Στην Καλαμάτα βρίσκονται από χθες 15 εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο δράσης του προγράμματος Erasmus.
Οι εκπαιδευτικοί, που έχουν έρθει από την Ισπανία, την Ιταλία και τη Φινλανδία, φιλοξενούνται από το 10ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, στo πλαίσιο εξωστρέφειας και εμπλουτισμού γνώσεων.
Όπως είπε ο διευθυντής του 10ου Δημοτικού, Γιάννης Χριστόπουλος, για ακόμα μια φορά το σχολείο κάνει πράξη την εξωστρέφεια και όχι απλά ανοίγεται σε επίπεδο πόλης, αλλά και Ευρώπης. Έτσι συμμετέχει για τρίτη φορά φέτος σε πρόγραμμα Erasmus και υπάρχει σχεδιασμός για συμμετοχή σε δύο ακόμα τη νέα χρονιά.
Σχετικά με το πρώτο πρόγραμμα που συμμετέχουν τώρα, γίνεται με προτροπή της Φινλανδίας και έχει να κάνει με το πώς θα μπει η γυμναστική και γενικότερα η κίνηση στην καθημερινότητα ενός σχολείου.
Όπως πρόσθεσε, το ελληνικό σχολείο αλλάζει δύσκολα και με πολύ αργούς ρυθμούς, αλλά στόχος είναι οι Φινλανδοί να μάθουν στους Έλληνες, τους Ιταλούς, αλλά και τους Ισπανούς, πώς θα βάλουν την κίνηση στο διάλειμμα, στην τάξη, αλλά και γενικότερα στην καθημερινότητα των μαθητών.
Το δεύτερο πρόγραμμα στο οποίο λαμβάνει μέρος το συγκεκριμένο σχολείο έχει να κάνει με τους ενεργούς πολίτες. Το έχουν εμπνευστεί Άγγλοι εκπαιδευτικοί και σε αυτό συμμετέχουν Ούγγροι και Πολωνοί, που θα έρθουν στην Καλαμάτα στις αρχές Μαΐου.
Το τρίτο πρόγραμμα αφορά ατομικά προγράμματα, αποτελεί ένα παράθυρο στην ευρωπαϊκή κληρονομιά και πρόκειται για ατομικά προγράμματα, στα οποία συμμετάσχουν επτά εκπαιδευτικοί του 10ου Δημοτικού σε διάφορες χώρες της Ευρώπης.
Στόχος του σχολείου, είπε κλείνοντας ο κ. Χριστόπουλος, είναι να συνεχιστεί αυτή η εξωστρέφεια και, μάλιστα, να ενταχθούν μαθητές σε άλλα προγράμματα, έτσι ώστε να πηγαίνουν στο εξωτερικό.
Η συντονίστρια του προγράμματος, Μαρία Παραρά, παρατήρησε ότι το σχολείο της Καλαμάτας βρίσκεται στο δεύτερο χρόνο λειτουργίας των Active School Days και απώτερος στόχος είναι οι μαθητές να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και να εντάξουν στην καθημερινότητά τους την κίνηση, τον αθλητισμό και τη σωστή διατροφή.
Πρόσθεσε δε ότι θα υπάρξει ανταλλαγή πολιτισμικών αγαθών, αφού οι εκπαιδευτικοί θα επισκεφθούν πολιτιστικά μνημεία της Καλαμάτας αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Η Ελίνα, εκπαιδευτικός από τη Φινλανδία, ανέφερε ότι στη χώρα της το πάθος και το μόνιμο άγχος των εκπαιδευτικών είναι πώς θα κάνουν την εκπαίδευση περισσότερο ελκυστική για τους μαθητές, όπως και πώς θα τους κρατούν το ενδιαφέρον αμείωτο. Στο εκεί υπουργείο Παιδείας υπάρχει, μάλιστα, ένας ειδικός τομέας που ασχολείται με το κομμάτι της κίνησης, για να υπάρχει βιωματική μάθηση.
Κλείνοντας από την πλευρά της δήλωσε χαρούμενη που είναι στην πόλη μας και ενθουσιασμένη για το πώς λειτουργεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο σχολείο, ενώ εξέφρασε την ελπίδα τα θετικά του προγράμματος να διαχυθούν και σε άλλες εκπαιδευτικές μονάδες.
Ο Ντέιβιντ, εκπαιδευτικός από την Ισπανία, ανέφερε ότι στο σχολείο του ψάχνει πάντα να εντάσσει καινούργιους και διασκεδαστικούς τρόπους με τους οποίους τα παιδιά θα μαθαίνουν καλύτερα. Όπως είπε δε, μέσα από έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι οι μαθητές όταν κινούνται έχουν καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη συγκέντρωση. Έτσι όταν έψαχναν στο σχολείο τους για ευρωπαϊκό πρόγραμμα και είδαν το συγκεκριμένο της Φινλανδίας κατάλαβαν ότι είναι το ιδανικό για αυτούς.
Ύστερα από 1,5 χρόνο συμμετοχής στο πρόγραμμα, λοιπόν, θεωρεί ότι ο ίδιος και το σχολείο του έχουν πάρει τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να πετύχουν τους σωστούς διδακτικούς τρόπους.
Η Φραντζέσκα, εκπαιδευτικός σε σχολείο της Ιταλίας, δήλωσε χαρούμενη που βρίσκεται στην πόλη μας, αλλά και που θα έχει την ευκαιρία να συνεργαστεί με εκπαιδευτικούς από τη Φινλανδία, μια χώρα με πολύ διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Όσο για το πρόγραμμα, είπε ότι έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές του σχολείου της να έχουν μια έντονη κινητικότητα, αφού πρόκειται για ένα παλιό κτήριο στο κέντρο της πόλης, χωρίς πολλούς χώρους. Μέσω, λοιπόν, του προγράμματος οι μαθητές έμαθαν να χρησιμοποιούν το χώρο σωστά και σύγχρονα.
Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας και οι διαφορές με την Ελλάδα
Στο τέλος των δηλώσεων ζητήσαμε από τη Φινλανδή εκπαιδευτικό να μας μιλήσει για το σύστημα εκπαίδευσης της χώρας της, που θεωρείται από τα καλύτερα στον κόσμο, και τις διαφορές του σε σχέση με το ελληνικό.
Η Ελίνα είπε ότι υπάρχουν κοινά ανάμεσα στους Έλληνες και τους Φινλανδούς μαθητές, αφού πρόκειται για παιδιά «έξω καρδιά», που τους αρέσει να ρωτούν και να μαθαίνουν πράγματα. Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο γίνεται το μάθημα είναι διαφορετικός, αφού στη χώρα της η διδασκαλία δε βασίζεται μόνο στα βιβλία, αλλά χρησιμοποιούνται και σύγχρονοι μέθοδοι.
Πρόσθεσε, βέβαια, ότι από χώρα σε χώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά, αφού μέχρι και το περιβάλλον επιδρά διαφορετικά στα παιδιά, αλλά και στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Στο σημείο εκείνο η κα Παραρά, που είχε επισκεφθεί το φινλανδικό σχολείο, παρατήρησε ότι της είχε κάνει εντύπωση ότι λειτουργεί όλες τις μέρες και δεν κλείνει για κανέναν λόγο, με τα παιδιά να πηγαίνουν σε αυτό είτε με τα πόδια είτε με τα ποδήλατά τους.
Επίσης, την είχε εντυπωσιάσει ότι γύρω από το σχολείο δεν υπήρχαν κάγκελα, καθώς και η χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε συνεργασία πάντα με τους εκπαιδευτικούς.
Τέλος, μετέφερε από την εμπειρία της ότι μπορεί να υπάρχει μια συγκεκριμένη ύλη ανά μάθημα, αλλά το πώς αυτή θα διδαχθεί είναι στην ευχέρεια του εκπαιδευτικού σε συνεργασία με τους μαθητές, αφού πριν το συζητούν.
Η Φινλανδή εκπαιδευτικός έκλεισε λέγοντας ότι ο δάσκαλος στη χώρα της αφήνει τους μαθητές μόνους τους να καλύψουν ό,τι θέμα τους ανατεθεί, δίδοντάς τους μια σειρά εργαλείων (βιβλία, διαδίκτυο, συζήτηση κ.λπ.) και μόνο αν φτάσουν σε λανθασμένο αποτέλεσμα, παρεμβαίνει.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση