Υπουργείο Παιδείας: μηδέν στη διαχείριση της πανδημίας στα σχολεία, άριστα στην αδιαλλαξία
Το χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης που παρέχουν τα σημερινά σχολεία δεν είναι αποτέλεσμα των «κακών» εκπαιδευτικών, ούτε λόγω της μη ύπαρξης Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων. Οι αιτίες είναι πολλές και τις γνωρίζουμε όλοι, άσχετα αν κάποιοι «σφυρίζουν» αδιάφορα:
-Η χρόνια υποχρηματοδότηση της Παιδείας στη χώρα. Όλοι γνωρίζουμε ότι χωρίς τη συνεισφορά πολλών συλλόγων, τα σχολεία μας δε θα μπορούσαν να λειτουργήσουν.
-Η μετατροπή του σχολείου, ειδικά στο Λύκειο, ως αποκλειστικός ρόλος για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
-Η ελληνική πραγματικότητα του ότι μετά το πρωινό σχολείο για όλους μας (μαθητές και γονείς) ξεκινάει ένα δεύτερο σχολείο.
-Η έλλειψη χιλιάδων μόνιμων εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα οι χαμένες ώρες κάθε χρόνο να είναι χιλιάδες (φέτος φτάσαμε στους 50.000 αναπληρωτές!).
-Η έλλειψη συγχρόνων σχολικών εγχειριδίων, υλικοτεχνικής υποδομής.
-Η έλλειψη βοηθητικού προσωπικού, σύγχρονων κτηριακών εγκαταστάσεων και εργαστηρίων.
-Το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα λίγους μήνες πριν από το τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς, υπάρχουν μαθητές που δε μεταφέρονται εξαιτίας της Περιφέρειας.
Όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμη, χρόνια τώρα οι σύλλογοι γονέων, και όχι μόνο, τα αναδεικνύουν και διεκδικούν την επίλυσή τους.
Κι ενώ τον τελευταίο ενάμιση χρόνο τα σχολεία υπολειτουργούν και τα παιδιά μας είναι αποξενωμένα από το φυσικό τους περιβάλλον, το υπουργείο, αντί να λαμβάνει μέτρα τέτοια έτσι ώστε να δημιουργούν τις προϋποθέσεις να ανοίξουν τα σχολεία μας και να μην ξανακλείσουν, έρχεται και μέσα σε αυτήν την κατάσταση λαμβάνει σημαντικές αποφάσεις με κλειστά τα σχολεία, χωρίς κανένας απόλυτος διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα. Αλλάζει μέσα στη χρονιά τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ορίζει βάση εισαγωγής για κάθε σχολή, επαναφέρει την τράπεζα θεμάτων, αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά σχολική τάξη κ.ά. Και τέλος, χωρίς να ακούσει την άποψη κανενός θεσπίζει Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Όσο αφορά στα Πρότυπα, τα θεωρούμε απαράδεκτα μόνο και από το άκουσμα του ονόματός τους. Δημιουργούνται σχολεία «αρίστων», και θέλουν να μας πείσουν ότι θα λειτουργούν ως Πειραματικά, χωρίς όμως να υπάρχει ο κατάλληλος αντιπροσωπευτικός μαθητικός πληθυσμός, έτσι ώστε να εξάγονται τα σωστά επιστημονικά συμπεράσματα. Διαφωνούμε κάθετα με τα σχολεία «ελίτ» για λίγους άριστους μαθητές. Η ίδρυση Πρότυπων Σχολείων αποτελεί κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.
Όσο αφορά στα Πειραματικά, οι ανησυχίες μας είναι οι παρακάτω:
-Μας προβληματίζει η προοπτική αυτά τα σχολεία στην ουσία να μετατραπούν σε πρότυπα, με αποτέλεσμα να κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία της πόλης μας σε «καλά» και «κακά».
-Τα κριτήρια επιλογής τους θα έπρεπε να ήταν τέτοια έτσι ώστε να προκρίνονται σχολεία που βρίσκονται σε υποβαθμισμένες περιοχές της πόλης μας, που έχουν μεγάλη διαρροή, έτσι ώστε αν ισχύουν αυτά που μας λένε, να αναβαθμιζόντουσαν πραγματικά.
-Θεσμοθετείται και επίσημα η αναζήτηση χορηγιών και δωρεών, ενώ είναι υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνά για τη χρηματοδότηση και την αναβάθμιση των σχολικών μονάδων. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα.
-Καταργείται το σχολείο της γειτονιάς. Η επιλογή των μαθητών που θα φοιτούν στα σχολεία αυτά δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας, αλλά με κλήρωση.
-Δημιουργούνται αρνητικές επιπτώσεις στους δασκάλους των παιδιών μας, που χρόνια τώρα εμπιστευόμαστε. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί δεν είναι εφικτό να παραμένουν οι δάσκαλοι του σχολείου στη θέση τους. Μια πειραματική διαδικασία δεν έχει θετικά αποτελέσματα όταν μόνο οι μαθητές αφομοιώσουν το κάτι καινούργιο, αλλά θα πρέπει κι αυτοί που διδάσκουν τη νέα μέθοδο να μην είναι μερικοί από τους «αρίστους», αλλά κανονικοί εκπαιδευτικοί που θα επιμορφώνονται συνεχώς από τις πανεπιστημιακές σχολές.
Το σύγχρονο σχολείο είναι αυτό που κατά τη διάρκεια λειτουργίας του θα μπορεί να μεταδώσει τη σύγχρονη γνώση σε οποιουδήποτε επιπέδου μαθητή και κατά τη διάρκεια λειτουργία τους να μπορεί ο μαθητής να διαβάσει, να μάθει ξένες γλώσσες, να ασχοληθεί με τον αθλητισμό και με τον πολιτισμό, τις τέχνες και άλλα πολλά. Να μη χρειάζεται να επιστρέφει σπίτι του και να ξεκινάει ένας αγώνας δρόμου για να τα προλάβει όλα.
Για το λόγο αυτό η πρότασή μας προς το υπουργείο είναι να κοιτάξει να αναβαθμίσει πλήρως τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου, για όλα τα σχολεία. Η λειτουργία τους να γίνει ουσιαστική, έτσι ώστε να μπορεί να παρέχει όλα τα παραπάνω. Με αύξηση της χρηματοδότησης για τη λειτουργία τους και με την ενσωμάτωση των προγραμμάτων ΚΔΑΠ στη λειτουργία της κάθε σχολικής μονάδας θα μπορούσε να επιτύχει τον στόχο αυτό.
Τέλος, θα θέλαμε να εκφράσουμε την εμπιστοσύνη μας στους εκπαιδευτικούς των παιδιών μας, οποιασδήποτε άποψης και αν φέρουν για οποιοδήποτε θέμα, και να επισημάνουμε πως η γνώμη τους είναι σεβαστή. Η εκπαιδευτική κοινότητα αποτελείται από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Η συνεργασία τους αποτελεί βασική προϋπόθεση για την καλή λειτουργία των σχολικών μας μονάδων.
Το Δ.Σ.