Αν έρθουν να με αξιολογήσουν στη Γ’ Λυκείου που θα διδάσκω Χημεία και θα αγωνιώ να βγάλω την ύλη των Πανελλαδικών, θα διαπιστώσουν ότι οι μαθητές μου γνωρίζουν και την ύλη που δεν έχω διδάξει ακόμα. Φυσικά, αφού το φροντιστήριο είναι πιο μπροστά από το σχολείο.
Και επειδή η προηγούμενη κυβέρνηση είχε τη φαεινή ιδέα να διπλασιάσει την ύλη στη Χημεία, διπλασιάστηκαν και οι ώρες φροντιστηρίου και, φυσικά, τα χρήματα που πληρώνουν οι γονείς. Δηλαδή, όλοι οι προηγούμενοι μαθητές που έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο με εξέταση στην μισή ύλη της Χημείας δεν έγιναν σοβαροί επιστήμονες.
Αν έρθουν να με αξιολογήσουν στη Β΄ Λυκείου που θα διδάσκω Βιολογία και θα αγωνιώ να βγάλω την ύλη λόγω της τράπεζας θεμάτων, θα διαπιστώσουν ότι πολλοί μαθητές έχουν μεσάνυχτα από Βιολογία. Φυσικά, δε γνωρίζουν ότι οι μαθητές, όχι μόνο αδιαφορούν στο Λύκειο για μαθήματα που δεν αφορούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά και πολλά φροντιστήρια, όπως μου είπαν γονείς μαθητών την ώρα που τους έδινα τον έλεγχο επίδοσης των παιδιών τους, τους συμβουλεύουν να μη χάνουν χρόνο διαβάζοντας μαθήματα που δεν έχουν σχέση με την εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο.
Και δυστυχώς, οι μαθητές από τη Β΄ Λυκείου ξεκινούν τα φροντιστήρια για τα μαθήματα της Γ΄ Λυκείου. Δηλαδή, στη Β΄ Λυκείου άλλα μαθήματα διδάσκονται στο σχολείο, σε άλλα μαθήματα κάνουν φροντιστήριο, άλλα μαθήματα διαβάζουν την ώρα που κάνουν μάθημα … Θα ήθελα να ξέρω αν αυτά συμβαίνουν σε Λύκειο κάποιας άλλης χώρας στον κόσμο.
Αν έρθουν να με αξιολογήσουν στην Α΄ Λυκείου που θα διδάσκω Χημεία, θα δουν ότι πολλοί μαθητές έχουν λυμένες στο βιβλίο τις ασκήσεις των παρακάτω μαθημάτων (εννοείται από το φροντιστήριο). Και εδώ θα αγωνιώ να βγάλω την ύλη λόγω της τράπεζας θεμάτων, αλλά και θα προχωράω αργά, επειδή οι μαθητές για πρώτη φορά αντιμετωπίζουν σε βάθος τις Φυσικές Επιστήμες και δυσκολεύονται να τις αφομοιώσουν.
Αν έρθουν να με αξιολογήσουν, θα παραξενευτούν που λείπουν συνέχεια μαθητές από τα μαθήματα. Δεν κατάλαβαν, όμως, με τόσες δραστηριότητες που θέλουν να λένε ότι γίνονται στα Λύκεια της Ελλάδας και, φυσικά, γίνονται όλες μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, θα λείπουν συνέχεια μαθητές από τα μαθήματα.
Τα μαθήματα είναι, όμως, όπως οι κρίκοι της αλυσίδας. Μάθημα μάθημα οικοδομείται ένα καλό επίπεδο γνώσης σε ένα επιστημονικό αντικείμενο.
Αν έρθουν να με αξιολογήσουν, θα απορήσουν που δε χρησιμοποιώ γραμμένο σχέδιο μαθήματος, θα τους πω όμως ότι μετά 27 χρόνια διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών στο Λύκειο έχω στο μυαλό μου όσα σχέδια μαθήματος θέλουν.
Θα απορήσουν που δε βάζω τους μαθητές να κάνουν στη Χημεία πειράματα μόνοι τους, θα τους πω όμως ότι «θα έπρεπε να γνωρίζετε πόσο εύκολα μπορεί να γίνει ατύχημα με τα χημικά αντιδραστήρια, άρα θα έπρεπε να έχετε φροντίσει να έχω βοηθό στο εργαστήριο και την απαραίτητη νομική κάλυψη για ό,τι συμβεί, όπως την έχουν οι συνάδελφοι της Φυσικής Αγωγής».
