Στα χέρια του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου το σπίτι του Βαγγέλη Παπαθανασίου

Στα χέρια του Χρήστου Κωνσταντακόπουλου το σπίτι του Βαγγέλη Παπαθανασίου

Το 2007 κι ενώ η διαμάχη είχε φουντώσει σχετικά με τα δύο οικήματα επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ακριβώς μπροστά στο, υπό ανέγερση ακόμη, Μουσείο Ακρόπολης, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου εξέφραζε τη διαμαρτυρία του, μιλώντας στους Sunday Times για την επαπειλούμενη κατεδάφισή τους.

Ένα από τα δύο αυτά σπίτια, στον αριθμό 19 της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, γωνία με την οδό Μητσαίων, ήταν δικό του.

Τα κτήρια τελικώς σώθηκαν, αφού στο μεταξύ η υπόθεση είχε απασχολήσει και τη Βουλή, το σπίτι του Παπαθανασίου όμως έχει πλέον πουληθεί.

Συγκεκριμένα, πριν από τρία χρόνια, περνώντας από το βραβευμένο με Όσκαρ συνθέτη στο Χρήστο Β. Κωνσταντακόπουλο, το μικρότερο από τους τρεις γιους του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, σπουδαίου και αυτοδημιούργητου εφοπλιστή και επιχειρηματία, δημιουργού, μεταξύ άλλων, της Costa Navarino στον τόπο καταγωγής τους, τη Μεσσηνία.

Επιχειρηματίας επίσης, αλλά και διεθνώς γνωστός πλέον ως κινηματογραφικός παραγωγός, ιδρυτής της εταιρείας Faliro House Productions, που έχει λειτουργήσει ως κινητήρια δύναμη στη δημιουργία ελληνικών ταινιών, ο Χρήστος Κωνσταντακόπουλος προχωρεί ήδη σε αποκατάσταση του κτηρίου, εντός και εκτός. Και δεδομένου ότι όλες οι όψεις του έχουν κηρυχθεί διατηρητέες, έχει ζητήσει -και έλαβε- την έγκριση της σχετικής μελέτης από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.

Η ενίσχυση του φέροντος οργανισμού του κτηρίου και διάφορες «εσωτερικές διαρρυθμίσεις» είναι οι εργασίες που μόλις άρχισαν, όπως μπορούν να διαπιστώσουν τόσο οι περιπατητές στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, καθώς έχουν στηθεί ικριώματα, όσο και οι επισκέπτες του Μουσείου, αφού η πίσω όψη έχει καλυφθεί με εργοταξιακό ύφασμα.

Η αλλαγή ιδιοκτησίας

Κατασκευής του 1910 περίπου, το ιδιαιτέρου κάλλους οικοδόμημα είναι κτισμένο σε επικλινές έδαφος και θεωρείται εξέχον δείγμα της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής με στοιχεία εκλεκτισμού.

Στην πρόσοψή του, πάντως, συγκεκριμένα σε κάποια παράθυρα, έχει υποστεί ορισμένες μετασκευές νεώτερης αισθητικής, ενώ εμφανή είναι τα προβλήματα που παρουσιάζουν τα ξύλινα στοιχεία του (κουφώματα και πόρτες).

Δίπλα του, στον αριθμό 17 και ακριβώς στο όριο που αρχίζουν οι σκάλες για το Μουσείο Ακρόπολης, βρίσκεται η πολυκατοικία που είχε χτίσει το 1930 ο αρχιτέκτονας Βασίλης Κουρεμένος, δημιουργώντας ένα αξιόλογο δείγμα της Art-Deco στην Αθήνα. Το κτήριο, που ανήκει σήμερα στη Ρουσέας & Συνεργάτες – Αρχιτέκτονες, είναι πλήρως αποκατεστημένο.

Είναι άγνωστη επί του παρόντος η μελλοντική χρήση της οικίας του Παπαθανασίου από το νέο ιδιοκτήτη. Αν ο μεγαλύτερος αδερφός της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, Κωστής, έχει αναλάβει τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις της, συγκεκριμένα την ακμαιότατη Costamare και ο Αχιλλέας τις ξενοδοχειακές, προσδίδοντας διεθνή αίγλη στην φημισμένη Costa Navarino, ο Χρήστος Κωνσταντακόπουλος επενδύει και στον κινηματογράφο. Παράλληλα με τη βιομηχανία ορυκτών της οικογένειας στην Κοζάνη δραστηριοποιείται και στην παραγωγή ταινιών με ιδιαίτερη επιτυχία.

«Και ποιος δε θα ήθελε να είναι ο Κωνσταντακόπουλος», έγραφε προ ετών ο Monde, αναφερόμενος στις παραγωγές του, που είχαν κάνει εντύπωση στις Κάννες. Όπως η ταινία του Τζιμ Τζάρμους «Only Lovers Left Alive».

Η εταιρεία του Faliro House Productions έχει ιδρυθεί από το 2008 και ως τώρα έχει πραγματοποιήσει παραγωγές και συμπαραγωγές σε περισσότερες από πενήντα ταινίες, δημιουργώντας παράλληλα διάφορες στρατηγικές συνεργασίες. Ο «Αστακός» του Λάνθιμου και το «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη, αλλά και το «Πριν τα Μεσάνυχτα» με τον Ίθαν Χοκ και Ζιλί Ντελπί είναι μερικές από τις ταινίες στις οποίες έχει βρεθεί ως συμπαραγωγός.

Ο Παπαθανασίου

στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Στο κτήριο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου περνούσε κάποιο από το χρόνο του ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, όταν βρισκόταν στην Ελλάδα. Φίλοι του εξαίρετου και παγκοσμίου φήμης συνθέτη, που έφυγε πριν από λίγες μέρες από τη ζωή, ακόμη θυμούνται το πιάνο του στο τεράστιο σαλόνι, τα γεμάτα από ζωγραφικούς πίνακές του δωμάτια, αλλά κυρίως τη χαλαρότητα και την άνεση με την οποία τους υποδεχόταν.

Ο ίδιος, όμως, είχε εκφράσει αρνητική άποψη για την πεζοδρόμηση της Διονυσίου Αρεοπαγίτου αναφορικά με «το σχεδιασμό και την ποιότητα του αποτελέσματος», όπως είχε πει σε μία συνέντευξή του. Προσθέτοντας ότι περίμενε «μια πιο λαμπρή ιδέα αντάξια του ιερού βράχου, όπως αρμόζει στον Παρθενώνα κι όχι μίζερες αρχιτεκτονικές μοντερνιές».

Πιο καυστική, εξάλλου, ήταν η αντίδρασή του απέναντι στο Μουσείο Ακρόπολης, που το χαρακτήρισε σε δηλώσεις του ως «τερατούργημα που αλαζονικά σκιάζει ολόκληρη την περιοχή και προσβάλλει τον Παρθενώνα».

Η διαμάχη

Με τη χωροθέτηση του Μουσείου Ακρόπολης στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, τα δύο οικήματα βρέθηκαν πραγματικά ανάμεσα στο ίδιο και στον αρχαιολογικό χώρο, διακόπτοντας την οπτική συνέχεια και σύνδεση με τον ιερό βράχο.

Αυτός ήταν και ο λόγος που ζητήθηκε η απαλλοτρίωσή τους, πόσο μάλλον που οι επισκέπτες του μουσείου βλέπουν αναγκαστικά την πίσω όψη των κτισμάτων, που ασφαλώς και δεν είναι αρχιτεκτονημένη.

Από την άλλη, βεβαίως, κτήρια όπως αυτά αποτελούν κόσμημα της πόλης και ειδικά της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, που συνδέει ιστορικά το αρχαίο παρελθόν με τη νεότερη Ελλάδα. Η κατεδάφισή τους θα ήταν μία απώλεια για την Αθήνα.

Η υπόθεση είχε λάβει μεγάλες διαστάσεις το 2007- 2008, αποκτώντας έντονη πολιτική χροιά, με διαξιφισμούς και στη Βουλή μεταξύ κυβέρνησης (Ν.Δ.) και αντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ). Η κόντρα με το ΥΠΠΟ και ΥΠΕΧΩΔΕ από τη μια μεριά και τον Βαγγέλη Παπαθανασίου από την άλλη είχε φθάσει, άλλωστε, ως το εξωτερικό, με την επιστράτευση του πρώην υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας, Τζακ Λαγκ, φίλου του Έλληνα συνθέτη, αλλά παλαιότερα και της Μελίνας Μερκούρη, υπέρ της διατήρησης των κτηρίων.

Παράλληλα, η πρόθεση του Βαγγέλη Παπαθανασίου για τη σύσταση Ιδρύματος Ερευνών, Μουσικής, Τεχνών και Επιστημών -υπήρξε και σχετικό νομοσχέδιο από το ΥΠΠΟ- είχε ερμηνευθεί ως προσπάθεια, με την εγκατάστασή του στο κτήριο, να αποτρέψει την κατεδάφισή του.

Τέλος, ύστερα από προσφυγές πολιτών και οργανώσεων, όπως η MOnuMENTA, στο ΣτΕ, η Επιτροπή Αναστολών είχε αποφασίσει την αναστολή της κατεδάφισης. Εισηγήτρια Σύμβουλος Επικρατείας, η σημερινή Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Αικατερίνη Σακελλαροπούλου, είχε εισηγηθεί την ακύρωση των αποφάσεων του ΥΠ.ΠΟ. και του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

ΠΗΓΗ: https://www.mononews.gr/της Μαρίας Θερμού