Αγαπητοί μας φίλοι,
μέσα από μια σειρά άρθρων, στη φιλόξενη σελίδα του «ΘΑΡΡΟΥΣ», που ελπίζουμε να σας αρέσουν, θα ασχοληθούμε με το κλασικό αυτοκίνητο και την κλασική μοτοσικλέτα. Δε θα πλησιάσουμε το θέμα με οικονομικά κριτήρια, αλλά με αισθητικά, ιστορικά, αλλά και με κάποια στοιχεία βιομηχανικής ιστορίας που κρύβεται πίσω από αυτές τις κατασκευές.
Προηγείται, βέβαια, η επιθυμία και το δικαίωμα του ατόμου στις σύγχρονες κοινωνίες για ανεξάρτητη αυτοκίνηση και κοντά η μοτοσικλέτα for the hell of it!
Τo στοιχείο του Auto ευτυχώς είναι αλληλένδετο με τη γέννηση και χρήση της μοτοσικλέτας στα 120 χρόνια που προηγήθηκαν. Θα κάνουμε ένα ταξίδι προς τα πίσω, θα δούμε αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, σταθμούς, θα μιλήσουμε για σχεδιαστές και μηχανικούς που σημάδεψαν με τη δουλειά τους και το χαρακτήρα τους ολόκληρες εποχές…
Εξίσου σημαντική είναι η παρουσία των Ελλήνων σχεδιαστών στο χώρο του automotive design, στην οποία θα αναφερθούμε με ειδικό άρθρο. Δεν μπορείς να μην αναφερθείς στον Αλέκο Ισηγόνη, το σχεδιαστή του πρώτου ΜΙΝΙ… Λέγεται πως το πρώτο σχέδιο του ΜΙΝΙ το έκανε σε ένα πακέτο τσιγάρων! Και πίσω από την ALFA ROMEO TONALE, που μόλις παρουσιάστηκε, κρύβεται Έλληνας σχεδιαστής.
Ένας πολύ ενδιαφέρων τομέας που θα μας απασχολήσει είναι το αισθητικό μέρος. Στο αυτοκίνητο, σε σχέση με τη μοτοσικλέτα, λόγω όγκου φαίνεται πιο εύκολο να υπάρξει αισθητική, όμως συμβαίνει το αντίθετο… στις μοτό. Το πράγμα είναι πιο δύσκολο, γιατί είσαι αναγκασμένος να εκθέσεις τα μηχανικά μέρη σε κοινή θέα.
Εκτός από την αισθητική και οι ανάγκες διαμόρφωσαν τη μορφή των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών εν γένει. Η εμφάνιση και το στυλ των κατασκευών πολλές φορές συνάδουν με τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής στην αρχιτεκτονική και αλλού, π.χ. έχουμε αυτοκίνητα (30-40) art deco και art nouveau από την ALFA ROMEO και άλλους κατασκευαστές.
Τα παλιά οχήματα ήταν εν πολλοίς χειροποίητα, ειδικά στην ευρωπαϊκή παράδοση, γιατί στην Αμερική, από όταν ο Henry Ford εισήγαγε τη γραμμή παραγωγής, τα πράγματα άλλαξαν. Κυρίως από Ευρωπαίους κατασκευαστές έχουν παραχθεί οχήματα των οποίων πραγματικά η εμφάνιση κόβει την ανάσα. Ιταλοί και Άγγλοι κατασκεύασαν κατά κοινή ομολογία τα πιο όμορφα αμαξώματα, ενώ το γερμανικό design, φίλοι γερμανόφιλοι, είναι λίγο βαρύ και τεκτονικό. Κανείς αληθινός φίλος του αυτοκινήτου δεν μπορεί να αντισταθεί στη γοητεία μιας FERRARI 250 GT LUSSO ή μιας ASTON MARTIN DBA GT ZAGATO.
Η ιδιαίτερη γοητεία μιας BROUGH SUPERIOR SS 100 από το χώρο της μοτοσικλέτας είναι δεδομένη, όπως και μιας VINCENT RAPIDE C. Αδύνατο να μη σε συγκινήσει η purtose Duilt, η μορφή μιας ΝΟRTON MAUX 30M ή μιας AjS FR bouracet.
Θα μου πείτε, ίσως, πως δεν είναι εποχή για τέτοια άρθρα… Είναι όμως, γιατί αυτά τα άρθρα μιλούν ακριβώς για την απλή χαρά της ζωής.
Του Γιώργου Κουντούρη