«ΘΑΡΡΟΣ» 1 Απριλίου 1927: Το ζήτημα της επιστρώσεως οδού Αριστομένους

«ΘΑΡΡΟΣ» 1 Απριλίου 1927: Το ζήτημα της επιστρώσεως οδού Αριστομένους

-Ενέργεια του Υπουργείου Συγκοινωνίας επί του υπομνήματος του Εμπορικού Συλλόγου

-Ποίαι αι επί του ζητήματος αντιλήψεις του Νομομηχανικού

Προ καιρού ο Εμπορικός Σύλλογος είχεν απευθύνη προς τον επί της Συγκοινωνίας Υπουργόν και Αρχηγόν των Ελευθεροφρόνων κ. Ιωάνν. Μεταξάν υπόμνημα δια την ασφαλτόστρωσιν ή πισσόστρωσιν της οδού Αριστομένους, αποτελούσης την κυριωτέραν αρτηρίαν της πόλεως, το δε σχετικόν υπόμνημα είχε δημοσιεύσει το «Θάρρος».

Το εν λόγω υπόμνημα παρεπέμφθη υπό του κ. Μεταξά προς το ενταύθα γραφείον του Νομομηχανικού με την εντολήν να γίνουν αι κατάλληλοι μελέται, το πόρισμα των οποίων να παραπεμφθή το ταχύτερον εις το Υπουργείον δια την λήψιν των σχετικών μέτρων.

Η πληροφορία αύτη μετεβιβάσθη προς τον Εμπορικόν Σύλλογον του οποίου ο πρόεδρος κ. Γ. Κοτταρόπουλος και ο αντιπρόεδρος κ. Σπ. Παπαδόπουλος επεσκέφθησαν τον Νομομηχανικόν κ. Ζίζηκαν, όστις κατόπιν διαταγής του Υπουργού έχει επιληφθή της μελέτης της επιστρώσεως της οδού Αριστομένους.

Ο κ. Νομομηχανικός ανέπτυξε δια μακρών προς τους εκπροσώπους του Εμπορικού Συλλόγου τον κατ’ αυτόν προσφορώτερον τρόπον της επιστρώσεως, εν συνδυασμώ πάντως με την υφισταμένην δεινήν οικονομικήν κρίσιν και με τους πόρους του ειδικού ταμείου οδοστρωμάτων, εις τρόπον ώστε να είναι δυνατόν το ταχύτερον κατά τον αποτελεσματικώτερον τρόπον να συντελεσθή η εργασία.

Συγκεκριμένως ο κ. Νομομηχανικός εξέφρασε την γνώμην ότι δια της πισσοστρώσεως της οδού Αριστομένους δεν λύεται ούτε κατά τρόπον σκόπιμον ούτε κατά τρόπον ριζικόν το ζήτημα της επιστρώσεως της οδού.

Καθ’ όσον η πισσόστρωσις θα είναι ένα έργον προσωρινόν, δεδομένου ότι αύτη είναι και η φύσις της τοιαύτης επιστρώσεως και αφ’ ετέρου μεγάλη είναι η κίνησις της οδού Αριστομένους. Συνεπώς ο κ. Ζίζηκας κατέληξε αποκρούων το σύστημα της επιστρώσεως.

Η ασφαλτόστρωσις
Επίσης ο κ. Νομομηχανικός ευρήκεν εκτάκτως δαπανηρόν την χρήσιν της ασφάλτου, αφού στοιχίζει περίπου 300 δραχμάς το μέτρον, οι δε πόροι του ειδικού ταμείου οδοστρωμάτων, ως έχουν σήμερον, δεν είναι δυνατόν να επαρκέσουν εις μίαν τοιαύτην δαπάνην.

Η μόνη λύσις
Τούτου ένεκα υπέδειξεν έναν άλλο τρόπον επιστρώσως ολιγώτερον πολυδάπανον, όστις εχρησιμοποιήθη δια τας επιστρώσεις αθηναϊκών τινών λεωφόρων. Πρόκειται περί της μακασφάλτου, απαιτούσης πολύ μικροτέρας δαπάνας ή η άσφαλτος συγκεντρούσης δι’ αφ’ ετέρου το πλεονέκτημα της μακράς διατηρήσεώς της, ελάχιστα δε διαφερούσης από απόψεως λοιπών πλεονεκτημάτων της δι’ ασφάλτου επιστρώσεως.

Το δάνειον
Ο παρευρισκόμενος κατά την συνδιάλεξιν κ. Δήμαρχος έθιξε το ζήτημα της εξευρέσεως των απαιτουμένων χρημάτων δια συνάψεως δανείου παρά Τραπεζών.

