Λίγο πριν σηκώσουμε αυλαία για τη νέα περίοδο
Τη δημιουργία «Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού» στην Πελοπόννησο, με τη στήριξη του δικτύου των Περιπτέρων Τουριστικής Πληροφόρησης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προτείνει ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου, Κωνσταντίνος Μαρινάκος, με αφορμή τα στοιχεία τα οποία παρουσιάστηκαν πρόσφατα στην Καλαμάτα από το περίπτερο τουριστικής πληροφόρησης που είναι εγκατεστημένο στο αεροδρόμιο.
Κι από τα αναλυτικά δεδομένα που δόθηκαν στη δημοσιότητα, ενώ είναι ξεκάθαρη η θετική στάση των επισκεπτών για την περιοχή και τις ομορφιές της, έχουν να καταλογίσουν πολλά αρνητικά όσον αφορά τις υποδομές και την πληροφόρηση που έλαβαν.
Διαφωτιστικά στοιχεία
Μάλιστα, σε ανακοίνωσή του ο Τουριστικός Οργανισμός Πελοποννήσου χαρακτηρίζει ιδιαίτερα διαφωτιστικά τα στοιχεία αναφορικά με τις προτιμήσεις και τις τάσεις των τουριστών που επισκέπτονται τη Μεσσηνία και τις όμορες Περιφερειακές Ενότητες μέσω του διεθνούς αερολιμένα Καλαμάτας.
Από τη στατιστική επεξεργασία των στοιχείων εξήχθησαν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα αναφορικά με τα τρέχοντα προβλήματα από πλευράς υποδομών και αναδομών (αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, προσβασιμότητα στους αρχαιολογικούς-πολιτιστικούς χώρους, απουσία υψηλών τεχνολογιών και ψηφιοποίησης των υπηρεσιών), αλλά και θετικά σχόλια, παρά τα όποια προβλήματα, καθώς οι τουρίστες δηλώνουν ότι θα επισκέπτονταν ξανά τη Μεσσηνία και τις όμορες περιοχές, καθότι τα βασικά κίνητρα του ταξιδιού τους είναι η φύση, η ιστορία και η γαστρονομία της περιοχής.
«Η ψήφος εμπιστοσύνης στο τουριστικό προϊόν της Πελοποννήσου αποτελεί τεκμήριο ποιότητας για την ευρύτερη περιοχή, ενώ συλλέχθηκαν και πολύ χρήσιμες πληροφορίες για τις νέες τάσεις των καταναλωτών (τύπο προορισμού, τύπο διαμονής, διάρκεια διαμονής), τις αγορές -στόχους και τους παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του προορισμού», αναφέρεται στην ανακοίνωση του Τουριστικού Οργανισμού.
Παρατηρητήριο
Στο πλαίσιο αυτό ο πρόεδρος του Οργανισμού, Κωνσταντίνος Μαρινάκος, πρότεινε τη δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου Βιώσιμου Τουρισμού Πελοποννήσου και επισήμανε το σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα Περίπτερα Τουριστικής Πληροφόρησης στις επιμέρους Περιφερειακές Ενότητες, ως προς τη συλλογή πρωτογενών στοιχείων, τα οποία με την ανάλογη υποστήριξη Πανεπιστημίων μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο «εργαλείο» στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και χάραξης τουριστικών πολιτικών εκ μέρους των αναπτυξιακών φορέων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
Μάλιστα, επισήμανε ότι το εν λόγω Παρατηρητήριο, πέραν της διασύνδεσής του με Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και Ερευνητικά Κέντρα της χώρας, θα μπορούσε να τελεί υπό την αιγίδα του Παγκοσμίου Οργανισμού Τουρισμού και Διεθνών Δικτύων Παρατηρητηρίων Βιώσιμου Τουρισμού, με στόχο τη βελτίωση του τρόπου μέτρησης της τουριστικής δραστηριότητας.
Τέλος, εξίσου χρήσιμη κρίνει ότι θα ήταν και η δημιουργία δημόσιων ομάδων κοινωνικής δικτύωσης (facebook, Instagram κ.λπ.) για την ανταλλαγή πληροφοριών, απόψεων και προτάσεων αναφορικά με την εικόνα του τουρισμού στην Πελοπόννησο και τη βελτίωσή της.
Πολλά τα αρνητικά
Τα αρνητικά που κατέγραψαν οι επισκέπτες στο περίπτερο τουριστικής πληροφόρησης του αεροδρομίου πρέπει να προβληματίσουν πολύ έντονα όλους τους αρμοδίους και, μάλιστα, όταν βρισκόμαστε ελάχιστα πριν από την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου.
Δε χρειάζεται να επισημάνουμε ότι όλα τα αρνητικά σχόλια των επισκεπτών αφορούν ζητήματα που έχουν άμεση σχέση με τον ανθρώπινο παράγοντα και τι δεν έχει γίνει, ενώ τα θετικά αφορούν στις ομορφιές της περιοχής.
