Οι Ισραηλινοί “προσγειώνονται” στην 120 ΠΕΑ – Ιστορική αμυντική συμφωνία με την Ελλάδα για την εκπαίδευση των ικάρων

Οι Ισραηλινοί “προσγειώνονται” στην 120 ΠΕΑ – Ιστορική αμυντική συμφωνία με την Ελλάδα για την εκπαίδευση των ικάρων

Στη μεγαλύτερη αμυντική συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών, συνολικού ύψους 1,68 δισ. δολαρίων, προχώρησαν Ελλάδα και Ισραήλ, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Στη συμφωνία που είναι 20ετούς διάρκειας και ανακοίνωσε το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η αγορά 10 αεροσκαφών Μ-346 Lavi και η δημιουργία και λειτουργία σχολής εκπαίδευσης Ικάρων από την ισραηλινή Elbit Systems στην Καλαμάτα.

«H συμφωνία αυτή αντικατοπτρίζει τις άριστες σχέσεις που αναπτύσσουμε με την Ελλάδα. Πρόκειται για μια μακρόπνοη συνεργασία, η οποία θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα τόσο του Ισραήλ όσο και της Ελλάδας. Θα δημιουργήσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας στις δύο χώρες και θα προωθήσει τη σταθερότητα στη Μεσόγειο. Ευχαριστώ τον Έλληνα υπουργό Εθνικής Άμυνας και φίλο μου, Νίκο Παναγιωτόπουλο, για τη συνεργασία στην προώθηση αυτού του έργου και την έγκρισή του από την ελληνική κυβέρνηση» υπογράμμισε ο υπουργός Άμυνας του Ισραήλ, Μπένι Γκαντζ.

Πρόκειται, όπως προαναφέρθηκε, για τη μεγαλύτερη συμφωνία για αμυντική προμήθεια μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδας μέχρι σήμερα, η οποία εγκρίθηκε από την ελληνική κυβέρνηση έπειτα από διεθνή διαγωνισμό. Η έγκριση της Αθήνας δίνει τη δυνατότητα στις δύο πλευρές να προχωρήσουν σε διαπραγματεύσεις που θα οδηγήσουν στην υπογραφή συμφωνίας.

Ανακοίνωση σχετικά με τη συμφωνία εξέδωσε και η Πρεσβεία του Ισραήλ: «Η Πρεσβεία του Ισραήλ στην Ελλάδα έχει την τιμή να ανακοινώσει την ολοκλήρωση συμφωνίας που θα υπογραφεί από το Ισραήλ και την Ελλάδα, αξίας 1,68 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για 20 χρόνια.

Η συμφωνία περιλαμβάνει την προμήθεια δέκα αεροσκαφών M-346 (Lavi), τη συντήρηση αεροσκαφών Τ-6 (Efroni), καθώς και την παροχή προσομοιωτών, εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης. Αυτή η συμφωνία αποτελεί μια επιπλέον έκφραση των εξαιρετικών σχέσεων των δύο χωρών, της στενής συνεργασίας και της φιλίας τους. 

Στο άμεσο μέλλον, η SIBAT, η Διεύθυνση για τη Διεθνή Αμυντική Συνεργασία στο Υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ, και η Elbit Systems θα υπογράψουν τη συμφωνία για τη δημιουργία ελληνικής σχολής πολεμικής αεροπορίας (εκπαιδευτικό κέντρο), με πρότυπο τη σχολή της Πολεμικής Αεροπορίας του Ισραήλ (IAF). Η ελληνική σχολή θα είναι εξοπλισμένη με 10 αεροσκάφη εκπαίδευσης M-346 που παράγονται από την ιταλική εταιρεία Leonardo. Τα αεροσκάφη αυτά, γνωστά και ως “Lavi”, χρησιμοποιούνται επίσης στην ισραηλινή σχολή πολεμικής αεροπορίας και θεωρούνται πολύ επιτυχημένα. 

Στο πλαίσιο της συμφωνίας η Elbit System θα παρέχει την τεχνογνωσία και υλικά για την αναβάθμιση και λειτουργία των αεροσκαφών T-6 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Η Elbit θα παρέχει επίσης εκπαίδευση, προσομοιωτές και υλικοτεχνική υποστήριξη. 

Στο μέλλον οι δύο πλευρές θα εξετάσουν και άλλους τομείς συνεργασίας μεταξύ των Ισραηλινών και Ελληνικών Σχολών Πολεμικής Αεροπορίας.

Πιστεύουμε ότι αυτή η συμφωνία-ορόσημο ανοίγει περαιτέρω νέους ορίζοντες συνεργασίας, στρατηγικής, οικονομικής και άλλης, και εκτιμούμε την απόφαση του Έλληνα πρωθυπουργού και της κυβέρνησής του να επιλέξει το Ισραήλ ως εταίρο της Ελλάδας σε αυτό το έργο. Ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη».

Σύμβαση

Το νέο εκπαιδευτικό κέντρο αναμένεται να δώσει άμεσα ανάσα στην Πολεμική Αεροπορία, η οποία έως σήμερα πραγματοποιεί την εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων της Σχολής Ικάρων με εξαιρετική δυσκολία λόγω του πεπαλαιωμένου υλικού και, προφανώς, δεν μπορεί να προσελκύσει πιλότους από την ευρύτερη περιοχή. 

Η σύμβαση για τη δημιουργία αυτού του κέντρου στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (ΠΕΑ) θα έχει, κατά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, άμεσα οφέλη για την Πολεμική Αεροπορία, καθώς θα αναβαθμιστεί το σύστημα εκπαίδευσης στα ελικοφόρα αεροσκάφη, θα αναβαθμιστούν οι εργασίες συντήρησης των αεροσκαφών, θα προκύψουν νέοι τύποι εκπαιδευτικών αεροσκαφών και θα αναβαθμιστεί το σύστημα επίγειας εκπαίδευσης (προσομοιωτές). Έτσι οι Έλληνες πιλότοι θα εκπαιδεύονται στο ολοκληρωμένο σύστημα του νέου εκπαιδευτικού τζετ.

