Στο πλαίσιο της δημόσιας συζήτησης και των προβληματισμών που διατυπώνονται στη μελέτη των αντιπλημμυρικών έργων που προτείνει η εταιρεία «ΜΟΡΕΑΣ», στη συνέχεια των όσων ανέπτυξα στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας (8/7/2022) καταθέτω μία σειρά παρατηρήσεων που θεωρώ σημαντικές, οι οποίες δε συζητήθηκαν επαρκώς, μιας και τη συζήτηση μονοπώλησε κυρίως ο Νέδοντας. Συγκεκριμένα:
1. Άγιος Φλώρος: Τι θα γίνει με τη σιδηροδρομική γέφυρα που, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του ΜΟΡΕΑ (στην ανταλλαγή εγγράφων μεταξύ ΜΟΡΕΑ και ΟΣΕ), ήταν η αιτία και το εμπόδιο που προκάλεσε την πλημμύρα στην περιοχή αυτή το 2016;
2. Αεροδρόμιο Καλαμάτας: πώς αντιμετωπίζεται η αντιπλημμυρική προστασία του αεροδρομίου και της οδού Ασπροχώματος-Μεσσήνης που πλημμύρισε το 2016;
3. Θουρία: Καμία πρόβλεψη στη μελέτη ΜΟΡΕΑ για την περιοχή της Θουρίας όπου υπερχείλισε ο «Ξερίλας» και το ρέμα Αγ. Θεοδώρων
4. Περιοχή Ασπροχώματος: Τι προβλέπεται για το ρέμα-δρόμο δίπλα στον υποσταθμό της ΔΕΗ που το 2016 πλημμύρισε την κατάντη περιοχή Αντικαλάμου, ΤΕΙ κ.λπ.;
5. Ρέμα στον κόμβο του ΚΑΡΕΛΙΑ: καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει στη μελέτη, γι’ αυτό το ρέμα αυτό περνάει δίπλα στο ΒΙΟΠΑ και συχνά πλημμυρίζει
6. Ρέμα «Βαθιά Λαγκάδα»: το τεχνικό που υπάρχει (κλειστός αγωγός) και διασχίζει το Δυτικό Κέντρο και τον οικισμό Εργατικών Κατοικιών Αγίας Τριάδας επαρκεί;
Ερευνήθηκε αν τα ρέματα «Ελαφογκρέμι» και Αγίων Αναργύρων μπορούν να πέσουν στην «Βαθιά Λαγκάδα» αντί να πέσουν στον Καραμπογιά και στη συνέχεια στο Νέδοντα;
7. Οδός Γλαύκου, Μπακογιάννη, Φραγκοπήγαδο: η μελέτη του ΜΟΡΕΑ δεν προβλέπει τίποτα για αυτή την περιοχή θεωρώντας ότι αφού τα νερά της ανάντη περιοχής θα κατευθυνθούν στο Νέδοντα, δε χρειάζεται άλλη παρέμβαση!
Το τεχνικό των σιδηροδρομικών γραμμών στον Άγιο Δημήτριο Κοκορόγιαννη, που έφραξε και πλημμύρισε την περιοχή το 2016, δε χρειάζεται καμία βελτίωση;
8. Νέδοντας:
Α) δεν έχει προβλεφθεί τίποτα (ούτε οριοθέτηση ούτε στοιχειώδης διευθέτηση κ.λπ.) από τη γέφυρα οδού Σπάρτης έως πρώην Λατομείο ΜΠΑΚΑ. Το έργο αυτό είναι απαραίτητο από υδραυλικής απόψεως και ιδιαίτερα οικολογικό και αναπτυξιακό για την αξιοποίηση του Περιβαλλοντικού Πάρκου του Νέδοντα.
Β) Αν ξεσκεπαστεί το τμήμα του Νέδοντα από γέφυρα «ΠΑΝΘΕΟΝ» έως γέφυρα οδού ΚΙΛΚΙΣ ποιος εγγυάται ότι θα δοθεί έγκριση για να ξανασκεπαστεί όταν οι οδηγίες του νόμου για την οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων δεν το επιτρέπει;
Το ίδιο ερώτημα, βέβαια, αφορά και στον ΚΑΡΑΜΠΟΓΙΑ, αφού ένα μεγάλο τμήμα προτείνεται κλειστό. Για το ανοικτό δε τμήμα απαιτείται εξασφάλιση παράπλευρης οδού συντήρησης του ρέματος, οπότε χρειάζονται και απαλλοτριώσεις!
Γ) Ο κ. δήμαρχος ζήτησε από τον ΜΟΡΕΑ τη δημιουργία περισσότερων θέσεων στάθμευσης πάνω στο Νέδοντα! Πώς θα γίνει αυτό, αφού περαιτέρω κάλυψη του ρέματος δεν αδειοδοτείται;
9. Ρέμα ΡΙΖΟΣ: Δεν προβλέπεται τίποτα. Το ρέμα αυτό διασχίζει τα Γιαννιτσάνικα (Κατσαμπανέικα) και όταν φουσκώσει πλημμυρίζει την περιοχή του Δημοτικού Σταδίου της Παραλίας και το συνοικισμό «Νικηταράς»
10. Δεν προβλέπεται τίποτα για την έλλειψη εσωτερικών δικτύων συλλογής ομβρίων και διοχέτευσης στη θάλασσα με κυριότερο το έργο των οδών Ευριπίδου, Ακρίτα, Ναυαρίνου. Η έλλειψη αυτού του σοβαρού έργου είναι η αιτία που πλημμυρίζει η οδός Φαρών, η οδός Κρήτης, η οδός Ακρίτα και η Παραλία γενικότερα, ακόμη και με μικρής έντασης βροχοπτώσεις.
Η πρότασή μας, λοιπόν, για συνδυασμό έργων ανάσχεσης, μερικής αποταμίευσης και αξιοποίησης των νερών της κύριας λεκάνης απορροής (του Νέδοντα) με την κατασκευή δύο μικρών σχετικά Φραγμάτων (ένα στο λατομείο Μπάκα και το άλλο στους 5 δρόμους ή βορειότερα όπου κριθεί από τη μελέτη που θα γίνει) και βελτίωση της παροχετευτικότητας του Νέδοντα με την κατασκευή των απαραίτητων έργων σε πολύ μικρότερη κλίμακα, θα δώσει τη δυνατότητα εξοικονόμησης των απαραίτητων πόρων για την επίλυση και των υπολοίπων προβλημάτων που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή.
Του Βασίλη Τζαμουράνη
Πολιτικού μηχανικού, δημοτικού συμβούλου, επικεφαλής παράταξης «Πρότυπος Δήμος»