάμε να πάμε ένα βήμα πιο πέρα. Από σκηνής μετά τις απαντήσεις, φωτίζουμε τις ερωτήσεις.  Για να αγαπάμε άραγε κάποιον πρέπει να τον καταλαβαίνουμε; Πριν κάτι ανθήσει περνά πάντα το στάδιο που μοιάζει με αιώνιο ύπνο; Όταν μαλώνω, επικρίνω και καταδικάζω, μήπως θα ήθελα απλά να πω «Τρέμω μην πάθεις κάτι»; Μέσα στο μίσος και την άρνηση, ποτέ δεν κρύβεται αγάπη; Γίνεται να μεγαλώσει κανείς, αν δεν διασχίσει κάποτε μόνος του το σκοτεινό το δάσος;
Με ερωτήματα θέλουμε να φύγουμε από αυτή την ημερίδα. Ίσως και κάποιο δάκρυ που θα μαλακώσει όσα μέσα μας φαντάζουνε βουνό.

Δήμητρα Τζανετάκη, φιλόλογος 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας, υπεύθυνη του  #share της ημερίδας:
Μια ημερίδα είναι μια ημερίδα. Έχει συγκεκριμένους στόχους που έχουν να κάνουν με την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού. Επιθυμεί να εγείρει ερωτήματα, να ξεκινήσει το διάλογο. Με αυτή την έννοια η 2η Ημερίδα της ΕΠΑ δεν είναι διαφορετική από τις άλλες και δεν το επιδιώκει, νομίζω. Από τη στιγμή όμως που μπαίνουν τα παιδιά στη διαδικασία, μια ημερίδα είναι δυνατό να μεταλλαχθεί σε κάτι διαφορετικό, με την έννοια του καινούριου, ακόμα και μυστηριακό.
Ο στόχος που βάλαμε ήταν να ακουστεί η φωνή των εφήβων γνήσια, αυθεντική, πρωτογενής. Να μη μιλήσουμε για τους εφήβους χωρίς αυτούς. Να τους ακούσουμε να μας μιλούν εκείνοι. Όχι ακριβώς όπως το επιτάσσει η δομή μιας εκδήλωσης αλλά όπως εκείνοι επιθυμούν και αισθάνονται, όπως θέλουν κι αν θέλουν.
Έτσι η Ημερίδα απέκτησε το β΄ μέρος της που ονομάστηκε #Share (οι έφηβοι μοιράζονται). Ξεκινήσαμε ένα μαγικό ταξίδι επικοινωνίας και αναζήτησης. Οκτώ σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και δέχτηκαν να στείλουν ή να φέρουν το μήνυμά τους την Κυριακή 1η Δεκέμβρη.
Ας πούμε πως η ημερίδα της ΕΠΑ με τη Συνεργασία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επιθυμεί να ρίξει μια πετρούλα σε λιμνάζοντα ύδατα και να δημιουργηθούν οι ομόκεντροι κύκλοι που επηρεάζουν, κινούν και αλλάζουν την επιφάνεια του νερού.
Μπορεί να συγκινηθούμε, να θυμηθούμε τη δική μας εφηβεία, μπορεί να εκπλαγούμε…. Επιτυχία θα ήταν να φύγουμε κάπως ενδυναμωμένοι, κάπως καλύτεροι ακροατές, κάπως πιο έτοιμοι να κρατήσουμε με σεβασμό, ως πολύτιμο, το στόχο της επικοινωνίας.

Πάνος Πετρόπουλος, εκπαιδευτικός συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού ΚΕΣΥ Μεσσηνίας, Αντιπρόεδρος  ΕΠΑ:
Οι έφηβοι και οι έφηβες θα εκφραστούν με το δικό τους τρόπο όντας μαθητές και μαθήτριες διαφορετικών σχολείων (γενικής, ειδικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης), που βλέπουν με τη δική τους ματιά και προσεγγίζουν με το δικό τους τρόπο, ενίοτε μη αναμενόμενο, ακόμη και τις ίδιες τις δυσκολίες, είτε αυτές αφορούν τη σχολική ζωή, είτε την καθημερινότητα εκτός σχολείου. Θα “μοιραστούν” σκέψεις και συναισθήματα με όλους τους τρόπους που συμβιώνουν σήμερα και με τη βοήθεια δύο γνωστών επιστημόνων που ασχολούνται καθημερινά με αυτές τις ηλικίες θα δούμε πλευρές που δεν φανταζόμαστε ότι υπάρχουν, ειδικά την τελευταία πενταετία με την εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων, των tablets και των smartphones.
Η ημερίδα αποτελεί και την κορύφωση μιας επιμορφωτικής διαδικασίας για τους εκπαιδευτικούς που η συμμετοχή τους έδωσε τις αφορμές για προβληματισμό τη σημερινή εποχή που έχεις την αίσθηση ότι το 2004 είναι αρκετά μακρινό. Πυρήνας είναι το “share” που τελικά, ενώ νιώθεις ότι αποτελεί κάτι ιδιωτικό (μια κουβέντα, ένα σχόλιο, μια γνώμη), εντέλει θα ανιχνευθεί εάν αποτελεί κάτι δημοφιλές και δημόσιο, που παίρνει πολλές φορές μη ελέγξιμες εξελίξεις, αν και ξεκινά από κάτι αθώο και προσωπικό. Δηλαδή θα δούμε το “νέο κώδικα επικοινωνίας” των εφήβων που διαμορφώνεται καθημερινά και που είναι άγνωστος ακόμη και σε νέους γονείς που πιστεύουν ότι ακολουθούν την εποχή μας. Ευελπιστούμε ότι τα παιδιά γνωρίζοντας ότι θα μιλήσουν  ελεύθερα θα δώσουν παραμέτρους επικοινωνίας (με εικαστικά, με τραγούδι, βίντεο, δρώμενα) που ακόμη και οι εκπαιδευτικοί θα νιώσουν ότι απαιτείται διαφορετική αντιμετώπιση την επόμενη μέρα στη σχολική αίθουσα, πέρα από συμβουλές και νουθεσίες.

Της Βίκυς Βετουλάκη