Ένα από τα πλεονεκτήματα της χρήσης μιας διεθνώς αναγνωρίσιμης εμπορικής επωνυμίας, όπως το Kalamata Olives, είναι ότι οι εταιρείες που το χρησιμοποιούν μπορούν να χρεώνουν υψηλότερες τιμές για ίδιο περιεχόμενο προϊόντων ελιάς, με υψηλότερα περιθώρια κέρδους και πολύ μεγαλύτερες υψηλότερες πωλήσεις, που συνεπακόλουθα αυξάνουν την αξία μιας επιχείρησης.
Όταν μια εμπορική επωνυμία είναι ξεχωριστή και σε άμεση συνάφεια με τις προσωπικές προτιμήσεις των καταναλωτών, ειδικότερα σε κρίσιμα θέματα, σαν αυτό της καθημερινής διατροφής, τότε αυτό αποτελεί ένα πανίσχυρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά για μια επιχείρηση που κάνει χρήση στις σχετικές συσκευασίες και τις διαφημιστικές καμπάνιες με αυτό το brand name!
Για παράδειγμα, η Coca-Cola όσο και η Pepsi-Cola είναι και οι δύο εταιρείες αναψυκτικών, όμως στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές αναψυκτικών αντιλαμβάνονται ότι η Coca-Cola έχει υψηλότερη αξία επωνυμίας από αυτήν της Pepsi-Cola.
Εύλογο να αναρωτηθεί κάποιος τότε, εάν η χρηματοοικονομική αξία της Coca-Cola είναι της τάξης περίπου των 78 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τότε ποια μπορεί να είναι η χρηματοοικονομική αξία ενός επίσης παγκοσμίου αναγνωρισιμότητας διατροφικού brandname σαν αυτό της KALAMATA OLIVES;
Όταν οι καταναλωτές αναπτύξουν στενές σχέσεις εμπιστοσύνης με ένα διεθνώς επώνυμο διατροφικό προϊόν καθημερινής ειδικά χρήσης με επαναληπτικές πωλήσεις, αυτό αποτελεί το απόλυτο marketing success story.
Συνήθως η χρήση ενός διεθνώς αναγνωρίσιμου brand name προσθέτει στην τελική τιμή του προϊόντος στα ράφια ένα ποσοστό της τάξης του 10% με 15%.
Η προ ημερών ανακοίνωση από την Πανελλήνια Ένωση Μεταποιητών – Τυποποιητών – Εξαγωγέων Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ) για το ύψος των εξαγωγών ελιών από την Ελλάδα προς τις διεθνείς αγορές ανέφερε ότι εξάγονται ετησίως Ελιές Καλαμών από τη χώρα, δηλαδή με την εμπορική επωνυμία Kalamata Olives, εμπορευματικές εξαγωγές αξίας περίπου 200.000.000 ευρώ για μια συνολική παραγωγή στη χώρα της τάξης των 80.000 τόνων ετησίως.
Εάν χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον μπούσουλα του 10% υπεραξία στην τελική τιμή του προϊόντος, ΛΟΓΩ του brand name, σε αυτό το ποσό των 200 εκατομμυρίων ετησίως η προστιθέμενη υπεραξία από τη χρήση της τοπικής εμπορικής επωνυμίας Kalamata Olives ανέρχεται περίπου στο 10%, δηλαδή 20.000.000 ευρώ ετησίως!
Αυτά χάνει η περιοχή κάθε χρόνο από την απόφαση Αποστόλου από άλλες παραγωγές στην Ελλάδα!
Είναι ετήσια διαφυγόντα κέρδη από το δυναμικό της παραγωγικής και εμπορικής δραστηριοποίησης της περιοχής μας!
Εάν κάποιος υπολογίσει αθροιστικά, αρχής γενομένης από την απόφαση Αποστόλου στο ΥΠΑΑΤ από το 2018, δηλαδή τη ζημιά από τότε λόγω της δυνατότητας που δόθηκε επίσης για “χαριστική χρήση” σε διεθνές επίπεδο της εμπορικής επωνυμίας Kalamata Olives από εγχώριες αλλά συνεπακόλουθα και εταιρείες στην αλλοδαπή για μια παγκοσμίως υπολογιζόμενη παραγωγή ελιών Καλαμών της τάξης των 200.000 τόνων και ανερχόμενη διαρκώς ετησίως, έχει υπάρξει εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της περιοχής μια “οικονομική υπεξαίρεση” της τάξης 120.000.000 με 150.000.000 ευρώ συνολικά!
Ποιος θα πληρώσει για αυτήν τη ζημιά;
Η πρόσφατη διοικητική απόφαση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γεώργιου Γεωργαντά, ουσιαστικά επεκτείνει έμμεσα για τα 5 με 10 επόμενα χρόνια τη δυνατότητα σε εταιρείες παγκοσμίως ελεύθερης χρήσης του brand name Kalamata Olives, καθιστώντας το γενικής χρήσης, generic term, εξευτελίζοντας την ενσωματωμένη υπεραξία ποιότητας του brand name ως προς τους παγκόσμιους καταναλωτές, μέχρι ότου προκύψουν τελεσίδικες αποφάσεις στα ΣτΕ ή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια ή αλλά διεθνή εμπορικά δικαστήρια, και μετά βλέπουμε συμβιβαστικά παραπέρα ό,τι προκύψει!
Ρεαλιστικά, εκτιμώντας τις εξελίξεις, όπως προέκυψαν, το τοπίο στην αγορά θα παραμείνει θολό και αμφιλεγόμενο για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια.
Εν τω μεταξύ, “de facto” καταστάσεις θα έχουν παγιωθεί παγκοσμίως, που δε θα είναι πλέον πρακτικά εφικτό να περιφρουρηθούν τα οικονομικά συμφέροντα της ευρύτερης περιοχής ή ακόμη και ολόκληρης της σχετικής παραγωγής στη χώρα.
Δηλαδή, μέχρι τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας που θα έχει εκ των πραγμάτων παγιοποιηθεί η ανεξέλεγκτη διεθνοποίηση του τοπικού μας προϊόντος, θα έχει παρθεί από την περιοχή μας εν δυνάμει μια αξία της τάξης των 300 με 500 εκατομμυρίων με συντηρητικούς υπολογισμούς!
Η συγκυρία για να σωθεί, έστω και στα τελευταία δευτερόλεπτα της παράτασης, το θέμα αυτό είναι τώρα!
Οι πολιτικές παρεμβάσεις προφανώς δεν απέδωσαν!
Είναι σαφές ότι η αντίπερα πλευρά υπερκέρασε κατά πολύ την οποιαδήποτε ντόπια πολιτική πίεση σε πολιτική μόχλευση σε σημείο που ο υπουργός ήρθε σε αντίφαση με την ίδια την προφανή νομιμότητα.
Η πρόσφατη απόφαση υπέρ του ΠΟΠ στο ΣτΕ είχε κύριο λόγο ότι ο υπουργός το 2018, ο κ. Αποστόλου εν προκειμένω, πήρε την απόφαση χωρίς την προβλεπόμενη από το άρθρο 6 του ν. 1564/1985 γνωμοδότηση της αρμόδιας Τεχνικής Επιτροπής Πολλαπλασιαστικού Υλικού.
Η πρόσφατη απόφαση του υπουργού κ Γεωργαντά διαφέρει από αυτήν του κ Αποστόλου, με τη διαφορά να είναι κατ’ ουσίαν διαδικαστική και ότι τώρα η ανωτέρω τεχνική επιτροπή γνωμοδότησε για την εκ νέου καταχώρηση της ονομασίας «ΚΑΛΑΜΑΤΑ/KALAMATA» στο μητρώο ποικιλιών ως συνωνύμου της ποικιλίας ελιάς «ΚΑΛΑΜΩΝ/KALAMON», λόγω συνδρομής των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 42 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1151/2012.
Ακόμη και αυτή η επίκληση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για τα ΠΟΠ και τα ΠΓΕ είναι πρόδηλα παράτυπη, διότι αυτή αναφέρει συγκεκριμένα παρεμπιπτόντως τα εξής:
Άρθρο 42
Ποικιλίες φυτών και φυλές ζώων
1. Ο παρών κανονισμός δεν εμποδίζει τη διάθεση στην αγορά προϊόντων η επισήμανση των οποίων περιλαμβάνει ονομασία ή όρο που προστατεύεται ή φυλάσσεται βάσει συστήματος ποιότητας που περιγράφεται στον Τίτλο II, Τίτλος III ή Τίτλος IV που περιέχει ή περιλαμβάνει την ονομασία φυτού ποικιλία ή φυλή ζώων, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
(i) το εν λόγω προϊόν περιλαμβάνει ή προέρχεται από την αναφερόμενη ποικιλία ή φυλή
(ii) οι καταναλωτές δεν παραπλανούνται
(iii) η χρήση του ονόματος της ποικιλίας ή του ονόματος της φυλής συνιστά θεμιτό ανταγωνισμό
(iv) η χρήση δεν εκμεταλλεύεται τη φήμη του προστατευόμενου όρου
Δηλαδή, ΑΝΕΥ ΟΥΣΙΑΣ η επίκληση του άρθρου 42 της ευρωπαϊκής οδηγίας!
Στο συγκεκριμένο θέμα, παρά τις κινητοποιήσεις, η οποιαδήποτε πολιτική πίεση ή σχετική εμπλοκή που προέκυψε ως αποτέλεσμα συνολικά από όλους τους πολιτικούς χώρους και επίπεδα αυτοδιοίκησης έχει αποδειχθεί άνευ οποιουδήποτε ουσιαστικού αποτελέσματος.
Η τοπική πολιτική σκηνή έχει αγνοηθεί πλήρως, ωσάν αμελητέα ποσότητα, στις κρίσιμες και ζωτικής σημασίας για αυτήν αποφάσεις που την αφορούν, που παίρνονται ερήμην της από το κέντρο, στα υπουργικά γραφεία στην Αθήνα!
Το θέμα είναι καθαρά οικονομικό! Έχει να κάνει με τα πολλά 000000000000!
Οι επίσημοι συλλογικοί οικονομικοί φορείς που αντιπροσωπεύουν τα οικονομικά συμφέροντα της περιοχής πρέπει να αφυπνιστούν, να μπουν μπροστά και να διεκδικήσουν αποζημιώσεις στα εμπορικά και ποινικά δικαστήρια έναντι οποιουδήποτε εμπλεκόμενου φορέα, υπαλλήλου, εταιρείας, συνδέσμου, ή προσώπου εν μέρει υπαίτιου για τις ανωτέρω οικονομικές ζημιές.
Η σκυτάλη των εξελίξεων πρέπει να έρθει ΤΩΡΑ στα χέρια του οικονομικού και εμπορικού κόσμου στην περιοχή για να παρθούν αυτές οι ουσιαστικές πρωτοβουλίες, που γνωρίζουν καλύτερα αυτοί από όλους τους άλλους σαν παλιοί μάχιμοι στην αγορά.
Να γίνουν οι πρωταγωνιστές της προάσπισης της οικονομικής ζωής της περιοχής και να μην ακολουθούν μοιρολατρικά τις εξελίξεις σαν κομπάρσοι στο ίδιο τους το έργο αυτοί που κυρίως ΑΜΕΣΑ θίγονται όσον αφορά στις επιπτώσεις στα οικονομικά συμφέροντα της περιοχής, και που μπορούν να αντιδράσουν αποτελεσματικά πέραν της πολιτικής σκηνής με οποιονδήποτε τρόπο και όπως δίνεται η δυνατότητα.
Υποσημείωση: Οι ανωτέρω αναφερόμενες οικονομικές ζημιές από τη διεθνοποίηση του KALAMATA OLIVES για την περιοχή είναι μερικές. Υπάρχουν, επίσης, επιπρόσθετες έμμεσες ζημιές (business opportunity losses), πολύ μεγαλύτερης οικονομικής σημασίας, για τις οποίες θα γίνει μία επίσης αναφορά προσεχώς.
Του δρος Τάκη Παπαδόπουλου