Η Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση (2020) της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των χωρών του ΟΟΣΑ τόσο στην απασχόληση των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ηλικίας 25-64 (76%) όσο και των νέων αποφοίτων ηλικίας 25- 34 (73%) (επίπεδα 5-8) απέχοντας 12 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.
Ωστόσο, η κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών αυξάνει τις πιθανότητες απασχόλησης κατά 7%, σε σύγκριση με τις πιθανότητες των κατόχων πρώτου πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ η κατοχή διδακτορικού τίτλου κατά 13%.
Όσον αφορά στις αποδοχές των πτυχιούχων, η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλή θέση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ απέχοντας 16 ποσοστιαίες μονάδες από τον μέσο όρο. Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η ανεργία των πτυχιούχων, ιδιαίτερα των νέων, παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ενώ η ανεργία των πτυχιούχων συνολικά, στην Ελλάδα, εξακολουθεί να βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των χωρών της ΕΕ27, παρόλο που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη μείωση μεταξύ των ετών 2016-2020. Το ποσοστό ανδρών επί των ανέργων πτυχιούχων ΑΕΙ είναι κατά 20 σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες μικρότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των γυναικών.
Στην ΕΕ των 28, οι εγγεγραμμένοι φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης το 2019 ανέρχονταν σε 19.863.363 (Πίνακας 8). Από αυτούς, οι 1.599.306, δηλαδή το 8,21% του συνόλου, παρακολουθούσε σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βραχείας ή διετούς διάρκειας, οι 12.347.160, δηλαδή το 63,38%, ήταν φοιτητές πρώτου κύκλου, οι 5.667.066, δηλαδή το 29,10%, ήταν μεταπτυχιακοί και οι 763.204, δηλαδή το 3,92%, ήταν φοιτητές διδακτορικών σπουδών. Οι σπουδές που οδηγούν στην απόκτηση πτυχίου, μεταπτυχιακού διπλώματος και διδακτορικού τίτλου πραγματοποιούνται σε όλα τα κράτη μέλη.
Αντίθετα, η τριτοβάθμια εκπαίδευση βραχείας διάρκειας απαντάται μόνο σε ορισμένα κράτη μέλη, ενώ, συνήθως, συνδέεται με την πρακτική άσκηση, η οποία στοχεύει στην προετοιμασία των σπουδαστών για την είσοδό τους στην αγορά εργασίας.
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζεται η κατανομή των φοιτητών ανά επίπεδο σπουδών και φύλο στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον πίνακα, στην Ευρώπη τα υψηλότερα ποσοστά φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης βραχείας διάρκειας, στο σύνολο των φοιτητών κάθε χώρας, απαντώνται στην Τουρκία (36,39%), την Ισπανία (20,63%), τη Γαλλία (20,09%), τη Λετονία (18,24%), την Αυστρία (17,44%), τη Μάλτα (12,79%) και τη Σλοβενία (13,90%).
Οι σπουδές βραχείας διάρκειας δεν αποτελούσαν το 2019 μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Εσθονία, τη Λιθουανία, τη Ρουμανία, τη Φινλανδία, τη Σερβία, το Λιχτενστάιν και τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη, ενώ εφαρμόζονταν κατά περίπτωση σε χώρες όπως η Κροατία, η Τσεχία, η Γερμανία, η Πολωνία και η Πορτογαλία.
Όπως και την προηγούμενη χρονιά, σε όλα τα κράτη, οι φοιτητές προπτυχιακού επιπέδου ήταν περισσότεροι από τους φοιτητές σε κάθε άλλο επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα υψηλότερα ποσοστά προπτυχιακών φοιτητών στο σύνολο φοιτητών της κάθε χώρας συναντώνται στην Ελλάδα (85,5%), τη Σερβία (76,48%), τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη (75,3%), τη Λιθουανία (73,53%), το Βέλγιο (72,51%) και την Ιρλανδία (72,02%. Στον αντίποδα, στη Γαλλία (40,33%), το Λουξεμβούργο (41,40%), την Αυστρία (46,61%), την Κύπρο (47,32%), το ποσοστό των προπτυχιακών φοιτητών ήταν μικρότερο από το 50% του συνόλου των φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Σε αρκετές χώρες, όπως για παράδειγμα στην Κύπρο (40,13%), την Κροατία (39,43%), τη Σλοβακία (38,62%), την Ιταλία (37,54%) και τη Γαλλία (37,09%), πάνω από το ένα τρίτο των φοιτητών ήταν εγγεγραμμένοι σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
Αντίθετα, λιγότεροι από το ένα πέμπτο του συνόλου των φοιτητών της κάθε χώρας καταγράφηκαν στην Τουρκία (6,9%), την Ελλάδα (10,64%), την Ιρλανδία (15,02%), την Ισπανία (16,59%), το Ηνωμένο Βασίλειο (18,54%), τη Σερβία (18,96%) και το Βέλγιο (19,97%). Στον τρίτο κύκλο σπουδών, το υψηλότερο ποσοστό υποψήφιων διδακτόρων ως προς το σύνολο των φοιτητών κάθε χώρας καταγράφηκε στο Λιχτενστάιν (18,33%), στο Λουξεμβούργο (11,53%), την Ελβετία (8,14%) την Τσεχία (6,78%), τη Φινλανδία (6,2%) και τη Γερμανία (6,12%). Η Πορτογαλία (5,67%), η Εσθονία (5,25%), η Σλοβακία (4,81%), η Αυστρία (4,58%), η Σερβία (4,57%), η Σουηδία (4,40%), το Ηνωμένο Βασίλειο (4,3%) και η Ελλάδα (3,86%) περιλαμβάνονται στις χώρες με σχετικά χαμηλά ποσοστά διδακτορικών φοιτητών.
Τέλος, στις χώρες με τους λιγότερους φοιτητές διδακτορικών σπουδών περιλαμβάνονται η Βοσνία και Ερζεγοβίνη (1,10%), η Μάλτα (1,10%), η Ιταλία (1,52%) και η Τουρκία (1,69%).
foititikanea.gr