«Φρένο» στην ανάπτυξη δίχως όρια και στο λεγόμενο «κάψιμο» κεφαλαίων –έπειτα από την αθρόα άντλησή τους το 2021– βάζουν αρκετές νεοφυείς εταιρείες τεχνολογίας, κοιτάζοντας να στραφούν στη δημιουργία εσόδων και την επίτευξη οργανικής κερδοφορίας, ώστε να επιβιώσουν σε ένα δύσκολο επενδυτικό περιβάλλον.
Τη νέα αυτή στρατηγική υιοθετούν και ελληνικές νεοφυείς εταιρείες, κυρίως όσες χρειάζονται πολλά κεφάλαια για να υποστηρίξουν το business model τους, περιορίζοντας τόσο τα έξοδα όσο και τα πλάνα ανάπτυξής τους. Παρά το γεγονός ότι οι ελληνικές startups δεν έχουν σηκώσει κεφάλαια σε πολύ «φουσκωμένες» αποτιμήσεις, τελευταία είναι πιο προσεκτικές στη διαχείριση των κεφαλαίων τους, αλλά και στην πρόσληψη νέων εργαζομένων.
«Θα προσαρμόσουμε το επιχειρηματικό μας πλάνο με πιο προσεκτικά και στρατηγικά βήματα ανάπτυξης», είχε αναφέρει σε συνέντευξή του στην «Κ» ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου, ιδρυτής και CEO της εταιρείας Blueground, η οποία δραστηριοποιείται στην εκμίσθωση επιπλωμένων κατοικιών. «Το πλάνο μας σε μια πιο “κανονική” οικονομία ήταν να “ανοίγουμε” μία καινούργια πόλη κάθε μήνα, όμως λόγω των συνθηκών η εταιρεία μπορεί να εισέλθει σε νέες αγορές με πιο αργούς ρυθμούς», είχε επισημάνει, λέγοντας πως η εταιρεία επικεντρώνεται στην επίτευξη κερδοφορίας.
Η Blueground διαχειρίζεται παγκοσμίως περίπου 10.000 διαμερίσματα και έχει παρουσία σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Μέση Ανατολή και Ασία. «Εξακολουθούμε να στοχεύουμε στην είσοδό μας στο χρηματιστήριο τα επόμενα έτη και όταν η αγορά “γυρίσει” θα το πραγματοποιήσουμε». Ο λόγος αυτής της επιτακτικής ανάγκης για κερδοφορία είναι το επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο έχει επηρεαστεί από τον πληθωρισμό, την ύφεση και την αύξηση του κόστους δανεισμού.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με το crunchbase, η χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών επενδυτικών κεφαλαίων προς τις νεοφυείς εταιρείες σημείωσε πτώση 44% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2022, από 28 δισ. δολ. στα 16 δισ. δολ.
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, παράγοντες της αγοράς βλέπουν πως η χρηματοδότηση προς τις startups φέτος έχει μειωθεί δραματικά σε σύγκριση με το 2021, κυρίως για νέες startups. Μάλιστα, αρκετά ελληνικά funds διοχετεύουν περισσότερα κεφάλαια για να στηρίξουν, αυτή την εποχή, τις εταιρείες που είναι ήδη στο χαρτοφυλάκιό τους, ώστε αυτές να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα ρευστότητας. «Δεν σημαίνει ότι θα δούμε στην Ελλάδα να κλείνει η μια εταιρεία μετά την άλλη, θέλει όμως προσοχή», αναφέρει partner ελληνικού επενδυτικού κεφαλαίου που επενδύει σε startups.
Στρατηγική για την επίτευξη κερδοφορίας το 2023 σε όλες τις αγορές που έχει παρουσία (Ελλάδα, Γερμανία, Πολωνία και Ρουμανία), έχει χαράξει και η εταιρεία Spotawheel που αγοράζει και μεταπωλεί (αφού πρώτα κάνει τους απαραίτητους ελέγχους) μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τη χρήση της τεχνολογίας. Οπως αναφέρει εκπρόσωπος της εταιρείας, η Spotawheel στην προσπάθειά της να ελέγξει τα κόστη, έχει εντάξει στο εσωτερικό της κοστοβόρες υπηρεσίες που παρείχαν μέχρι πρότινος εξωτερικοί συνεργάτες (π.χ. κατά τη διαδικασία προετοιμασίας του αυτοκινήτου), ενώ έχει επισπεύσει την εισαγωγή της υπηρεσίας μίσθωσης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προκειμένου να δημιουργήσει νέα πηγή εσόδων. Ο δε ρυθμός προσλήψεων είναι μειωμένος σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την κρίση.
Πηγή: moneyreview.gr