«ΘΑΡΡΟΣ» 22 Ιουλίου 1927: Η συζήτησις εν τω Δημοτικώ Συμβούλιω δια την Λαχαναγοράν

«ΘΑΡΡΟΣ» 22 Ιουλίου 1927: Η συζήτησις εν τω Δημοτικώ Συμβούλιω δια την Λαχαναγοράν

Την 7ην μ.μ. της χθες συνήλθεν εις έκτακτον συνεδρίασιν το Δημοτικόν Συμβούλιον προκειμένου να συζητήση το ζήτημα της Λαχαναγοράς. Ο Δήμαρχος εισηγούμενος το θέμα τονίζει ότι εκ διαφόρων συζητήσεων ας έκαμε με πολλούς μηχανικούς και με τον μετακληθέντα εξ Αθηνών δια την μελέτην των σφαγείων κ. Πάντζαρην επείσθη ότι είναι αναγκαία η ανέγερσις προχείρου λαχαναγοράς εις τον σημερινόν τόπον πωλήσεως, δεδομένου ότι δια να γίνη συστηματική λαχαναγορά, θα απητούντο κολοσσιαίαι δαπάναι. Ετόνισεν ότι το έργον θα είναι ευθύς εξ αρχής παραγωγικόν, διότι θα ενοικιάζοντο τα διάφορα πρατήρια ικανοποιητικώς, εξυπηρετουμένων και των παραγωγών και των μεταπρατών.

Επακολουθεί μακράν συζήτησις εις ην λαμβάνουν μέρος οι κ.κ. Μητρόπουλος, Μιχαλακέας, Κουμάντος, Γ. Φλέσσας, Τσόλκας, Σκλήκας και Δουράκης και τελικώς αποφασίζεται να ανατεθή εις τον δήμαρχον να καλέση οιονδήποτε μηχανικόν δια να συντάξη μελέτην προσωρινώς εστεγασμένης λαχαναγοράς επί του τόπου ένθα σήμερον γίνεται η πώλησις των λαχανικών.

Η ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑ ΕΡΓΟΝ ΑΝΑΓΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΟΔΟΦΟΡΟΝ
«ΘΑΡΡΟΣ» 27 Ιουλίου 1927
Η μόνη σχεδόν πόλις εις την οποίαν η πρόχειρος λαχαναγορά ουδένα απολύτως αποδίδει πόρον είναι αι Καλάμαι. Εν τω δήμω Θεσσαλονίκης μετά την επισυμβάσαν προ ετών πυρκαϊάν επίσης δεν υφίσταται λαχαναγορά συστηματική. Έχουν όμως ανεγερθή προσωρινά παραπήγματα, οι ιδιοκτήται των οποίων καταβάλλουν εις τον δήμον Θεσσαλονίκης ενοίκιον λόγω καταλήψεως χώρου.

Από απόψεως αυτής κυρίως, επειδή ασχέτως προς την ωφελιμιστικότητά της, τόσον εις τους παραγωγούς και κτηματίας, όσον και προς τους μεταπράτας, η ύπαρξις μιας έστω και προχείρου Λαχαναγοράς εν τη πόλει μας, θα είναι έργον δια τον δήμον προσοδοφόρον, δεν γεννάται ζήτημα, ότι η τελευταία απόφασις του δημοτικού συμβουλίου περί κατασκευής προχείρου λαχαναγοράς εις τον σημερινόν τόπον της πωλήσεως, είναι σκόπιμος.

Αρκεί να σημειωθή τούτο: Ότι υπάρχοντος ενοικιοστασίου ο μεν δήμος Αθηνών εισέπραξε κατά το τρέχον οικονομικόν έτος 1.250.000 δραχμάς, ο δε δήμος Χανίων 362.952 δραχμάς.

Αι πρόσοδοι τας οποίας θα έχη ο δήμος Καλαμών εκ της Λαχαναγοράς δεν είναι βεβαίως δυνατόν από τούδε να προϋπολογισθώσι, διότι δεν συνετάχθη ακόμη η σχετική μελέτη, η οποία θα περιλαμβάνει και πόσα μικρά καταστήματα θα έχη η Λαχαναγορά, άτινα θα ενοικιάζονται και θα αποτελούν τον σταθερώτερον αυτής πόρον.

