H ανακοίνωση στο μπλογκ του 8ου Δημοτικού αναφέρει τα εξής:
«Από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς τέθηκε σε εφαρμογή μια εξαιρετική ιδέα του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας που αφορά νέες υγιεινές και γευστικές επιλογές που εμπλουτίζουν το μενού του σχολικού κυλικείου, με τη στήριξη βέβαια του διευθυντή και των εκπαιδευτικών που στάθηκαν αρωγοί της ιδέας αυτής, αλλά και με την αγάπη και φροντίδα της κυρίας Φωτεινής, που είναι υπεύθυνη του κυλικείου.
Η παρέμβαση που εφαρμόσαμε στο κυλικείο του σχολείου μας στοχεύει, εκτός από το να ικανοποιηθούν οι γευστικές επιθυμίες των παιδιών και οι διατροφικές απαιτήσεις των γονέων και κηδεμόνων, στην εκμάθηση και την υιοθέτηση νέων διατροφικών συνηθειών στο πλαίσιο μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Με τη σωστή καθοδήγηση από το σπίτι και τη σημαντική συμβολή του σχολείου, τα παιδιά αρχίζουν πλέον να υιοθετούν πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και αυτό ήταν το κύριο μέλημά μας.
Επιπλέον, έχουμε συνδέσει την όλη προσπάθεια και με το καινούριο μάθημα “ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ”, που εφαρμόζεται από φέτος στα σχολεία, ώστε τα παιδιά να εμπεδώσουν καλύτερα τη σημασία της σωστής διατροφής.
Οι επιπλέον επιλογές στον κατάλογο είναι ενδεικτικά: Τορτίγιες αλμυρές και γλυκές, κυπελλάκι λαχανικών, κυπελλάκι φρούτων, αποξηραμένα φρούτα, φυσικός χυμός, σμούθις, προϊόντα χωρίς γλουτένη και πολλά άλλα που συμπληρώνουν τον ήδη υπάρχοντα κατάλογο.
Ακόμη, δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να καλούν ή να στέλνουν μήνυμα στην κα Φωτεινή από την προηγούμενη ημέρα, ώστε να έχει έτοιμο το σνακ των παιδιών για κάθε διάλειμμα.
***Όλα τα παραπάνω παρασκευάζονται εντός του κυλικείου την ίδια ημέρα, χωρίς την προσθήκη σακχάρων, αλατιού και πάντα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».
Φρούτα και λαχανικά στο κυλικείο για υγιεινή διατροφή στην πράξη και… για πάντα
Πόσες φορές δεν έχουμε σκεφτεί ότι πρέπει να ακολουθούμε για εμάς και τα παιδιά μας έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής ή ότι μικροί και μεγάλοι μαθητές θα πρέπει να διδάσκονται και να ενθαρρύνονται να τρώνε σωστά από το σχολείο; Ε, στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας το έκαναν πράξη και παράλληλα με το θεωρητικό μάθημα Άσκηση-Υγεία-Διατροφή, που υλοποιείται στο πλαίσιο των νέων Εργαστηρίων Δραστηριοτήτων, το κυλικείο προσφέρει στα παιδιά φρούτα και λαχανικά!
Η ιδέα ξεκίνησε από το δραστήριο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και παρά τις δυσκολίες υλοποίησης, γραφειοκρατικές και «τεχνικές», αγκαλιάστηκε από το διευθυντή Αντώνη Ρούσσο και την υπεύθυνη του κυλικείου, Φωτεινή Βαμβακά, αλλά κυρίως από τα ίδια παιδιά και τους γονείς τους.
Η κα Βαμβακά ήταν άνθρωπος «κλειδί» στην υιοθέτηση του προγράμματος και δέχθηκε με ενθουσιασμό την ιδέα χωρίς να σκέφτεται επιπλέον ευθύνες ή κόπο.
Μιλώντας στο «Θ» ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Είμαι πάρα πολύ χαρούμενη γι’ αυτή την πρωτοβουλία και δέχθηκα την ιδέα με πολύ καλή διάθεση, καθώς όλοι προσπαθούμε για το καλύτερο των παιδιών. Τα παιδιά το αγκάλιασαν κι αυτά από την πρώτη στιγμή και όλοι, μαζί με το Σύλλογο Γονέων και τον διευθυντή κ. Ρούσσο, κάνουμε το καλύτερο.
Τα είδη που προσφέρουμε είναι συγκεκριμένα, όπως προβλέπεται από το υπουργείο και θα συμπληρώνεται σιγά σιγά ο κατάλογος, όπως κάναμε με την προσθήκη προϊόντων χωρίς γλουτένη. Μέχρι τώρα η φρουτοσαλάτα με σταφύλι και ροδάκινο είναι ο συνδυασμός που προτιμούν περισσότερο τα παιδιά, ενώ σε λίγο καιρό που θα ωριμάσουν και τα πορτοκάλια θα έχουμε και φρέσκο χυμό.
Είναι πολύ βοηθητικό ότι οι παραγγελίες γίνονται από την προηγούμενη μέρα κι έτσι μπορώ να προμηθευτώ τα αντίστοιχα προϊόντα, ενώ φυσικά φτιάχνω και επιπλέον για άμεση ζήτηση».
«Αξίζει τον κόπο να το επιχειρήσουν και άλλα κυλικεία όταν πρόκειται για τα παιδιά και τη σωστή διατροφή» καταλήγει η Φωτεινή Βαμβακά, με την ευαισθησία της συνειδητοποιημένης επαγγελματία της εστίασης και ταυτόχρονα μητέρα και η ίδια.
Ο διευθυντής του 8ου Δημοτικού Καλαμάτας, Αντώνης Ρούσσος, εξηγεί από την πλευρά του ότι με την προσφορά φυσικών επιλογών στο κολατσιό του σχολείου έγινε πιο διαδραστικό, βιωματικό και κατανοητό το θεωρητικό μάθημα.
Και ο ίδιος έχει μεγάλο προσωπικό ενδιαφέρον για την άσκηση και τη διατροφή ως πυλώνες καλής υγείας, ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής και παλιός διακεκριμένος διαιτητής μπάσκετ με μεγάλη καριέρα ακόμα και στην Α1.
«Έχει προχωρήσει πολύ καλά αυτή η πρωτοβουλία, παρότι το ξεκίνημα ήταν δύσκολο, καθώς υπήρχαν πολλές γραφειοκρατικές λεπτομέρειες που έπρεπε να διευθετηθούν. Θα έπρεπε να είναι πιο απλοποιημένες αυτές οι διαδικασίες, αν και με τις νέες απαιτήσεις του υπουργείου Παιδείας… τρέχουμε και δε φτάνουμε και θα χρειάζονταν δύο γραμματείς για να τακτοποιηθούν όλα –ευτυχώς έχουμε καταφέρει να ανταποκριθούμε καλά.
Γενικά είναι πολύ δύσκολο να το εφαρμόσεις σε ένα μεγάλο σχολείο με 250 παιδιά, αλλά είναι πολύ σημαντικό αυτό που γίνεται και αξίζει κάθε προσπάθεια. Κοιτάμε τι είναι καλό για τα παιδιά και είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι τα παιδιά το έχουν αγκαλιάσει. Αυτή είναι και η ουσία: μέσα από το μάθημα και τη διάδραση να περάσει ως βίωμα στα παιδιά, με απώτερο στόχο να αποκτήσουν μια καλή συνήθεια που θα τα ακολουθήσει στο Γυμνάσιο-Λύκειο, αλλά και σε όλη τους τη ζωή. Και πιστεύουμε ότι θα το πετύχουμε!
Μακάρι κι άλλα σχολεία να το υιοθετήσουν και σε όλα να υπάρχει η επιλογή ενός φρέσκου χυμού, αντί των τυποποιημένων» είναι η έμμεση προτροπή του κ. Ρούσσου, ο οποίος διευκρινίζει ότι όλα τα προϊόντα έχουν επιλεγεί και προετοιμάζονται σύμφωνα με τους προβλεπόμενους κανονισμούς, είναι φρεσκότατα και υγιεινά χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή αλατιού.
Προβλήματα υποστελέχωσης, αλλά και τρίποντα στα σχολεία το Νοέμβριο
Η πρωτοβουλία του να μπουν δυναμικά τα φρούτα και τα λαχανικά στο δεκατιανό των μαθητών είναι ενδεικτική του… ανήσυχου πνεύματος που κυριαρχεί στο 8ο Δημοτικό, ένα σχολείο που δε χάνει ευκαιρία για δράση.
Στο πλαίσιο αυτό υλοποιήθηκε στο τέλος της περασμένης χρονιάς το πρόγραμμα «Τρίποντα στα σχολεία» που έφερε στο προαύλιο αστέρια του μπάσκετ και ντόπιους προπονητές για να διδάξουν στους μαθητές τα μυστικά του αθλήματος. Η δράση προγραμματίζεται να επαναληφθεί τον επόμενο μήνα.
Υπάρχουν, όμως, και σοβαρά προβλήματα που αφορούν στην υποστελέχωση του σχολείου, με το 8ο Δημοτικό να βρίσκεται σε αναμονή ικανοποίησης του αιτήματος για πρόσληψη δασκάλων ειδικής αγωγής, προκειμένου να λειτουργήσουν η παράλληλη στήριξη και οι τάξεις ένταξης.
Επίσης, δεν έχουν καλυφθεί τα εξίσου νευραλγικά κενά για τις προβλεπόμενες θέσεις ψυχολόγου και κοινωνικού λειτουργού.
Της Χριστίνας Ελευθεράκη