Η πλήρης απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών και η συμμετοχή των τουριστικών λεωφορείων στην ανάθεση έργου αστικών συγκοινωνιών, αποτέλεσε κύριο ζήτημα στην τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες, μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Τουρισμού και της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ).
Η απελευθέρωση των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών μπορεί να είναι ένα χρόνιο αίτημα, όμως αυτό που καταγράφεται ως άποψη των τουριστικών γραφείων της Μεσσηνίας, είναι πως είναι προτιμότερο να είναι ξεκάθαροι οι ρόλοι των ΚΤΕΛ και των τουριστικών γραφείων.
Μέσα στο 2021
Στην τηλεδιάσκεψη συζητήθηκε εκτενώς το θέμα της πλήρους απελευθέρωσης των υπεραστικών συγκοινωνιών της χώρας και της συμμετοχής των τουριστικών λεωφορείων στην ανάθεση έργου αστικών συγκοινωνιών, για τα οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκε ότι θα ολοκληρωθούν με νομοθετική παρέμβαση εντός του 2021, καθιστώντας τα τουριστικά λεωφορεία ισότιμο συγκοινωνιακό φορέα, με δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς ανάθεσης αστικών και υπεραστικών γραμμών.
Παράλληλα συζητήθηκαν: το θέμα της μείωσης των τελών κυκλοφορίας και η εξομοίωσή τους με αυτά των ΚΤΕΛ – θέματα για τα οποία υπήρξε δέσμευση, όπως αναφέρει η ΓΕΠΟΕΤ, των υπουργείων Μεταφορών και Τουρισμού ότι θα υποστηριχθούν στα αρμόδια υπουργεία – η επιδότηση ανανέωσης του στόλου με επιπλέον κίνητρα για την υιοθέτηση πράσινης τεχνολογίας, η παγίωση του ΦΠΑ στις μεταφορές στο χαμηλό συντελεστή και η αναθεώρηση του πλαισίου λειτουργίας των επιβατικών ΙΧ με οδηγό.
Διαχωρισμός έργου
Σε συνέχεια της τηλεδιάσκεψης, πραγματοποιήθηκε και δια ζώσης συνάντηση στο υπουργείο Μεταφορών, μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, του υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη και του προεδρείου της ΓΕΠΟΕΤ.
Στο πλαίσιο της συνάντησης ο υπουργός εξέφρασε τη βούληση όπως εντός του επόμενου έτους να θεσμοθετηθεί η διαδικασία ανάθεσης του έργου των υπεραστικών συγκοινωνιακών γραμμών της χώρας με τη δυνατότητα ισότιμης συμμετοχής και των τουριστικών λεωφορείων και να υποστηριχθεί το αίτημα της εξίσωσης των τελών κυκλοφορίας τουριστικών λεωφορείων και ΚΤΕΛ.
Μπροστά στο ενδεχόμενο αυτό, ερωτώμενος ο τουριστικός πράκτορας και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού, Βασίλης Τριγκιλίδας, παρατήρησε αρχικά, ότι αυτό εφαρμόζεται χρόνια στην Ευρώπη, ενώ και στην Τουρκία έχει γίνει πράξη, στον δε κεντρικό σταθμό της Κωνσταντινούπολης εκτελούνται δρομολόγια από διαφορετικές εταιρείες.
Στους διαγωνισμούς αυτούς δικαίωμα συμμετοχής έχουν επιχειρήσεις με άδεια εθνικών ή διεθνών οδικών μεταφορών.
Ωστόσο, ο κ. Τριγκιλίδας επισήμανε ότι προσωπικά θα προτιμούσε τα πρακτορεία να έχουν αποκλειστικά το τουριστικό έργο κι αυτό να είναι ξεκάθαρο και χωρίς «υποκλοπές» του έργου τους.
Καθώς το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Μεσσηνίας διαθέτει τουριστικό γραφείο, ο κ. Τριγκιλίδας τόνισε, ότι αν υπάρξει απελευθέρωση, τότε ο διαγωνισμός θα πρέπει να είναι επί ίσοις όροις, αλλιώς θα πρέπει να διαχωριστεί το έργο του καθενός.
Υπέρ του διαχωρισμού του μεταφορικού έργου, τάχθηκε και ο ιδιοκτήτης του τουριστικού γραφείου «Katsiris travel», Δημήτρης Κατσίρης, σημειώνοντας πως πρόκειται για προσωπική του άποψη. Όπως διευκρίνισε, προτιμά το τουριστικό έργο να μείνει αποκλειστικά στα τουριστικά γραφεία, ενώ αν τα ΚΤΕΛ επιθυμούν να διατηρούν και τουριστικά γραφεία, να είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν ξεχωριστά τουριστικά λεωφορεία από αυτά που εκτελούν τα δρομολόγια.
Της Βίκυς Βετουλάκη