Πάντως, όμως αι πρόσοδοι εκ των εν λόγω μικρών καταστημάτων, όπως και εκ των όσων θα καταβάλλουν οι κτηματίαι δια να εισάγωσιν εντός αυτής τα προϊόντα των, δεν είναι δυνατόν παρά να υπερβαίνουν το ποσόν τουλάχιστον των 200 χιλιάδων δραχμών ετησίως. Λαμβανομένου δε υπ’ όψιν ότι η κατασκευή της προσωρινής λαχαναγοράς εις τον σημερινόν χώρον της πωλήσεως κατά πρόχειρον υπολογισμόν τον οποίον έκαμεν ο μηχανικός αρχιτέκτων κ. Πάντζαρης δεν θα υπερβή το 1.200.000 δραχμάς, εκ  πρώτης όψεως είναι εμφανής η παραγωγικότης του έργου. Παρίσταται όμως ανάγκη να τερματισθούν αι σχετικαί εργασίαι ακριβώς δι’ ους λόγους εξεθέσαμεν, το συντομώτερον.

ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
«ΘΑΡΡΟΣ» 3 Σεπτεμβρίου 1927
Ο Δήμος προσεκάλεσε χωρίς αμφιβολίας έναν άριστον επιστήμονα δια να εκπονήση την μελέτην της Λαχαναγοράς. Τον εκλεκτόν συμπολίτην μας και καθηγητή του Πολυτεχνείου κ. Παπαθεοδώρου. Η υπόθεσις χωρίς αμφιβολίαν ανετέθη εις καλάς χείρας. Αλλ’ αυτό δεν είναι αρκετόν. Δεν αρκεί μόνον η μελέτη, η οποία ασφαλώς θα είναι αρίστη. Χρειάζεται και κάτι άλλο ακόμη. Απαιτείται να γίνουν και οι κατάλληλοι οικονομικοί συνδυασμοί το ταχύτερον, εις τρόπον ώστε να αρχίση η εκτέλεσις του έργου. Διότι εκτός του ότι τούτο θα είναι εκτάκτως παραγωγικόν δια τον Δήμον, θα  συντείνη εξ άλλου και εις το να ανακουφισθούν αι τάξεις κυρίως των παραγωγών, αίτινες με την σημερινήν σύνθεσιν της Λαχαναγοράς κυριολεκτικώς μαρτυρούν.

Ο ΧΩΡΟΣ ΠΑΡΑ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ ΕΠΑΡΚΗΣ ΔΙΑ ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑΝ
-Ποία η γνώμη του μηχανικού κ. Παπαθεοδώρου
«ΘΑΡΡΟΣ» 4 Σεπτεμβρίου 1927
Από σύγχυσιν προφανώς της συνήθους αγοράς προς τας πανηγύρεις έχει δημιουργηθή ενταύθα η εντύπωσις, ότι ο χώρος ένθα ήδη υφίσταται η πρόχειρος Λαχαναγορά είναι ανεπαρκής προκειμένου να γίνη μία συστηματική Λαχαναγορά.

Ένεκα των κρατουσών αυτών αντιλήψεων θέλοντες να έχωμεν επί του προκειμένου μίαν έγκυρον γνώμην απετάθημεν προς τον μετακληθέντα υπό του Δήμου όπως εκπονήση την μελέτην περί της Λαχαναγοράς, καθηγητήν του Πολυτεχνείου κ. Παπαθεοδώρου, όστις είχε την καλωσύνην σχετικώς να μας ανακοινώσει τα κάτωθι:

Η γνώμη του κ. Παπαθεοδώρου

«Το παρά τους Αγίους Αποστόλους γήπεδον θεωρώ και κατάλληλον και αρκετόν προς δημιουργίαν Λαχαναγοράς, εξυπηρετούσης πλήρως τας ανάγκας της πόλεως Καλαμών, τόσον διότι η περιοχή εκείνη τυγχάνει παλαιόθεν γνωστή εις τους κατοίκους ως αγορά εν γένει, όσον, όπερ, και σπουδαιότερον, διότι και αι εμπορικαί συγκοινωνιακαί αρτηρίαι συμβάλλουσιν εις τον χώρον εκείνον και αι θέσεις αναμονής (χάνια κ.λπ.) ευρίσκονται εις την πέριξ  περιοχήν.

Ένεκα τούτου και ο παραγωγός και ο πωλητής και ο καταναλωτής ευχαρίστως τρέπονται προς τα εκεί, ένεκα της πολυετούς συνηθείας των.

