Σήμα κινδύνου για μεγάλα δημόσια έργα και ΣΔΙΤ

Σήμα κινδύνου για μεγάλα  δημόσια έργα και ΣΔΙΤ

Το κατασκευαστικό κόστος τροχοπέδη για τα έργα της Μεσσηνίας

Αν είναι κάτι που συζητούν περισσότερο από όλα στον κατασκευαστικό κλάδο, αυτό είναι η μεγάλη αύξηση των οικοδομικών υλικών και, φυσικά, οι επιπτώσεις στα εν εξελίξει έργα.

Και δε μιλάμε απλά για ένα σπίτι ή μια πολυκατοικία, όπου επίσης υπάρχει πρόβλημα και φόβοι στους εργολάβους για αύξηση των τιμών πώλησης κατοικιών. Μιλάμε και για μεγάλα κατασκευαστικά σχέδια, σημαντικά έργα πολλών εκατομμυρίων που επιβαρύνονται με το επιπλέον κόστος. Όχι μόνο από τις αυξήσεις στις τιμές, αλλά και από την αύξηση των επιτοκίων δανεισμού.

Ξεκάθαρος για το θέμα που έχει προκύψει ήταν ο Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat.

Μιλώντας στο συνέδριο του Economist στην Κύπρο, ο κ. Εξάρχου αναφέρθηκε στα τεράστια πρόσθετα κόστη που έχουν προκύψει σε δημόσια έργα μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα), τα οποία είτε βρίσκονται σε διαδικασία εκτέλεσης είτε έχουν ανατεθεί, αλλά οι διαγωνιστικές διαδικασίες είχαν γίνει με όρους προ του πολέμου και πρέπει να οικοδομηθούν με σημερινές τιμές.

Τα κόστη αυτά, σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, δεν μπορούν να βαρύνουν τις κατασκευάστριες εταιρείες, διότι: 1) θα δημιουργηθεί πρόβλημα βιωσιμότητας σε δεκάδες έργα και 2) αν δε δοθεί συνολική λύση από τα κράτη μέλη και την Ε.Ε. κεντρικά, εκατοντάδες εταιρείες του κλάδου, μεσαίες και μεγαλύτερες, θα έρθουν αντιμέτωπες με τη χρεοκοπία.

Όπως εξήγησε, το πρόβλημα είναι κυρίως οι αυξήσεις τιμών στα οικοδομικά υλικά, καθώς επηρεάζονται από την ενεργειακή κρίση και την επιβάρυνση του κόστους μεταφορών. Επίσης, ανέφερε ότι αντιμετωπίζονται προκλήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και σε έργα στην Κύπρο, ενώ το πρόβλημα αφορά σε όλη την Ευρώπη, όπου ο κατασκευαστικός κλάδος αντιπροσωπεύει 9% του ΑΕΠ (ΕΕ-27) και απασχολεί 16 εκατ. εργαζομένους.

Μιλώντας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων, σημείωσε ενδεικτικά την κίνηση του ελληνικού υπουργείου Υποδομών με το παρατηρητήριο τιμών και την πρώτη αναθεώρηση τιμών, την οποία όμως χαρακτήρισε «ασπιρίνη» σε σχέση με το πρόβλημα. Πρόσθεσε δε ότι η ανακοστολόγηση ήδη κατακυρωμένων έργων, αλλά και η πρόβλεψη με δικλείδες ασφαλείας για όσα θα δημοπρατηθούν, είναι μια βάση, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ανάλογη κεντρική ευρωπαϊκή πρόβλεψη.

Με βάση τα παραπάνω οι διαπιστώσεις που μπορούμε να κάνουμε για τα έργα ΣΔΙΤ που  πρόκειται να υλοποιηθούν στη Μεσσηνία, είναι να κρατάμε μικρό καλάθι. Κι επειδή υπάρχουν πολλά έργα στο νομό που πρόκειται να εκτελεστούν με τον παραπάνω τρόπο, όπως για παράδειγμα ο οδικός άξονας Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος – Μεθώνη, αναρωτιόμαστε πότε θα υλοποιηθούν…