Ετήσια έρευνα για την αύξηση των τροχαίων στην Ελλάδα το 2021 πραγματοποίησε η ομάδα του Pricefox και σύμφωνα με τα συμπεράσματα που έδωσε στη δημοσιότητα, η έκπληξη έρχεται από την Πελοπόννησο, όπου η αύξηση σε σχέση με το 2020 αγγίζει το 90,7%!
Βέβαια, το 2020 ήταν χρονιά καραντίνας και αποκλεισμού των μετακινήσεων, κάτι όμως που ίσχυε και για τις άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την έρευνα, καθημερινά σχεδόν δύο ζωές χάνονται στην άσφαλτο. Τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας εξακολουθούν να αποτελούν μάστιγα, με τον αριθμό τους να αυξάνεται το 2021 κατά 16% σε σύγκριση με το 2020. Ρεκόρ κατέγραψαν οι καλοκαιρινοί μήνες με περισσότερα από 1.000 τροχαία ανά μήνα. Επίσης, 584 ήταν οι νεκροί από τροχαία το 2021.
Στην Ελλάδα
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η κατάσταση παραμένει άσχημη, καθώς η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των χωρών με τα περισσότερα ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα τελευταία 50 χρόνια έχουμε πάνω από 140.000 θανάτους από ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 250.000 παραπληγικούς και πάνω από 400.000 τετραπληγικούς. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα τα τροχαία αυξήθηκαν κατά 16%, καθώς το 2020 συνέβησαν 9.107 ατυχήματα, ενώ το 2021 10.541.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2021, στα τροχαία υπήρξαν 594 νεκροί σε σχέση με 584 το 2020, κάτι που σημαίνει ότι χάνουν τη ζωή τους σχεδόν δύο άνθρωποι την ημέρα, ενώ βαριά τραυματισμένοι βρέθηκαν 558 άνθρωποι το 2021 σε σχέση με 514 το 2020.
Τέλος, ραγδαία αύξηση υπήρξε και στους ελαφρά τραυματίες, κατά 1.273 άτομα, με το 2021 να αριθμεί περίπου 11.600 ελαφρά τραυματίες σε σχέση με 10.320 το 2020.
Αύξηση στην Πελοπόννησο
Πέραν των τροχαίων στην Αττική, παρατηρούνται πολλές εμπλοκές σε τρακαρίσματα στα νησιά, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Έκπληξη, ωστόσο, αποτελεί η Πελοπόννησος, όπου η διαφορά στα τροχαία ατυχήματα αγγίζει το 90,7%, με το 2020 να έχει 346 τροχαία και το 2021 να εκτοξεύονται στα 660.
Σε αντίθεση με τους περισσότερους Ευρωπαίους, σύμφωνα με το Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η συμπεριφορά των οδηγών στην Ελλάδα δείχνει πως δεν έχουν αντιληφθεί ότι στην πολυπλοκότητα της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων οι παράγοντες ταχύτητα και ασφάλεια δεν μπορούν να συνυπάρξουν.
Μεγάλος αριθμός Ελλήνων οδηγεί επιθετικά και με ταχύτητα ακατάλληλη για τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες.
Οι παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση των ατυχημάτων είναι η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών, τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους, ιδίως στους συνεπιβάτες, η ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και με τη χρήση κινητού τηλεφώνου και η γενικευμένη επιθετική οδήγηση.
Συχνότερες παραβάσεις
Δυστυχώς στη χώρα μας η οδική συμπεριφορά και παιδεία βρίσκεται ακόμη σε μη ικανοποιητικά επίπεδα.
Οι δε συχνότερες παραβάσεις που προκαλούν τροχαία στη χώρα μας είναι:
-Η οδήγηση πάνω από τα επιτρεπτά όρια με υπερβολική ταχύτητα
-Το προσπέρασμα από δεξιά
-Η οδήγηση ακόμα και για λίγα δευτερόλεπτα στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
-Η παραβίαση των κόκκινων φαναριών
-Η μη τήρηση της προτεραιότητας
-Οι ελιγμοί ανάμεσα στις λωρίδες
-Η κακή χρήση της σκάλας των φώτων που «τυφλώνει» τα μπροστινά οχήματα
-Η παραβίαση της απόστασης ασφαλείας από το μπροστινό όχημα
-Η στάθμευση σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Τέλος, αν και οι ποινικές κυρώσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές και μπορούν να φτάσουν μέχρι και χρηματική ποινή 3.000 ευρώ και φυλάκιση ενός έτους για ανασφάλιστους οδηγούς, σε ελέγχους που διεξήχθησαν εντός και εκτός Αττικής το 2021 τα ανασφάλιστα οχήματα αυξήθηκαν τον τελευταίο καιρό, φτάνοντας μάλιστα τον αριθμό των 700.000. Δηλαδή, ένας στους επτά οδηγεί χωρίς ασφάλεια αυτοκινήτου.
Της Βίκυς Βετουλάκη