Ειδικότερα, στις παρατηρήσεις για το αεροδρόμιο οι επισκέπτες αναφέρθηκαν:
-Στην υγιεινή και την καθαριότητα του χώρου των τουαλετών
-Στην αδυναμία πρόσβασης στο διαδίκτυο και τη μη λειτουργία των ηλεκτρονικών πινάκων ανακοινώσεων (αφίξεων – αναχωρήσεων)
-Στον ανεπαρκή κλιματισμό και την απουσία ψυκτών νερού
-Στον ανεπαρκή φωτισμό στο χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου
-Στην απουσία καταστήματος πώλησης τοπικών προϊόντων εντός ή πλησίον του αερολιμένα
-Στην ελλιπή σήμανση για προορισμούς τουριστικού ενδιαφέροντος και πινακίδων πληροφόρησης χιλιομετρικής απόστασης προς το αεροδρόμιο.
-Στα αραιά υπεραστικά δρομολόγια, ιδίως το Σαββατοκύριακο, από και προς το αεροδρόμιο
-Στην έλλειψη τακτικού δρομολογίου, Αστικού ΚΤΕΛ, που να συνδέει την Καλαμάτα με το διεθνή της αερολιμένα
-Στην έλλειψη στάσης εντός του πάρκινγκ του αεροδρομίου.
Για τη Μεσσηνία
Στις παρατηρήσεις για τη Μεσσηνία ανέφεραν τα εξής:
-Βοϊδοκοιλιά: Ο δρόμος σε κάποια σημεία είναι ιδιαίτερα στενός και επικίνδυνος, κυρίως, κατά τους πολυσύχναστους καλοκαιρινούς μήνες
-Παλαιόκαστρο Ναυαρίνου: Εικόνα εγκατάλειψης και υψηλής επικινδυνότητας, καθώς μέρος των τειχών έχει καταρρεύσει. Από τις πρώτες απογευματινές ώρες οι επισκέπτες έρχονται αντιμέτωποι με σμήνη κουνουπιών
-Κάστρο Μεθώνης: Αδυναμία πληρωμής του αντίτιμου του εισιτηρίου με χρεωστική – πιστωτική κάρτα
-Εκκλησία Αγίας Σοφίας στην Καρδαμύλη: Αν και εύκολα προσβάσιμη, ύστερα από πεζοπορία 40΄ο επισκέπτης ανακαλύπτει ότι είναι κλειστή, εκτός από ανήμερα της εορτής της, με συνέπεια να είναι αδύνατον οι επισκέπτες να δουν τις αγιογραφίες.
-Παραλία Καλογριάς: Δυσαρέσκεια από το γεγονός ότι είναι κατάμεστη από ξαπλώστρες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει διαθέσιμος χώρος για τους λουόμενους που θέλουν να απολαύσουν το μπάνιο τους χωρίς αντίτιμο – Παράπονα για το υπερβολικά υψηλό κόστος χρέωσης τόσο των ξαπλωστρών όσο και των ομπρελών
-Ελλιπής φωτισμός στην επαρχιακή οδό Μικρομάνης – Θουρίας
Για την Πελοπόννησο
Στις παρατηρήσεις για την Πελοπόννησο οι επισκέπτες ανέφεραν τα εξής:
-Απουσία κατάλληλων υποδομών και υπηρεσιών για τους επισκέπτες με αναπηρία
-Έλλειψη ναυαγοσωστών σε δημοφιλείς παραλίες κατά την περίοδο υψηλής επισκεψιμότητας
-Δυσαρέσκεια από την έλλειψη κάδων ανακύκλωσης
-Έντονη η απογοήτευση και η ταλαιπωρία που υφίστανται οι τουρίστες από την ανεπαρκή ύπαρξη συγκοινωνίας, μέσω του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, καθημερινά από Καλαμάτα προς Αρεόπολη, Σπάρτη και τα γύρω χωριά
-Στους περισσότερους αρχαιολογικούς χώρους δεν υπάρχει μέριμνα για τους τετράποδους φίλους των τουριστών
-Απογοήτευση για την εγκατάλειψη αδέσποτων ζώων ανά την Περιφέρεια
-Μυστράς: Υψηλό κόστος εισιτηρίου στον αρχαιολογικό χώρο
-Αρχαιολογικός χώρος Μυκηνών: Δεν ήταν παρόντες οι ξεναγοί, αν και υπήρχε πληροφόρηση για παρουσία τους στο χώρο
-Πόρτο Κάγιο: Μείζον πρόβλημα το παρκάρισμα, εκτός κι αν κάποια επιχείρηση εστίασης παραχωρήσει θέση στάθμευσης, πάντα με το αζημίωτο
-Καστροπολιτεία Μονεμβασιάς: Υπέρογκες τιμές στα εστιατόρια εντός και εκτός.
Της Βίκυς Βετουλάκη
Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν μπορείτε να δείτε εδώ: