Σύμφωνα με τον επίσημο τιμοκατάλογο, το εμβόλιο των Pfizer-BioNTech κοστίζει 15,50 ευρώ ανά δόση, κατ’ άλλους 19,5 ευρώ, στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το αντίστοιχο εμβόλιο της Moderna θα κοστίσει 18 δολάρια (14,7 ευρώ) ανά δόση στα κράτη-μέλη. Αυτό της Johnson & Johnson, το μοναδικό μονοδοσικό, κοστίζει 8,50 δολάρια (6,9 ευρώ). Εκείνο της γερμανικής CureVac 10 ευρώ ανά δόση και των Sanofi-GSK 7,56 ευρώ. Τέλος, το εμβόλιο της AstraZeneca είναι το φθηνότερο όλων, με την κάθε δόση να κοστίζει μόλις 1,78 ευρώ.
Τρεις από τις κορυφαίες εταιρείες παρασκευής εμβολίων έδωσαν πέρυσι μερίσματα 26 δισ. δολαρίων στους μετόχους τους.Tα κέρδη που αποκόμισαν ήδη οι μεγάλες φαρμακευτικές είναι σκανδαλώδη, υπολογίζοντας ότι η Pfizer έχει δώσει 8,44 δισ. δολάρια σε μερίσματα, η Johnson & Johnson 10,5 δισ. δολάρια και 3,2 δισ. σε μετοχές και η AstraZeneca 3,6 δισ. δολάρια.
Μ’ άλλα λόγια, μιλάμε για την μπίζνα του αιώνα μέχρι την επομένη, με τον πόλεμο ανάμεσα στις φαρμακευτικές να είναι αδυσώπητος, έχοντας βάλει πιθανά στο κόλπο και τους κολοσσούς των ΜΜΕ παγκοσμίως, οι οποίοι αναπαράγουν τις παρενέργειες των αντίπαλων εμβολίων, για να πουλήσει το δικό τους περισσότερα εκατομμύρια δόσεις. Στο δυτικό κόσμο, μάλιστα, δεν έχουν πάρει ακόμη έγκριση τα εμβόλια Ρωσίας και Κίνας, που είναι εξίσου αποτελεσματικά, κι αυτό ενισχύει ακόμη περισσότερο ότι το παιχνίδι δεν παίζεται επί ίσοις όροις.
Παραδείγματος χάρη, οι αποδεδειγμένες παρενέργειες με τις θρομβοεμβολές του εμβολίου της AstraZeneca μπορεί να μην έβλεπαν τόσο συχνά και ηχηρά το φως της δημοσιότητας, αν η αγγλοσουηδική εταιρεία είχε το μονοπώλιο. Έτσι, χιλιάδες άνθρωποι στην Ευρώπη, μέσα και η Ελλάδα, αρνούνται να εμβολιαστούν με αυτό, φοβούμενοι -και με το δίκιο τους- μήπως πεθάνουν. Μην ξεχνάμε, επιπλέον, πως η φθήνια τρώει τον παρά και το εμβόλιο της AstraZeneca, όπως προαναφέρθηκε, είναι το φθηνότερο (1,78 ευρώ). Μοιάζει σαν το εμβόλιο των φτωχών. Άλλα τα κέρδη από μια δόση των 20 περίπου ευρώ και άλλα από 1.78 ευρώ. Αν μείνουν πίσω οι δόσεις του ΑstraZeneca, κάποιες άλλες φαρμακευτικές θα πουλήσουν και, μάλιστα, πιο ακριβά.
Στην ξέφρενη, λοιπόν, κούρσα των αστρονομικών κερδών η κάθε εταιρεία προσπαθεί παντί τρόπω να προλάβει να διαθέσει όσο το δυνατό περισσότερες (εκατομμύρια) δόσεις. Αυτή είναι, άλλωστε, πάγια τακτική του καπιταλιστικού ανταγωνισμού.
Του Δημήτρη Γιατράκου