Η μικρότερη προσέλευση και η χαμηλότερη κατανάλωση χαρακτηρίζει μέχρι στιγμής την κίνηση που καταγράφεται σε εστίαση και χώρους διασκέδασης στην Καλαμάτα, με την τουριστική περίοδο στην πόλη να μοιάζει σαν να μην έχει… αρχίσει ακόμα.
Μάλιστα, όπως τονίζουν οι επαγγελματίες, οι προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί από το χειμώνα ήταν μεγάλες και δυσανάλογες της πραγματικότητας που βιώνουν τώρα. Η ενεργειακή κρίση, ο πληθωρισμός και η αβεβαιότητα για το τι έρχεται το χειμώνα έχουν κρατήσει τους Έλληνες περισσότερο στα σπίτια τους, ενώ ακόμα κι όταν βγαίνουν, παραγγέλνουν λιγότερα σε σύγκριση με παλαιότερα.
Από την άλλη, η πόλη φαίνεται πως δεν έχει υποδεχτεί ακόμα τους επισκέπτες που περιμένει για τις διακοπές τους.
Μείωση 20% στην κατανάλωση
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, Νίκος Μαλαπέτσας, που διατηρεί και ο ίδιος κατάστημα διασκέδασης, επιβεβαίωσε ότι πράγματι μέχρι τώρα η κίνηση στην Καλαμάτα δεν είναι η αναμενόμενη, ενώ δε βοηθάει, όπως είπε, και ο καιρός. Ακόμα και μια μικρή βροχή, είναι ανασταλτικός παράγοντας για ένα εποχικό κατάστημα.
Οι πελάτες μέχρι τώρα δεν καταναλώνουν με την ίδια συχνότητα που το έκαναν τα προηγούμενα χρόνια, με τη μείωση- όπως είπε- να αγγίζει το 20%. «Σύμφωνα με το πρόγραμμα που λειτουργώ στο κατάστημά μου, μπορώ να έχω στατιστικά στοιχεία και διαπιστώνω, ότι ενώ πέρυσι ο μέσος όρος κατανάλωσης ανά απόδειξη ήταν στα 15 ευρώ, φέτος έχει πέσει στα 12. Ακόμα “καλοκαίρι” δεν έχουμε στην Καλαμάτα. Δεν έχουμε κίνηση από τουρίστες. Τα Σαββατοκύριακα μόνο έχουμε κίνηση και, κυρίως, από γειτονικούς νομούς, που μας τιμούν και έρχονται να περάσουν τη μέρα τους εδώ. Τουρίστες που θα μείνουν 5 – 10 μέρες στην περιοχή μας, δεν έχουμε ακόμα. Ό,τι κίνηση είχαμε την προηγούμενη περίοδο ήταν από συνέδρια που έγιναν στα ξενοδοχεία. Με το που τελείωσαν αυτά, γυρίσαμε πάλι στα ίδια. Είχαμε μια προσδοκία ότι με τις πρώτες άδειες του Ιουλίου θα είχαμε μια αύξηση της κίνησης, αλλά, δυστυχώς, έχουμε φτάσει 15 Ιουλίου και η κίνηση είναι ακόμα χαμηλά και περιμένουμε Παρασκευή και Σαββατοκύριακο να δουλέψουμε», κατέληξε ο κ. Μαλαπέτσας.
Δεν έχουμε επισκεψιμότητα
Από την πλευρά του, ο κ. Ανδρέας Ζαγάκος, από το Σύλλογο Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής Καλαμάτας, που διατηρεί κατάστημα εστίασης, σημείωσε επίσης ότι η αίσθηση που είχε καλλιεργηθεί ήταν ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι εφάμιλλο του 2019, αλλά μόνο αυτό δεν έχει συμβεί. «Στο ενδιάμεσο προέκυψε ο πόλεμος και η δυσβάστακτη ακρίβεια με την ενεργειακή κρίση, οι οποίες επηρέασαν, αφενός, τη λειτουργία των επιχειρήσεων και, αφετέρου, την τσέπη του καταναλωτή. Ειδικά η πόλη της Καλαμάτας, σε ό,τι αφορά την τουριστική κίνηση, απευθύνεται κυρίως στον Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος έχει πληγεί τόσο πολύ που δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε στο κόστος του καθημερινού μπάνιου. Επισκεψιμότητα στην πόλη δεν υπάρχει και νομίζω ότι είναι σε όλους φανερό, αφού στις 12.30 το βράδυ αδειάζει. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε ακόμα οι ντόπιοι. Και η εικόνα αυτή αφορά σε όλα τα σημεία της πόλης που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον. Μεσημέρι στο Ιστορικό Κέντρο και δεν υπάρχει ούτε ένας τουρίστας να περιπλανιέται», τόνισε ο κ. Ζαγάκος, για να προσθέσει ότι ο κόσμος νιώθει ανασφάλεια και για το τι μέλλει γενέσθαι τους επόμενους μήνες, κι αυτό τον «μουδιάζει».
Η εστίαση, όπως εξήγησε στη συνέχεια, εξακολουθεί να επωμίζεται μεγάλο βάρος, ενώ οικονομικά έχει δεχτεί διπλό χτύπημα, καθώς τα λειτουργικά έξοδα μαζί με τα θέματα της ενέργειας έχουν φέρει μια αύξηση του 60-70%, ενώ και οι πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί κατά 30 -40%.
«Κι επειδή βλέπω στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απαξιωτικά σχόλια ότι όλο κλαιγόμαστε… δεν είναι παράπονα, διαπιστώσεις είναι όλα αυτά. Οι συμπολίτες μας αυτοί ας κάτσουν να σκεφτούν πόσοι εργαζόμενοι απασχολούνται στην εστίαση. Όλοι αυτοί που μας απαξιώνουν και στρέφονται κατά των επαγγελματιών της εστίασης, ας σκεφτούν ότι όλοι τους στο στενό οικογενειακό τους περιβάλλον έχουν σίγουρα έναν εργαζόμενο ή προμηθευτή που συνεργάζεται μαζί μας. Έχοντας λιγότερη δουλειά θα ψωνίσουμε λιγότερα και μετά τον Αύγουστο θα έχουμε “τσουνάμι” εργαζομένων της εστίασης που θα μείνουν χωρίς δουλειά. Βεβαιώθηκε και η επιστραπτέα προκαταβολή, αν και πιστεύουμε ότι χρονικά θα μπορούσε να υπάρχει ακόμα μια ανοχή. Άτυπη έρευνα μεταξύ μας έδειξε ότι τα 2 αυτά χρόνια μόνο για αντισηπτικά που ήταν υποχρεωτικά, μια μικρή επιχείρηση δαπάνησε κατά μέσο όρο 1.500-2.000 ευρώ. Τα πράγματα είναι δύσκολα.», συμπλήρωσε.
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση στα τραπέζια, ο κ. Ζαγάκος παρατήρησε, ότι ο κόσμος είναι πολύ πιο συγκρατημένος στις παραγγελίες του: «Η κατανάλωση περιορίζεται στα απαραίτητα για να δικαιολογηθεί η παρουσία της παρέας στο τραπέζι. Οι καλές παρέες όλο και μειώνονται. Ο υπερκαταναλωτισμός, ακόμα και στην εστίαση, ήταν χαρακτηριστικό του Έλληνα, χωρίς βέβαια να απαξιώνουμε τους ανθρώπους που έρχονται από το εξωτερικό. Ο τζίρος στην Καλαμάτα, όμως, έρχεται από τον Έλληνα επισκέπτη, τον οποίο ακόμα δεν έχουμε δει. Δεν υπάρχει ένταση επισκεψιμότητας ούτε στις παρέες για μπάνιο στη θάλασσα. Από αυτό το Σαββατοκύριακο υπάρχει ελπίδα να έχουμε τη χαρά να υποδεχτούμε τον κύριο όγκο των επισκεπτών, κυρίως από το λεκανοπέδιο της Αττικής», κατέληξε.
Της Βίκυς Βετουλάκη