Το έργο «Προμήθεια εξοπλισμού, κατασκευή, μεταφορά και τοποθέτηση στεγάστρων, για τη δημιουργία ή και αναβάθμιση των στάσεων, για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού του Δήμου Καλαμάτας», με φορέα υλοποίησης το Δήμο Καλαμάτας και προϋπολογισμό 125.736 ευρώ (εκ των οποίων 25.736 ευρώ ίδιοι πόροι του Δήμου), ζήτησε ο Δήμος Καλαμάτας τον Οκτώβριο του 2019 και το Μάιο του 2020 το υπουργείο Εσωτερικών ενέταξε στην πρόσκληση V του «Φιλόδημος ΙΙ».
Δυστυχώς, όμως, αν και κοντεύει να συμπληρωθεί ένας χρόνος, δεν έχει γίνει τίποτα ακόμα και ελάχιστες είναι οι στάσεις αστικού λεωφορείου στην πόλη που πληρούν τις ελάχιστες βασικές προϋποθέσεις, προκειμένου να εξυπηρετούνται και να προστατεύονται οι επιβάτες που περιμένουν.
Όταν γίνουν
Η μελέτη του συγκεκριμένου έργου προβλέπει την αναβάθμιση 27 στάσεων σε κεντρικές περιοχές της Καλαμάτας και κυρίως στην παραλία. Θα έπρεπε, λοιπόν, να έχουν αντικατασταθεί 27 στάσεις κυρίως κατά μήκος της διαδρομής της γραμμής 1, που εκτελεί το δρομολόγιο Καλαμάτα- «Φιλοξένια». Μάλιστα, στην τότε εισήγησή του το Τμήμα Συγκοινωνιών του Δήμου είχε πραγματοποιήσει αυτοψίες και είχε πιστοποιήσει ότι οι συγκεκριμένες πρέπει να αντικατασταθούν λόγω των σημαντικών φθορών που έχουν υποστεί, αλλά και λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας που έχει το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Μάλιστα, τα νέα στέγαστρα θα ήταν και καινοτόμα, αφού προβλέπεται ότι θα διαθέτουν υποχρεωτικά δύο θύρες USB για φόρτιση smart-phones και άλλων συσκευών, αλλά και δίκτυο Wi-Fi!
Αντ’ αυτού, όπως μαρτυρούν και οι φωτογραφίες, καμία τέτοια παρέμβαση δεν έχει γίνει από το εν λόγω έργο, ενώ εξακολουθούν να υφίστανται στάσεις που δεν έχουν καν στέγαστρο για να προστατεύονται οι επιβάτες από τις καιρικές συνθήκες, με πιο κραυγαλέο παράδειγμα την αφετηρία και το «τέρμα» στο «Φιλοξένια». Εκεί, οι επιβάτες το καλοκαίρι λιώνουν στο λιοπύρι και το χειμώνα δεν μπορούν να προφυλαχθούν από βροχή και αέρα, μιας και δεν υπάρχει ούτε κοντινό υπόστεγο που να τους καλύπτει.
Άλλες στάσεις έχουν ελλιπή στέγαστρα, άλλες έχουν απλώς ένα παγκάκι, άλλες ένα στύλο που αναγράφει τη στάση και άλλες μια απλή πινακίδα λεωφορείου καρφωμένη σε έναν άλλο στύλο, π.χ. δημοτικού φωτισμού.
Θα είναι και… «έξυπνες»
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα στέγαστρα των στάσεων θα διαθέτουν λειτουργικό σχεδιασμό, που αποδεδειγμένα πληροί τις ανάγκες των χρηστών, ως εξής:
•Προστασία από τις καιρικές συνθήκες
•Κατάλληλο σημείο ανάρτησης έντυπου πληροφοριακού υλικού
•Ασφάλεια στη χρήση
•Άνετο περιβάλλον αναμονής
•Χώρο στάθμευσης και ελιγμών για αναπηρικό αμαξίδιο. Τα νέα στέγαστρα δε θα πρέπει να παρεμποδίζουν την κίνηση των πεζών στο πεζοδρόμιο, ενώ πρέπει να είναι προσβάσιμα και στα ΑμεΑ.
Σε καθένα από τα στέγαστρα θα τοποθετηθούν καθιστικά, πληροφοριακή πινακίδα, πινακίδα ονομασίας στάσης, κάδος απορριμμάτων.
Επίσης, προβλέπεται η εγκατάσταση των παρακάτω συστημάτων:
-Κατάλληλο, ενεργειακά αυτόνομο φωτοβολταϊκό σύστημα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας με φωτισμό led σε όλα τα στέγαστρα, για την κάλυψη των αναγκών φωτισμού και τις άλλες ηλεκτρικές ανάγκες και δυνατότητα ηλεκτρολογικής σύνδεσης σε pilar.
Για το λόγο αυτό θα υπάρχει πρόβλεψη για συνδυαστική παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από το δημοτικό δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ισχύος στα στέγαστρα, για την κάλυψη μέρους των αναγκών για φωτισμό και τις άλλες ηλεκτρικές ανάγκες
-Ηλεκτρονική πινακίδα στην οποία θα εμφανίζονται μεταβλητά μηνύματα και η οποία θα έχει τη δυνατότητα της πληροφόρησης σχετικά με τις επόμενες αφίξεις λεωφορείων σε πραγματικό χρόνο
-Πρίζα για φόρτιση smart συσκευών μέσω δύο τουλάχιστον θυρών USB
-Επαρκής φωτισμός led εντός του στεγάστρου
-Δίκτυο Wi-Fi.
Να σημειωθεί ότι η διάρκεια της σύμβασης για την αντικατάσταση και την τοποθέτηση των νέων στεγάστρων προβλεπόταν να είναι 6 μήνες, ενώ η ανάδοχος εταιρεία οφείλει να παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας για 3 χρόνια.
Της Βίκυς Βετουλάκη