Δε διαφωνώ με την τράπεζα θεμάτων, απεναντίας με προφυλάσσει από τον κίνδυνο του εφησυχασμού, γιατί με σπρώχνει να βγάλω την ύλη, μου δίνει και έτοιμα θέματα να δουλέψω στην τάξη και μου έχει και έτοιμα τα 2 από τα 4 θέματα για τις εξετάσεις του Ιουνίου. Η απορία μου είναι γιατί δεν εφαρμόζεται σε όλα τα μαθήματα.
Ο κ. Κωνσταντίνος Λούλης, που διετέλεσε και γ.γ. του υπουργείου Τουρισμού στην αρχή αυτής της κυβέρνησης, κάπου στη σελίδα 416 του όμορφου βιβλίου του, «Η επιβίωση της Ελλάδας μέσα από διαδοχικά θαύματα», αναφέρεται στην ανικανότητα των πολιτικών να αντιγράψουν επιτυχημένα συστήματα Υγείας και Παιδείας από την Ελβετία, ακόμα κι από την Κούβα. Συμφωνώ μαζί του, επειδή βλέπω ότι με τα μπαλώματα από τη μια χώρα και την άλλη μας έχουν τρελάνει στο Λύκειο.
Αν έρθουν να με αξιολογήσουν δε θα καταλάβουν ότι την προηγούμενη μέρα έχω περάσει έναν κόμπο στο κομποσκοίνι παρακαλώντας ξεχωριστά για τον καθένα μαθητή μου να τον ελεήσει ο Θεός: «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησε τον δούλο σου τάδε, τη δούλη σου τάδε».
Τότε, όμως, περνάς πάνω από τα καλούπια της αξιολόγησης, γιατί, όπως έλεγε ένας σοφός, «Αγάπα και κάνε ό,τι θέλεις». Τότε η αγάπη θα αναλάβει να αξιοποιήσει βιβλία, ηλεκτρονικά μέσα, εργαστήρια, εκδρομές… κατά τον καλύτερο τρόπο.
Ο σύμβουλος, λοιπόν, ΠΕ04 θα με αξιολογήσει και στο αν είναι επιστημονικά σωστά σε Φυσική, Χημεία, Βιολογία αυτά που διδάσκω. Και εγώ ρωτάω: αν σε κάποιο θέμα νομίζει ο σύμβουλος ότι αυτό που διδάσκω είναι επιστημονικά λάθος, γιατί να είναι σωστή η δική του γνώμη και όχι η δική μου;
Το αν έχει διδακτορικό σημαίνει ότι κάποια χρόνια ασχολήθηκε βαθιά με ένα πολύ μικρό κομμάτι των Φυσικών Επιστημών. Το ότι διδάσκω 27 χρόνια Φυσικές Επιστήμες στο Λύκειο σημαίνει ότι πέρασα επιτυχώς τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ σε Χημεία και Βιολογία για να διοριστώ και έχω από τότε παρακολουθήσει άπειρα σεμινάρια, επιμορφώσεις, εργαστήρια, τόσα που σταμάτησα πλέον να κρατάω τις βεβαιώσεις, γιατί δεν έχω που να τις βάλω. Και το κυριότερο. Ό,τι διδάσκω στο Λύκειο ελέγχεται απευθείας από τα φροντιστήρια και μου έρχεται το μήνυμα αν είπα κάτι λάθος.
Τα επιστημονικά σωστά που θεωρεί ο κ. σύμβουλος από ποιον ελέγχονται;
Το πρόβλημα με τους υπουργούς Παιδείας είναι ότι δεν έχουν καθαρή εικόνα για την κατάσταση που υπάρχει στο Λύκειο και θέλουν απευθείας να αξιολογήσουν. Αν είχαν σοφία έπρεπε πρώτα να έρθουν κοντά στους καθηγητές, να αφουγκραστούν τον παλμό της καρδιάς τους και να σταθούν βοηθοί στην κάθε δυσκολία τους και να προσπαθήσουν να ενεργοποιήσουν το φιλότιμο.
Γιατί, τελικά, η ποιότητα στο Λύκειο δε θα ανέβει από καμία αξιολόγηση όπως νομίζει η κα υπουργός, αλλά μόνο από το φιλότιμο των καθηγητών, που όταν εργαζόμαστε με φιλότιμο δεν προσφέρουμε μόνο τις γνώσεις μας στους μαθητές μας, αλλά τους προσφέρουμε ολόκληρο τον εαυτό μας.
Του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου