Πρωτοβουλίες από το Δήμο Καλαμάτας σε συνεργασίας με τον Παναγιώτη Χαλβατσιώτη
Εποικοδομητική συνάντηση με τον επίκουρο καθηγητή Παθολογίας του ΕΚΠΑ, Παναγιώτη Χαλβατσιώτη, ο οποίος έχει αναλάβει και ως επιστημονικός σύμβουλος του δημάρχου, αμισθί, για δράσεις υγείας και άσκησης, είχε χθες ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος, παρουσία της γενικής γραμματέας του Δήμου Μαρίας Νταμάτη.
Κατά τη διάρκειά της έγινε συζήτηση επί θεμάτων που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και επί πρωτοβουλιών που ο Δήμος είτε έχει αναλάβει και υλοποιεί, είτε προγραμματίζει να ενεργοποιήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα, με στόχο τη μη διασπορά του Covid-19.
Στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου που ακολούθησε, αναφερόμενος στη φιλοσοφία των μέτρων ο κ. Χαλβατσιώτης υποστήριξε ότι για πετύχει ο σχεδιασμός θα πρέπει να συμμετάσχουν σε αυτόν και οι πολίτες. Και για να γίνει αυτό, συμπλήρωσε, σκοπός των μέτρων δεν είναι η καταστολή και η επιβολή ποινών, αλλά η ευαισθητοποίηση μέσω συστάσεων. Για τη συμπεριφορά των νέων, η οποία από ορισμένους χαρακτηρίζεται ως αντιδραστική απέναντι στα μέτρα, ο κ. Χαλβατσιώτης επέμεινε ότι μέσα από το διάλογο θα καταφέρει ο Δήμος πολύ περισσότερα.
“Θέλουμε να δείξουμε στους νέους ανθρώπους την έννοια της συμμετοχικής ευθύνης και για να το καταφέρουμε αυτό, χρειαζόμαστε διαφορετικά όπλα από την καταστολή και το… κυνήγι των συγκεντρώσεων στις πλατείες”, σχολίασε.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του “Θ” για το οικονομικό κόστος των δράσεων, σημείωσε ότι “το ταμείο του Δήμου Καλαμάτας μπορεί να… σηκώσει τις δράσεις που θα υλοποιηθούν”, χωρίς να υπάρξουν ιδιαίτεροι κλυδωνισμοί.
Στο… επίσημο μέρος τώρα, σε δηλώσεις που ακολούθησαν της συνάντησης, ο δήμαρχος ανέφερε ότι από την πρώτη στιγμή εκδήλωσης της υγειονομικής κρίσης ο Δήμος αντιμετώπισε το θέμα λαμβάνοντας ουσιαστικές παρεμβάσεις, κυρίως στον τομέα της πρόληψης και της ενημέρωσης.
Αναφορά υπήρξε και στην άμεση λειτουργία του Συντονιστικού Κέντρου στο Δήμο Καλαμάτας αλλά και την υιοθέτηση όλων των υγειονομικών πρωτοκόλλων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων του Δήμου, την ενεργοποίηση της τηλε-εργασίας, των τηλεδιασκέψεων κ.ά.
Ο κ. Βασιλόπουλος επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της πρώτης φάσης της υγειονομικής κρίσης είχε θετικό πρόσημο, ενώ υπογράμμισε ότι σήμερα όλοι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε το ίδιο καλά το δεύτερο κύμα της πανδημίας, κάνοντας λόγο για ατομική και κοινωνική ευθύνη.
«Κρατάμε αποστάσεις, φοράμε μάσκα, τηρούμε τους κανόνες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος, ο οποίος ευχαρίστησε τον Παναγιώτη Χαλβατσιώτη για τις υπηρεσίες που αμισθί προσφέρει στο Δήμο.
Ο κ. Χαλβατσιώτης από την πλευρά του ευχαρίστησε το δήμαρχο για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία που έχει αναπτυχθεί. Όπως μάλιστα σημείωσε, πολλές από τις προτεινόμενες πρωτοβουλίες και δράσεις υλοποιούνται από το Δήμο.
Σύμφωνα με τον κ. Χαλβατσιώτη, οι Δημοτικές Αρχές εξ ορισμού βρίσκονται πιο κοντά στην κοινωνία και ιδιαίτερα στις ευπαθείς ομάδες και μπορούν πιο εύκολα να κινητοποιήσουν τον εθελοντισμό και να μεταφέρουν μηνύματα και υγειονομικές συμβουλές στις τοπικές κοινωνίες. «Είναι υποχρέωσή μας να συνδράμουμε στις προσπάθειες του Δήμου» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαλβατσιώτης.
Πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της πανδημίας
Ακολουθούν ενδεικτικές πρωτοβουλίες (πολλές υλοποιούνται ήδη) για την αντιμετώπιση της πανδημίας, όπως αυτές κατατέθηκαν προς το Δήμο, από τον κ. Χαλβατσιώτη:
1. Ενημέρωση πολιτών και συστηματική παρακολούθηση της εξέλιξης της πανδημίας. Ειδικότερα: Ανάδειξη επιφανών μελών της τοπικής κοινωνίας (αθλητισμό, καλλιτεχνικά, επιστήμες) ως πρεσβευτές της ενημέρωσης του κοινού. Ενεργοποίηση του τοπικού Ιατρικού Συλλόγου και της Ιατρικής Εταιρείας αλλά και Μεσσήνιων γιατρών στην προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού. Προβολή μηνυμάτων είτε στα τοπικά ΜΜΕ είτε σε οθόνες σε κοινόχρηστους χώρους. Η ενημέρωση θα στοχεύει στη λήψη μέτρων σε επίπεδο ατόμου και οικογενειών.
2. Θερμικές Κάμερες – Αντισηπτικά – Αερισμός κτηρίων: Θερμομέτρηση (αυτόματη ή έμμεση) κάθε εισερχομένου σε δημοτικό χώρο και ευρεία διάθεση αντισηπτικών σε δημόσιους χώρους με σήμανση αν είναι δυνατόν.
Ο αερισμός απομακρύνει μολυσμένα σωματίδια που πιθανά να αιωρούνται και σε κακές καιρικές συνθήκες θα πρέπει ο τεχνητός εξαερισμός να γίνεται με τη βοήθεια ειδικών φίλτρων.
Απομάκρυνση όλων των εφημερίδων και εντύπων που βρίσκονται σε χώρους αναμονής και ανάρτησής τους σε ειδικούς πίνακες. Τοποθέτηση τηλεοπτικών δεκτών με μηνύματα στους χώρους αναμονής.
3. Οργάνωση συνεργείων για απολυμάνσεις: Οι χώροι απολύμανσης θα περιλαμβάνουν τους κοινόχρηστους χώρους, δρόμους και πεζοδρόμια, δημόσια κτήρια, τη δημοτική αγορά, χώρους συλλογής και απορρίψεως σκουπιδιών, υγειονομικά κέντρα, εκκλησίες, μέσα μαζικής μεταφοράς και μηχανήματα αυτόματων συναλλαγών (ΑΤΜ) με τακτική αποκομιδή σκουπιδιών.
4. Σημάνσεις εδάφους για τήρηση αποστάσεων: Τοποθέτηση ειδικών αυτοκόλλητων σημάνσεων σε χώρους αναμονής σε δημόσιους χώρους (μπροστά από ΑΤΜ, σε στάσεις κ.λπ.) ώστε να μην παραβιάζεται η ελάχιστη απόσταση του 1,5 μέτρου.
5. Διακοπές Ύδρευσης: Φροντίζουμε να μην υπάρχουν ή να ελαχιστοποιείται ο χρόνος διακοπής ύδρευσης ούτε να διακόπτεται η υδροδότηση επειδή δεν πληρώθηκαν λογαριασμοί, ώστε να τηρούνται στο ακέραιο οι υγειονομικές οδηγίες (πλύσιμο χεριών κ.λπ.).
6. Συμμετοχή στο Πρόγραμμα Παρακολούθησης της Πανδημίας με τα λύματα: Διαγνωστικά test σε λύματα είτε στον κεντρικό αποχετευτικό αγωγό είτε περιοχικά για την παρακολούθηση της μόλυνσης.
7. Τήρηση Υγειονομικών Κανόνων σε Εξωτερικούς και Εσωτερικούς Δημοτικούς Χώρους Άθλησης: Τήρηση κανόνων χρήσεως με κοινωνική απόσταση, μέσων προσωπικής προφύλαξης (μάσκες – αντισηπτικά), απολυμάνσεις και καθαρισμός, όπως προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις.
8. Επιτήρηση εφαρμογής μέτρων σε δημόσιους χώρους και επιχειρήσεις από τις Δημοτικές Αρχές. Δωρεάν διάθεση μασκών και απολυμαντικών όπου απαιτείται. Η Δημοτική Αστυνομία θα πρέπει να επιβλέπει την εφαρμογή των μέτρων σε καταστήματα, καθώς και την τήρηση των μέτρων από τους πολίτες (αριθμός εισερχομένων, χρήση μάσκας, τήρηση αποστάσεων).
9. Ανάπτυξη ψηφιακής πύλης ενημέρωσης και επικοινωνίας των πολιτών: Χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αλλά και της ιστοσελίδας του Δήμου με καθημερινή ανανέωση οδηγιών, συστάσεων, αλλά και ενημέρωσης δράσεων του Δήμου για την πανδημία. Οι νέοι σήμερα είναι πιο κοντά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε σύγκριση με τα παραδοσιακά ΜΜΕ. Καθημερινοί διαγωνισμοί μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπου για την εύρεση της σωστής απάντησης θα πρέπει να προηγείται η σχετική ενημέρωση του συμμετέχοντος
10. Ανάληψη πρωτοβουλίας διενέργειας διαγνωστικών test: Οργάνωση συνεργείων διαγνωστικών rapid test σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τις Υγειονομικές Αρχές για τυχαίες μη προγραμματισμένες επαναλαμβανόμενες εξετάσεις στο προσωπικό του Δήμου και Δημόσιων Υπηρεσιών που έχουν επαφή με τους πολίτες, σε χώρους αυξημένης συνάθροισης (Αστυνομία, Δικαστήρια), σε εποχιακούς εργάτες γης, σε ευπαθείς ομάδες και ειδικούς πληθυσμούς.
Σχεδιασμός ανάπτυξης κινητών υγειονομικών σταθμών σε κεντρικά σημεία, όπου εθελοντές γιατροί και νοσηλευτές θα εξετάζουν αδρά τους πολίτες, θα παρέχουν πληροφορίες, θα εντοπίζουν πιθανά κρούσματα και θα συντονίζουν τη μεταφορά τους στο νοσοκομείο Θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη προμήθειας επαρκούς προστατευτικού εξοπλισμού και εργαλείων για την ανάπτυξη των κινητών υγειονομικών σταθμών.
11. Προετοιμασία και σχεδιασμός των μονάδων του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», καθώς και των κινητών υγειονομικών σταθμών: Υποστήριξη εθελοντισμού, καταγραφή εθελοντών (ατόμων – οδηγών -οχημάτων) για να υποστηρίξουν δράσεις που συντονίζονται από το Δήμο.
Οι δημοτικές υπηρεσίες θα πρέπει να προετοιμαστούν για τη διανομή φροντίδας φαρμάκων, τροφής, ακόμα και καυσίμων σε ευπαθείς ομάδες ή άτομα μεγάλης ηλικίας που χρήζουν βοήθειας, σε κλειστές κοινωνίες, καθώς και σε φοιτητές που διαβιούν σε φοιτητικές εστίες ή είναι μακριά από τις οικογένειές τους. Θα πρέπει να είναι έτοιμες για τακτική επίσκεψη στο χώρο τους και φροντίδα (υγιεινή χώρων, ενδυμάτων και σώματος), αποκομιδή οικιακών σκουπιδιών, προμήθεια ειδών και τροφίμων, χορήγηση γευμάτων και υποβοήθηση λήψης τους αν είναι απαραίτητο, οικονομική τους στήριξη, μεταφορά τους σε ιατρικά ραντεβού ή για τη συμμετοχή τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.
Τηλεφωνική επικοινωνία, φυσική παρουσία, τηλεϊατρική, ασκήσεις γυμναστικής (με φυσική παρουσία, youtube, teletraining), ασκήσεις μνήμης – γνώσεων.
Εύρεση καταλυμάτων και κάλυψη ιατρονοσηλευτικών και κοινωνικών αναγκών, όπως και χορήγηση υλικών ατομικής προστασίας (μάσκα, αντισηπτικά). Επιμέλεια για ενημερωτικές ειδήσεις – spots σε διάφορες γλώσσες στους τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς ή με ενημερωτικές αναρτήσεις σε κεντρικά σημεία της πόλης ΚΤΕΛ κ.λπ.
Περισυλλογή και φιλοξενία σε ειδικούς χώρους των αδέσποτων ζώων μαζί με την ιατρο-υγειονομική τους φροντίδα και έλεγχος από τη Δημοτική Αστυνομία αν τα κατοικίδια συντροφιάς έχουν τις ειδικές άδειες και είναι εμβολιασμένα (γιατί ακόμα και αν χαθούν θα είναι ασφαλή). Τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης
12. Σχολεία – Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Απολύμανση όλων των χώρων των σχολείων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δημόσιων και ιδιωτικών δικαιοδοσίας του Δήμου. Συνεργασία με τις εκπαιδευτικές αρχές και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Εκπαίδευση μαθητών στις πρακτικές πρόληψης (χρήση μάσκας, κοινωνική απόσταση, πλύσιμο χεριών, χρήση αντισηπτικών) σχετικά με τον κορωνοϊό, ενημέρωση για τα συμπτώματα και τον τρόπο μετάδοσης. Επαναλαμβανόμενα διαγνωστικά test στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Δήλωση διαβίωσης από κάθε μαθητή προκαταβολικά για ιχνηλάτη πιθανής μετάδοσης. Συνεργείο ειδικών για διερεύνηση τυχόν παρουσίας και αντιμετώπισης κοινωνικών, συναισθηματικών ή ψυχολογικών επιβαρύνσεων των μαθητών λόγω της πανδημίας. Σχεδιασμός μεθόδων υποστήριξης στη μάθηση μειονεκτούντων μαθητών λόγω της πιθανής εφαρμογής των τηλεμαθημάτων.
13. Υποστήριξη εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων: Οργάνωση και υποστήριξη συναντήσεων με εκδηλώσεις ποίησης και θεατρικών μονόπρακτων σε μικρές ομάδες θεατών.
14. Υποστήριξη – Τόνωση τοπικών επιχειρήσεων: Αναβολή πληρωμής, μείωση δημοτικών τελών, χρεών και προστίμων.
15. Υποστήριξη Τοπικών Προϊόντων: Εκπτωτικά vouchers σε πολίτες στο Δήμο, για την αγορά προϊόντων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα όρια του Δήμου Καλαμάτας και όχι μόνο (σχετική ενημέρωση με – internet site, email, whatsapp και διαφημίσεις στα social media).
Α.Π.