Ενημέρωση στη Βουλή από τον Παναγιωτόπουλο, δυσαρέσκεια Χαρίτση
Στη δημοσιότητα επέστρεψε τις τελευταίες μέρες η αναβάθμιση της 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων. Πλήθος δημοσιευμάτων σε στρατιωτικές, και όχι μόνο, ιστοσελίδες είδαν το «φως» της δημοσιότητας μέσα στο Σαββατοκύριακο, εμφανίζοντας ως επικρατέστερο σενάριο την ισραηλινή εταιρεία «Elbit» να αναλαμβάνει την αναβάθμισή του. Σύμφωνα, δε, με μερικά από αυτά, τίποτα δεν είναι «σίγουρο» ακόμα και υπάρχουν «πιέσεις» για να επανέλθει η πρόταση των Καναδών… Ωστόσο, αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι σε κάθε τέτοια περίπτωση τα «συμφέροντα» είναι μεγάλα και θα πρέπει να διαβάζει προσεκτικά το κάθε τι που γράφεται…
Το «ιστορικό»… και η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Ισραήλ
Για να θυμηθούμε το «ιστορικό» της υπόθεσης, πριν από 3 περίπου χρόνια, όταν σημειώθηκαν δύο πτώσεις των «απαρχαιωμένων» T-2 από μηχανικές βλάβες, επανήλθε επιτακτικά το θέμα αναβάθμισης του αεροδρομίου σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων. Το «σενάριο» αυτό είχε «ακουστεί» για πρώτη φορά επί υπουργίας του Πάνου Καμμένου ως «αντιστάθμισμα» στο κλείσιμο του 9ου Συντάγματος Πεζικού, σε επίσκεψή του στην Καλαμάτα το Μάρτιο του 2015.
Επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ το 2018 «έπεσε» στο τραπέζι η καναδική πρόταση της “CAE”. Η συμφωνία δεν έκλεισε μέχρι τις εκλογές του 2019 και η νέα ηγεσία στη «Μεσογείων», με υπουργό τον Ν. Παναγιωτόπουλο, συνέχισε τις συζητήσεις. Η συγκεκριμένη πρόταση φάνταζε και το «μεγάλο» φαβορί μέχρι τον περασμένο Ιούνιο, όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε στο Ισραήλ σε επίσημη επίσκεψη.
Αμέσως μετά την επιστροφή της ελληνικής αποστολής, στο πλαίσιο της ελληνοϊσραηλινής συνεργασίας στον τομέα της άμυνας, έγινε γνωστό ότι συζητήθηκε και το θέμα της αναβάθμισης του αεροδρομίου της Καλαμάτας και η μετατροπή του σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων.
Με δεδομένη την «τεχνογνωσία» του Ισραήλ σε θέματα εξομοιωτών, αλλά και στα ζητήματα πτητικής ικανότητας, η προοπτική αυτή κέρδισε έδαφος.
Σύμφωνα και με πληροφορίες του «Θάρρους», εκτός της σύγκρισης των «τεχνικών» λεπτομερειών μεταξύ των δύο προτάσεων, η «πλάστιγγα» γέρνει υπέρ του Ισραήλ και λόγω των δεδομένων «γεωπολιτικών» ισορροπιών στην ευρύτερη περιοχή, ενώ φαίνεται να έχει συζητηθεί και σε ανώτατο πεδίο μεταξύ των δύο χωρών.
Αξίζει, τέλος, να σημειώσουμε ότι εκτός του ζητήματος του Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων, κατά καιρούς έχει ακουστεί και η πιθανότητα δημιουργίας βάσης «μη επανδρωμένων αεροσκαφών» στην Καλαμάτα, καθώς η χώρα μας βρίσκεται ήδη σε συμφωνία με το Ισραήλ σ’ αυτό τον τομέα.
Ενημέρωση χθες το απόγευμα του Νίκου Παναγιωτόπουλου στη Βουλή
Αργά χθες το απόγευμα στη Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, θα έφερνε το θέμα σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα και θα ζητούσε τη γνώμη της Επιτροπής, προκειμένου αμέσως μετά να εισαχθεί το θέμα στο ΚΥΣΕΑ. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, το κόστος της συμφωνίας για 20 χρόνια θα ανέρχεται σε 1,3 δισ., ενώ στόχος της κυβέρνησης είναι το θέμα να κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα.
Αλέξης Χαρίτσης: «Απαράδεκτο να δρομολογούνται εξελίξεις σε τόσο κρίσιμα ζητήματα εν κρυπτώ»
Οι τελευταίες εξελίξεις και οι διαδικασίες «εξπρές» που ακολουθεί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έφεραν και τη δυσαρέσκεια του βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργού Αλέξη Χαρίτση.
Ο κ. Χαρίτσης προχώρησε χθες το πρωί και στην ακόλουθη δήλωση: «Με βάση δημοσιεύματα αλλά και κατόπιν ενημέρωσης που είχα από συναδέλφους μου βουλευτές – μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, πληροφορήθηκα ότι στη σημερινή συνεδρίαση ο υπουργός Εθνικής Άμυνας θα ανακοινώσει, με διαδικασίες “εξπρές” και χωρίς καμία άλλη ενημέρωση σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία, τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα και θα ζητήσει τη γνώμη της Επιτροπής, ώστε αμέσως μετά να εισαχθεί το θέμα στο ΚΥΣΕΑ.
Υπενθυμίζω ότι σε κοινοβουλευτική ερώτηση που είχα καταθέσει στις 13/7 προς τους υπουργούς Άμυνας και Μεταφορών και αφορούσε στις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και αξιοποίηση του κρατικού αερολιμένα Καλαμάτας, μεταξύ άλλων ζήτησα διευκρινίσεις ως προς το τι ισχύει σχετικά με τη δημιουργία του συγκεκριμένου κέντρου εκπαίδευσης, αλλά και τις τυχόν επιπτώσεις που θα υπάρξουν στη λειτουργία του γειτονικού πολιτικού αεροδρομίου “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” της Καλαμάτας.
Το υπουργείο Μεταφορών μέσω της αρμόδιας Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας απάντησε “…σε ό,τι αφορά τη δημιουργία διεθνούς εκπαιδευτικού κέντρου πτήσεων στο γειτονικό του Κρατικού Αερολιμένα Καλαμάτας στρατιωτικό αεροδρόμιο, στην υπηρεσία μας δεν έχει περιέλθει μέχρι σήμερα κανένα σχετικό επίσημο αίτημα από ενδιαφερόμενους φορείς”.
Το υπουργείο Άμυνας δεν απάντησε ποτέ.
Αναμένουμε σήμερα τις επίσημες διευκρινίσεις από πλευράς του υπουργού Άμυνας ως προς τι τελικά ισχύει. Επισημαίνουμε, όμως, ότι είναι απαράδεκτο να δρομολογούνται εξελίξεις σε τόσο κρίσιμα ζητήματα εν κρυπτώ, χωρίς καμία διαβούλευση με τις πολιτικές δυνάμεις, τους αρμόδιους φορείς, την τοπική κοινωνία και την αυτοδιοίκηση. Τέτοιες μεθοδεύσεις δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές».