Υπογράφηκε η τροποποίηση της Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Περιβαλλοντικής Πελοποννήσου, εταιρείας μέλους του Ομίλου ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.
Όπως επισημαίνεται, η υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης καθιστά εφικτή την εκκίνηση της μεταβατικής διαχείρισης στις μονάδες του έργου οι οποίες έχουν ήδη ολοκληρωθεί (Μονάδα Μεταβατικής Διαχείρισης στην Παλαιόχουνη Αρκαδίας και Σταθμός Μεταφόρτωσης στην Νέα Κίο Αργολίδας), παρέχοντας σύγχρονες υπηρεσίες διαχείρισης απορριμμάτων με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας και προσφέροντας πολλαπλά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες ως κύτταρα ανάπτυξης κυκλικής οικονομίας.
Η υπογραφή «έπεσε» στα γραφεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην Τρίπολη παρουσία του περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Παναγιώτη Νίκα, του διευθύνοντος Συμβούλου του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (Περιβαλλοντική Πελοποννήσου), Γιώργου Αγραφιώτη και του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, Μανώλη Μαραγκουδάκη.
«Η εξέλιξη αυτή σήμερα σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για το περιβαλλοντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια Πελοποννήσου για πάνω από 30 χρόνια, καλύπτοντας όχι μόνο την τρέχουσα κοινοτική οδηγία, αλλά και τις μελλοντικές, μιας και επιτυγχάνει υψηλές περιβαλλοντικές αποδόσεις, μέσω του μεγαλύτερου ΣΔΙΤ Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα», επισημαίνει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.
Στο χαιρετισμό του, ο κ. Νίκας είπε τα εξής: ”Είναι μία πολύ μεγάλη ημέρα η σημερινή (σ.σ. χθεσινή) για την Πελοπόννησο, για το περιβάλλον, για την ποιότητα ζωής, για την ανάπτυξη της περιοχής. Οι τελικές υπογραφές είναι γεγονός και σε ελάχιστες ημέρες αρχίζει να λειτουργεί η 1η μονάδα στην Παλαιόχουνη.
Ευχαριστώ την προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή, την εταιρεία και όλους όσοι δούλεψαν για το έργο αυτό. Υπερπηδήσαμε πολλά εμπόδια. Είχαμε και έχουμε δικαστήρια. Είχαμε καθυστερήσεις. Έπρεπε να τροποποιηθεί η σύμβαση για να έχουμε άδεια πρόσβασης σε Καλλιρόη και Σκάλα.
Ευχαριστώ την κυβέρνηση και τα υπουργεία Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, γιατί χωρίς τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων στην Οικονομική Επιτροπή, θα είχαμε ακόμα ατέρμονες διαδικασίες. Σταδιακά θα έρχονται οι τόνοι των απορριμμάτων. Λίγο μετά θα πάμε στην κανονική διαχείριση”.
Με τη θέση του έργου σε πλήρη λειτουργία θα αποτρέπεται από την ταφή και θα αξιοποιείται τουλάχιστον το 65% των βιοαποδομήσιμων υλικών, θα εκτρέπονται από την ταφή 50.000 τόνοι υγρών αποβλήτων, ενώ θα παράγεται πράσινη ενέργεια για την εξυπηρέτηση των αναγκών 6.000 νοικοκυριών, αποφεύγοντας παράλληλα την έκλυση 24.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Στο πλαίσιο του έργου θα δημιουργηθούν 800 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 200 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας (27 έτη). Σε αυτές δεν υπολογίζονται οι έμμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν (μεταφορές, εμπορία ανακυκλώσιμων, ενδιαίτηση προσωπικού, περιβαλλοντικές εκδρομές σχολείων κ.λπ.).
Συνολικά, πρόκειται για μία επένδυση ύψους 152 εκατ. ευρώ (62,5 εκατ. επιδότηση ΕΣΠΑ), η οποία προβλέπει την κατασκευή και λειτουργία:
•τριών (3) Μονάδων Μεταβατικής διαχείρισης (ΜΜΔ) και τριών (3) Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) συνολικής δυναμικότητας 200.000 τν/έτος
•τριών (3) Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ)
•δύο (2) Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ).
Οι ΜΜΔ/ΜΕΑ-ΧΥΤΥ έχουν χωροθετηθεί σε Αρκαδία, Μεσσηνία και Λακωνία και οι ΣΜΑ σε Κορινθία και Αργολίδα, ώστε η παραλαβή των απορριμμάτων να γίνεται σε απόσταση μικρότερη των 50 χιλιομέτρων από τις πρωτεύουσες των νομών της Περιφέρειας, συμβάλλοντας στην ελαχιστοποίηση των μεταφορών από τους Δήμους.
Το έργο, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής, υλοποιεί το μεγαλύτερο μέρος του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) Πελοποννήσου, λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά με τα Τοπικά Σχέδια Ανακύκλωσης στην πηγή των Δήμων και εφαρμόζονται οι βέλτιστες πρακτικές κυκλικής οικονομίας.
Όμως, η «μεταβατική διαχείριση» δεν ξεκίνησε ακόμα σε Μεσσηνία και Λακωνία. «Το έργο περιλαμβάνει τρεις μονάδες με ΧΥΤΥ, στην Παλαιοχούνη Αρκαδίας, στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας και στη Σκάλα Λακωνίας, καθώς και δύο σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων στην Αργολίδα και στην Κορινθία», δήλωσε στην “Καθημερινή”, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Παναγιώτης Νίκας.
«Η αιτία είναι ότι τα Δημοτικά Συμβούλια Οιχαλίας Μεσσηνίας και Ευρώτα Λακωνίας δε λάμβαναν την απαραίτητη απόφαση έγκρισης πρόσβασης του ιδιώτη στους επιλεγμένους χώρους.
Δεν υπάρχει πολιτικό θάρρος, γιατί υπήρχαν κάποιες ομάδες που διαφωνούσαν και πίεζαν με διάφορους τρόπους να μην προχωρήσει η λήψη της απόφασης. Βλέποντας τη χρονοτριβή, απευθυνθήκαμε στα υπουργεία Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και το Δεκέμβριο με νομοθετική ρύθμιση η αρμοδιότητα της έγκρισης αυτής μεταφέρθηκε από τους Δήμους στο κεντρικό κράτος».
Η καθυστέρηση έχει επίπτωση στην πορεία κλεισίματος των παράνομων χωματερών. «Κάποιοι Δήμοι που έχουν κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης μεταφέρουν τα σκουπίδια τους αλλού, λ.χ. η Δυτική Μάνη στην Άμφισσα. Άλλοι, όπως ο Δήμος Σπάρτης, εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τις χωματερές, ακόμα και αυτές που αποκαταστάθηκαν. Ως δήμαρχος είχα τις διαφωνίες μου για το έργο αυτό, τώρα όμως είναι μονόδρομος».
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, περιγράφοντας την κατάσταση του Δήμου, σχολίασε ότι “αν μέχρι το καλοκαίρι δεν έχει λυθεί το πρόβλημα στην Καλαμάτα, η λειτουργία της διαχείρισης στη Μαραθόλακκα θα αντιμετωπίσει τρομερά προβλήματα”.