Επειδή όμως εκρίθη, ότι λαμβανομένης υπόψη της σημερινής οικονομικής στενότητος η εξεύρεσίς του δεν θα ήτο ευχερής δια τούτο εκρίθη σκοπιμώτερον όπως επιδιωχθή η εκτέλεσις της μακασφαλτοστρώσεως της λεωφόρου υπό Εταιρείας, δι’ ιδίων αυτής δαπανών.

Πάντως η σκέψις αύτη παρέμεινεν ως απλή ιδέα, εφ’ όσον μάλιστα οι ανταλλάσσοντες τας σκέψεις των δεν είχον αρμοδιότητα λύσεως του ζητήματος. Δια τούτο απεφασίσθη τελικώς  άμα τη εξ Αθηνών επανόδω του Νομάρχου, προέδρου του ταμείου οδοστρωμάτων, να συζητηθή και πάλιν το ζήτημα εις τρόπον, ώστε να καταστή δυνατόν να τερματισθή το ταχύτερον η απαιτουμένη προεργασία.

Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΩΣΙΝ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΟΔΩΝ

«ΘΑΡΡΟΣ» 31 Μαΐου 1927
Η υποβληθείσα από μέρους του Δήμου μελέτη κατασκευής μακασφαλτικού οδοστρώματος επί διαφόρων οδών της πόλεως των Καλαμών ενεκρίθη υπό του Υπουργείου της Συγκοινωνίας με μικράς τροποποιήσεις. Το Υπουργείον όμως εκφράζει την γνώμην, ότι δια τας οδούς ως της πόλεως των Καλαμών με μικράν κίνησιν οχημάτων θα ήτο ενδεδειγμένον οικονομικώτερον σύστημα οδοστρωσίας, εις τρόπον ώστε με την αυτήν δαπάνην να επιτευχθή η κατασκευή μείζονος επιφανείας οδοστρωμάτων.

Η κατασκευή κατά το Υπουργείον ενός καλού σκυρωτού οδοστρώματος προστατευομένου δι’ ειδικής επαλείψεως εκ μάλθης ή ακόμη πίσσης συντηρουμένης καλώς κατ’ έτος δι’ ελαχίστης δαπάνης, θα έλυεν ικανοποιητικώς το ζήτημα, χωρίς ο Δήμος να επιβαρυνθή σήμερον με την δαπάνην κατασκευής ενός έστω και μονίμου οδοστρώματος, ούτινος άλλως τε η επιτυχία δεν θα είναι ασφαλής, δια το υγρόν κλίμα των Καλαμών, εάν ο κατασκευαστής δεν είναι πολύ πεπειραμένος. Εκτός των άνω το σκυρωτόν οδόστρωμα δύναται βραδύτερον, εάν τα οικονομικά του Δήμου το επιτρέψωσι να χρησιμεύση ως θεμελίωσιν δια την εκτέλεσιν επιστρώσεως εξ ασφαλτικού σκυροδέματος (γρανιτασφάλτου) μονιμωτέρας και καταλληλοτέρας δια το κλίμα των Καλαμών.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ ΜΠΕΝΑΚΗ
Η πισσόστρωσις Αριστομένους
«ΘΑΡΡΟΣ» 7 Ιουνίου 1927
Ο βουλευτής κ. Μπενάκης κατόπιν ερωτήσεών μας είχε την καλωσύνην να μας απαντήση ως εξής:

«Ευχαρίστως δράττομαι της ευκαιρίας να επικοινωνήσω δια του “Θάρρους” μετά των εκλογέων μου. Έχω όπως και άλλοτε εδήλωσα την αντίληψιν ότι ένας βουλευτής έχει την υποχρέωσιν να επικοινωνή όσον το δυνατόν πλέον συχνά μετά των εκλογών του, απέναντι και μετ’ ου πολύ θα λογοδοτήσω εις τους συμπολίτας μου εν λεπτομερείαις. Δεν διστάζω να σας είπω ότι θα εξακολουθώ να αντιπροσωπεύω τον νομόν μας εφ’ όσον έχω την εμπιστοσύνην των συμπολιτών μου, άμα ως παύση αύτη δέον να επακολουθήση και η ιδική μου παραίτησις.

Καθ’ ότι είμαι βέβαιος ότι θα με κρίνουν ουχί κομματικώς αλλά εκ της εργασίας μου.

Η πισσόστρωσις Αριστομένους
Πολλάς από καιρού κατέβαλον ενεργείας δια την πισσόστρωσιν της οδού Αριστομένους, της σπουδαοτέρας των αρτηριών της πόλεως. Ήδη δύναται αύτη να θεωρείται ως γεγονός συντελεσμένον. Το μηχάνημα της πισσοστρώσεως, όπερ από καιρού είχα ζητήσει παρά του Υπουργείου της Συγκοινωνίας, απεστάλη και ευρίσκεται ενταύθα, η δε σχετική εργασία θα αρχίση λίαν προσεχώς».