Αντιδράσεις

Όσο για τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, έχουν να κάνουν με δύο ερωτήματα που ακόμη δεν έχουν απαντηθεί από την κυβέρνηση:

•Γιατί επελέγη η ισραηλινή πρόταση που φαίνεται να είναι ακριβότερη και με λιγότερες παροχές

•Γιατί δε συζητήθηκε καν το ενδεχόμενο αυτό το κέντρο να το δημιουργήσει και να το λειτουργήσει η Πολεμική Αεροπορία. Αίσθηση, μάλιστα, είχε προκαλέσει η παρέμβαση του πρώην ΑΝΥΕΘΑ, Δημήτρη Βίτσα, ο οποίος είπε ότι είχε θέσει το ερώτημα στο ΓΕΑ, το οποίο καθυστέρησε πάρα πολύ να δώσει απάντηση.

Σχετικά η ιστοσελίδα militaire αναφέρει: “Η ανακοίνωση των Ισραηλινών για τη συμφωνία της Καλαμάτας δημιουργεί ένα ερώτημα στο οποίο πρέπει να απαντήσει το ΥΠΕΘΑ και όσοι πήγαν τη συμφωνία στη Βουλή. Η ανακοίνωση των Ισραηλινών κάνει λόγο για συμφωνία 20 χρόνων, αλλά στη Βουλή τα κόμματα ενημερώθηκαν από το ΥΠΕΘΑ ότι η συμφωνία θα είναι για 22 χρόνια. Κι εδώ δεν ισχύει το “δε βαριέσαι”, ένα πάνω, ένα κάτω, “δε χάλασε ο κόσμος”. Άλλο 20 και άλλο 22, γιατί έτσι θα προσπαθήσουν να αποφύγουν την απάντηση στο ερώτημα, γιατί επέλεξαν την ακριβότερη πρόταση παρουσιάζοντάς την ως… φθηνότερη. 

Πώς; Με τη “δημιουργική λογιστική” των αρμοδίων, λοιπόν, η προσφορά της ELBIT ήταν 1 δισ. 375 εκατομμύρια ευρώ, διά 22 χρόνια μας κάνει 62,5 εκ. το χρόνο, ενώ της CAE 1 δισ. 250 εκατομμύρια ευρώ, δια 20 χρόνια, μας κάνει 62,7!

Τι ισχύει; Κι επειδή από το ΥΠΕΘΑ και την κυβέρνηση δεν αναμένουμε απάντηση, μήπως να την απαιτήσει η αντιπολίτευση μέσω Βουλής, για να μάθουμε τι ακριβώς θα πληρώσουμε;”.

Επίσης, από επιφυλακτικοί έως κάθετα αρνητικοί ήταν όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης που τοποθετήθηκαν κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στην 120 ΠΕΑ από εταιρεία από το Ισραήλ. 

Αντίθετα, ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος έδειξε να εμπιστεύεται τον υπουργό Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο, που για δεύτερη φορά τον διαβεβαίωσε ότι μόνο οφέλη θα προκύψουν για την περιοχή. Ωστόσο, ο δήμαρχος συμφώνησε να συζητηθεί το θέμα στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ως τακτικό, με προσκεκλημένους το διοικητή της 120 ΠΕΑ, εφόσον του δοθεί άδεια από την Υπηρεσία του, καθώς και τον αερολιμενάρχη Καλαμάτας, Δημήτρη Μανδηλάρη.

Κοινή συνισταμένη των δημοτικών συμβούλων ήταν οι τυχόν αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το περιβάλλον όσο και για το μέλλον του πολιτικού αεροδρομίου.

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Δημήτρης Οικονομάκος, πρόσθεσε έναν ακόμα προβληματισμό. Τόνισε ότι ουσιαστικά δημιουργείται στην Καλαμάτα μια νέα ΝΑΤΟϊκή βάση και, μάλιστα, από μια εταιρεία ενός κράτους με στρατό κατοχής σε τουλάχιστον τέσσερις χώρες, το Ισραήλ. 

Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι προβληματισμούς είχε εκφράσει και ο δήμαρχος Μεσσήνης, Γιώργος Αθανασόπουλος, στην πρόσφατη συνάντησή του με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο. 

Ο τελευταίος ανέπτυξε τους εθνικούς λόγους που επιβάλλουν την αναβάθμιση του στρατιωτικού αεροδρομίου. Υπογράμμισε, επίσης, ότι δεν πρόκειται για μαχητικά αλλά για εκπαιδευτικά αεροσκάφη και διαβεβαίωσε ότι δε θα υπάρχει αύξηση πτήσεων, σημειώνοντας παράλληλα ότι τα νέα εκπαιδευτικά αεροπλάνα που θα έρθουν θα είναι λιγότερο θορυβώδη και φιλικότερα στο περιβάλλον.

Υποσχέθηκε ακόμα ότι θα υπάρχει μέριμνα για την τουριστική περίοδο, ενώ η λειτουργία του πολιτικού αεροδρομίου δεν πρόκειται να επηρεαστεί, όπως γίνεται άλλωστε και σε άλλες περιοχές, π.χ. στα Χανιά, όπου συνυπάρχουν αρμονικά στρατιωτικό και πολιτικό αεροδρόμιο.

Υπήρξε, τέλος, η υπόσχεση ότι θα συνεχιστούν οι επαφές, προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες ειδικότερης συνεργασίας στο πλαίσιο της νέας λειτουργίας του αεροδρομίου.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης