Το “αίολο” master plan του λιμανιού της Καλαμάτας

Το “αίολο” master plan  του λιμανιού της Καλαμάτας

“Ανυπόστατες θέσεις από τους μελετητές”

Αναφέρουν αναληθώς: “Στα πλαίσια του Β’ Σταδίου του Προγραμματικού Σχεδίου (Master Plan) του Λιμένα Καλαμάτας, προτείνεται η αναδιάρθρωση των υποδομών και χρήσεων του λιμένα, σε συνδυασμό με τα προταθέντα και εγκεκριμένα από το ισχύον Προγραμματικό Σχέδιο έργα στον προσήνεμο και τον υπήνεμο μόλο (ΦΕΚ 386 /ΑΑΠ/ 10.12.2012)”.

Η προβαλλόμενη παραπάνω άποψη ότι υπάρχει ήδη εγκεκριμένο master plan, με εγκεκριμένο χαρακτηρισμό του προλιμένα, ως ναυταθλητικό και τουριστικό λιμάνι, για το οποίο, μάλιστα, αναφέρουν ότι “ολοκληρώθηκε το 2012 (ΦΕΚ 386/ΑΑΠ/10-12-12)”, είναι αναληθής και ανυπόστατη! Βέβαια τους ναυταθλητικούς ομίλους τούς χρησιμοποιούν ως όχημα για να μαρινοποιήσουν στο μέλλον τον προλιμένα.

Αν διάβαζαν προσεκτικά το ΦΕΚ που επικαλούνται (σελ. 4.946 δεύτερη στήλη) αναγράφεται σε αυτό πεντακάθαρα: “Δεν εγκρίνονται τα προτεινόμενα έργα στο χώρο του προλιμένα ο οποίος περιγράφεται από τα σημεία (Λ. Μ. Ν2, Ν1, Ν, Ξ2, ΞΙ, Ε5. Ε4. Ε3. Ε2. Δ. σχ. 300-ΣΤ2-Μ2, ημερομηνία Αύγουστος 2009)”.

Με ποια επιχειρηματολογία γίνεται η επίκληση αυτού του ΦΕΚ για να τεκμηριωθεί ότι υπάρχει ήδη απόφαση για τα έργα του προλιμένα; Πώς έγινε “απόφαση” η διατύπωση: Να εξεταστεί “για ενδεχόμενη λειτουργία μελλοντικά τουριστικού λιμένα” σε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας;

Παραθέτω προς ενίσχυση τη δήλωση – ανακοίνωση που εξέδωσε ο τότε βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Θανάσης Πετράκος, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων ότι συναντήθηκε με το γενικό γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Κώστα Μουτζούρη, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και έθεσε στον κ. Μουτζούρη το θέμα για το λιμάνι της Καλαμάτας:

“Ο κ. Μουτζούρης έδωσε το χάρτη του master plan και τόνισε ότι είναι αποκλειστική υπόθεση της τοπικής κοινωνίας να συζητήσει αν μελλοντικά στο χώρο αυτό θέλει να δημιουργήσει ‘ελαφρές’ ναυταθλητικές εγκαταστάσεις καθώς και εγκαταστάσεις για μικρά τουριστικά σκάφη και δεσμεύτηκε άμεσα ότι θα κατέβει ο ίδιος στην Καλαμάτα για να δει τις ζημιές στον κυματοθραύστη” .

Προς τι η κοροϊδία ότι έχουμε αποφασίσει να μετατρέψουμε τον προλιμένα σε Λιμένα ναυταθλητικών χρήσεων ή να “μαρινοποιηθεί” αν χρειαστεί στο μέλλον;

Δύο μόνο γεγονότα να ξαναθυμίσω:

28/8/2012: Όλοι θυμόμαστε την επιστολή του τότε δημάρχου κ. Νίκα στις 28 Αυγούστου 2012 που είχε στείλει στην τότε υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη (εστάλη και στον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Σταύρο Καλαφάτη) να γίνει μαρίνα ο προλιμένας. Ανάμεσα στις προτάσεις για το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό περιλαμβάνεται η αξιοποίηση «μέρους του υπάρχοντος λιμανιού (Ανατολικό τμήμα, Προλιμένας) με μετασκευή του σε Μαρίνα»!

24/11/2017 ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΚΒΑΘΥΝΣΗ. Λιμάνι στον προλιμένα για να δένουν εκεί τα μεγάλα σκάφη και τα κρουαζιερόπλοια στοχεύει να φτιάξει η Δημοτική Αρχή Καλαμάτας. Αυτό αποκάλυψε χθες σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Ανδρέας Καραγιάννης, με αφορμή την προχθεσινή συνάντηση του δημάρχου με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Ο κ. Καραγιάννης είπε ότι θα πρέπει να γίνει εκβάθυνση του χώρου του προλιμένα και την κατασκευή του λιμανιού εκεί θα την προτείνει η επικαιροποίηση του μάστερ πλαν. Το λιμάνι, όπως παρατήρησε ο ίδιος, θα φιλοξενήσει το υδατοδρόμιο, τα μεγάλα γιοτ και την υφιστάμενη μικρή εμπορική κίνηση.

Τι κρύβουν σήμερα και γιατί δεν έδωσαν το φάκελο του master plan στο Δημοτικό Συμβούλιο;

Σταχυολογώ εν συντομία από το B’ ΣΤΑΔΙΟ –ΤΕΥΧΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ του master plan χωρίς σχόλια, τα οποία θα κάνω σε άλλο κείμενο:

7.1.6. Ναυταθλητισμός

Ο ναυταθλητισμός αποτελεί μία από τις βασικές λειτουργίες και χρήσεις στο λιμένα Καλαμάτας. Σήμερα οι λιμενικές και χερσαίες υποδομές για την εξυπηρέτηση του ναυταθλητισμού είναι υποτυπώδεις. Στόχος της επικαιροποίησης του Προγραμματικού Σχεδίου του λιμένα είναι η διατήρηση της χρήσης και η ανάδειξή της, με τη βελτίωση των λιμενικών και κτηριακών υποδομών.

Τα νέα κτήρια των ναυταθλητικών ομίλων προτείνεται να κατασκευαστούν στην ίδια περίπου θέση που βρίσκονται σήμερα, ήτοι στην περιοχή μεταξύ του μόλου του «Πανελλήνιου» και του μικρού μoλίσκου στα ανατολικά.

Στη θέση αυτή προβλέπεται επίσης κατάλληλη διαμόρφωση με κρηπίδωση του μεταξύ των μόλων μετώπου, με τη διαμόρφωση κεκλιμένου επιπέδου στο μέτωπο για την ανέλκυση/καθέλκυση των μικρών ιστιοπλοϊκών σκαφών.

Παράλληλα στο ανατολικό τμήμα του μόλου του «Πανελλήνιου» και στο μικρό μολίσκο ανατολικά θα πραγματοποιείται ο ελλιμενισμός των ιστιοπλοϊκών σκαφών «ανοικτής θάλασσας», αλλά και άλλων σκαφών που θα επισκέπτονται το ναυταθλητικό κέντρο.

Στη χερσαία ζώνη πίσω από το νέο μέτωπο θα αναπτυχθούν όλες οι αναγκαίες κτηριακές και λοιπές υποδομές, ώστε να αναβαθμισθεί η λειτουργία των ναυταθλητικών ομίλων και να αναπτυχθεί έτσι ένα σύγχρονο ναυταθλητικό κέντρο.

7.1.7. Αναψυχή

Στο τμήμα μεταξύ της περιοχής των ναυταθλητικών ομίλων και του υπήνεμου μόλου διατηρείται η φυσική παραλία, κυρίως για λόγους διατήρησης της ιστορικής μνήμης της περιοχής και για χρήση από τους περιοίκους (κολύμβηση).

Εφ’ όσον μελλοντικά οι συνθήκες το απαιτήσουν είναι δυνατό στην περιοχή αυτή να κατασκευασθεί πρόσθετο κρηπιδωμένο μέτωπο και να αναπτυχθούν ήπιες λιμενικές χρήσεις, ανάλογες με αυτές που ούτως ή άλλως προβλέπονται για την περιοχή του προλιμένα.

8.1.2 Προσδιορισμός Διακριτών Αναγκών

Ο σχεδιασμός και η οργάνωση της κυκλοφορίας του λιμένα λαμβάνει υπόψη τις διακριτές ανάγκες που εξυπηρετούν τα επιμέρους λιμενικά τμήματα. Τα επιμέρους τμήματα, με βάση τη χωροθέτηση και οριοθέτησή τους, είναι τα εξής:

(…)

(δ) Ναυταθλητισμός: Οι ανάγκες του τμήματος αυτού αφορούν σε χώρους στάθμευσης των οχημάτων, καθώς και σε ικανό χώρο για την κίνηση (προσέγγιση και ελιγμούς) οχημάτων που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη.

(ε) Αναψυχή: Οι ανάγκες αφορούν σε χώρους στάθμευσης των οχημάτων. Επιπλέον, προβλέπεται η σύνδεση της οδού Ναυαρίνου και του υπήνεμου μόλου για μελλοντική χρήση του υπήνεμου μόλου για ελλιμενισμό σκαφών.

8.1.3 Συγκοινωνιακός Σχεδιασμός

Τμήμα Ναυταθλητισμού

Το τμήμα Ναυταθλητισμού έχει μία πύλη εισόδου/εξόδου. η οποία χωροθετείται ανατολικά του «Πανελλήνιου». Στο τμήμα Ναυταθλητισμού προβλέπεται χώρος στάθμευσης, ελαφρώς μετατοπισμένος σε σχέση με τον υφιστάμενο. Ο χώρος αυτός θα εξυπηρετεί τις ανάγκες στάθμευσης των αλιέων, των χρηστών του τμήματος ναυταθλητισμού καθώς και των λοιπών χώρων αναψυχής στο τμήμα αυτό του λιμένα. Οι διαστάσεις του χώρου είναι 45,0×35,0m και η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 62 θέσεις στάθμευσης (συμπεριλαμβανομένων 6 για Α.ΜΕ.Α.) και διαστάσεων 5,0×2,5m (5,0×3,0m για τις θέσεις Α.ΜΕ.Α).

Ο χώρος στάθμευσης έχει διακριτή πύλη εισόδου και εξόδου και η κίνηση εντός του χώρου πραγματοποιείται σε διαδρόμους μίας κατεύθυνσης. Επιπλέον, έχει προβλεφθεί ικανός χώρος για την προσέγγιση (ελάχιστο πλάτος διαδρόμου 5,0m) και τους ελιγμούς (χώρος 30,0×125,0m) των οχημάτων που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη στο μέτωπο μεταξύ των μόλων που εξυπηρετεί την ανέλκυση/καθέλκυση ιστιοπλοϊκών σκαφών. Επισημαίνεται ότι δεν κρίνεται σκόπιμη η σήμανση του διαδρόμου κυκλοφορίας, καθώς θα χρησιμοποιείται μόνο για τα οχήματα που μεταφέρουν ιστιοπλοϊκά σκάφη.

Τμήμα αναψυχής

Στο λιμενικό τμήμα αναψυχής δεν προβλέπεται σχεδιασμός συγκοινωνιακών υποδομών. Στάθμευση ΙΧ οχημάτων μπορεί να πραγματοποιείται στο χώρο στάθμευσης που έχει σχεδιαστεί στο τμήμα ναυταθλητισμού. Επισημαίνεται ότι σχεδιάζεται οδικό τμήμα σύνδεσης του υπήνεμου μόλου και της οδού Ναυαρίνου, για την εξυπηρέτηση μελλοντικών χρήσεων του μόλου. Το οδικό αυτό τμήμα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3.0m, μήκος 52m και κλίση 0,5%

8.2.2.4. ΛΟΤ 4. Τουρισμός /Αναψυχή – Ναυταθλητισμός – Αλιευτική δραστηριότητα

Το Λιμενικό Οικοδομικό Τετράγωνο (ΛΟΤ) 4 περιλαμβάνει το βορειοανατολικό τμήμα της κύριας λιμενολεκάνης και το σύνολο του προλιμένα, τα οποία λειτουργούν ως χώροι αναψυχής και χώρος αλιέων και όπου βρίσκονται και οι εγκαταστάσεις των Ομίλων «ΑΙΟΛΟΣ» και «ΠΟΣΕΙΔΩΝ».

Με τη νέα πρόταση παραμένουν οι ίδιες λειτουργίες με βελτίωση του ΛΟΤ με τις προτεινόμενες διαμορφώσεις και από το Δήμο Καλαμάτας. Οι υφιστάμενες κτηριακές εγκαταστάσεις του «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» (περί τα 210m2) και του «ΑΙΟΛΟΣ» (περί τα 490m2) προτείνεται να κατεδαφιστούν. Στη θέση τους προτείνονται νέες κτηριακές εγκαταστάσεις για τους δύο Ομίλους. Ειδικότερα τα κτήρια περιλαμβάνουν χώρους αποθήκευσης σκαφών, χώρο προετοιμασίας αθλητών με αποδυτήρια, χώρους υγιεινής, χώρους προπονητών, Εντευκτήριο, αίθουσες διδασκαλίας, γραφεία, γραμματεία και χώρο αποθηκών. Επίσης προτείνεται και ένα κτήριο για τους αλιείς, με χώρο αποθήκευσης ειδών αλιείας και εγκαταστάσεων υγιεινής, επιφάνειας 60m2.

Πίνακας 12.2: Επενδυτικό Σχέδιο Λιμένα Καλαμάτας

Το παρακάτω σχέδιο το παραθέτω εγώ, γιατί οι μελετητές ήταν υποχρεωμένοι, να μελετήσουν τη διεπαφή των προτάσεων τους με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, έχουν πληρωθεί και δεν έχουν υλοποιήσει ουσιαστικά τη δέσμευσή τους!.

Του Σταμάτη Μπεχράκη

Δημοτικού συμβούλου Καλαμάτας