Όσον αφορά τους ενδοιασμούς τινών, οίτινες κρίνοντες εκ της σημερινής καταστάσεως, θεωρούσι τον χώρον ανεπαρκή, έχω να τους πω το εξής:

Όταν ο χώρος εκείνος στεγασθή και καταλλήλως διαρρυθμισθή εις Λαχαναγοράν, τα εμπορεύματα δεν θα εξαπλώνται πλέον μόνον κατά την οριζοντίαν έννοιαν αλλά και καθ’ ύψος και συνεπώς θα χρειασθή το τέταρτον ίσως της σήμερον απαιτουμένης επιφανείας γηπέδου.

Εξ άλλου ο συστηματικός διακανονισμός των ωρών προσελεύσεως των παραγωγών του χώρου εκφορτώσεως και της εγκαταστάσεως των πωλητών θα συνδρομή εις τε την εξοικονόμησιν χώρου ως και την άνετον κυκλοφορίαν».

ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟΝ ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑΣ
-Υφίσταται με τους γενομένους συνδυασμούς επάρκεια χώρου
«ΘΑΡΡΟΣ» 24 Σεπτεμβρίου 1927
Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου κ. Παπαθεοδώρου απέστειλε προς τον Δήμον εν προσχέδιον της Λαχαναγοράς, την μελέτην της οποίας έχει αναλάβει να εκπονήση.

Το προσχέδιον τούτο είναι απόρροια μελέτης βασιζομένης εις την προκαταβολικώς ειλημμένην από μέρους του Δήμου απόφασιν της εξυπηρετήσεως κυρίως των κηπουρών.

Σύμφωνα με το προσχέδιον, αι πλευραί της αγοράς, ήτις θα γίνη εις το συνήθη σημερινόν τόπο αυτής, ετοποθετήθησαν έσωθεν της οικονομικής γραμμής. Με αυτόν τον συνδυασμόν επιτυγχάνεται  η διεύρυνσις των οδών κατά δύο μέτρα. Η οπισθία επίσης πλευρά αυτής ετοποθετήθη σχεδόν παραλλήλως προς τας γραμμάς της ιδιοκτησίας των γειτονικών ακινήτων (Μελά – Μπενάκη) και εις απόστασιν δημιουργούσαν δίοδον, σχεδόν ολόκληρον δρόμον 5-6 μέτρων. Δια της εν λόγω διόδου θα διευκολύνεται ουσιαστικώτατα η κυκλοφορία. Όπισθεν της Λαχαναγοράς θα υφίσταται ετέρα δίοδος.

Τοιουτοτρόπως η Λαχαναγορά θα έχη τέσσαρας εισόδους, εξ ων η μία θα είναι η κεντρική, ήτις θα εξυπηρετή κυρίως την κυκλοφορίαν του κοινού. Αι τρεις έτεραι με την όπισθεν δίοδον θα εξυπηρετούν αφ’ ενός με την ευχερή και ταχείαν προσκομιδήν των προϊόντων δια παντός τροχοφόρου και ζώου κατά τας πρωινάς ώρας, αφ’ ετέρου δε μετά την απομάκρυνσιν ταύτην και τοποθέτησιν των προϊόντων εις την άνετον και ευχερή κυκλοφορίαν του κοινού.

Εν τω προσχεδίω προβλέπεται και φρέαρ με μηχανικήν ανύψωσιν του ύδατος εις δεξαμενήν υπέρ αυτού κειμένην. Εκ ταύτης θα εκκινά κεντρικός αγωγός και διακλαδώσεις εξυπηρετούσαι τόσον τας ανάγκας των πωλητών (ραντισμός κ.λπ.) όσον και τον καθαρισμόν της αγοράς.

Κατά την σύνταξιν της οριστικής μελέτης της Λαχαναγοράς, θα ληφθούν υπόψη και αι μελλοντικαί ανάγκαι της πόλεως, εις τρόπον ώστε να είναι δυνατόν αργότερον να συμπληρώνεται το κτήριον.

Δια του κτηρίου της Λαχαναγοράς ως ρυθμίζεται επιτυγχάνεται ουσιαστική οικονομία χώρου, ώστε να είναι απολύτως επαρκής ου μόνον δια τας ενεστώσας, αλλά και δια τας μελλοντικάς ανάγκας της πόλεως.