Η πανδημία του κορωνοϊού θα αλλάξει τον τομέα των ταξιδιών για πάντα προβλέπει ο CEO της Airbnb, Μπράιαν Τσέσκι. Όπως αναφέρει στο Bloomberg, αυτό που βλέπουμε «είναι μια μαζική επανάσταση», που «αλλάζει για πάντα το πρόσωπο του τουρισμού. Ορισμένοι περιμένουν ο κόσμος να επιστρέψει εκεί που βρισκόταν, αλλά οι αλλαγές γίνονται προς τα εμπρός, όχι προς τα πίσω».
Το μέλλον του εισερχόμενου τουρισμού
Ο εισερχόμενος τουρισμός έχει μειωθεί, αλλά παρατηρείται μια αλματώδης αύξηση των ταξιδιών στο εσωτερικό μεγάλων σε έκταση χωρών, όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Βρετανία. Το αντίθετο, λέει, συμβαίνει σε περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Καραϊβικής, που εξαρτώνται από το διεθνή τουρισμό: «Δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση από άτομα που ζουν στις Μπαχάμες και θέλουν να κάνουν διακοπές σε θέρετρο στις Μπαχάμες». Πρόσθετο παράδειγμα είναι η Γερμανία, όπου παρά την ισχυρή οικονομία τους οι Γερμανοί συνήθως κάνουν διακοπές στο εξωτερικό.
Όλα αυτά δείχνουν, κατά την άποψη του CEO της Airbnb, ότι προορισμοί που εξαρτώνται από τον εισερχόμενο τουρισμό θα πρέπει να διαφοροποιήσουν τις πηγές των εσόδων τους βραχυπρόθεσμα για να αντιμετωπίσουν μια συνεχιζόμενη μείωση των επισκέψεων από το εξωτερικό, ενώ άγνωστοι προορισμοί κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα θα συνεχίσουν να γνωρίζουν τουριστική ανάπτυξη.
Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, όλοι θα βγουν κερδισμένοι, καθώς «η διανομή των ταξιδιωτών σε περισσότερους προορισμούς, σε αντίθεση με τη συγκέντρωσή τους σε λίγα τυχερά τουριστικά θέρετρα είναι πιο βιώσιμη απ’ ό,τι νομίζει ο κόσμος».
Όπως λέει, παλαιότερα η μεγάλη πλειονότητα ταξίδευε σε λίγες, γνωστές, εμβληματικές πρωτεύουσες, όπως το Αμστερνταμ, η Νέα Υόρκη και η Βενετία, αλλά το φαινόμενο αυτό του υπερτουρισμού έφθασε σε σημείο κορεσμού, αφού οι προορισμοί αυτοί -που ούτως ή άλλως δεν είναι προσβάσιμοι λόγω των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία- δεν ανταποκρίνονται στις νέες επιθυμίες των ταξιδιωτών για φύση και χώρο να ανασάνουν χωρίς τον κίνδυνο μόλυνσης από τα σταγονίδια που εκπέμπει κάποιος άγνωστος κοντά τους. «Ο κόσμος τώρα ανακαλύπτει τις μικρές πόλεις, τις μικρές κοινότητες, τα εθνικά πάρκα, ερωτεύονται τις αποδράσεις στη φύση, συνειδητοποιούν ότι μπορούν να πάνε σε τόσα άλλα μέρη. Πρόκειται για μια μη αναστρέψιμη τάση».
Όπως λέει, όμως ο CEO της Αibnb, αυτό δε σημαίνει και το τέλος των ταξιδιών στις πόλεις, έστω κι αν βραχυπρόθεσμα θα μειωθούν κατακόρυφα: «Οι άνθρωποι θα τις αποφύγουν τα ερχόμενα χρόνια και οι τιμές θα πέσουν. Μετά μια νέα γενιά θα ανακαλύψει τις πόλεις ως πιο προσιτούς προορισμούς και θα πιθανώς θα οδηγήσει σε μια αναγέννηση», πιθανώς σε τρία με πέντε χρόνια ή και περισσότερα. «Όσο μεγαλύτερη είναι μια πόλη τόσο περισσότερο, θεωρώ, ότι θα χρειαστεί για να ανακάμψει».
Για τα επαγγελματικά ταξίδια
Ο Τσέσκι θεωρεί ότι ο κλάδος των επαγγελματικών ταξιδιών θα αντιμετωπίσει μακροπρόθεσμα μεγάλα προβλήματα. «Ακόμη κι αν θέσει ο κόσμος υπό έλεγχο την πανδημία, τα επιχειρηματικά ταξίδια δε θα είναι πλέον τα ίδια», λέει, υπογραμμίζοντας ότι οι άνθρωποι θα έχουν σαφώς λιγότερους λόγους να επιβιβαστούν σε αεροσκάφη, όταν η τηλεργασία έχει διευκολύνει τόσο πολύ τη συνεργασία εξ αποστάσεως. Κι αυτό είναι πρόβλημα για ολόκληρη τη βιομηχανία, αφού τα επιχειρηματικά ταξίδια αποτελούσαν την κύρια πηγή εσόδων για τις αεροπορικές εταιρείες και τα ξενοδοχεία.