Κρίσιμο εργαλείο, το οποίο και θα καθορίσει το μέλλον του λιμανιού της Καλαμάτας θεωρείται το master plan. Ωστόσο, παρότι τα τελευταία χρόνια, ακούγονται και λέγονται πολλά για την επικαιροποίησή του, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί.
Υπενθυμίζεται ότι η κατακύρωση του διαγωνισμού, που αφορά την επικαιροποίηση του master plan πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017, σχεδόν 4 χρόνια πριν δηλαδή, ενώ για να βρει τη απαρχή των σχετικών διαδικασιών κάποιος πρέπει να φτάσει στο μακρινό 2015!
Έκτοτε, πλην κάποιων συσκέψεων στο δήμο της Καλαμάτας, προκειμένου να συζητηθούν θέματα της μελέτης και ορισμένων αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, για τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης, δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση για το πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες.
Αποτέλεσμα όλων αυτών των καθυστερήσεων είναι η Καλαμάτα και ευρύτερη η Μεσσηνία να στερείται μιας σημαντικής υποδομής, η οποία δυνητικά θα μπορούσε, μαζί με το αεροδρόμιο, του οποίο οι διαδικασίες για την αξιοποίηση μόλις ξεκίνησαν, και τη νέα Εθνική Οδό, να αποτελεί το «βαρύ πυροβολικό» του Νομού στην προσέλκυση τουρισμού.
Στο master plan, προβλέπεται δημιουργία στην κεντρική προκυμαία χώρου για ελλιμενισμό περίπου 25 mega yacths, λειτουργία υδατοδρομίου, κατεδάφιση των αποθηκών και ανέγερση κτιρίου 300 τμ για την εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής, χωροθέτηση εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας στο «χιλιόμετρο», ανέγερση νέας αποθήκης στη νοτιοδυτική πλευρά, ενώ υπάρχουν προβλέψεις για την ανάπτυξη του ναυταθλητισμού στον προλιμένα.
Ωστόσο, τα πράγματα, το τελευταίο διάστημα, έχουν αλλάξει, αφού μέχρι και την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου θα διαρκέσει η διαβούλευση για το master plan του λιμανιού της Καλαμάτας, φορέας του οποίου είναι η Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών (Δ20) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.