Ενώ το υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ με ανάρτησή του τις προηγούμενες μέρες ανακοίνωσε τη «μεγαλύτερη αμυντική συμφωνία» μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, ύψους 1,68 δισεκατομμυρίων δολαρίων και διάρκειας 20 χρόνων, το αντίστοιχο ελληνικό υπουργείο δεν έχει αναφερθεί στη συγκεκριμένη συμφωνία.
Αναλυτικά, η συμφωνία ανάμεσα στις δύο χώρες περιλαμβάνει τη δημιουργία σχολής πολεμικής αεροπορίας στην Καλαμάτα, την προμήθεια δέκα εκπαιδευτικών αεροσκαφών M-346 (Lavi), τη συντήρηση αεροσκαφών Τ-6 (Efroni), καθώς και την παροχή προσομοιωτών, εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης.
Παράλληλα, όσον αφορά στην ελληνική πλευρά, η τελευταία ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σύμφωνα και με την έρευνα που κάναμε στην ιστοσελίδα του μέχρι αργά χθες το απόγευμα, αναφέρεται στον υφυπουργό Αλκιβιάδη Στεφανή και στο ότι πέρασε την Πρωτοχρονιά στο Φαρμακονήσι, ενώ η τελευταία ανάρτηση του Έλληνα ΥΠΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλου, είναι οι ευχές του για τη νέα χρονιά, δίχως την παραμικρή αναφορά στη συμφωνία.
Υπογραφές
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα επικύρωσης της συνεργασίας, οι δύο υπουργοί θα υπογράψουν τη συμφωνία. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει και η συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο ανάμεσα στη Διεύθυνση για τη Διεθνή Αμυντική Συνεργασία του υπουργείου Άμυνας του Ισραήλ (SIBAT) και της αναδόχου εταιρείας ELBIT, για τη δημιουργία εκπαιδευτικού κέντρου της Π.Α., με πρότυπο τη σχολή της πολεμικής αεροπορίας του Ισραήλ (IAF).
«Ιστορικό βήμα για την περαιτέρω εμβάθυνση των εξαιρετικών αμυντικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών» χαρακτήρισε τη συμφωνία ο επικεφαλής της SIBAT, ταξίαρχος ε.α. Γιαΐρ Κουλάς. «Δεν πρόκειται απλώς για μια συμφωνία εξαγωγής άμυνας, αλλά για μια στρατηγική συνεργασία για τουλάχιστον 20 χρόνια. Θα ήθελα να ευχαριστήσω το ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την εμπιστοσύνη του και για την ανάθεση αυτού του σημαντικού έργου στο υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ και στην εξαιρετική αμυντική βιομηχανία μας», επισήμανε ο κ. Κουλάς.
Η συμφωνία πρακτικά διασώζει την αεροπορική εκπαίδευση της Π.Α., καθώς τα σχεδόν 45 ετών αεριωθούμενα εκπαιδευτικά Τ-2 Buckeye έχουν προ πολλού ξεπεράσει τα όριά τους. Αυτό σημαίνει ότι η διαιώνιση της εκκρεμότητας θα οδηγούσε την Π.Α. σε εκμίσθωση ξένου εκπαιδευτικού κέντρου για το δεύτερο σκέλος (αεριωθούμενα) της εκπαίδευσης των νέων Ικάρων.
Α.Π.