Τα συνολικά στοιχεία για την κρουαζιέρα, αναλυτικά για κάθε λιμάνι της χώρας, έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδος για την τριετία 2019-2021. Δυστυχώς, για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται ότι τα λιμάνια Καλαμάτας και Πύλου δεν έχουν κάνει κανένα βήμα προόδου σε αυτόν τον τομέα του τουρισμού, μένοντας ουραγοί.
Για το 2021, το λιμάνι της Καλαμάτας βρίσκεται στην 22α θέση της κατάταξης, ενώ το λιμάνι της Πύλου ακόμα πιο χαμηλά.
Πάντως, το βασικό συμπέρασμα της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος είναι ότι το 2021 χαρακτηρίζεται ως έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης για τον κλάδο της κρουαζιέρας.
Ανάκαμψη
Η Ένωση Λιμένων Ελλάδος προχώρησε στη δημοσιοποίηση των συγκεντρωτικών στοιχείων αφίξεων και επιβατών για την ελληνική κρουαζιέρα. Στο πλαίσιο αυτό, και με βάση τα στοιχεία που έρχονται στο φως, το 2021 χαρακτηρίζεται ως έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης για τον κλάδο μετά την επί μήνες διακοπή και ουσιαστική συρρίκνωση δραστηριοτήτων το 2020 λόγω της πανδημίας.
Ειδικότερα το έτος 2021 ο συνολικός αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια ανήλθε σε 1.957 και ο αριθμός επιβατών σε 1.316.662. Η αύξηση στις αφίξεις σε σχέση με το 2020 ανέρχεται σε ποσοστό 732% και στους επιβάτες σε 1.750%. Όμως, με έτος αναφοράς το 2019, χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, η κίνηση στα κρουαζιερόπλοια κινήθηκε στο 49,2%, ενώ στους επιβάτες στο 23,7%.
Η σημαντική διαφορά μεταξύ αριθμού πλοίων και επιβατών οφείλεται στα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και την επιβολή περιορισμών στο ποσοστό πληρότητας των πλοίων.
Στο τέλος η Μεσσηνία
Στον αριθμό κρουαζιερόπλοιων στις πρώτες θέσεις βρίσκονται ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Σαντορίνη, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Στον αριθμό επιβατών προηγούνται η Κέρκυρα, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Ρόδος, το Κατάκολο, το Ηράκλειο και η Σαντορίνη.
Οι προοπτικές για το έτος 2022, σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Λιμένων, είναι αισιόδοξες με βάση την αύξηση του αριθμού κρατήσεων που παρατηρείται, τη δυνατότητα επέκτασης της τουριστικής περιόδου μέσω της επίτευξης και νέων συμφωνιών και της ενίσχυσης του homeporting στα ελληνικά λιμάνια, με εταιρείες του κλάδου να κινούνται όλο και περισσότερο σε αυτή την κατεύθυνση, με προϋπόθεση, βέβαια, τη γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της εξάπλωσης της μετάλλαξης Όμικρον και την περαιτέρω ανάσχεση της πανδημίας.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι για πρώτη φορά στους πίνακες συμπεριλαμβάνονται στοιχεία για τους λιμένες των Σπετσών, της Ύδρας, της Φολέγανδρου, της Καλύμνου, της Πάργας, της Αστυπάλαιας, της Τήνου και της Σίφνου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για το λιμάνι της Καλαμάτας, το 2019 είχαμε 11 κρουαζιερόπλοια με 9.288 επιβάτες, το 2020 δεν είχαμε κανένα και το 2021 είχαμε 10 κρουαζιερόπλοια με 3.058 επιβάτες.
Το δε λιμάνι της Πύλου το 2019 είχε 9 κρουαζιερόπλοια με 1.619 επιβάτες, το 2020 δεν είχε κανένα και το 2021 είχε 3 κρουαζιερόπλοια με… 80 επιβάτες.
Η σύγκριση δε με άλλα λιμάνια της Πελοποννήσου είναι «επίπονη»:
-Το Κατάκολο το 2019 είχε 199 κρουαζιερόπλοια με 413.716 επιβάτες, το 2020 είχε 10 κρουαζιερόπλοια με 7.589 επιβάτες και το 2021 είχε 126 κρουαζιερόπλοια με 123.509 επιβάτες
-Το Ναύπλιο το 2019 είχε 88 κρουαζιερόπλοια με 34.704 επιβάτες, το 2020 δεν είχε κανένα και το 2021 είχε 76 κρουαζιερόπλοια με 13.676 επιβάτες
-Η Μονεμβασιά το 2019 είχε 55 κρουαζιερόπλοια με 10.107 επιβάτες, το 2020 δεν είχε κανένα και το 2021 είχε 36 κρουαζιερόπλοια με 3.715 επιβάτες
-Το Γύθειο το 2019 είχε 19 κρουαζιερόπλοια με 9.674 επιβάτες, το 2020 δεν είχε κανένα και το 2021 είχε 13 κρουαζιερόπλοια με 1.741 επιβάτες.
Της Βίκυς Βετουλάκη