Αφορμή για το παρακάτω ρεπορτάζ στάθηκε ανάρτηση στο Facebook της ομάδας «Θέλουμε το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο!», μια ομάδα που υπάρχει εδώ και χρόνια και μέλη της είναι πρώην εργαζόμενοι του ΟΣΕ, αλλά και λάτρεις του συγκεκριμένου μέσου.
Εκεί, λοιπόν, ένα μέλος ρώτησε μήπως γνώριζε κάποιος αν στο τότε νυχτερινό δρομολόγιο Πειραιάς-Κυπαρισσία λειτουργούσε για κάποια περίοδο όχημα με υπηρεσίες κατάκλισης (κλινοθέσιο).
Οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν πολλές, γεμάτες αναμνήσεις, ενώ σταματούν περίπου στο 1991, καθώς τότε καταργήθηκε αυτή η υπηρεσία του ΟΣΕ στα δρομολόγια Πειραιάς -Πάτρα Καλαμάτα, αλλά και Πειραιάς- Καλαμάτα, με το δεύτερο να ξεκινά από Πειραιά στις 21.07 και να φτάνει στην πόλη μας περίπου στις 6.30 το πρωί.
Μεταξύ άλλων, στη συγκεκριμένη δημοσίευση μάθαμε και άλλα για τα συγκεκριμένα βαγόνια, όπως χαρακτηριστικά ένας μέλος της ομάδας γράφει:
«Οι κλινάμαξες ήταν αρχικά οι ρουμάνικες επιβατάμαξες. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στο ΜΠΡ έγινε μετατροπή 4 επιβαταμαξών σε κλινάμαξες. Πολύ καλή δουλειά είχε γίνει, αναπαυτικά κρεβάτια, με νιπτήρα-καθρέφτη, μεγάλο χώρο για τις αποσκευές. Μόνο με ένα σοβαρό μειονέκτημα. Το καλοκαίρι αν κοιμόσουν στο μεσαίο κρεβάτι με ανοικτό το παράθυρο, κινδύνευες να πεταχτείς έξω αν το βαγόνι “κοσκίνιζε”…».
Στη συνέχεια άλλος χρήστης αναφέρει: «Τα νυχτερινά δρομολόγια για Πειραιά- Κυπαρισσία και Πειραιά-Καλαμάτα και αντίστροφα γίνονταν έως και το 1991, κρίθηκαν ασύμφορα και καταργήθηκαν από την τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη. Κλινάμαξες υπήρχαν μονάχα 4. Έχουν γίνει σκραπ εδώ και 10 χρόνια».
Κάπου εκεί ένας άλλος χρήστης απαντά: «Η τελευταία κείτεται στον Σ.Σ. Άριος, δεν έχει γίνει σκραπ ακόμα, αλλά δε βλέπω να γλιτώνει…».
Κι έπειτα από συγκεκριμένα σχόλια στην αρχική δημοσίευση, φτάνουμε στο σήμερα και στην περίπτωση του σταθμού του Άριος.
Να σημειωθεί πως δεν είναι ο μοναδικός σταθμός όπου έχουν «παρατηθεί» βαγόνια του ΟΣΕ, βαγόνια μουσειακής αξίας, γεμάτα αναμνήσεις, που κατά λάθος έχουν ξεφύγει της καταστροφής.
Έτσι, λοιπόν, το «Θάρρος» βρέθηκε την Κυριακή στο σταθμό του Άριος, όπου αντικρίσαμε την κλινάμαξα λεηλατημένη, με στοιχεία όμως που φανερώνουν ξεκάθαρα τη χρήση της και με προβληματισμό μήπως το συγκεκριμένο βαγόνι θα μπορούσε να σωθεί και να αξιοποιηθεί είτε από τον ΟΣΕ είτε, ακόμα καλύτερα, από το Δήμο Καλαμάτας.
Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι ο Άρις ανήκει στο Δήμο Καλαμάτας…
Εμείς παραθέτουμε φωτογραφίες από τα δύο βαγόνια που υπάρχουν στο συγκεκριμένο σταθμό και ελπίζουμε οι αρμόδιοι να κινητοποιηθούν πριν να είναι αργά…
Ο διάδρομος στην κλινάμαξα… με ένα χρήστη να γράφει χαρακτηριστικά: «Λόγω εύρους βεβαίως στο διάδρομο των κλινάμαξων ήθελες κουμάντο για να διασταυρωθείς με κάποιον που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση»…
Ένας ακόμα χρήστης της ομάδας γράφει: Η κλινάμαξα στον Άρι είναι σε κακή κατάσταση. Μέσα υπάρχουν έπιπλα μοναδικής ομορφιάς και σχεδίασης, τα οποία ήδη έχουν υποστεί σοβαρές καταστροφές, αν δεν έχουν ξηλωθεί από “ευπαθείς ομάδες”, προκειμένου να ζεσταθούν
Η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι δημοσιευμένη στην ομάδα και όπως γράφεται, είναι τραβηγμένη πριν από 8 χρόνια. Από τότε έως σήμερα, βέβαια, η κατάσταση έχει αλλάξει κατά πολύ
Βαγόνι συνδεδεμένο με την κλινάμαξα, όπου τοποθετούνταν οι βαλίτσες κ.λπ. εμπορεύματα
Στο χώρο που καθόταν ο υπάλληλος του ΟΣΕ, εκτός από τα ηλεκτρολογικά και το γραφείο, υπήρχε στόφα
Μία από τις κοινόχρηστες τουαλέτες της κλινάμαξας, όπου πλέον υπάρχουν μέχρι και βάτα!
Εκτός από την κλινάμαξα, στο συγκεκριμένο σταθμό υπάρχει και ένα κλασικό επιβατικό βαγόνι της εποχής, με μέρος των καθισμάτων να έχει αφαιρεθεί
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση